Rare storing (voor 2,4 GHz...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 6 jun 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allen,

    Helaas vanavond mijn Charter gecrashed (schade is goed en vrij vlug te herstellen).

    Het vreemde is: ik vlieg die kist met een FC18 met FrSky Hackmodule en bijbehorende ontvanger.
    Die combinatie gebruik ik nu al 4 of 5 jaar (geloof ik) en tot nog toe volledig maar dan ook echt volledig storingsvrij.

    Het vreemde is, dat de Charter vanavond de grond in ging, met een storing die heel veel leek op "vroegâh"... Ofwel, rare onwillekeurige bewegingen zoals je vroeger in het pre-PCM tijdperk had.

    Geen enkele waarschuwing vanuit de telemetrie, accuspanning OK, etc etc.
    Failsafe was ingesteld en had de motor uit moeten zetten, en verder alle roeren neutraal.

    Ik sta voor een raadsel, temeer omdat (uiteraard) na het bergen van het wrak, alles gewoon bleek te werken...

    Iemand een idee wat dit geweest zou kunnen zijn?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bij een fatsoenlijk 2.4 GHz systeem kan de servo slechts twee posities innemen:

    1. de door de zender uitgezonden positie,
    2. de fail-safe positie.

    De servo kan ook van de laatste door de zender verzonden geldige positie naar de fail-safe positie bewegen als de fail-safe wordt geactiveert of van de fail-safe positie naar een weer ontvangen geldige positie van de zender als de fail-safe wordt gedeactiveert.

    Het is de ontvanger die de fail-safe activeert als er een bepaalde tijd geen geldig signaal van de zender wordt ontvangen en weer deactiveert als weer een geldige positie van de zender wordt ontvangen.

    Heb je getest wat er gebeurd als je de zender uitschakelt? Kijk ook naar de wachttijd tussen uitschakelen en het activeren van de fail-safe. Zou die tijd om oscilleren te voorkomen niet te kort instellen.

    Tot slot de de voeding. Het activeren en deactiveren van fail-safe zorgt voor een servobeweging van alle servo's. Als de voeding dat niet aan kan en de spanning zakt te ver in, dan kan dat leiden tot een herstart van de ontvanger met mogelijk onbedoelde servobewegingen tot gevolg. Als je na de klap alles test en èèn servo tegelijk test en ook nog eens zonder belasting op de roeren, grote kans dat alles werkt. Dus even kritisch kijken naar de voeding.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik neem aan dat het bij jou een brandstofkist betreft. Check je ook de stekkertjes even, door alle draadjes eens een beetje heen en weer te bewegen, terwijl ingeplugd? Mijn SIG Wonder heb ik total loss gecrashed, doordat ik één stekkerverbinding onzorgvuldig had geknepen en die was vervolgens door de trillingen onbetrouwbaar geworden na 2 jaar ermee vliegen.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is kloote Bert, ik had dat vorig jaar met een nieuw kistje. Plots schoot het alle kanten uit en verdween achter een bomenrij. Wat bleek er loos te zijn ? Ik was vergeten de antenne aan mijn zendermodule te bevestigen. Erg slordig natuurlijk maar besefte ook dat je model dan behoorlijk overstuur kan geraken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zal de boel goed nalopen, maar dat word pas over twee maanden....
     
  6. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    heb je toevallig eneloopcellen als spanningsbron?
    in een enkel geval hebben deze cellen wel eens een spanningsdip onder belasting. het voltage stort dan volledig in.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik vrij vaak Eneloops, en heb dat nog nooit meegemaakt. Ik weet dat ze niet van hoge belastingspieken houden, maar ik heb geen spullen in dat vliegtuig die zulke dipjes veroorzaken.
    Buiten dat, ik heb geen laagspannings-alarmen gehad (en die zijn bij dit setje niet eens uit te schakelen of verkeerd in te stellen, die zijn standaard altijd actief).

    Ik heb zitten denken aan een draadbreuk, maar die had onmiddellijk de motor moeten stopzetten, omdat het rebooten ongeveer 1,5 seconde duurt (en de motor dus gedurende die tijd geen vonk krijgt).
    Draadbreuk zou wel de rare bewegingen kunnen verklaren, maar niet het feit dat de motor bleef lopen.
    Spanningsdips, hadden 100% zeker alarmen moeten triggeren.

