Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik ben zelf nooit geen BOT liefhebber
    geweest, maar ik moet toegeven dat je werk bouwtechnisch outstanding is.
    Vandaar mijn felicitaties.
     
  2. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Wat een aardige opmerking @aurectar.! Tis maar wat gepruts hoar ;-). Maar toch bedankt!

    Vanavond het roer verlijmd en begonnen aan de tussen delen. Gemakshalve vezel in lengte richting, triplex moet de echte sterkte en stijfheid leveren, deze tussen delen zijn eerder voor de sier en geven wat vlees aan de achterlijst voor het triplex to be.

    FD24596E-17B8-4B29-A1FF-10A3E402303A.jpeg

    Groet Q
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2018
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Q Heel netjes hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat van het roer en de vin.
    Betekent dit dat je de vin niet indekt?

    Groet Hajo
     
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    De tussendelen hebben ca een rand van een centimeter. Plan is om met 0,4mm triplex soort gelijk te doen, maar nu 1cm breed over de ribben. Dan blijft alles wel mooi open en kan je er deels in kijken met et spanpapier.

    Tis vooral voor de leuk van het maken en hopelijk de looks. Ik denk niet dat het lichter zal zijn dan uit vol balsa namelijk . Stand gisteren was 7 gram en daar komt nog wel het een en ander bij want 0,4mm triplex heeft ongeveer het gewicht vann1,5mm balsa.

    Maar er zit weer wat vordering in en het smaakt naar meer.

    Ik vind de scharnieren altijd vervelend. Ze draaien zo lelijk weg en er blijven dan spleten tussen zitten. Es lijken of ik dat nog wat fraaier kan maken nu ik er met de twee deling zo makkelijk bij kan.

    Jij nog weer mooie vordering Hajo? Je stabilo ziet er echt geniaal strak uit! Ik probeer een uitslag te creƫren van ca +- 5mm. Heb jij ook zo'n soort getal op het oog?

    En het roer een uitslag van 45 graden?

    Groet Q
     
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik ben nog niks verder, moet eerst mijn hobbyruimte goed aan de kant maken, heb een hoop balsa kunnen kopen en dat moet een plek hebben,
    ook mijn "machines" krijgen een andere plek dus ff druk daarmee.

    Ik vind trouwens die spleet ook niet mooi en misschien is het zo op te lossen, ik denk maar wat hoor..:) en dan met een stiftscharnier

    roer.jpg
    De uitslag op het hoogteroer probeer ik ook zo minimaal te maken.
    Ik heb begrepen dat er nogal wat richtingsroer uitslag nodig is maar daar kan vast wel iemand uitsluitsel over geven.

    Groet Hajo
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2018
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Als de foto in post 122 van Q het roer gedeelte is, heb ik nog wel een opmerking.
    De voorlijst zo mooi semi-elliptisch is mooi, maar als achterlijst niet erg goed.
    De afronding aan het eind zal zorgen voor een loslating van de stroming iets voor het einde van het roer, wat een sompig stuurgedrag zal veroorzaken.
    De schets van Hajo met de taps maar vlakke eindlijst is uitstekend.
     
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Rick, bedankt voor je oplettendheid!

    Om de tekening goed te krijgen voor het 3D model, moest de hele rib uit een stuk zijn en dus is ook de achterkant een elips(je) geworden. Misschien was dat ook wel prettig bij het frezen want het zijn erg dunne latjes ;-)

    Maar het afwerken met de 0,4mm triplex is juist om een zo "scherp" mogelijk achterlijst te verkrijgen (die ook nog tegen een stootje kan).

    Hopelijk wordt et mooi; ik zal et resultaat hopelijk binnenkort kunnen posten.

    Ow en bedankt Hajo, ik ga dan toch nog even kijken of ik em.met die scharnieren kan uitvoeren... Thx

    Groet Q
     
  8. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Kan beamen dat bij lage vliegsnelheid je enorme roeruitslagen nodig hebt van het richtingsroer om een bocht in te sturen. Het duurt even voordat hij ook de bocht in gaat. :)
     
  9. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Als jij het niet opgemerkt had zou ik ook gewoon scharnieren geplaatst hebben, nu ga ik ook de stift scharnieren toepasssen, is zoveel mooier.

    Dank je, dan weten we dat en kan er rekening mee gehouden worden..
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Weer tijd voor de BOT..
    Onderdelen voor de vin bijna klaar en kan straks in elkaar gelijmd worden.
    Het is bijna uit 1 deel gemaakt.
    Het hardhouten blokje voor de scharnierpunt van de stabilo moet nog maar kan volgens mij wel kleiner worden.
    15435037662956258962459572831773.jpg

    Aan het richtingroer is een ronding geschuurd ter voorbereiding van de stift scharnieren.

