RCexl ontsteking eigenschappen

Hallo forumers,
Vanwege wat loopproblemen met mijn DLE 55, die later toe te schrijven waren aan kabelbreuk in de magneetsensor, heb ik een nieuwe RCexl onsteking eens elektrisch tegen het licht gehouden op de meettafel.
Ik wilde weten hoe de stroompulsen eruit zien, hoe groot die zijn, wat voor storing de ontsteking op de voedingspanning maakt en verder ook nog de relatie tussen toerental en ontsteekhoek.
Voor mensen die niet de beschikking hebben over een meetopstelling kunnen een hoop vragen beantwoord worden.

Op pagina 2 staan een aantal oscilloscoopfoto's met uitleg.

Hieronder wat gegevens en observaties bij een RCexl A-01 zoals bijvoorbeeld gebruikt worden op DLE 55.
Hier is de hoek tussen magneetpositie en BDP 45 graden.

Stroomopname: de stroompuls die opgenomen wordt door de ontsteking is maximaal 700 mA en heeft de vorm van een condensator laadcurve. De hoogte van de stroompuls is niet afhankelijk van het toerental. Het stroomgebruik neem bij een hoger toerental toe doordat meer van die laadpulsen per tijdseenheid voorbij komen. Een accu die nominaal 1A kan leveren is dus ruimschoots bemeten om de ontsteking van stroom te voorzien. Zelfs al zou de puls van 700mA 100% van de tijd voorkomen (voor deze ontsteking is dat bij zowat 20.000 toeren) kan een 1400 mAh accu de motor dus zeker 2 uur laten draaien. Die tijd neemt op een lager toerental dus toe. Zwaardere accu's dan deze standaard maat (Lipo of NiMh) is naar mijn idee dus pure balast in een vliegtuig dat 3-4 vluchten per middag maakt van 10-15 minuten. Bij een sleper zou het eventueel zin kunnen hebben, maar het gemiddelde maximale stroomverbruik bij volgas schat ik op slechts 500mA bij een toerental van 6500 tpm. (afgaande op het oscilloscoop beeld, niet gemeten) Dat is bijna 3 uur motorloop op 1400mAh.

Over de vervuiling van de voedingspanning. Deze is aanzienlijk, behalve de laadpulsen die de ontsteking opneemt zijn ook hoog frequent schakelpulsen te zien die waarschijnlijk te maken hebben met de interne stroomvoorziening van de ontsteking, deze draait op 5V. Waarschijnlijk is een kleine DC-DC omzetter toegepast om de voedingspanning aan te passen. Zonder speciale maatregelen is het niet aan te raden om de ontsteking rechtreeks op de ontvanger accu te laten draaien, dat geeft zeker problemen.

Ik voorzie de ontsteking van stroom via een zgn Ignition Battery Eliminator Filter van Bill Wyke. De stroom komt uit de ontvanger en wordt keurig gefilterd. De onsteking is via dit ding ook aan en uit te zetten op de manier zoals we gewend zijn met een opto schakelaar.
Meting aan voedingspanning. Met ontvanger aan en ontsteking uit 2mV rimpel. Dit komt uit de ontvanger.
Meting met ontsteking aan 3mv rimpel.
Dit betekend dat de invloed van de ontsteking op het vervuilen van de voedingspanning door de IBEF zowat helemaal wordt weggefilterd. Voor mij is nu ook zeker dat de IBEF een veilige manier is om stroom van de ontvangeraccu te halen. Meten is weten.
http://www.troybuiltmodels.com/items/WRCIBEFV2.html
[media=youtube]c6H4m7KJrs8[/media]

Bij 4 toerentallen heb ik het verschil in tijd tussen magneetpuls en ontsteekvonk gemeten:

1200 tpm 50ms periode, vertraging 3ms, +/-23 graden voorontsteking.
3300 tpm 18ms periode, vertraging 1ms, +/- 25 graden voorontsteking.
4150 tpm 14.4ms periode, vertraging 0.8ms, +/- 25 graden voorontsteking.
6500 tpm 9.2ms periode, vertraging 0.4ms, +/- 29 graden voorontsteking.
Hogere toerentallen komen bij vliegtuigtoepassingen niet voor.

Deze tabel laat dus zien dat de ontsteking het ontsteektijdstip toerental afhankelijk 6 graden vervroegt tussen stationair en volgas.
Verder is keurig te zien dat de ontstekingen verschillende firmware hebben voor fabrikanten die de magneet op andere plaatsen hebben zitten. Het maakt eigenlijk geen moer uit waar de magneet zit, als de positie van de magneet en het programma in de controller van de ontsteking maar overeenkomen. Om die reden verkoopt RCexl verschillende typen ontstekingen die eigenlijk alleen maar een verschil in de firmware hebben.

