RES-Dart

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 14 mrt 2017.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    De bovenkant van de rechtervleugel is inmiddels ingedekt. Dan komen er een paar (bijgeleverde) steunen in de sleuven van de bouwhelling en daarop komt de vleugel omgekeerd te liggen:
    [​IMG]
    Het eerste komt de verkasting van de ligger. Het is heel makkelijk dat de balsa plaatjes die hiervoor nodig zijn, óók zijn uitgefreest, dat werkt heel prettig.
    [​IMG]
    De eerste zes vakjes vanaf de rootrib worden tweezijdig verkast, daarna éénzijdig, een prima compromis tussen sterkte en gewicht. Inmiddels is de verkasting klaar.
    Ik moet wel zeggen dat ik gisteravond een paar uur heb zitten puzzelen hoe ik de bovenkant van de vleugel precies moest indekken. Alle benodigde delen zijn gefreest, maar in de uitgebreid geïllustreerde manual (downloaden van de Zeller website en zelf uitprinten) staat geen voorbeeld van hoe die verschillende stukken in elkaar moeten passen. Een paar spreken vanzelf natuurlijk, maar een tekeningetje van de indeling van boven- en onderkant had me een boel gepuzzel gescheeld. Ik ga Zeller daarover nog een mailtje sturen.

    Was vanmorgen op de Tacu, ik dacht meteen wat servokabel te kopen... maar wat ik wilde (3 meter lichte servokabel) was nergens te koop. De LHS had het daarnet ook niet, en bovendien óók geen Oralite (de manual van de RES-Dart is er heel stellig in dat je het toestel met Lite moet bespannen). Dat betekent waarschijnlijk dat ik vanavond of morgen niet meer verder kan, want de intrados indekken zonder dat ik de servokabels kan aanleggen lijkt me geen goed plan...
     
    bladak en Ariel vinden dit leuk.
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Bij gebrek aan servokabel (ik heb het maar besteld, zal wel even duren) heb ik de rechtervleugel van de helling genomen en ben begonnen aan de linker.
    Heb meteen iets merkwaardigs ontdekt... het materiaal van de helling blijkt niet bestand te zijn tegen de CA accelerator die ik gebruik (ZAP); gevolg, sommige sleuven waar de ribben ingestoken moeten worden zijn wat ruim geworden. Het wordt hierdoor iets lastiger te zorgen dat alle ribben op hun plek blijven en goed recht staan. Advies aan wie dit toestel ook wil bouwen: test even op een hoekje of de accelerator die je gebruikt de helling oplost, zo ja wees zuinig met accelerator...
    Nog een advies: het is mogelijk de onderplaat van de spoiler verkeerd om in te lijmen. Don't ask how I know... er hoort géén ruimte te zitten tussen de 3x3 lat en de bodemplaat.
    Deze aanmerkingen mail ik ook naar Zeller, het zal een kleine moeite zijn om waarschuwingen toe te voegen aan de PDF bouwmanual.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dirk en TC01, dit zijn de tipklossen waar die merkwaardige "profielen" in zitten die jullie eerder zagen... dat moet nog in profiel geschuurd worden (ben net een stukje buis wezen kopen van 14 mm doorsnee om een schuurklos te maken van de goede dikte, want dat had ik natuurlijk net niet in huis). De kant met het lange profiel komt aan de tip vast te zitten, in de holte onderin (die ik dus nog moet schuren) komt een carbon pijpje, de winglet komt er naar achteren verzet buitenop.
    Ik had tandenstokers gebruikt om met behulp van de gaatjes de lagen netjes op te lijnen. Maar o schrik: die gaatjes zijn later ook nodig om de zaak op de tip goed op te lijnen, en mijn tandenstokers (er zitten speciaal tandenstokers in het bouwpakket...) zaten inmiddels vastgelijmd. En braken af toen ik voorzichtig probeerde ze er uit te trekken.
    Dezer dagen gaan de klossen mee naar een vriend die een boorkolom heeft, om de tandenstoker-restanten uit te boren. Dat lijkt me de enige manier om ze uit het balsa te verwijderen. Tandenstokers heb ik nog genoeg...
    [​IMG]
    Deze winglets:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
    Ariel vindt dit leuk.
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    En toen was er nog een schrik. Loop ik gisteren de zoldertrap op naar mijn bouwhok, en zie meteen onder de tafel één van die "ribben" liggen... die is daar dus bij het stapelen terecht gekomen en ik heb de andere 5 samengelijmd zonder die ene te missen. Natuurlijk de middelste... lossnijden dus, en die ene rib er tussen lijmen.
    Sjongejonge, ik had wel een offday zondag.