    Groet Hajo
     
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Gaat mooi zo Hajo! Ik ben nIet echt opgeschoten maar zit ook wat te dubben over die stift scharnieren. Die heb ik nog nooit eerder gebruikt.

    Vanuit jou tekening is natuurlijk idd logisch om het draaipunt in het midden van de ronding te leggen. Maar blijft er dan nog wel genoeg vlees over voor de voorlijst zelf? Daar maak je dan toch wel een behoorlijke verzwakking? Hmm, ik ben er nog niet uit.

    En dan een praktisch vraagje: je zorg je dat je de scharnieren mooi haaks plaatst? Iemand mooie en handige tips?


    Groet Q
     
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik heb een lijstje van 2 mm extra op de voorlijst van het richtingroer gelijmd, daarna een mal gemaakt voor het schuren.
    Ik krijg de stift scharnieren deze week, 2.5 mm
    Op de achterlijst van de vin moet ik nog ff kijken hoe ik het doe, waarschijnlijk met een driehoekslijstje.
    Het uitlijnen komt precies anders wringen ze.
    En haaks moet geen probleem voor je zijn met de proxxon.
     
  13. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Sorry, wat ik had gepost hoorde er niet, ....:(

    Ga gewoon weer over de bot posten ..
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2018
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo, goed idee inderdaad om er gewoon nog een lijstje op te plakken: dat ga ik doen inderdaad.

    En dan lijkt me dat de scharnieren in een hoek geplakt moeten worden, zodat ik er een winkelhaak tegen aan kan zetten om ervoor te zorgen dat de scharnieren recht zijn. Vanavond of morgen eens even proberen.

    026AE571-20BD-4A03-BA03-1426DF82E451.jpeg

    Ow en ik zit niet strak in on-topic zaken hoor dus excuses zijn zeker niet op z'n plaats!

    Vandaag bij Peter in Kampen spanpapier gekocht en een mooi vouwpropje. Wordt een mooi rank neusje denk ik.

    8BF189E7-67AE-4D9A-9ED4-8B22CBCB7D00.jpeg

    Volgende week ben ik elke avond thuis, en hoop ik meters te kunnen gaan maken.

    Groet, Q
     
  15. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Netjes hoor Q...dat zal heel goed lijken met je Japans papier.
    Je bouwt heel netjes zeg.
    Ik zit nog te dubben over papier, lijkt me wel heel leuk om te doen maar zie er wel tegenop, moet maar ff meer informatie inwinnen.

    En je neusje zal zeker top worden, ik heb de 2836 maar zit met de draden, of ik moet hem omdraaien .

    Groet Hajo
     
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,


    Laten we samen Japans papier erop zetten. Ik heb et al es gedaan met prima resultaat dus kan je prima op weg helpen. En dan zetten we een "how to" in dit draadje ;-) Ow en dan worden we samen high van al die dampen.

    Ik zit zelf ook al wel een beetje met die drie draden, haaks is ook bij mij niet Ok en ik durf ze niet echt plat te trekken :weetnie:

    Groet Q
     
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
  18. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dank je Huibert, dan word het zo.:)
    Reisenberger had zoiets ook als tip kunnen geven, om voor zoiets 3 euro te vragen.

    Ik had geen paperclip maar de binnendraad van een pushrod is prima en daar hebben we meestal wel wat van.

    IMG_20181202_082030.jpg
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoe simpeler hoe effectiever het is :yes:
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt @Huibert , dat ga ik ook proberen!

    Dit weekend wat stappen kunnen maken met Kielvlak. De scharnieren zitten er los in en ik heb de tip van Hajo gevolgd door er een extra lijst voor te maken. Die zit nog niet vast want op dit moment kan het roer een uitslag maken van +-30 graden. Is dat genoeg of moet ik er nog 45 graden van proberen te maken?

    D799E635-3B91-4914-9F17-5BA858B86146.jpeg 846A7155-DC2A-4FAF-A4D7-318E695C044C.jpeg E9C55C4B-13EC-4904-849C-2372C803F103.jpeg

    Ben ook al een eindje op weg met inpassen in de romp:

    F78F36D0-1DA4-4348-A01A-DD2FC0A4DB1A.jpeg 4FB99ADA-DE34-4BF9-B434-148FF79ECA1A.jpeg 5ADFCDE4-76B6-4A8B-BD1A-C862799201B8.jpeg

    Let daarbij niet te veel op de ingezaagde liggers, die ga ik nog repareren...

    Al met al komt er weer wat schot in de zaak, deze week puzzelen op de rest van de staart, zoals inpassen Servos en de 0,4mm triplex versteviging...

    Groet Q
     

Deel Deze Pagina