Het punt van 3300 toeren viel bij een nieuwe ontsteking op omdat de vervroeging daar plotseling omslaat van 2.4ms naar 1ms.
Een andere onsteking van hetzelfde type bleek dit niet te doen. Vraag is dus even of er verschillende firmware versies van de ontsteking in omloop zijn (de ontsteking bevat een microcontroller) Of dat deze specifieke ontsteking een probleem heeft.
Als dit "In het veld" vaker voorkomt zou dit kunnen betekenen dat een aantal motoren misschien een gebied rond 3300 toeren hebben waar ze niet mooi rgelmatig lopen. Mensen met zulke problemen raad ik aan om dit even uit te (laten) zoeken.
Ik heb mijn motor nog niet met de verspringende ontsteking laten draaien maar ik denk dat dit in elk geval niet zo hoort te zijn en heb dat dus uitgesteld tot meer info daarover bekend is.
Nogmaals de andere RCexl ontsteking van het zelfde type gaf een mooi lineair verloop van de vervroeging zonder sprong bij 3300 tpm.

Zodra meer over deze ontstekingen bekend wordt plaats ik dat in dit draadje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant!
Ik heb een tijdje terug de RCexl RC3 gekocht (de twin uitvoering dus), om op een MVVS 116 te bouwen.
Je zegt dat de stroompiek bij de single-uitvoering 700mAh is, en niet afhankelijk is van het toerental. Mag je er dan van uit gaan dat de twin maximaal 1400 mAh opneemt?
Ik vraag dit, omdat ik een zo licht mogelijke accu wil gebruiken (de motor zal op een wedstrijddag maximaal 10 tot 15 minuten draaien)

Die 700mA is voor elke vonk even hoog. Het is een smalle kort durende stroompiek die voor elke vonk terugkomt. Het gemiddelde stroomverbuik is dus toerental afhankelijk.
Het is redelijk om aan te nemen dat een dubbele ontsteking ongeveer 1400 mA op zal nemen.
Bij de keuze van een accu is belangrijk is deze de condensator van de ontsteking snel kan laden, een lage inwendige weerstand is belangrijker dan een hoge capaciteit.
Ik schat dat je met een mini NiCd accu van 500 mAh meer dan voldoende "jus" hebt voor een wedstrijd. NiCd omdat die een lage inwendige weerstand hebben.
Even meten geeft natuurlijk uitsluitsel.
Samen met een lichte EBEC (DC-DC omzetter) van 12 euro en een super lichte Lipo van 500mAh moet het ook lukken en bespaar je nog gewicht tov de NiCd.
Bigplanes heeft een hele mooie kleine EBEC van 3A nominaal en 5A max. Maar volgens mij is die IBEF nog lichter dan een accu en dan draai je vanaf je ontvanger accu, scheelt helemaal veel ruimte en gewicht.
Ik gebruik het zonder problemen in een P-51 van 2m20.
Welke toerentallen draai je op een wedstrijd?

Laatst bewerkt:
Ok, dan ga ik me daar eens in verdiepen.
Zou het ook met alleen een Lipo kunnen? In de gebruiksaanwijzing staat dat een 2C Lipo gebruikt kan worden, mits deze is voorzien van twee IN4007 diodes. Of kan ik beter NiCd's gebruiken?

Qua toerentallen moet je je het volgende voorstellen:
- starten
- motor een beetje warmdraaien (af en toe een stoot gas)
- ca. 5 seconden volgas (reken op max 7500 omwentelingen)
- motor uit
En dat dan twee of drie keer.

Laatst bewerkt:
Over een diode valt 0.65 volt. 2 diodes in serie verlaagt de spanning dus met 1,3 volt. De limieten van de ontsteking zijn geloof ik 6V, dus twee diodes is niet genoeg.
Heb je een ontvanger accu in die puller? Ipv de diodes zou ik liever de DC-DC converter gebruiken.
Bedenk ook dat een hogere spannig dan 4,8-5,0 volt de ontsteking alleen maar warmer maakt, het doet niets voor de sterkte van de vonk. Boven 6V gaan ze volgens mij redelijk snel stuk.

Normaal gesproken maak ik gebruik van een "traditionele" ontvangeraccu (4x 1,2V NiCd) Dat zou dus genoeg zijn om de ontsteking te voeden, alleen als ik het goed begrijp kan dat niet rechtstreeks, aangezien dit dan gaat storen.