    De manual vermeldt dat, hoewel standaard de winglets haaks omhoog staan, je ze optioneel ook wat naar buiten kan laten hellen. Dat vind ik optisch mooier, en ik dacht eigenlijk dat je dat kon bereiken door de carbon pijp wat te draaien... maar dat blijkt niet zo te zijn, ze zitten niet echt op de pijp gemonteerd. Het lijkt er op dat je de tipklos dan schuin moet afschuren; dat lijkt me tricky, ik denk dat ik dan toch maar ga voor rechtop, maar ik kan die beslissing nog even uitstellen.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Verrassend toch, hoe de wetenschap 's avonds niet kunnen indoorvliegen, een mens zo uit zijn doen kan brengen....;)
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ach soms heb ik met indoor vliegen ook wel eens een offday hè... :)
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Een vleugelhelft onderzijde ingedekt. Moet nog schuren etc. En ja, er is iets niet helemaal okee met die elevon-naad... zal dat moeten corrigeren als ik de elevon los snijd. Maar dat komt wel goed.
    En ja, servokabels zitten er in als je goed kijkt...
    [​IMG]
     
    Richard E vindt dit leuk.
  8. jomo

    jomo

    Lid geworden:
    14 feb 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Balen, Belgium
    Hoe zijn de rol eigenschappen van dit toestel? ik zie op de film dat het zeer goed vliegt, en mooie loopings trekt maar hoe ist het met het rollen?
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat weet op dit forum nog niemand uit ervaring denk ik. Maar veel daarvan zie je ook wel op de filmpjes. In elk geval kan ik nu al vaststellen dat de constructie behoorlijk licht is (of-ie ook stijf is kan ik op dit ogenblik nog níet vaststellen).
     
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    De roeren zijn best groot, als je er een beetje de vitesse in houdt zal hij wel rollen. Ik heb enkele gelijkaardige vliegende vleugels gehad en om daar een mooie axiale rol uit te halen moest je gedurende de hele rol een beetje diepte bijsturen anders leek het meer op een varkenstaart.

    Dirk
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat kan je natuurlijk ook oplossen door de elevon uitslagen hoog/laag aan te passen... Maar geen van mijn (vele) vliegende vleugels had zo'n effect.
     
    bobt vindt dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Nog even ter vermaeck een filmpje over de mogelijkheden van de RES-dart:

     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Woaw, muur, boom, huizen, asfaltweg. Allemaal geen bezwaar. 8 kubieke meter nodig om te vliegen...
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is al veel te lang stil in mijn bouwverslag... sorry. Andere (óók leuke) dingen hadden even voorrang. Mogelijk dat ik deze week weer zit te bouwen, maar anders ga ik er na 17 april weer tegenaan... ik heb er zin in, maar nog meer liefhebberijen die tijd vragen!
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Na een onderbreking (een leuke hoor) langzamerhand weer verder met de Res-Dart.
    Puntjes op de I met Alabastine extra allesvuller. Weegt niks (glasbolletjestechniek), is heel strak te plamuren en te schuren, superspul, vooral als je niet zo heel strak bouwt zoals ik.
    Elevons losgesneden; open kanten verkast met 2mm balsa.

    [​IMG]

    Hierna zal ik de servo's moeten gaan plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2017
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    De remkleppen worden bediend door verlengde servohevels die de kleppen rechtstreeks omhoog drukken. De hevels moeten dus wel wat verlengd worden, tot 35mm. Uiteinden nog wat rondgevijld.
    [​IMG]
    De kleppen zelf zijn van 2mm balsa... ik zit te aarzelen of ik ze van triplex zal maken. Natuurlijk worden ze ook al wat stijver als er folie omheen zit. Ik denk dat ik het met balsa probeer, ik kan ze altijd nog es overmaken.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het gaat niet vlot, want ik heb nog meer leuke dingen te doen... maar recent heb ik de winglets gemaakt en bespannen. Tijd voor een preview...
    't Is natuurlijk gewoon om aerodynamische principes dat die winglets zo naar achteren verspringen, maar ik vind het er bovendien ook nog eens erg gaaf uitzien...
    De hele vleugel wordt ook oranje, alleen het rompje blijft wit..

    [​IMG]
     
    eric_laermans en Justus vinden dit leuk.
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Niet alleen aërodynamisch. .. d.a. effectiviteit tov CG

    PS d.a. == denk aan
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die afko ken ik niet Eric. Staat voor ...?
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat valt volgens mij ook onder aerodynamisch hoor... :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina