problemen zender ontvanger flysky FS-GT3C

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ard Muijlwijk, 31 jul 2018.

  1. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Allemaal,

    Het gaat om de flysky FS-GT3C 8 kanaals zender en ontvangers FS-GR3E

    Ik zou jullie het volgende probleem willen voor leggen,als ik ga varen dan maak ik de boot klaar,lipo aansluiten,zender aanzetten,kap dichtplakken en varen maar.

    Alle componenten zijn nieuw,flycolor 150 A,gool 1600kv,gool 2280kv,en de 20 kilo waterproof servo,ook de zender en ontvangers zijn nieuw gekocht,alles is niet veel gebruikt.

    Alle functies werken prima,geen haperingen.

    Dan komt het,zo gauw ik 1 baantje heb gevaren(soms nog niet eens)dan lijkt het net of de verbinding wegvalt,de boot valt stil in het water,daarna laat ik het gas los,geef ik gas en dan gaat de boot weer.

    tot vervelens toe,aan uit,aan uit.

    Wat ik heb geprobeerd is:de ontvanger zo hoog mogelijk in de boot,antenne ook zover als het kan uit de boot,ik heb 3 andere ontvangers geprobeerd,allemaal hetzelfde probleem,de een wat meer dan de ander.

    Ook heb ik geprobeerd met de zender aan,waarbij mijn vrouw een servo,ontvanger en bat pack vast houd.daarbij bedien ik de zender tot 200 meter ver weg,de zender,dan zijn er geen haperingen.

    De ontvanger zit niet in de buurt van de motor of esc.

    Wat ik nog niet heb geprobeerd is een batterij pack extra op de ontvanger aansluiten.

    Ook heb ik de ontvanger meerdere keren opnieuw aan de zender gebonden,maar dat heeft niet geholpen.

    Ook heb ik contact gehad met de leverancier van flysky,maar is tot op heden nog geen duidelijkheid uit voort gekomen.

    Wat ik nog wil proberen is een andere ontvanger kopen,maar daar heb ik ook nog geen duidelijk antwoord op gehad,ik kreeg wel een optie,dat als een andere ontvanger zou binden zou het moeten werken,maar zomaar lukraak een aantal ontvangers kopen lijkt me geen goed plan.

    Welke ontvanger zou daar eventueel goed op kunnen werken,de gebruiksaanwijzing geeft daarover niets aan.

    Link van de verschillende flysky ontvangers

    https://nl.aliexpress.com/store/pro...0a70-4c72-bdae-977997833845&priceBeautifyAB=0

    De ontvangers die erbij horen werken niet goed genoeg,zo lijkt het.

    En of de stuurservo dan nog werkt is moeilijk te zien als de boot verder weg is.

    De verkoper geeft niet thuis helaas.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.100
    Hoe wordt de ontvanger en de servo van stroom voorzien? Via een BEC in een ESC of door een losse ontvangeraccu.
     
  3. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Momenteel door de lipo en esc met bec.

    Batterijpack op de ontvanger zou nog een optie zijn.
     
  4. Mars76

    Mars76

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Santpoort-Noord
    Het kan eventueel ook de spray zijn achter je boot waardoor het signaal wegvalt.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.100
    Zou het testen met een los batterijpack. Om te voorkomen dat zowel de BEC als de ontvangeraccu stroom leveren, in de servoconnector de rode draad los nemen en isoleren. Los nemen kan door het lipje dat de draad blokkeert met een scherp mesje oplichten en de draad voorzichtig uit de connector trekken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.159
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is je vaaraccu OK? Als die "inkakt" krijg je ook rare verschijnselen. Bij mij resulteerde dat in het "weglopen" van de stuurservo. Doet het verschijnsel zich ook voor bij langzame vaart? Als de spanning van de vaaraccu onderuit gaat volgt al gauw de BEC. Maar dat zie je dan wel met een aparte ontvangeraccu. Slechte stekerverbindingen geven ook een soortgelijk beeld. Achteraf wel te beredeneren, maar als het zich de eerste keer voordoet is het zoeken naar de oorzaak. succes ermee! Gr. Klaas.
     
  7. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Lijkt me eerder een verkeerd ingestelde ESC of te lichte vaar-accu inderdaad. Als de low voltage cut-off ingrijpt valt de aandrijving stil, de belasting valt weg, accu-spanning loopt weer op en komt weer boven de LVC en je kan weer een stukje varen, dat is precies wat je omschrijft.

    Iets meer info over je bootje en de setup dus, welke accu, motor en regelaar gebruik je?
     
  8. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Alvast bedankt voor het meedenken Mars 76,

    Dat is nog niet eens zo,n slecht idee,maar dan denk ik aan een antenne aan de linker en rechterkant afgebogen naar buiten toe,zoveel mogelijk buiten de spray.

