Ik denk dat het volgende wel handig is om je te realiseren: een prop is in principe gewoon een vleugel, maar ipv rechtlijnig vooruit te vliegen draait de prop rond. Bij die ronddraaiende beweging is er een zekere invalshoek met de lucht waardoor lift onstaat (net als bij een vleugel) haaks op de bewegingsrichting. Vooruit dus. De trekkracht. Omdat een prop net als een vleugel werkt, kan hij dus ook overtrekken. De diameter van de prop bepaald de grootte en is daarmee voor het grootste deel bepalend voor het benodigde vermogen om hem x-duizend keer per minuut rond te slingeren. De spoed is wat lastiger. Allereerst: wat is het: de spoed is de afstand die de prop na één omwenteling zou hebben afgelegd als hij de lucht met nul graden invalshoek zou hebben doorsneden. hoe harder het vliegtuig vliegt bij een bepaald aantal toeren van de prop, hoe kleiner de invalshoek op de prop. Als je maar hard genoeg gaat (of de prop langzaam genoeg) wordt die hoek zelfs negatief (thrust achteruit, een heel effectieve rem!) bij een (erg) grote spoed, en/of erg langzaam vliegen kan de invalshoek zo groot worden dat de prop overtrekt. Dat is de reden waarom de trekkracht in stand (meestal) kleiner is dan vliegend, de prop is (deels) overtrokken. net zoals een vleugel een minimaal-dalen en een beste glijhoek heeft, heeft een prop dat ook. Dat treedt bij een prop dus op bij een bepaalde combinatie van spoed, toerental, en vliegsnelheid. tot slot speelt ook de vorm van de prop nog een rol in de efficiëntie. Ik denk dat ik in het kort een beetje heb samengevat wat de achterliggende redenen die de thrust beïnvloeden. Dat maakt meteen duidelijk dat thrust-berekeningen best lastig zijn. Daarom is het ook zo belangrijk om de spanning op de motor, de motor zelf, de prop (diam. & spoed) en vliegsnelheid goed op elkaar af te stemmen. Anders gezegd kies een motor/prop die bij de vliegsnelheid past, en een vermogen dat bij het gewicht van de kist past. Een goede site die voor redelijk veel motoren de boel doorrekent is eFlight. Een heel aardig (gratis) rekenprogramma dat hetzelfde doet (maar een andere motoren-set heeft) is te vinden op Drive Calculator Top-of-the-bill (letterlijk en figuurlijk, want niet gratis) is MotoCalc. Dirk.
nou meneer schipper mijn complimenten! Ik wou eigenlijk iets zeggen als "zoek aub even 1 minuut dan heb je het antwoord ook" Maar jij bent er even lekker voor gaan zitten <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
Heel precies berekenen is volgens mij niet mogelijk, de efficientie van een propellor is namelijk niet constant maar afhankelijk van rotatiesnelheid, luchtsnelheid en totale luchtweerstand vh toestel.
daarom is het juist wel mogelijk want: rotatie snelheid blijft gelijk wanneer de luchtsnelheid gelijk blijft (wel met je handen van de gasstick blijven) luchtweerstand van een vliegtuig blijft ook gelijk (tenzij je remkleppen gebruikt of gaat sturen.) dus efficiency is constant bij gelijk blijvende luchtsnelheid.
Mag ik het met je oneens zijn In glijvlucht bij V=spoed x rpm/60 is de propellor efficientie nul en levert de motor helemaal geen vermogen meer. Efficientie is pas maximaal als de motor evenveel vermogen levert als de propellor. Waarom zou de luchtsnelheid anders constant blijven? daarom is het juist wel mogelijk want: rotatie snelheid blijft gelijk wanneer de luchtsnelheid gelijk blijft (wel met je handen van de gasstick blijven) luchtweerstand van een vliegtuig blijft ook gelijk (tenzij je remkleppen gebruikt of gaat sturen.) dus efficiency is constant bij gelijk blijvende luchtsnelheid.
Ook al is de efficientie nul toch kan die constant zijn alleen is hij dan constant nul of misschien wel negatief. Hij blijft bij gelijke omstandigheden wel het zelfde. We gebruiken die efficiëntie vaak om af te remmen door de motor langzaam te laten draaien bij een landing. in de glijvlucht is de rotatiesnelheid te laag om thrust te leveren en hij word dan een luchtrem.
In de luchtvaart wordt dit opgelost door propellors met variabele pitch. Bij kruissnelheid wordt de pitch verkleind om brandstofverbruikt te beperken, en de pitch kan zelfs worden omgedraaid om te remmen. Weer wat geleerd over propellorkeuze: Kies propellor vermogen = motor vermogen! (in elk geval niet groter want dan kan de motor stroom te groot worden!) Propellorvermogen: P=k x rpm^3 x diam^4 x pitch. k = 5.3 x 10^-15 (watts,inches) (Pmax als de luchtsnelheid nul is)
gebruik de scorpion calculator en dan weet je direct wat het beste is ;-) http://www.scorpionsystem.com/files/download/Scorpion_Calc_v347.zip
Bijna onderaan die pagina tevens de Prop Calculator, waarmee allerlei prop berekeningen te doen zijn. Je kunt ook je eigen prop-geometrie invoeren en door laten rekenen.