RC boot kopen

Discussie in 'Speedboten' gestart door jero3n, 9 mei 2012.

  1. jero3n

    jero3n

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    's-Gravenzande
    Hallo allemaal,

    Ik ben volledig nieuw hier en heb me aangemeld omdat ik een vraag heb.
    Ik ben een beetje RC verslaaft denk want ik heb nog al veel bestuurbare dingen(tank, nitro auto, benzine auto, heli)
    Maar ik wil mijn hobby uitbreiden met een leuke snelle electro speed boot.
    Ik heb gezocht maar ik word er helemaal niks wijs uit, dus misschien kunnen jullie mij helpen?

    Ik wil graag een elektro boot die lekker snel gaat met een prijs tussen 80 en 140 euro.
    Ik heb al zitten zoeken maar ik weet niet precies wat alles inhoud dus misschien kunnen jullie mij daarbij helpen.
    Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp.

    Groetjes
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jeroen,

    Welkom op dit forum!

    Wat versta jij onder een snelle elektrospeedboot?

    Voor dat budget kun je alleen een speelgoed boot kopen, plastic romp, en tanksturing d.m.v. twee motoren, waarvan er eentje langzamer gaat lopen (of uit wordt gezet) om een bocht te maken.
    Géén proportionele besturing en alleen vol gas (of uit).
    Meestal ook een zender met een bereik van 25-50 meter.

    Vul ook je profiel even volledig in, misschien woont er iemand bij je om de hoek, die nét een fantastische tweedehands boot in de aanbieding heeft...

    Groeten, Jan.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  4. jero3n

    jero3n

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    's-Gravenzande
    Hey,

    Bedankt voor het snelle antwoord.
    Ik heb mn profiel een beetje aangevuld.

    Ik wil gewoon er leuk mee kunnen varen en hij moet niet langzaam gaan, zo'n 30km/h ofzo.

    Jan, bedankt, maar dat is toch net te duur.

    HobbyKing R/C Hobby Store : SeaRider Twin-Hull R/C Boat (420mm) RTR 2.4GHz
    is dat niet wat? Het is een enkele motor en gaat aardig snel. Ik wil hem als ik er tijd en geld voor heb ook weer upgraden met een nieuwe motor als dat kan.

    Groetjes Jeroen
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wel moeilijk laden met die lader zo
    die krijg je hier nooit in een stopkontact

    en het blijft speelgoed

    gr raf
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jeroen,

    Dat is zoals gezegd, speelgoed, voor het geld niet gek, maar ga je dat 'upgraden' dan geef je al gauw méér uit dan de boot gekost heeft...
    Daarnaast blijft het een plastic romp, als je 'ge-upgraded' en al met vijftig kilometer per uur ergens tegenaan knalt, desintegreert de boel.

    Let wel, ik zeg niet, dat het niet kan:
    My Amewi Sea Rider 2.4ghz RTR, Upgrade log! - RC Groups

    Groeten, Jan.
     
  7. jero3n

    jero3n

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    's-Gravenzande
    Hallo,

    als het dan speelgoed heet oke,
    maar ik vind het toch wel een speedboot:p

    En als hij 50 vaart dan wil ik toch liever nergens tegen aan knallen want meestal knalt alles dan toch wel kapot.
    Ik ga gewoon is kijken hoe ik em kan kopen en alles en ik houd die site van jouw Jan zeker bij want daar staat nuttige info in.

    @Raf, ik heb nog een stekker omzet set thuis liggen en anders kan mn vader er wel en gewone stekker op zetten.

    Alvast hartstikke bedankt en ik laat wel weten hoe ik het verder ga doen.

    Groetjes Jeroen
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jeroen,

    Je kunt de boot o.a. hier kopen:
    Semi professional speedboat, Sea Rider Catamaran. | Radiografische boten (elektrisch) | Radiografische electro boten, bestuurbaar | Radiografische boten | www.twr-trading.nl
    Dit is de versie met een 27MHz zender/ontvanger, op zich niks mis mee, maar 2,4GHz is minder storingsgevoelig.