De meest eenvoudige spanningsregelaar die ik heb gevonden, heeft een minimale ingangsspanning van 7V, dus dan zou ik volgens mij 2 DC-DC converters moeten gebruiken, 1 voor de ontvanger en 1 voor de ontsteking (ook als ik gebruik zou maken van een 7,4V Lipo)

Toevallig heb ik ook net zo'n ontsteking gekocht, en vroeg me af wat de ervaringen zijn als je die voed vanuit een LiPo met een 6V voltage regulator.

Als ik het zo goed begrijp, is 6 V de uiterste grens en kan ik dus beter gewoon een 4 cellen NiXX pakketje nemen van afdoende capaciteit.

Een vraag had ik daar nog over: als de accu leeg raakt, hoe maakt zich dat kenbaar? valt de motor van het ene op het andere moment stil, of begint hij gewoon slechter te lopen (wegvallen van losse ontstekingen, zegmaar, zoals bij een toerenbegrenzer)?

Bij een benzine motor is het stukken slechter te horen of de motor rijk of arm loopt vergeleken met een gloeiplugger. Als ik nu op Methanol blijf draaien met mijn gloeiplug motor, maar ik ga een vonkontsteking gebruiken, word dan het rijk of arm staan net zo lastig te beoordelen als bij een benzinemotor?

Ik neem tenminste aan, dat mijn OS 91 Surpass, die nu goed afgesteld is, met vonkontsteking en verder dezelfde instellingen, in elk geval zal starten, en min of meer acceptabel lopen. Word de afstelling kritischer of juist niet?

Allemaal vragen waar ik ongetwijfeld zelf ook wel uit ga komen, maar die me toch wel bezig houden, omdat ik niet goed weet wat ik kan verwachten (heb ervaring met gloeiplugmotoren, benzinemotoren, maar kan me niet goed voorstellen wat de effecen zullen zijn bij een methanol motor met vonkontsteking)

Groet, Bert

een 5 cellen accu levert vaak meer dan 6 volt ik heb wel is 8 volt gemeten
dit is funest voor deeze ontstekingen
ik voed mijn ontsteking door de emcotec op 6 volt
daar voed ik ook men cervo,s en men ontvanger mee
storinen nooit gehad
problemen met de ontsteking ook niet
maar
ik voede de ontsteking van mijn 3w 70 wel rechtstreeks met 5 cellen
dat werd voorgeschreven door 3w
en ja hij is toch echt doorgevikt

Begrijp ik het nu goed, voedde jij de ontvanger uit dezelfde accu als de ontsteking?

Mischien kan dat probleemloos, maar vanwege gebrek aan ervaring met deze setjes hou ik vooreerst toch liever een aparte voeding aan, temeer omdat ik de ontvanger uit 4 cellen voed, en er dus niks bij tussen zit om de eventuele rimpelspanning glad te strijken.

Ik had van verschillende mensen begrepen dat de ontsteking voor 5 Volt (plusminus) ontworpen was en bij gebruik van 6V alleen maar warmer werd. Hoe warm dat weet ik niet en hij is bij mij volledig in schuimrubber ingepakt.... (kan dus eventuele warmte niet goed kwijt).

Vervolgens had ik nog een vraag: vooreerst lukt het me probleemloos om de ontvanger voldoende afstand van de ontsteking te geven, maar de voedingsdraad van de ontvanger loopt noodgedwongen op 2 cm langs de bougiekabel. Nu is die bougiekabel wel afgeschermd, maar bestaat hier kans op instraling van storing? Moet vanwege verplaatsing van de ontvanger namelijk een verlengde voeding voor de ontvanger gebruiken.
Oh ja, ik gebruik een 35 MHz ontvanger met PCM, dual conversion waarmee ik in de gewone benzine heli's tot nog toe geen problemen heb, maar ja, die hebben een "gewone" magneetontsteking, en ligt de ontvangervoeding gewoon ruim bij de motor vandaan

Vragen, vragen.....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nou, ik heb de RCELX unit in de heli weten te frommelen, en dat was vanwege de nogal ongebruikelijke combinatie van motor, overbrenging en opstelling, best wel een forse klus.

Heb de ontsteking om te beginnen op 30 graden voor top gezet, en vanmorgen was het "vol verwachting klopt ons hart", maar dat was niet nodig. Start was onmiddelijk! Ik heb deze motor nog nooit zo snel zien starten, en hij startte altijd al zéér makkelijk....
Het motortje loopt uitstekend. In elk geval stationair en onbelast wat gasgeven gaat perfect.
Heb nog niet in de lucht (dus met belasting op de motor) kunnen testen, maar ik verwacht eigenlijk dat het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien eventuele radiostoring is.

