RES 100 inch VINTAGE

Steek je de spelden net achter een rib?

Komt tamelijk nauw, zou ik zeggen . . .

Ziet er wel supernetjes uit!


jan.

Neen, ik steek ze gewoon door de indekking.
Die is van redelijk hard Balsa.
Dus, geen kans op doorschuiven.
Je moet er natuurlijk geen overdreven kracht opsteken.
Kwestie dat de wortelrib gewoon lichtjes aangedrukt wordt.

Mvg,
Aurectar
 
Die man zoekt werkelijk de limieten van een een tweeasser op.
I rest my case: zie mijn motto hieronder:).

(toch is dit niet echt uitzonderlijk: de bestuurbaarheid via richting/V-stelling wordt onderschat en ten onrechte als beginners of mindervalide gezien.
Mijn stelling is dan ook dat voor thermiekvliegen twee-as met v-stelling beter is dan ailerons)

Laat echter onverlet dat al mijn dedicated hellingkisten aileronkisten zijn.;)
 
(toch is dit niet echt uitzonderlijk: de bestuurbaarheid via richting/V-stelling wordt onderschat en ten onrechte als beginners of mindervalide gezien.
Mijn stelling is dan ook dat voor thermiekvliegen twee-as met v-stelling beter is dan ailerons)
Ik denk niet dat alle twee-assers geschikt zijn voor deze oefening.
 
Laatst bewerkt:
Wat een super leuke video, was helemaal verbaasd dat dit met die oldtimer zwever allemaal mogelijk is.
Met mijn 2 asser RedEagle is dit ook allemaal geen probleem doe daar ook rols en rugvluchten mee.
En met een beetje ondersteuning van de E-motor ook een rollende circel of ga rollend omhoog tijdens het klimmen.
Trouwens wel erg leuk om te doen rollend omhoog op richting en hoogte, dan vlak leggen motor uit en op zoek naar een thermiek bel.
Pak ik daarna me Aeronaut Powerfly dan is dat even flink wennen want, die is niet de bocht om te branden.
Vind het heerlijk vliegen die tweeassers.

Ton
 
Er zijn eenvoudige rationele werktekeningen zoals o.a. de "Aquila"
die ruimte bieden om er een persoonlijke versie van te maken.
Hangt natuurlijk af van de kennis van zaken van de betrokken modelbouwer.
De Geometrie van die kisten betekent een vruchtbare grond om zelf aan de slag te gaan.
Je kunt ze uitvoeren met V-staart, T-staart, pendelroer of gewoon twee plankjes zoals bij de Monterey.
Daarnaast kan ook nog je persoonlijke profielkeuze bepalen.
Al naar gelang hoe je hem wilt vliegen.
De vleugel kun je verder plat of dubbele v stelling geven.
Met rolroeren of eventueel flaps.
Module systeem zoals Johannes het opvat met zij "Surprois"
Nog een illustratie van ook zo'n werktekening is de "Monterey"

Van deze laatste heb ik hier op internet de zoveelste uitvoering van kunnen ontwaren.

http://www.modelflying.co.uk/news/article/mont-3/17987

upload_2016-11-8_10-24-55.jpeg



De Monterey 3
Een vereenvoudigde uitvoering.
Oogt mooi, vliegt goed, is goedkoop en laat zich vlug bouwen en herstellen.
Voor wat mijn Aquila betreft heb ik enkel het profiel gewijzigd.
De rest is buiten enkele details zoals op de originele tekening.
Volgende week zal ik de werkzaamheden terug hervatten.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt:
Barslecht weder.
Tuinwerkzaamheden en andere klimaatgebonden activiteiten gestaakt.
Dus, terug witte lijm en schuurblokjes bovengehaald om de "Aquila" verder af te werken.
Eerst en vooral wordt het richtingsroer aangepakt.
Het betreft een eenvoudige raamstruktuur van dikte 6 mm.
De oppervlakte van dit roer is zeer ruim.
Tenminste als je het vergelijkt met andere thermiekzwevers.
Een probleempje met de scharnieren.
Kleine aanpassing omdat scharnier onderdelen op werktekening nergens te vinden zijn hier in Europa.
Daarom als alternatie 2 scharnieren met doorlopend asje van 1mm.

upload_2016-11-9_12-49-58.jpeg


Het geheel genoeg laten uitdrogen en vastleggen met loodrepen.