    Vanuit China kost de boot je inclusief verzendkosten een kleine €70,00, maar als de inklaringsdienst zich ermee bemoeit, zit je al gauw aan de prijs in de link (of er overheen)...
    De lader, die erbij wordt geleverd wordt altijd aangepast aan het stekkersysteem van het land.

    Groeten, Jan.
     
  9. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hey,
    Als je een bootje wilt kopen dat echt 50 kmph gaat ben je dan niet beter af met deze?, prijs is iets hoger maar lijkt mij een beter bootje...
    Anders misschien rustig afwachten en kijken in het verkoop gedeelte;)

    gr. Arnold
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2012
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jeroen,

    Arnold heeft wel (een beetje) gelijk, de boot uit zijn link is (ietsje) beter dan de plastic versie, maar eigenlijk zijn geen van die kleine gifkikkertjes geschikt als beginnersboot; het is allemaal nét iets te klein en te petieterig, elk instelfoutje wordt afgestraft met een abominabel vaargedrag, als het tegen zit ben je voorgoed 'genezen' van het bootjesvirus, terwijl het toch zo'n leuke hobby kan zijn.

    Een beginnersboot moet volgens mij minimaal 50 cm meten en niet al te krankzinnig gemotoriseerd zijn, 50 km/h is érg snel voor zo'n klein rompje, om dat onder controle te (kunnen) houden heb je wat ervaring nodig en dat heb je als beginnend vaarder nu net niet...

    Groeten, Jan.
     
  11. jero3n

    jero3n

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    's-Gravenzande
    Hallo Jan,

    Ik wil gewoon een leuke snelle boot voor op vakantie om lekker mee te kunnen varen op een meertje ofzo.
    Ik weet het nog niet......

    Maar alsnog bedankt.
    Groetjes Jeroen
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    D'r is zoals al is gezegd een verschil tussen leuk en snel , met je budget zal het blijven hangen bij leuk in de categorie speelgoed....

    Snel komt al gauw een groter budget bij kijken en uiteraard wat meer kennis om het ook zo snel te laten gaan als bedoelt is.

    Woon wel om de hoek en heb niks te koop , maar kan je eventueel wat helpen met dingen.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  14. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Uit ervaring kan ik zeggen dat de ABS bootjes van Proboat leuk zijn om mee te beginnen. Met de standaard accu (NiMH) is de snelheid ook nog onder controle te houden.

    In dit nieuwere model is ook de vermaledijde sturende outdrive weggelaten.

    Upgraden naar sneller is ook mogelijk, maar wel met wat aanpassingen.

    Blijft natuurlijk een plastic boot, dus als je wat raakt zitten er al gauw gaten in ... (kan ik ook uit ervaring zeggen) ...
     
  15. jero3n

    jero3n

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    's-Gravenzande
    Hallo,

    Ik zit toch nog te denken tussen de Impulse 26 en de Sea Rider.
    Als ik de sea rider aanpas kwa accu positie dan ligt deze ook fijn in het water.

    Maar nu een andere vraag.
    Wat is het verschil tussen lipo en een NiMH accu? Kan ik overal een lipo accu inleggen en dan gaat het sneller?
    Gaat dan niet je elektronica kapot ofzo?

    Groetjes Jeroen
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jeroen,

    Even zonder dollen; de Searider is een gebakje vergeleken met de Impulse 26, dat is een 'serieuze' RC speedboot.

    Je kunt verherbouwen aan de kleine cat wat je wilt, het vaargedrag wordt nooit optimaal, daar is de boot niet voor ontworpen en uiteindelijk zal na een zoveelste half gezonken boot de teleurstelling het winnen van het plezier aan de hobby.