    Gezien het totaal ontbreken van alarmen, begin ik steeds meer tot de conclusie te komen dat het probleem in de zender ligt (dat er dus geen problemen met de draadloze verbinding was, maar een probleem "ergens tussen sticks en zendmoduul"...).
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op alle stuurfuncties?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat weet ik eigenlijk niet... het ging vrij vlug, zat mischien 5 seconden tussen mijn eerste indicatie dat er wat mis was, en het grondonderzoek. Toestel leek hakerig, vertraagd en onzuiver te reageren op stuurimput (deed in elk geval duidelijk NIET wat ik wilde), motortoerental leek wat te varieren, waarna hij opeens vol links rolroer en vol up gaf (zo te zien, al ben ik niet zeker van het hoogteroer). Bij het vliegtuig aangekomen stonden alle roeren neutraal en werkte alles gewoon.

    Het was in elk geval niet een volledige uitval, niet een failsafe situatie, en ik heb geen RSSI of spanningsalarmen gehad. Het gebeurde mischien op 30 of 40 meter afstand.
    Tot aan het moment van storing, heb ik geen enkel probleem gehad die laatste vlucht.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.234
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... ik had met een losse antenne de 'eindtrap' van mijn Jeti 'TBi' module opgeblazen.
    Ik kon door de wijze van inbouw de antenne niet goed op de wartel aandraaien... klein tikkie en weer los. En dat veelvuldig.

    Kist raakte loos, en bij de landing standje heipaal de grond is... stuurloos en in draaiwind weggedrukt. En ik was al bezig met oplossen van alle perikelen...

    Nu met een verse module en een verbeterde antenne afhang-constructie kan dit nu niet meer zo snel gebeuren. Blijft de antenne goed zitten. De module geeft ook weer zendkracht...

    Vooraf de kneuzing een ketting aan on-heden.
    Accu opgeblazen met verkeerd laadprogramma (het bestaat, sigaarmodus) een geknakte ontvanger antenne met open mantel (donor aan ontvanger vastgespijkerd, werkte daarna weer voorbeeldig)... en daarbij ook nog eens de zender er overheen... Bereik was daarmee Kindersurprise. Vliegen een loterij...

    Thans alles weer picco!
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Normaal onderhouden Eneloops zijn uitstekend, met 6 sterke digitale servo'nooit problemen.
    Wel hebben de witte met rond de 2000mAh een wat lagere inwendige weerstand dan de zwarte met rond de 2500 mAh.
    Bij lagere temperaturen zijn ze zelfs beter dan de meesste 'ouderwetse' NiMH penlights.
    De oude NiCd van Sanyo hadden inderdaad een wat lagere inwendige weerstand.

    Normaal onderhouden komt er ook op neer dat je niet na ieder kort vluchtje de accu weer 14 uur aan de langzaam lader hangt.

    Iedere NiXX accu kan makkelijker stroom leveren als ze snel geladen worden, bij NiMH zoals Eneloops liefst met ongeveer 0.5C
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Een rotte servo (die door trilling van de motor beïnvloed wordt) kan storing veroorzaken. Dit kan flinke uitslagen op de andere servo's veroorzaken. Dit lijkt exact op de oude FM storing. Een slechte, of mindere ontvanger accu, kan dat ook soms.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een FC18 is een zender, die inmiddels een respectabele leeftijd heeft. Deze is vanaf 1989 t/m medio 90er jaren leverbaar geweest en had best zo af en toe een onderhoudsbeurt kunnen gebruiken. Bij deze zender komen wel eens problemen voor met links-rechts functies, met hoog-laag functies eigenlijk nooit. Ook zijn er enkele andere aandachtspunten, zoals bijv. de print waarop het hf-module wordt gestoken.

    Nu kan er uiteraard wel eens een knuppelpotmeter vervelend gaan doen, dus dat 'nooit' is betrekkelijk, maar een slechte potmeter geeft nooit een spontane uitslag. Deze geeft een rommelige servo-reactie, meestal rondom het nulpunt omdat dat het meest wordt gebruikt en dat is uiteraard een verschijnsel dat niet spontaan verdwijnt. Bij de links-rechts functies komt wel eens een breuk voor in één van de drie draadjes, wat resulteert in óf een volledige uitslag naar links of rechts (als één van de buitenste draadjes door is) óf in het geheel geen uitslag. Doordat de isolatie van de draad onbeschadigd blijft blijven de adertjes tegen elkaar rusten, waardoor je in het begin slechts af en toe zo'n uitslag krijgt. Door met niet al te veel geweld aan het desbetreffende kabeltje te trekken kun je de klacht opwekken.

