[Rebuild] HobbyZone Super Cub LP

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Twiggy, 15 mrt 2012.

  1. Twiggy

    Twiggy

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Nederland
    Goedemiddag,


    Graag wil ik jullie op de hoogte gaan houden over de rebuild van mijn allereerste vliegtuig; de HobbyZone Super Cub LP.


    Ik heb dit vliegtuig nu bijna een jaar. En heb er heel veel leuke vlieguren mee beleefd. Na enige tijd heb ik een GoPro HD Hero 2 aangeschaft en deze na de modificatie van het landingsgestel aan het batterijklepje aan de onderkant van de kist bevestigd.


    Op een mooie winterdag besloot ik nogmaals beelden te schieten met de camera eronder. Daar waar ik dacht netjes op te stijgen kreeg ik met het opwerpen (i.c.m. de gopro, te weinig ruimte om vanaf de grond op te stijgen) net een zuchtje wind van achter het vliegtuig. Tezamen met de standaard motor kwam de kist na ongeveer 10 meter met een klap op de grond waarbij het gehele batterij compartiment uit het toestel werd gerukt.

    Doordat ik voor deze crash ook al een flinke smakkerd gemaakt heb, heb ik besloten een nieuwe romp en vleugel te kopen.

    In eerste instantie was het de bedoeling dat alle techniek zou worden overgeplaatst in de nieuwe body. Echter ben ik vandaag tot de conclusie gekomen dat ik daardoor zeer waarschijnlijk nogmaals een flinke crash ga maken.

    Ik heb daarom ook besloten om de kist brushless te maken.

    Ik heb de volgende onderdelen reeds besteld:

    Turnigy G10 1200KV
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=-1]Turnigy trust 55A SBEC[/SIZE][/FONT]
    Aluminium gedraaide motor mount[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=-1]
    OrangeRx R610[/SIZE][/FONT]

    Verder zal ik nog een nieuwe LiPo moeten kopen, en zal ik nog gaan overwegen of ik wederom nav+landings verlichting in ga bouwen. Verder twijfel ik nog of ik flaps/ailerons of beide in ga bouwen.


    Todo list (buiten montage elektronica om)

    Gedaan:

    Nieuwe body en vleugel kopen
    Body voor behandelen t.b.v. lak
    Body mat zwart spuiten (laag 1)
    Body mat zwart spuiten (laag 2)
    Vleugel verstevigen
    Flaps uitsnijden
    Servo's plaatsen in vleugel
    Kabels weggewerkt in vleugel
    Carbon versteviging in vleugel aanbrengen

    Nog te doen:

    Vleugel voorbehandelen
    Vleugel mat zwart spuiten (laag 1 en 2)
    Staartvlak mat zwart spuiten (laag 1 en 2)
    Motorkap mat zwart spuiten (laag 1 en 2)
    Gat naar binnenkant vliegtuig voor kabels motor vergroten

    Ik zal ongetwijfeld dingen zijn vergeten, maar daar zal ik ongetwijfeld later op terug komen. Verder ben kwam ik er vandaag achter dat ik beter had kunnen wachten met de eerste laag lak aangezien ik nog niet zeker weet dat ik navigatie verlichting in ga bouwen.

    Foto's


    [​IMG]

    Deze primer en lak bijten het Z-foam niet weg. De afstand voor het spuiten maakt niet uit. Tevens is het gebruik van een primer niet nodig om er voor te zorgen dat het Z-foam heel blijft.

    [​IMG]

    De eerste mat-zwarte lak zit er op. Geen druipers, en op nagenoeg alle plekken een mooie egale dekking.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    Hee twiggy,

    Ik heb die van mij ook compleet gemod. Ik had zelfs nog zo geccde motor mount voor je liggen. Had er namelijk 2 besteld. Ik heb een 30A regelaar 1124kv motor van rcgekko.nl (was 30 euro of zo) gebruikt en die doet het echt prima. Verder heb ik 2 2200 3cell lipo's waar ik mee vlieg. (30c) Ik heb er ook nog ailerons op gebouwd.

    Als je nog vragen hebt moet je het maar zeggen. Oja kwa gewicht zou ik een beetje onder de kilo blijven. Die van mij zit er net boven maar dat is verder ook geen probleem.

    Suc6 er mee!
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2012
  3. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    Je zal trouwens het vliegtuig ook op nieuw moeten balanceren. Dat legt de persoon in de fimpjes ook uit.
     
  5. Twiggy

    Twiggy

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Jorit,

    Dankjewel voor je info, leuk dat je ook een gemodde supercub hebt. Heb je hier ook foto's van?

    Ik zal die serie eens bekijken, erg interessant!

    Groet!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    Ik zal even foto's gaan maken. Die van mij is niet zo heel mooi en cosmetische hoor. Ik heb er met name een crashproof trainer gemaakt met onder een opvallende kleur rood zodat je hem goed kan zien in de lucht.