    Ik neem ook bootjes mee op vakantie;
    - een 80 cm Arowana waarmee ik tegen de 70 km/h haal, om op relatief rustig water zonder veel troep erin (takken, zwemmers e.d) te kunnen boenderen.
    - een 1M zeilboot, voor de watertjes, die te klein of te druk zijn voor een speedboot,
    - Een 65 cm slepertje, waarmee ik overal kan varen, zolang de stroom niet boven de 6 km/h komt en die ik als reddingboot voor de speedboot inzet, mocht die eens stilvallen.

    Voor je vragen over stroombronnen verwijs ik je naar de FAQ dienaangaande:
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/[faq]-accus-en-laadtechnieken/

    Groeten, Jan.
     
  17. jero3n

    jero3n

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    's-Gravenzande
    Hallo,

    Maar kan ik er dan ook een Lipo in zetten, ik heb gekeken want het verschil is en ik heb ook gekeken naar de handleiding. Daar staat alleen niks in over of ik in de proboat impuls 26 een Lipo kan zetten. Kan iemand mij daarbij helpen?

    Groetjes Jeroen
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jeroen,

    In de handleiding van de boot staat nadrukkelijk, dat de meegeleverde regelaar alleen geschikt is voor NiMH.

    Dit is natuurlijk flauwekul, want het zal een regelaar (en motor) volslagen worst wezen waar de stroom vandaan komt, een loodaccu, een NiMH pack, of een Lipo...

    Wat er bedoeld wordt, is het feit, dat de regelaar géén onderspanningsherkenning heeft, dus als je de boot niet binnenhaalt als de snelheid inkakt, dan verniel je je lipo.

    Een pieper, die aangeeft wanneer die grens bereikt is (en eventueel de motor dan alleen maar tot half gas laat lopen) is een manier om de lipo heel te houden.

    Je zou ook de standaard regelaar door een regelaar met onderspanningsherkenning kunnen vervangen.
    Zoiets bijvoorbeeld:
    Modellbau-Regler.de Shop - AS12-70 BEC Lipo
    Of deze:
    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 30A BRUSHED ESC
    Een stuk goedkoper, maar op het randje voor de 550 motor, behalve als je de regelaar van een waterkoeling voorziet zoals deze:
    HobbyKing R/C Hobby Store : Water Cooling Plate For 50A ESC -Sea Fire & Surge Crucher

    Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van de vaste onderspanningsherkenningvan 3V per cel, in een boot kan dat wel eens te laag zijn, zeker als je de tekenen van een lege Lipo niet herkent en tot het gaatje doorvaart...

    Groeten, Jan.
     
  19. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    In de Proboat bootjes die ik heb zit dezelfde 550-motor en 40Amp regelaar als in de Impulse 26. Ik gebruik deze nu ruim een jaar ook met Lipo-accu's. Daarvoor heb ik de volgende aanpassingen gedaan:

    - Ik gebruik een Lipo-pieper als alarmering als de accu bijna leeg is. Deze nieuwe versie van Hobbyking is irritant luidruchtig maar met eerder piepers had ik het probleem dat ze op afstand onder de kap door motorgeluid en wind overstemd werden.

    HobbyKing R/C Hobby Store : On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s)

    - Op de regelaar heb ik een koelblokje zitten, zoals hierboven genoemd door Pompebled. Zonder dat blokje wordt de regelaar ongezond warm.

    Dus ja Lipo kan met een paar eenvoudige aanpassingen. Je kunt ook de tijd klokken dat je met een accu kan varen, want ook met een pieper ben je af toe te laat. Ruim voordat de accu leeg is stoppen is in ieder geval gezonder voor je Lipo's.
     
  20. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Ik denk inderdaad dat het nauwelijks een vergelijk is. De Searider stuitert bij een beetje rimpeling over het water, terwijl je met de Impulse 26 zelfs bij wat wind nog erg veel plezier op het water kan hebben.

    Ook het upgraden gaat bij de Impulse 26 vele malen makkelijker,
    terwijl je volgens mij voor de Searider allemaal kabouter-onderdelen in een kleine romp moet priegelen.

    De enige goede reden om de Searider te nemen is dat ie makkelijk mee kan in de rugzak.
     

Deel Deze Pagina