Prowing 2012, 4-6mei, Soest (D). Verboden: schuim, rtf, coaxiaal en 'speelgoed'.

ron van sommeren

Forum veteraan
ProWing zei:
...
Wir müssen darauf hinweisen, dass die Präsentation und der Verkauf von

- Koax Helikoptern
- Schaum-Fertigmodellen
- Ready to Fly Kits (z. B. Komplettsets aus der Schachtel)
- Gebrauchtartikel (ausgenommen Vorführmodelle) und Ware aus Konkursmassen

und alles, was in die Kategorie „Spielzeug“ gehört, nicht gestattet ist. ...
Zie verder
www.prowing.de

Indrukken door aantal forumleden van vorig jaar:
ProWing International 2011


B-25, schaal 1:3

001_B25.jpg



Uit het ProWing International 2011 draadje.

SAM_0512.jpg
 
Godzijdank!
Nog echte modelbouw. Dit is 100 keer beter als wat je in Dortmund tegenkomt.
Ik ga er zeker naartoe.

Mvg Ron
 
Ik dacht op de foto's ook enkele modellen te herkennen die ik op Euroflugtag gezien heb
 
Lijkt me een tamelijk eenzijdig gebeuren, waar maar een deel te zien zal zijn van wat modelvliegen in zijn totaliteit te bieden heeft.

Het zou me namelijk hogelijk verbazen als men bijvoorbeeld wereldkampioen F2B Richard Kornmeier, nota bene een Duitser, heeft uitgenodigd voor de show.....

Men verbied weliswaar 'speelgoed', maar op de foto zie ik toch duidelijk de megalomane uitvoering daarvan....:mrgreen:
 
Lijkt me een tamelijk eenzijdig gebeuren,

Als ik zo de lijst van deelnemende firma,s bekijk is er weinig eenzijdig te bekennen .

Het is een verkoop beurs waar ook modellen voor gevlogen worden .
Niet omgekeerd.

En dat er geen markt is voor F2B en daarom ook geen firma staat die er spul voor wil verkopen kan ProWing niks . ;)

Mvg Johan
 
Men verbied weliswaar 'speelgoed', maar op de foto zie ik toch duidelijk de megalomane uitvoering daarvan....:mrgreen:
Zoals forumlid Huibert zegt: "The older the boy the more expensive his toy" :-)

Ik kijk met veel ontzag en diep respect naar de enorme modellen.
Maar, daarom hoef je nog niet neer te kijken op de hobbyist met zijn ARF-je. Helaas krijg ik hier toch die indruk ;-)
<edit> <edit> <edit>edit:Waarmee ik overigens meer de organisatie van Prowing bedoel.</edit></edit></edit>
 
Maar, daarom hoef je nog niet neer te kijken op de hobbyist met zijn ARF-je. Helaas krijg ik hier toch die indruk ;-)
<edit> <edit> <edit>edit:Waarmee ik overigens meer de organisatie van Prowing bedoel.</edit></edit></edit>

Prowing is opgericht om de Duitse modelbouw firma,s een nieuwe kans te geven om hun produckten voor te stellen en te vermarkten .
En daar horen ook de ARF,s bij voor de grotere motoren.

Ze willen daar dan ook de modelbouwer zien .

Ze willen gewoon niet de chinese massa produktie hebben omdat die voor hun de Intermodellbau al kapot gemaakt hebben (samen met de organisators)


Mvg Johan
 
was vandaag op de contra wing beurs in Dortmund, amai na enkele jaren afwezig te zijn
verschoot ik me nu een bult ,
niets noppes , zero

op naar PRO WINGS
 
Wij zijn vorig jaar op deze beurs geweest en het was de eerste keer dat deze werd gehouden. Wel op een ongelukkig tijdstip: ergens midden in de bouwvakvakantie.
Het is iets verder als Dortmund. Goedkoop parkeren 2 euro.
De beurs stond toen nog in de kinderschoenen.
Wat je er niet ziet zijn onze chinese vrienden met hun prularia en goed bedoelde schuimpjes en helicopters. Want laten we wel zeggen als krenterige Nederlanders: De prijs die past ons wel.

Wat je wel ziet zijn vliegtuigen en zwevers. Demonstraties van motorvliegtuigen, en zwevers in de wat grotere formaten.
Het hele gebeuren is compact opgezet.
Alles in een grote professionele tent. Buiten ook nog kramen en eettentjes en direct daarnaast de start- en landingsbaan waar de demonstraties worden gevlogen. Vanuit de tent zijn deze demonstraties zelfs te bekijken. Ondanks dat het vorig jaar nog niet bijzonder groot was voor wat betreft de opzet, was het een leuke dag.
Volgens de site staan er nu al meer standhouders, die je al jaren niet meer in Dortmund ziet, en is het daarvoor gebruikte oppervlak al aardig vergroot.
Wij gaan dit jaar zeker weer.
 
