Regelaar (Borstelloos) 70-100 Amps gezocht?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Emile, 30 okt 2002.

  1. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Oke Ron,


    Bedankt voor de uitleg, nou dan zijn ze daar wel een stuk goedkoper dan bij Conrad. Heb vandaag een Duitser gesproken die vertelde dat zijn eerste regelaars van die zaak afkwamen. Zelfs eigenbouw regelaars heeft die gast.

    Verder heb ik gisteravond een defecte Schulze regelaar open gemaakt, en waarempel dezelfde MOSFETs. Nu dus nog effe omsolderen en klaar is mijn regelaar .. en dus ook de MUNGA.

    Nu maar hopen dat het dit weekend mooi weer wordt. :p


    Groetjes,
    Emile :wink:
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Ron,

    Ik ben een beetje laat met m'n reactie maar ik kan helaas niet elke dag meer op het net komen.
    Even over de FET's. Een FET dissipeerd vermogen tijdens elke schakeling dus van uit naar aan EN van aan naar uit. Dit komt door de GATE capaciteid, die zo laag mogelijk moet zijn. Die capaciteid (condensator) moet opgeladen worden om de FET open te sturen en ontladen om hem weer dicht te sturen.
    Vaak is het zo dat tijdens het van uit naar aan schakelen het langste vermogen wordt gedissipeerd. Dit komt doordat de sturing meestal makkelijker naar de 0 schakeld dan naar de +. Het is dus belangrijk om de sturing zodanig te ontwerpen dat ook het aanschakelen zo snel al maar mogelijk is verloopt. Er zijn speciale Ic's ontwikkeld die een dergelijke stuurschakeling bevatten. Vaak wordt er met een trucje een hogere spanning dan de voedingsspanning opgewekt om de Gate zo snel mogelijk open te sturen.
    Ik weet niet of die Ic's ook in de regelaars gebruikt worden. Mogelijk wordt een combinatie van een NPN en een PNP transistor gebruikt om de Gate capaciteid snel op te laden en weer te ontladen. Nadeel van deze schakeling is dat je hiermee geen hogere stuurspanning kunt opwekken om vooral dat opladen sneller te laten verlopen.

    Tot zover dit electronica verhaal ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie er iets aan hebben.

    Ernst Grundmann.
     
  4. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Nou bedankt voor de uitleg en info jongens!

    Mij regelaar is inmiddels gefixed, 4 mosfets en 4 weerstandjes vervangen, hij werkt nu weer als een tierelier.

    Nu zit ik echter de volgende vraag:

    "Met welk spul kun je die KOELPLAAT(Alum) weer op die MOSFET's terug plakken?" En wel zo, dat hij GOED de warmte geleid en ook weer redelijk makkelijk los te halen is (zonder componenten van printplaat los te trekken), vooreen eventuele volgende reparatie?" :?

    Ik wacht met spanning, want waarschijnlijk wordt het dit weekend INVLIEGweerke! :p


    Groetjes,
    Emile :?:
     
  5. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bij een compu zaak kan je van die pasta krijgen om tussen je koellichaam en je processor te smeren. Volgens mij is dat het goede spul(correct me if I'm wrong).

    Groeten,

    Paul

    Ps. Wordt de maiden gefilmd?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik weet niet of dat spul bij regelaars gebruikt wordt, het heeft geen lijmfunctie. Als je het gebruikt, zo dun/spaarzaam[/url] mogelijk opbrengen. Het mag a.h.w. alleen de porieën opvullen. Een dikkere laag geeft weer een hogere warmte weerstand (in graden per Watt gedissipeerd). Er is wel warmtegeleidende lijm. Conrad?
     
  7. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik heb zojuist die warmtegeleidende pasta gehaald, een of ander WIT goedje. Op een oude regelaar van Schulze die ik nog had liggen hebben ze die ook toegepast, dus zal wel goed genoeg wezen. Standaard zat er op de Kontronik regelaar inderdaad één of ander plaklaag, misschien wel dergelijke lijm als bij Conrad? Zal ooit eens informeren.

    Nou dan ga ik het zaakje maar eens gereed maken.

    Alvast bedankt voor de tips! :wink:

    PS: Ik denk niet dat die Munga gefilmd gaat worden, foto's denk ik wel.


    Grtz,
    Emile :p
     
  8. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    @ Ron en Emile:

    Dit is goede theorie, maar gebruik nu even wat fantasie:
    -Als je een behoorlijk aantal SMD MOSFET's op één printplaatje hebt zitten, en ze moeten allemaal tegelijk door één koelplaat gekoeld worden kun je er gif op innemen dat niet alle fets even hoog zitten, en dat sommige zelfs iets gekanteld zullen zijn. De koelpasta moet de spaties die hierdoor tussen de individuele fets en de koelplaat ontstaan óók opvullen.
    -De hoeveelheid warmte die elke individuele fet dissiperen moet, is in dit geval echt niet zo groot. Zelfs een koelpasta laagdikte van 0,5mm zou, bij wijze van overdreven voorbeeld, hier nog ruimschoots in staat zijn om de vrijkomende warmte door te geven aan de koelplaat. Wat denk je overigens van de dikke krimpkous die om de gehele regelaar heen zit?

    Dat alle spaties gevuld moeten zijn is daarom hier belangrijker dan de regel:
    Die regel is correct voor componenten die relatief veel warmte produceren.

