Reparatie oud zeilschip

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Karlijn Baert, 28 jul 2018.

  1. Karlijn Baert

    Karlijn Baert

    Lid geworden:
    28 jul 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hilversum
    Beste forumgenoten,

    Ik ben Karlijn, woon in Hilversum en kom vaak in Amsterdam en bij Eindhoven.
    Ik ben in het bezit van een modelboot die van mijn vader is geweest.
    De grootste mast en 1/2 zeilen zitten los. Verder denk ik dat hij voortaan in een aquarium moet, mijn vader zei dit toen hij nog leefde.
    Kennen jullie iemand die ons schip tegen betaling kan repareren? Het is niet erg als dit provisorisch wordt gedaan, als we hem maar kunnen behouden.
    06-57806205

    Een prettig weekend,

    Karlijn
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Karlijn, Ja, daar vraag je iets. Begrijp dat het een zeilboot/schip is, maar verder is het moeilijk om er een beeld bij te vormen. Om er beter op te kunnen reageren is het aan te bevelen om een paar foto's te plaatsen en afmetingen te vermelden. Dan kunnen geïnteresseerden zien om wat model en bouwmateriaal het gaat. Via upload bestand rechts onder het bericht kun je foto's plaatsen. Bewerken van je eerste bericht is enige tijd mogelijk. Je kunt ook voor een nieuw bericht inclusief plaatjes kiezen. Succes ermee! gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. Karlijn Baert

    Karlijn Baert

    Lid geworden:
    28 jul 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hilversum
    Dank je, Klaas.
    Ik ga dit meteen doen.
     
  4. Karlijn Baert

    Karlijn Baert

    Lid geworden:
    28 jul 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hilversum
    15327833047521140126035.jpg Een foto:
    Het schip is 95 cm lang en 72 cm hoog.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    15327833047521140126035.jpg

    Karlijn, Heb het plaatje even gekanteld voor je. Houten romp, of deels uit kunststof? Ben zelf niet zo thuis in dit soort scheepsmodellen en heb geen ervaring met de bouw ervan. Waag het dan ook niet om zoiets te gaan restaureren. Hopelijk ziet iemand het wel zitten. Succes verder met de speurtocht. En zo'n aquarium, waar je over schreef heet een vitrine. Wel een behoud voor het schip, maar als je het niet zelf kunt maken ook kostbaar. Kijk eerst eens naar het totale kostenplaatje. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2018
  6. Karlijn Baert

    Karlijn Baert

    Lid geworden:
    28 jul 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hilversum
    Beste Klaas, dank je voor je vele moeite!
    Ik hoop dat iemand gaat reageren. Met provisorisch repareren ben ik ook al blij.
    Hij is van mijn overleden vader geweest, heeft emotionele waarde.
    Maar een scheve mast is echt niet leuk. En 2 losgeraakte zeilen ook niet.
    Dit heet dus vitrine! Geen wonder dat ik het niet vond op internet.
    Het heeft geen haast, ik ga zoeken met deze zoekterm.
     
  7. Karlijn Baert

    Karlijn Baert

    Lid geworden:
    28 jul 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hilversum
    De romp is van hout.
    Ik zie nergens kunststof.

    Als echt niemand reageert zal ik een houtbewerker of timmerman gaan benaderen. Misschien dat die hem provisorisch kunnen repareren.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Karlijn, Kijk eens in de bouwverslagen van de historische schepen of daarin iemand voorkomt, die bij je in de buurt woont. Of kijk eens of er een modelbouwclub in de buurt is, waar je je licht op kunt steken. Neem de tijd om een en ander uit te zoeken en je mind op te maken. Inderdaad, iets met emotionele waarde doe je niet zomaar weg. Het scheepje in mijn avatar kreeg ik in 1962 als bouwdoos en houdt me al 55+ jaar gezelschap. Diverse keren uitgestukt, maar nog steeds in de vaart. Een ander schip van me staat al sinds 1976 in een vitrine en vaart ook nog regelmatig. Maar of mijn kinderen er later ook zo aan gebonden zijn? De tijd zal het leren. Altijd mooi als er iets van je voorouders een plekje in je hart heeft. Gr. Klaas.
     
  9. Karlijn Baert

    Karlijn Baert

    Lid geworden:
    28 jul 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hilversum
    Klaas, ik heb zojuist gegoogled en inderdaad wat e-mails verzonden.
    Hoop dat ik antwoord krijg.
    Ik ga vanavond ook de bouwverslagen doorspitten. Dank je voor de tip!

    Ik ben blij dat je oude scheepjes nog varen.
    Ik hecht me altijd erg aan mijn bezittingen.
    Wat je kinderen betreft: misschien bewaren ze er (ieder) één?
    Ik heb ook diverse spullen van mijn vader aan liefhebbers gegeven.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Karlijn! Prijs mezelf gelukkig dat ik wat tijd heb om anderen een eindje in de goede richting te helpen. Heb 2 kinderen en 4 scheepjes, dus er is nog wat keus voor hen. Maar ieder beleeft het op zijn eigen manier. Heb nog een oud moedertje van 96, die graag ziet dat alles wat zij mooi vindt in de familie blijft. Maar je moet er ook nog plek voor hebben of kunnen maken. Een deel van het leven is keuzes maken. Altijd beter dan dat er niets te kiezen is. Koester datgene wat je lief is zou ik zeggen. Gr. Klaas.
     