Waarom denk je dat die er niet meer zijn ?

Als je duizende Euro,s moet betalen voor een paar M² is de lol er snel af .

Mvg Johan

Daaruit blijkt vooral dat de markt voor het "serieuze" spul zo klein is geworden dat het voor die aanbieders commercieel gezien gewoon niet verantwoord meer is om daar tijd en geld in te steken....
Blijkbaar slagen de aanbieders van dat "speelgoed" er wel nog in om een positief kosten - baten plaatje te realiseren.....
Begrijp me nu niet verkeerd; persoonlijk vind ik dat ook een trieste zaak maar het is simpelweg niet anders.....
 
Daaruit blijkt vooral dat de markt voor het "serieuze" spul zo klein is geworden dat het voor die aanbieders commercieel gezien gewoon niet verantwoord meer is om daar tijd en geld in te steken....
Blijkbaar slagen de aanbieders van dat "speelgoed" er wel nog in om een positief kosten - baten plaatje te realiseren.....
Begrijp me nu niet verkeerd; persoonlijk vind ik dat ook een trieste zaak maar het is simpelweg niet anders.....

Het is ook niet meer dan logisch. Er wordt tegenwoordig simpelweg bijna niet meer gebouwd. Iedereen koopt een (chinese) ARF, flikkert er een (chinese) aandrijving in (brandsoft of electro) en gaat vliegen. En dat is ook helemaal niet vreemd. Want de chinese producten zijn tegenwoordig gewoon GOED, daar kun je zelf niet meer tegen bouwen!

Als je "Vroeger" wilde vliegen dan MOEST je bouwen. Dan kocht je ergens een bouwpakket of een freeskit of desnoods tekeningen. Vaak waren dat duitse bouwpakketten. Dan moest er een (duitse) motor voorop (3W) en een paar (duitse) uitlaten in de romp (krumscheid) Je had een landingsgestel nodig, vleugelbuizen, wielen, scharnieren, roerhoorntjes, tanks, etc. etc. Allemaal uit duitsland.

Ik ben een zelfbouw 2.2mtr dubbeldekker aan het bouwen. En ik heb daar dus allemaal mee te maken. 100 euro aan vleugelbuizen. 60 euro voor een landingsgestel, 250 euro aan folie, spuitbussen met verf, een kit, balsa, lijm, epoxy, glas, carbon, los een motorkap, cockpitkap, wielkappen kopen, etc.etc. Honderden euros verder en vervolgens maanden bouwen.

Dat is hardstikke leuk, maar voor 800 euro koop je een 2.7mtr Yak, Extra, Edge of Sbach ARF kist waarvan je weet dat hij goed vliegt. Dan zet je daar voor 600 euro een chinese 100cc motor voorop en een paar chinese uitlaten en bochten voor letterlijk een paar tientjes.. Klaar.

Als je de prijzen van de duitse/westerse producten ziet (Airworld, EMHW, Krill, CompARF, 3W, DA, ZDZ, Engel, KHK, etc.) Dan kan ik me ook heel goed voorstellen dat een hoop modelbouwers chinese spullen kopen. Dan heb je voor de helft van het geld een kwalitatief gewoon goede kist staan en je hoeft zelf niet te bouwen. Logisch! Maar die duitsers kunnen gewoon niet zo goedkoop leveren!

Het is voor de consument hardstikke leuk dat vliegen veel betaalbaarder is geworden door HobbyCity en de chinese ARF fabrikanten en motorbouwers, maar voor de duitsers en voor de zelfbouwers is het allemaal wat minder.


Al komt er op mijn Pitts waarschijnlijk ook een chinese motor. Een westers alternatief is gewoon 2x zo duur en dat is wel ECHT geld. En daarnaast heb ik ook een ARF kist staan als gooi-en-smijt kist. Tja. Het kost niet zo veel en je hebt er bijna geen werk aan.


Ik vraag me echt af hoeveel bedrijven, die dit jaar op prowing staan, over 10 jaar nog bestaan. (En dat vind ik echt een zuur idee!)
 
de mart word inderdaad kleiner, maar ik heb het wel gehad met de chinese arf markt, van het kleinere spul wil ik niks zeggen, maarde kwaliteit van de grote kisten is toch maar zozo. herbouw-cyclone-pitts-s12

en ben nu bezig een ultimate van emhw te bouwen, dan geef ik toch de voorkeur aan het zelf maken van een kist, de pitts uit China heeft nooit gedaan wat ik er van verwachte, nadat ik het ding volledig verbouwd had vloog hij wel goed, maar daar ging wel een hele tijd overheen, vleugelbuizen te ruim landingsgestel te zwak, enz, enz.

het is jammer dat mannen als uwe ralle en lagemann hun kisten niet meer maken, want die gaan gegarandeerd jaren mee...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top