Mvg,
Aurectar
 
upload_2016-11-16_10-41-33.jpeg


Nog wat houtstof uit het zuiden.
De werktekening is zeer overzichtelijk en biedt geen onoverkomelijke problemen op deze uit te voeren.

upload_2016-11-16_10-42-21.jpeg


Bepaalde onderdelen op de werktekening zijn helaas niet meer te verkrijgen in de handel zoals het scharnier gedeelte.
Geen nood, dan maar zelf iets scamateren als alternatief.
Twee scharnieren met een staafje van 1.5 mm diam.

upload_2016-11-16_10-43-12.jpeg


De hefboom van mijn hoogteroer heb ik kunnen kannibaliseren van een verhakkelde
Hy-Fly romp die ergens lag te verkommeren in mijn boneyeart (lees: de zolder van mijn moeder).




PS: Scamateren is een zuid West-Vlaams woord wat boven de moerdijk goochelen betekent.

Mvg,
Aurectar
 

Bijlagen

  • upload_2016-11-16_10-43-53.jpeg
    upload_2016-11-16_10-43-53.jpeg
    186,8 KB · Weergaven: 224
Laatst bewerkt:
upload_2016-11-16_11-6-44.jpeg



Wanneer men het deksel (triplex 1.5) dichtlijmt moet men goed nagaan of de boringen daarin pal op elkaar staan.
Dit met behulp met winkelhaak.
Dit om later voor geen onaangename verassing te staan.



upload_2016-11-16_11-7-17.jpeg


De boel goed lijmen, aandrukken en 24 uur laten uitdrogen.
Ondertussen werk ik verder aan het hoogteroer.

Mvg,
Aurectar.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik een vraag.
Met behulp van een winkelhaak heb je het multiplex plaatje uitgelijnd en met lijmklemmen het plaatje aangedrukt.
Heb je na het aanbrengen van de klemmen nog een keer met de Winkelhaak gecontroleerd of het nog goed zit?

Het lijkt een simpel klusje maar in het verre verleden heb ik zulke klusjes verprutst.
Ik gebruikte witte houtlijm, alles netjes uitgelijnd, klemmen erop en ja hoor, het plaatje werd tijdens het aanbrengen van de klemmen verschoven.
De lijmverbinding was perfect maar het resultaat was niet wat ik wenste.

Johannes
 
Nu heb ik een vraag.
Met behulp van een winkelhaak heb je het multiplex plaatje uitgelijnd en met lijmklemmen het plaatje aangedrukt.
Heb je na het aanbrengen van de klemmen nog een keer met de Winkelhaak gecontroleerd of het nog goed zit?

Het lijkt een simpel klusje maar in het verre verleden heb ik zulke klusjes verprutst.
Ik gebruikte witte houtlijm, alles netjes uitgelijnd, klemmen erop en ja hoor, het plaatje werd tijdens het aanbrengen van de klemmen verschoven.
De lijmverbinding was perfect maar het resultaat was niet wat ik wenste.

Johannes


Terechte opmerking, man.
Met klemmen te plaatsen kan het deksel nog op wandel gaan, met gekende gevolg.
Ik was op mijn hoede.
Eerst doe ik aan de contactvlakken verdunde lijm met penseel.
Ik laat dit één minuut drogen, doe er nog wat lijm op die ik mooi open wrijf.
Dan pas positioneer ik het stuk op zijn plaats en lichtjes aandrukken met de hand.
Terug laat ik het werkstuk een 15 tal minuten drogen.
Dan controleer ik het nogmaals en dan pas de klemmen.
24 uur laten drogen en klaar is kees.
Ondertussen nog even gecontroleerd.
Alles ziet er haaks uit.
Het zijn details, maar niet zonder belang.