    Dus: op elke MOSFET een klein streepje koelpasta, en aandrukken die koelplaat. De overtollige pasta kan makkelijk wegvloeien tussen de fet's.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    :?
    Gertjan,

    Je gaat hier van het verkeerde standpunt uit :(
    Het is zaak dat je er voor zorgt dat ALLE fets goed kontakt maken met de koelplaat. Wanneer je dat niet doet helpt een laag koelpasta van 0,5mm echt niet om beter "warmtekontakt" te krijgen tussen de koelplaat en de fet. Het is echt zaak dat de koelpasta zo wordt aangebracht dat vrijwel alles tussen de koelplaat en de fet wordt uitgedrukt zodat het alleen maar de oneffenheden opvult die in het oppervlak van de koelplaat en de fet zitten.
    Dit weet ik heel zeker want ik werk er dagelijks mee. Natuurlijk is het waar dat de fets in de regelaar maar relatief weinig te verstoken hebben. Als je de regelaar niet overbelast en op de juiste manier gebruikt (zie handleiding) dan worden de fets nauwelijks warm. Dit is dan ook de reden dat het meestal goed gaat. Het is echter een verkeerd idee dat de koelplaat en de pasta goed werken als de fet niet strak op de koelplaat zit.
    Een dergelijke fet kan je meestal vrij makkelijk vinden hij is gewoon duidelijk warmer dan de gene die wel goed op de koelplaat zitten.

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  10. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    @ Ernst:
    Dat is nou precies wat ik bedoelde! Helaas is het blijkbaar niet goed uit de verf gekomen.
    Ik heb toch niet geschreven dat de koelplaat niet strak op de fets moet zitten?
    Ik wilde uitleggen dat het belangrijker is dat alle fets via voldoende koelpasta kontact maken met de koelplaat.
    Belangrijker dan een zeer dunne laag pasta.
    Die 0,5mm was slechts een overdreven voorbeeld (staat er ook bij), en daarmee doelde ik op de spaties die ontstaan door verschillen in plaatsing van de individuele fet's.
    Onderaan mijn betoog stond ook: ".....aandrukken die koelplaat. De overtollige pasta kan makkelijk wegvloeien tussen de fet's...."
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Gertjan
    Ongelijke montage was niet bij mij opgekomen. Het is wel zo dat SMD componenten vlakker gemonteerd kunnen worden dan normale 'steek door het gaatje in de print' componenten. (Ik heb ooit een weekje een 0-serie met SMD componenten mogen modificeren). Bij ongelijke montage en een moeilijk geval (veel halfgas vliegen == heli's) zou je kunnen overwegen om elke FET zijn eigen koellichaam te geven

    Als een koellichaam onder de krimpfolie zit, kan het zijn warmte alleen maar kwijt via straling en niet via convectie/luchtstroom. Folie wegsnijden indien nodig.
     
  12. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Emile,

    Heeft de munga vandaag nog gevlogen? Zo ja, hoe is de start (weinig wind, dus dat zal wel lastig geweest zijn) en de vlucht verlopen?

    groeten,

    Paul
     
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    weinig wind

    Met jou club 20 ging het gister inderdaat wel bijna mis met de start! :x
    Maar het moet ook een beetje spannend blijven. 8)

    groeten Martijn
     
  14. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Re: weinig wind

    haha, nou spannend was het zeker! 8O (Het ging overigens net goed :D)
    Moraal van het verhaal: Altijd een helper nemen bij dit soort kisten! :eek:

    Groeten,

    Paul
     
  15. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    helper?

    Ja ik moest jou kist gooien en mijn eigen club 20 ook nog om het een beetje spannend te maken 8) .
    groeten Martijn
     
  16. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    YES ... vandaag is de Munga airborne gegaan!

    De worp moet nog iets verbeterd worden, maar ik kreeg hem onder controle. En ik moet zeggen dat ie vlotje wegtrok, dat ie toch nog zo snel snelheid op kon bouwen had ik niet verwacht.

    Tja, timer ingesteld op 1,45 min (iets over voor een doorstart).
    Nou dat was geen slechte keuze want het pakket is nog niet 100%.

    Maar hij vloog als een gedicht!
    Tja, alles wat hard gaat vliegt strak hè?
    Alleen het rollen mag ietsie sneller, dus effe wat bijstellen.

    Ik heb als aandrijving 6 cellen (2000) gebruikt en een 5,5x5,5 prop, dit ging niet onaardig. Ik denk wel dat de cellen nog even moeten wakker worden, en wat zou die kist wel niet doen als ik er 7 cellen in pleur ....

    Verder vind ik dat de aandrijving een heel mooi geluidje geeft bij die snelheden. :twisted:

    Tevens hoop ik dat HobbyInn deze week de 5,5x4,3 props binnen krijgt. En dan duw ik er zeker een celletje bij.

    Zie voor foto's:
    http://www.tech-sources.com/~rc-forum/forum/viewtopic.php?p=207#207


    Grtz,
    Emile :p
     
  17. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gefeliciteerd! :)

    Altijd fijn om te horen dat er weer een elektro pylon het luchtruim onveilig maakt! :twisted:

    Heb je hem zelf gegooid? En heb je het statisch toerental nog gemeten?

    Groeten,

    Paul

    Enne, koop maar alvast een voorraad propjes :wink: 8O
     
  18. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Haha grapjas,

    Zelf weggegooid :?

    Misschien dat ik dat ooit nog wel ga proberen als ik de kist moe ben, haha.
    Alhoewel met een beetje UP trim is het misschien toch wel te doen?

    Ik laat het gooien voorlopig toch liever aan een goeie speerwerper over.
    En ik neem het hem niet kwalijk als hij een keer verkeerd gooit. :cry:

    Wat het toerental betreft dat heb ik nog niet gemeten, het zal nog niet zo hoog liggen met die 6 cellen. Schatting 20.000 rpm? Maar zal het bij de volgende vlucht effe meten.


    Watch Out,
    Emile :twisted:
     

Deel Deze Pagina