    Nog een tip over die motormount. Hij past er echt perfect op, alleen is het plastic waar je hem op schroeft echt mega slap en kwetsbaar. De eerste kleine crash brak dat ook menteen. Gelukkig een nette breuk en ik heb alles nu gewoon vol geepoxied. Gewoon de holtes allemaal vol smeren met epoxie van uit het midden kan je overal onder de randen en zo. Wel even op letten want ik had des 2 van de gaatjes voor de schroeven ook vol gesmeerd. Je kan het besten een paar sate prikkers in de gaatjes doen die je even in de oli gedompeld hebt. Wel voor dat alles helemaal droog is ze er weer uithalen.

    dat vol smeren kan voor het gewicht geen kwaad want je moet toch met uitbalanceren en je zult merken dat je voor op wat loodjes moet plakken.

    Nog een andere tip voor als je de elektronica gaat monteren en in elkaar solderen. Probeer de controller voorop onder de motor te monteren!
    dit heeft de volgende voordelen:
    ->Scheelt ook weer met lood met balanceren,
    ->Plus dat de controller minder snel de ontvanger zal storen.
    ->plus dat de controller veel meer wind om zich heen krijgt en dus beter koelt.
    ->En het scheeld lekker ruimte onder de vleugel.
     
  7. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
  8. Twiggy

    Twiggy

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Nederland
    Mooie foto's Jorit! Kan je me vertellen wat voor elektronica je in je kist hebt zitten?

    Ik heb zojuist wat foto's in een nieuw fotoalbum gezet. De afbeeldingen zijn ook te zien in mijn OP. Het zijn er nog niet veel, maar dat komt nog wel ;)

    Groeten!
     
  9. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    Zekers.

    2x towerpro 9 gram servo's in de vleugels.
    2x 12 gram digitale servo's voor de elevator en rudder
    Orange spektrum receiver met sateliet extention
    30A Hobbywing regelaar
    brushless outrunner motor model C2836 1120Kv
    1x 2200 11V 3cell 25c max burst 50c lipo
    1x 2200 11V 3cell 35c max burst 45c lipo
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2012
  10. Twiggy

    Twiggy

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Nederland
    Zojuist de 2e laag op de body gespoten. Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien!
     
  11. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    leuk! we zien de foto's wel weer verschijnen toch?

    Ik ben vandaag gaan vliegen. Ik had weer wat dingen veranderd aangezien die van mij behoorlijk tail heavy was en naar rechts trok. Het naar rechts trekken was helemaal weg en hij was nog wel een beetje tail heavy. Er was super mee te vliegen en de aillerons werkte prefect. Super gevlogen dus. Jammer dat het wat ramzalig eindigde :)

    Ik had de lipo vervangen en omdat het goed ging ben ik vanaf de zijkant gestart vlak bij het hek. De accu was weer vol dus ik had weer vol power en steeg iets te rechtomhoog en moets naar links recoveren maar helaas stond daar het hek :) Motor mount er weer afgebroken en was butsen in de vleugel. gelukkig wel weer te fixen. Ik kan weer aan de slag dus. :)
     
  12. Twiggy

    Twiggy

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Nederland
    Al weer een paar dagen geleden heb ik de ailerons uitgesneden met een vriend van mij. Het snijden zelf ging erg goed, alleen het bijsnijden van de ailerons in een mooie hoek ging toch slechter dan ik gedacht had. Ze zijn niet netjes recht en dergelijke. Hoe heb jij de ailerons gesneden?

    Ik heb mijn oude vleugel nog, en het gedeelte waar de ailerons uit gesneden kunnen worden is nog intact. Misschien dat ik ze dan nogmaals uitsnij op de juiste manier :)

    Verder zit de tweede lak er op, is mijn motormount onderweg, de vleugel verstevigd met glasvezel en de servo's en kabels verwerkt!

    Foto's volgen snel :)
     
  13. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    Ik heb het gedaan als in het filmpje. Na het uitsnijden ze op de rand van het bureau leggen. In het midden op de kant een dikke lijn gemaakt van 4 mm (merkstift streep).
    Dan de liniaal er op geplakt en met het mes puntje over de lineaal laten gaan en dan als ref de dikke streep gebruiken. dus snijden tot waar de streep begint en het puntje over de lineaal laten gaan. Ik heb ze daarna met 4 scharniertjes vast epoxied.

    Nog even een super tip. Ik maakte weer een vette crash omdat een van mij ailerons los schoot. Het hefboompje was er uit geschoten. Doe dus niet te zuinig met de epoxy.

    En dan nog een tip. Rond het deel wat je uitgesneden hebt verstevig daar de boel met glasvezel tape of epoxy en gaas tape. Na mijn laatste crash lag de vleugen in 3 stukken precies op de uitgesneden stukken gebroken.
     
  14. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    Mijn motor was ook kapot en ga hem nu maar meteen upgraden naar 60A controler en 1400kv 400 watt motor. Ben beniewd. :)
     
  15. Jorrit79

    Jorrit79

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    48
    Hee twiggy,

    Weet jij toevallig of de wing van een Dynam super cup op de hobby zone supercub zal passen? Zou wel handig zijn. Ik heb die van mij nu een paar keer gefixd maar begint een beetje op te raken. Die van Dyman heeft al ailerons en kost maar 24 euro.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2012

Deel Deze Pagina