Daaruit blijkt vooral dat de markt voor het "serieuze" spul zo klein is geworden dat het voor die aanbieders commercieel gezien gewoon niet verantwoord meer is om daar tijd en geld in te steken....
Blijkbaar slagen de aanbieders van dat "speelgoed" er wel nog in om een positief kosten - baten plaatje te realiseren.....
Begrijp me nu niet verkeerd; persoonlijk vind ik dat ook een trieste zaak maar het is simpelweg niet anders.....
Het is ook niet meer dan logisch. Er wordt tegenwoordig simpelweg bijna niet meer gebouwd. Iedereen koopt een (chinese) ARF, flikkert er een (chinese) aandrijving in (brandsoft of electro) en gaat vliegen. En dat is ook helemaal niet vreemd. Want de chinese producten zijn tegenwoordig gewoon GOED, daar kun je zelf niet meer tegen bouwen!
Als je "Vroeger" wilde vliegen dan MOEST je bouwen. Dan kocht je ergens een bouwpakket of een freeskit of desnoods tekeningen. Vaak waren dat duitse bouwpakketten. Dan moest er een (duitse) motor voorop (3W) en een paar (duitse) uitlaten in de romp (krumscheid) Je had een landingsgestel nodig, vleugelbuizen, wielen, scharnieren, roerhoorntjes, tanks, etc. etc. Allemaal uit duitsland.
Ik ben een zelfbouw 2.2mtr dubbeldekker aan het bouwen. En ik heb daar dus allemaal mee te maken. 100 euro aan vleugelbuizen. 60 euro voor een landingsgestel, 250 euro aan folie, spuitbussen met verf, een kit, balsa, lijm, epoxy, glas, carbon, los een motorkap, cockpitkap, wielkappen kopen, etc.etc. Honderden euros verder en vervolgens maanden bouwen.
Dat is hardstikke leuk, maar voor 800 euro koop je een 2.7mtr Yak, Extra, Edge of Sbach ARF kist waarvan je weet dat hij goed vliegt. Dan zet je daar voor 600 euro een chinese 100cc motor voorop en een paar chinese uitlaten en bochten voor letterlijk een paar tientjes.. Klaar.
Als je de prijzen van de duitse/westerse producten ziet (Airworld, EMHW, Krill, CompARF, 3W, DA, ZDZ, Engel, KHK, etc.) Dan kan ik me ook heel goed voorstellen dat een hoop modelbouwers chinese spullen kopen. Dan heb je voor de helft van het geld een kwalitatief gewoon goede kist staan en je hoeft zelf niet te bouwen. Logisch! Maar die duitsers kunnen gewoon niet zo goedkoop leveren!
Het is voor de consument hardstikke leuk dat vliegen veel betaalbaarder is geworden door HobbyCity en de chinese ARF fabrikanten en motorbouwers, maar voor de duitsers en voor de zelfbouwers is het allemaal wat minder.
Al komt er op mijn Pitts waarschijnlijk ook een chinese motor. Een westers alternatief is gewoon 2x zo duur en dat is wel ECHT geld. En daarnaast heb ik ook een ARF kist staan als gooi-en-smijt kist. Tja. Het kost niet zo veel en je hebt er bijna geen werk aan.
Ik vraag me echt af hoeveel bedrijven, die dit jaar op prowing staan, over 10 jaar nog bestaan. (En dat vind ik echt een zuur idee!)