Mvg,
Aurectar
 
Aurectar, bedankt voor je toelichting.
Er zijn ook modelbouwers die gewoon wat zand op de lijm strooien, daarna de delen uitrichten en klemmen aanbrengen.
Het zand moet ervoor zorgen dat de delen niet gaan schuiven. Zelf heb ik het noch niet uitgeprobeerd, maar ga het zeker een keer testen.

Johannes
 
Vandaag er een serieuze lap op gegeven.
Hoogteroer ruwbouw afgewerkt.
Vergeten wat foto's van te maken.
Nu geen nood.
Foto uit analoog draadje aangewend. (doe ik niet graag)
Morgen beelden vers uit de pan.

upload_2016-11-17_20-35-57.jpeg


Het hoogteroer is net als het richtingsroer een raamconstructie.
Ik heb net zoals op de foto mijn hefboom en aanverwante buisjes en stalen asjes gemonteerd.
Op die wijze kan er weinig misgaan.
Voor het asgedeelte heb ik eveneens een messingbuisjes met binnendiameter van 2.3 mm aangewend.
Het tweede buisje is van kunststof met binnendiameter van 1.8 mm.
Deze maten heb ik afgeleid uit de boringen in het hefboomgedeelte.
Nu ligt alles te drogen en morgen monteer ik eens gans het staartstuk.

Mvg,
Aurectar

Mvg,
 
upload_2016-11-18_13-29-37.jpeg


Het hoogteroer is af en gemoduleerd volgens de werktekening.
Schuurblokjes kwamen goed van pas.

upload_2016-11-18_13-30-21.jpeg


Wanneer ik het deksel toe gelijmd heb kwam ik nadien tot een onaangename verrassing.
Ik kwam tot de vaststelling dat de Graupner hefboom 2mm te breed was voor de sleuf tussen de twee triplexflanken.
Wat paswerk was dus geboden om de hefboom op de gewenste 6 mm te krijgen.
Beide kanten voorzichtig 1 mm afgeschuurd.


upload_2016-11-18_13-30-57.jpeg


Alles mooi gemonteerd.
Kwam tot de vaststelling dar heel wat spel op het pendelroer zat.
Oorzaak was de speling van de 1.8 mm staaf in de kunststofbuis (achterzijde).
Een staafje van 2 mm aangewend om het euvel te verhelpen.
Bij deze heb ik de boring in de hefboom ook moeten uitboren op 2 mm.
Er zijn geen problemen, enkel oplossingen.

upload_2016-11-18_13-32-1.jpeg


Het geheel functioneert nu redelijk spelingsvrij.
Het is in vergelijking met het staarstuk van o.a. een Spirit, Oly II, super Monterey en hoogstwaarschijnlik ook de Surproix een zwaardere constructie.
Nu, dat heb je met pendelroeren maar zo veel zal het nu ook niet schelen.
Dit zal resulteren in wat toch meer lood in de neus.
Ik zal proberen de hardstalen pennen te vervangen door carbon staafjes.
Dit zou ook nog enkele grammen in de neus schelen.
Voordeel van een pendelroer, je kan er preciezer mee vliegen.
 

Bijlagen

  • upload_2016-11-18_13-28-33.jpeg
    upload_2016-11-18_13-28-33.jpeg
    288,6 KB · Weergaven: 210
2 mm staal kan en zal buigen bij deze maat stabilo, maar dat is niet erg.
2 mm carbon zal dan breken. Op deze maat is in carbon minimaal 3 mm nodig maar liever 4mm.
Mijn 2.5 meter Pace is wel wat sneller maar daar zit 6 mm carbon in de pendel staart.
En 6 mm pennen op de V-staart van een 3 m F3F/F3B heb ik vaker zien breken bij een flink stevige landing.

Ja, ik ben het met Berrie eens (niet voor het eerst) gewoon bij 2 mm staal houden.
 
Back
Top