    Voor het overige kan een digitaal systeem nooit storing geven, zoals een ppm-ontvanger op 35 MHz dat deed, zoals N.P.S. al aangaf. Wat wel mogelijk is, is dat servo's elkaar gaan staan pesten bij spanninginstabiliteit. Zoiets heeft echter een sneeuwbal effect, waarbij alle servo's ongecontroleerde bewegingen gaan maken. Een volledige uitslag van slechts één of enkele servo's is daarbij uiterst onwaarschijnlijk. Dit verschijnsel is trouwens redelijk eenvoudig te reproduceren door even flink te roeren met alle servo's gelijktijdig.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik laad met een automatische lader, op plm 0,4 C, dus nooit "14 uur", en meestal trek ik minstens 40% van de totale capaciteit uit de accu tijdens een vliegmiddag.
    Op het moment van storing was ik net 10 minuten onderweg in de eerste vlucht.

    Alle servo's zijn hooguit anderhalf jaar oud, en het trillingsniveau van motor en vliegtuig is, durf ik gerust te stellen "behoorlijk laag"...

    Volgens mij heb ik deze zender rond 2003, mischien 2004, nieuw gekocht (en volgens mij was hij toen nog gewoon nieuw leverbaar...). Hij is absoluut véél gebruikt, en het draadbreukprobleem heb ik inderdaad twee of drie jaar geleden gehad en gerepareerd.

    Eigenlijk zou ik hem inderdaad eens moeten opsturen. Kom ik alleen helaas nu niet meer aan toe....
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.234
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb vreselijke ellende gehad met de 2650 mA van Sanyo. Ze konden de pieken van de Multiplex Profi Digi's niet aan. Energieslurpers.
    Met de eerste betaalbare Zippy lipo's op gelost + UBEC. 3 maal dankzij de Sanyo's de grond in binnen 5 minuten vliegduur... en ja er werd met 0,4C of 0,5C geladen. Maffe was dat 2100 Panasonic NiCad cellen het wel aankonden... maar altijd reserve pakketje mee naar het veld.
    Maar de 2650 NiMh maakten er een zooitje van.... op een gegeven moment waren Panasonics niet meer verkrijgbaar, NiCad moest er uit.

    Werd ook in het nieuws bekend dat men in China blootsvoets in de accuprak zat de stampen om de NiCad troep te mengen, en pletten als druiven... mooie wereld.
    Met 1,5 jaar was het echter afgelopen met zo een NiCad pakketje, memory effecten? Toch te haastig geladen?Gingen verrassend snel achteruit. Voog ook veel meer.
    Ook GP NiMh geprobeerd... totale zooi. Popiejopiemerk!

    De Eneloop 2600 behoud z'n spanning niet echt goed, thans in m'n zender, maar met een dag vliegen trek je ze niet leeg. Maar met een week zakt het beduidend.
    De 2000 (1900) hield altijd uitstekend, en gaan lang mee, meen zo een 7-8 jaar volgehouden.

    De 2600 Eneloop thans dus in m'n zender... en in m'n muis achter de Mac.
    ook daar... de 2000 houden kenmerkend langer vol in de muis dan de 2600? Om de zoveel tijd moet gewisseld en geladen worden.

    Vers gebouwd 2000 pakket in een MX22 van Graupner... ligt nu al +1,5 maand... spanning zakt amper. Indrukwekkend.

    Al vliegend... Thans geloof ik heilig in Castle 10A UBEC of andere... en een 2000 mA Zippy lipootje voor in het vliegtuig.
    Een Lifepo4 is eigenlijk nog handiger, want die hoef je na het vliegen niet in een bewaarmodus te ontladen. Het schaad de accu niet...vol of leeg, kenmerkend voor LifePo4.
    Zaakje, accu, kabels en UBEC is totaal een fractie lichter dan 4 celletjes NiMh

    Wel regelmatig stekkers checken denk ik. Die kleine rode gebruik ik niet meer, tenzij goudcontact. Maar die tref ik dus niet meer in de handel aan? en neem ik maar wat zwaardere stekkers in de stroomketen.

    Ook schakelaartjes zijn niet altijd even goed.
    Had altijd heilig geloof in die van Multiplex... maar zijn buitengewoon sleets op een rammelende brommer.
    In e-modellen blijven ze vast wel heel.

    Het wordt listig als je een nieuwe lipo aanschaft en de kabels zijn niet goed gesoldeerd... merkte ik door de afslag van de lader...


    Kortom...Hele keten zorgvuldig nalopen.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2018

Deel Deze Pagina