  11. Karlijn Baert

    Karlijn Baert

    Lid geworden:
    28 jul 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hilversum
    Beste Klaas,
    ik heb ook graag dat spullen in de familie blijven of bij goede vrienden. Is bij de meeste van mijn vader zijn spullen gelukt.
    Maar zijn boeken heb ik voor het grootste gedeelte weggegeven of verkocht.
    Een kast en de klok konden bij familie terecht, gelukkig.
    Je hebt gelukkig je moeder nog op zo'n leeftijd. Is belangrijker dan spullen.
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Karlijn,
    Klaas heeft al een aardig voorzetje van mogelijke opties en ideeën gegeven.
    Maar als ik zojuist alles nog eens goed lees en begrijp, heb ik het idee dat het hier gaat op de reparatie / vervangen van wat touw- en lijnwerk en misschien hier en daar wat opnieuw vastlijmen?!
    Nu kan ik dat hiervandaan natuurlijk niet beoordelen of inschatten maar misschien lijkt dit voor een leek in de modelbouw op het eerste gezicht wel een hele hoop en lastig te overzien werk.
    Je schrijft o.a. dat degene die het eventueel zou willen doen het ook best provisorisch mag doen.
    Met dat laatste zou ik me voor kunnen stellen om het e.e.a. nog eens goed en op je gemakje te bekijken en te proberen om een inschatting te maken of je het misschien niet zelf zou kunnen of willen repareren.
    Daar bedoel ik niets verkeerds mee, maar stel dat je het zelf probeert, werk of hobby je aan iets dierbaars van je vader, je leeft je weer even een beetje in in zijn wereldje van toen hij dit scheepje bouwde en dat zou misschien ook best nog eens een toegevoegd gevoel van (emotionele) waarde kunnen geven.
    Eventueel start je ergens bij de Historische Schepen op dit forum een renovatieverslag en zeker weten dat al je vragen met betrekking over het type schip en alles wat je aan vragen over bijv. te gebruiken lijm en andere zaken die je bij deze reparatie of renovatie tegenkomt met plezier beantwoord zullen worden.
    Met geduld en het nemen van voldoende tijd kan je soms veel meer dan je eerder van jezelf gedacht of verwacht had.

    (Als je denkt dat je het kunt, kun je het. Als je denkt dat je het niet kunt, heb je gelijk).

    Nogmaals het is zomaar een persoonlijke gedachte / idee en natuurlijk absoluut niet mijn bedoeling om te zeggen "Repareer zelf je scheepje" :p.

    Groet en succes, Bert
     
  13. Karlijn Baert

    Karlijn Baert

    Lid geworden:
    28 jul 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hilversum
    Beste Bert,
    aan zelf repareren heb ik wel even gedacht, echter: de mast zit los. Dit krijg ik zelf niet voor elkaar. Wat betreft de 2 zeilen: ik weet niet zeker aan welk punt ik ze moet bevestigen.
    Verder heb ik een jong kind en werk ik 32 uur per week. Ik heb geen gelegenheid lang met hobbies bezig te zijn.
    Ik ben blij verrast dat iedereen hier zo behulpzaam is en dat er al iemand is die hem kan maken.
    Ik ben onder de indruk van de gedetailleerde verslagen en de vele reacties die hierop volgen.
    Ik blijf voor mijn plezier meelezen.
    Een fijne avond!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Karlijn, Mooie afronding met een snel resultaat. Laat t.z.t. maar een plaatje zien hoe het is geworden. Veel op het forum blijven lezen en wie weet treed je nog eens in de voetsporen van je vader. Mooie hobby en het hoeven niet alleen schepen te zijn! Gr. Klaas.
     
  15. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Zoals ik vanaf de foto kan bekijken is het niet veel, de mast zal los in het dek gestoken zijn en middels de stagen (de dikkere touwen aan top en middenmast) op zijn plek gehouden worden. Als je die volgt vanaf de mast denk ik dat er een paar loshangen ergens op het dek, bij de voormast of achtermast of bij de jufferblokken aan de zijkant (die ronde blokjes. mss is het ook slechts opspannen via die eerder genoemde jufferblokken door gewoon even aan uit uitgaande losse gedeeltje voorzichtig trekkend de mast weer recht te krijgen. Als je de mast zelf even rechtop houdt zie je ook gauw welke touwen er loshangen.
    De losse zeilen is dat met de ra's of rondhouten of echt loshangend, ook daar denk ik dat naspannen het belangrijkste is.

    Het is net een spinneweb, alles zit met elkaar verbonden en dat moet je even doorgronden.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  16. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
  17. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Volgens mij is Karlijn in de touwen gaan hangen?
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe

Deel Deze Pagina