    Andere oplossing zou dan zijn de spray minder hoog laten gaan d.m.v. een plaatje ruim over de schroef heen,zou ik wel jammer vinden,want dat is nou net zo,n leuk gezicht.

    De spray komt zo,n 75 cm omhoog en plus minus 1,5 meter achter de boot bij volgas,voor zover dat de boot dat doen wil.

    Als de boot naar me toe vaart lijkt het weg te zijn,komt de boot voorbij dan stopt de boot,dat klopt dan wel want de antenne zit rechts en valt dan precies in de spray op het moment van voorbij varen.

    Enige suggestie of oplossing hierover zijn welkom natuurlijk.
     
  9. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Dat ga ik zeker doen,ik heb het rode draadje losgehaald en met een krimpkousje tijdelijk bedekt,bedankt voor de tip.
     
  10. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Klaas,bedankt voor het meedenken,

    Vaaraccu is nieuw,langzaam varen geeft geen problemen,maar dat gebeurd niet heel(zal ik nog wel beter in de gaten houden bij de volgende vaarten,er gebeuren veel dingen als je aan het varen bent)vaak,gas gaat er snel op en gaat er pas af als ik stop,alle componenten zijn nieuw en hebben allemaal een goede strakke verbinding.

    Bij stilvallen van de boot blijft de servo in de rechtuit stand staan,als ik de zender uitzet,gaat alles in de neutrale stand staan,gr ard.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.100
    Wat is het verschil tussen de rechtuit stand en de neutrale stand van alles??? Wijzigt de roerservo dan van positie?
     
  12. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Lexo,ook jij bedankt voor het meedenken,

    De boten waar ik de set up voor gebruik is de TT outlaw,2000 kv en1600 kv,een hopf cyclon 2280kv en heeft kortstondig in een proboot 26 met andere motor gezeten,alle motoren zijn nieuw en van goolrc.

    De esc is een 150 A van flycolor,en ik gebruik nieuwe waterproof 20 kg servo,s

    Het probleem deed zich al voor toen ik met de TT voer,alleen leek het toen in mindere mate aanwezig te zijn.

    De instelingen die ik aan de esc heb gedaan zijn:vooruit achteruit,lVC staat op 3.4 lipo,s zijn nieuw 3 en 4 s,6s is nog steeds onderweg,en de timing staat op 18.75 standaard is 15,hiermee heb ik gevaren met de TT.

    Als het goed is krijg ik van de week nog een nieuwe brushless motor met esc binnen 3660 3250 kv met een 90 A esc voor de F1 tunnelboot,kan ik het daarmee uitproberen,gr ard.
     
  13. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    De stuurservo gaat terug in de stand zoals ik de zender aanzet en heb ingesteld tijdens het varen,als ik me het goed herinner stand 15 L,dat is de stand zoals ik dat heb ingesteld,en daar gaat de servo naar toe bij uitzetten zender,maakt niet uit of ik een bocht neemt of rechtuit vaart.
     
  14. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Wat voor accu gebruik je? Hoeveel mAh, C waarde?

    Om uit te sluiten of het aan de zender/ontvanger ligt of de regelaar zou je de failsave in de zender zo in kunnen stellen dat de stuurservo een kleine uitslag maakt.

    Als nu daadwerkelijk de verbinding wegvalt merk je dat doordat de boot ineens afslaat.

    Grijpt de ESC door een te lage accuspanning dan valt de boot stil en gaat hij rechtdoor.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2018
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.100
    Heel eerlijk gezegd, ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld...
     
  16. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Is dat die grote outlaw die je van plan was met slechts 1 lipo 3s of 4s te varen?
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.159
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mij veroorzaakte de lage accuspanning een afwijking op de stuurservo. Ik zou een laagspanningalarm op de ingang van de regelaar zetten, dan weet je in ieder geval iets meer. Als je normaal langzaam kunt varen dan ligt het niet aan je zender en/of ontvanger en moet je het zoeken in (de buurt van) je stroombron. Accu, kabels of regelaar. Succes met de speuractie! Gr. Klaas.
     
  18. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Die spray....nog nooit last van gehad ,niet op 40mhz en niet op 2.4 ghz
     
  19. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Bedankt voor de tips.
     
  20. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Dan zal ik het nog eens proberen om uit te leggen.

    Tijdens de vaart waarbij je alles afsteld zet je de stuurservo zo dat de boot rechtuit vaart,de esc stel je ook af dat als je volgas geeft de motor zijn voledige toerental haalt,en bij gas los,draait de motor niet meer.

    Nu is het bij mij zo dat als ik de zender uitzet,de servo en de esc in die stand gaat,dus roer recht,en de esc zorgt ervoor dat de motor stopt met draaien,de failsave van de zender doet dat.

    Dat is ook wat er gebeurt tijdens het varen,alleen zet ik de zender niet uit.

    Hopelijk is het nu wat duidelijker.
     

Deel Deze Pagina