Ben zéér onder de indruk van hoe het motortje nu loopt, en ik heb nu al de indruk dat het loopgedrag soepeler, minder bokkerig, en regelmatiger is. Over het eindresultaat kan ik weinig zeggen, maar na 10 minuten stationair pruttelen was de motor véél koeler dan hij voorheen met gloeiplug was.

Voor de investering is het absoluut de moeite waard.

Vanmiddag in de lucht testen en dan laat ik meer weten.

Groet, Bert

@Brutus: dat klinkt niet verkeerd! Zou het mogelijk zijn om een dezer dagen een filmpje te maken? Ik ben wel heel benieuwd naar het geluid.

Het geluid kun je horen in het 2e filmpje van deze post (nog met gloeiplug/: [98683] laat-ons-je-heli-zien-2

Daar zal niet veel aan veranderen denk ik. Alleen zo op het eerste gehoor liep de motor gewoon vele malen regelmatiger stationair.

Een ander ding wat mij onmiddelijk opviel was dat de olie die uit de carterontluchting komt, opeens veel dunner is, en méér.... dat doet me vermoeden dat er brandstofresten in zitten, en dat duid weer op dat de motor véél koeler blijft, in elk geval in de stationaire loop.

Een filmpje van de nieuwe situatie, ik zal mijn best doen maar ik heb zelf geen spullen om te filmen, dus ik ben afhankelijk van de medewerking van anderen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag me wel af wat het koeler lopen veroorzaakt. Misschien in de oude situatie toch last van een soort "predetonatie"?

Ik kan er nog weinig van zeggen, want het proefvliegen kostte me bijna een heli vanmiddag.

Rijkweidte test met ingeschoven antenne en stationair lopende motor leverde groen licht op voor vliegen, en dus opgetoerd en gaan. Die pret duurde 20~30 seconden, waarna de fail safe in kwam. Het gekke is dat daarna de heli ook stationair stoorde als een gek ventje. En dat is raar want ik gebruik PCM, dat mag geen bevende servo's geven....
Ook liep de motor daarna zeer rauw, dus ik vermoed dat de pick-up van zijn plek gekomen is.

Maar die 30 seconden hooveren (met een of twee keer voluit klimmen) leverde wel de indruk van een veel krachtiger lopende motor, en (de motor had aansluitend voor het testen al zeker 3 minuten stationair en verhoogd stationair gedraaid) ik ben er heilig van overtuigd dat de motor véél koeler blijft, ook onder belasting.

Normaal gesproken voel je na het vliegen de warmte eraf stralen en brand je nog twee tot drie minuten je handen aan de uitlaat, en nu was de motor gewoon aan te raken op het carterdeksel, en na een minuutje was ook de uitlaat al flink koeler als normaal.

Het bied zeer zeker potentie, alleen moet ik eerst die storing oplossen

Ik vermoed instraling, want de tuimelschijfservo's zitten ongeveer 7 cm van de bougiekabel verwijderd, en de voedingskabel van de ontvanger loopt ook vrij dicht langs de ontstekingskast en bougiekabel. Dus eerst maar eens met ferrietringen aan de slag, en dan maar weer eens proberen.

Het vervelende is dat je met een heli moeilijk op een veilige manier bij vol vermogen een rijkwijdte test kunt doen zoals bij een vliegtuig.

Maar één ding is zeker: een bougie op een gloeiplug motor kan héél veel verschil maken. Ik durf deze motor, zodra het storen onder de knie is, gerust zonder Nitro te gebruiken (is nu 10%) en dan word de brandstof zomaar een euro de liter goedkoper van. dan verdient zo'n setje zich met 50 liter brandstof alweer terug.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik vraag me wel af wat het koeler lopen veroorzaakt. Misschien in de oude situatie toch last van een soort "predetonatie"?

Ik denk dat bij een gloeiplug de verbranding heel anders start: vermoedelijk begint het op microseconden-schaal met een gloeiplug eerst een beetje te smeulen en te sputteren voor dat de verbranding goed op gang komt. Met een bougie vermoed ik dat de verbranding niet alleen zeer exact iedere omwenteling op het zelfde moment begint, maar ook veel krachtiger op gang komt, en daardoor veel sneller verloopt en vollediger is.
En een zo kort mogelijke verbrandingsperiode die zo volledig mogelijk is, zijn de twee "key ingredients" voor lage uitlaatgassen temperaturen en hoge(re) rendementen...
Aangezien ik met dezelfde sproeier instellingen vloog als voorheen (dus zelfde hoeveelheid brandstof per omwenteling), is een verhoging van het rendement automatisch een verhoging van het vermogen.

