Quad lader weigert 2 uitgangen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Arnold 85, 7 jun 2017.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maak nog even een detail foto van dat deel van de print (onder EN boven) en teken even de punten in waar je de + en de- van je multimeter tegenaan houdt.
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Welk deel? Links? Of rechts, de kant van de lipo?
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dit zwarte dingetje is ook gek, bij de goede 12.1V. Andere kant niets.

    Bij de slechte kant. 1 kant 12.6 volt (ingangsspanning) andere kant 10.2V (uitgangsspanning op de poort)

    [​IMG]
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb al een nieuwe, dat scheelt.....anders had ik em nooit opengemaakt.
    Zeg nou zelf... het zulk weer buiten kan het best!

    Bedankt voor de hulp in ieder geval. Ik ga zover ook weer effe slapen, morgen weer vroeg dag!
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De kant waar je voedingsspanning binnenkomt, bij die 470μF elcootjes.
    Op die 470μF komt, zodra de FET schakelt, 12 V te staan.
    Dat betekent echt dat die FET niet schakelt. Die moet de - ingang aan de ground van de hele lader leggen, dan wordt het daar 0 Volt, of als je het spanningsverlies vanwege overgangsweerstanden meerekent, hooguit een paar millivolt.
    Als je het knooppunt van R15 en R16 kunt vinden, dan zou je daar bij alle 4 de laders hetzelfde moeten meten, pak 'm beet, 11,7 Volt.
    Ik ga nu naar, zoals mijn opa het 55 jaar geleden noemde, 'de laken en dekenstraat'.
    Morgen verder.:bye:
     
  6. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Als ik zo naar deze foto`s kijk zie ik dat je de "zwarte tonnetjes" (diodes) andersom hebt terug gezet. een diode heeft een richting, juist plaatsen is cruciaal. ;-)
    van links naar rechts zit de zilveren streep onder dan boven en dan 2x onder. op de eerste foto staan ze allemaal naar onder.

    mvg
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Perfecte observatie!:thumbsup::worship:
    Gewoon overheen gekeken, ik was duidelijk aan nachtrust toe....:D

    In ieder geval diode weer andersom terugzetten.De streep komt overeen met de streep in het schema, de kant zonder streep is die van de pijlpunt.
    Als zo'n diode toch uit de schakeling is, even meten met je laagohmige bereik van je multimeter. Een kant moet vrijwel doorverbonden zijn, de andere kant op een oneindig -nou, ja- hoge weerstand.

    Ik blijf wel bij mijn eerdere idee dat de negatieve ingangsaansluiting niet wordt doorgeschakeld naar de ground van de betreffende lader.
    Het zou eigenlijk wel fijn zijn als we daar zekerheid over hebben en vooral, wat dit veroorzaakte.
    Spontane uitval van FETs in de B6 laders heb ik al eerder gezien, dus dat houd ik altijd voor mogelijk. (wat is de maximale opgegeven laadstroom per lader?)
    Vervangen van de betreffende FET kan de oplossing zijn.
    Voorlopig eerst maar eens meten daar. Paar detail foto's van dat deel van de print zouden daarbij kunnen helpen.
     

Deel Deze Pagina