Jammer alleen, dat ik nooit voor de ombouw de motortemperatuur gemeten heb....

Groet, Bert

Hallo Bertus,
Dat zijn goede ontwikkelingen. YS is ook al met methanol motoren op de mark die CDI hebben , en het heeft zeker voordelen mbt het vermogen.
Over het voeden van de ontsteking uit de accu kan ik kort zijn; dat werkt buitengewoon goed met een IBEF.
De ontsteking accu vervalt en de IBEF v2 is instelbaar en kan met veel verschillende voedingspanningen werken.
De rimpel spanning die ik gemeten heb is verwaarloosbaar klein.
2 mV met de ontsteking uit
3mV met de ontsteking aan.
Duidelijk was te zien dat de ontvanger en servo's mintens evenveel rimpel geven als de ontsteking, zeker tijdens het sturen.
IBEF is minder accu's (op den duur goedkoper en minder accu management), minder onderhoud, minder gewicht, en minder volume aan boord.
Bovendien kan ik de motor uitzetten via de ontsteking, dat is een extra veligheid.
Ik heb nu 30 probleemloze vluchten gemaakt en zeker na de metingen ben ik helemaal gerust.

http://www.troybuiltmodels.com/items/WRCIBEFV2.html

Laatst bewerkt:
Ik heb vanwege nog geen feedback en het feit dat Pe Reivers het niet aanraadde, een klein 2000 mAh 4-cellen pakket gekocht: ik had het gewicht voorin de neus toch nodig dus een echte reden voor LiPo en voltregelaar verviel een beetje.

Ik kan de motor nog steeds stoppen via het gas, dus een aparte noodzaak voor het uitschakelen van de ontsteking zie ik voorlopig nog niet.

Ik heb alleen last van storing en dat moet ik eerst oplossen voor ik verder kan. En daar zit het probleem een beetje: in een vleugelkist heb je wat meer mogelijkheden om alle RC-spullen voldoende ver van de ontsteking af te plaatsen, in een heli valt er minder te schuiven helaas. Er zitten nu eenmaal servo's redelijk dicht bij de bougiekabel, en de ontvangerschakelaar ligt pal naast de ontstekingsunit.

Er is dus waarschijnlijk instraling en ik weet nog niet hoe ik dat het beste op kan lossen. Bij de benzine heli's hielpen ferriet ringen goed maar daar is meer ruimte, (dus meer afstand) en ik heb gewoon niet voldoende lengte in de snoertjes om die ringen goed te plaatsen. Moet ik nog maar eens even goed over nadenken....

Groet, Bert

Ik denk dat Pe het gewoon nog niet getest heeft want het klinkt inderdaad op het eerste gezicht een beetje eng. Maar meten is weten.
Nou is toevallig meten mij vak...

Mijn beste kameraad in de VS gebruikt ze al verscheidene jaren naar volle tevredenheid in meerdere kisten. Meest recent in een Pitts 12 "The Beast" met DA-100.

Hey Rob,

Ik geloof je absoluut hoor, daar ligt het niet aan. Alleen ik was eerder aan het testen toe, dan dat jij bevestigde dat een voltregelaar kon.... en daarbij, dan had ik zo'n ding moeten bestellen (en wachten op levering) en het NiMH accutje was maar twee tientjes, en tot slot: er zat toch 300 gram lood in de neus wat daar een beetje niets liep te doen.... :D

Maar nu heb ik dus een aparte voeding, en tóch storing......
Morgen maar eens ferriet ringen kopen....

EDIT: vanmiddag met de motor bezig geweest, maar het flitsende starten en het mooie lopen van afgelopen zaterdag is compleet weg: lastig starten, soms mooi, dan weer onregelmatig lopen, en bij draaiende motor met het tijdstip prutsen gaf niet echt merkbaar verandering.... Beetje raar? Vonk stond keurig netjes op 30 graden voor top, maar mooi lopen ho maar. Vonk een klein beetje later gezet en toen startte en liep hij wel wat beter.....
Tot nog toe was de eerste test veelbelovend maar het vervolg nogal teleurstellend....

EDIT II: boel nog eens goed nagekeken: vliegwiel los (slipte over de konus) waardoor de motor zo raar liep. Vastgezet, gestart en stationair laten lopen, na 3 kwartier liep hij nog steeds! Onsteking ietsiepietsie later gezet (plm 26 graden) en nu loopt hij in elk geval super mooi idle. Morgen Ferrietringen kopen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back