Restauratie - Afbouwen Smit Rotterdam

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Modelsmurf, 16 feb 2017.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Zo Koen !! das een flink project ,als de romp goed is lijkt mij het beste als je hiermee klaar bent om de opbouw opnieuw te maken .
    Hier ben je eerder mee klaar dan het proberen netjes te maken , lijkt mij.
    schuurpapier was nog niet echt bekend of uitgevonden in de tijd van de originele bouwer.o_O
    De boegschroef ligt best goed zodra ze overeind staat kan je er niet meer bij ivm het dek..
    Wat de keperdoek betreft zo ik de lichtere variant nemen de dikkere is wat stugger en gaat wat lastiger om ronde kanten ik gebruik zelf de 160 gr M2
    Succes met de restauratie.
     
  2. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    ZO!!, dat word nog wel een renovatie/restauratie!
    ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken, maar zoals eerder gezegd, als de romp maar recht is, dat is toch wel het belangrijkste.
    Ik ben zelf nog steeds.... bezig met de London in 1/50, dit heeft wel jaren stil gelegen maar heb afgelopen zomer deze maar weer eens afgestoft en de electronica vernieuwd. hij vaart nu in iig weer.
    ik ga je volgen!, mocht je nog eens detailfoto's of iets dergelijks van de opbouw nodig hebben stuur dan even een pb.

    groet,
    Koos
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
    kikonline vindt dit leuk.
  3. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Haha kan je inderdaad wel zeggen , voorlopig ben ik met dit scheepje wel onder de pannen ,,
    nee ik denk ook dat schuurpapier iets vreemds voor hem was ,al lag er wel een stukje korrel 50 in de doos haha

    Romp moet ik nog nakijken of deze recht is , zo op het oog gekeken lijkt het van wel ,,
    maar dacht het beste om alvast eea te strippen , en dan middels touwtjes kijken of de romp idd recht is ,,
    Heb eea van de opbouw bekeken en denk idd dat ik alles wat opbouw betreft opnieuw ga maken ,
    er is geen beginnen aan om deze op te lappen ,
    Buiten dat het erg slordig in elkaar is gezet geworden is
    zit alles zo dik onder de verf, plamuur en lijm dat ik meer geld kwijt ben aan schuurpapier en afbijtmiddel dan nieuw hout haha

    Bedoelde met de boegschroef dat ik niet zo goed kon zien of deze wel goed bevestigd was enz
    tevens zat ik te twijfellen of ik de rest van de boegschroef wel gemonteerd zou krijgen , kwam er erg moeilijk bij,,
    nu het voordek eraf is kan ik er goed bij en ga ik als de romp opgeschuurd is , in elkaar zetten ,,
    Bedankt voor de Tip , dan ga ik voor de 160 gr ,, het moet immers wel bewerkbaar zijn
     
    kikonline vindt dit leuk.
  4. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Koos ,,
    De eerste dagen vroeg ik mij ook echt even af waar ik aan begin haha
    Maar het is en blijft een mooi schip ,, dus ga de uitdaging toch aan ,,
    had ook al hier op het forum gekeken , maar niet gedacht aan de London zal daar ook even eens aandacht aan geven ,,

    Wat de foto's betreft ..super !!,, zal zeker denk ik wat info kunnen gebruiken , tegen die tijd zal ik je zeker een PB doen toekomen
    eea is wel duidelijk maar detail foto;s zijn toch altijd zeer handig ,,
    Alvast heel hartelijk bedankt voor het aanbod
    mvg Koen
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
    Koos82 en kikonline vinden dit leuk.
  5. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Koen,
    Heb eea. van mijn schip op het forum gezet zie restauratie-verbouw Mercantic.
    mvg. Henk
     
    kikonline vindt dit leuk.
  6. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    24-02-2017
    Kleine update ,
    Van de week eea gedemonteerd , moest de foto's ervan nog even bijwerken
    en vanmiddag ook nog een beetje verder kunnen slopen eh bedoel netjes demonteren natuurlijk :)

    Het bakje begint al aardig ergens op te lijken ...
    [​IMG]

    Zoek naderhand wel weer uit wat we nog kunnen hergebruiken en wat niet...
    [​IMG]

    De boegschroef is nu goed toegankelijk ,, ook is het vele polyester zichtbaar
    Hierdoor kan ik wel aan de buitenzijde mij uitleven met schuren en vijlen ,, dus klein pluspuntje..

    [​IMG]

    Helaas scheurde toch een stukje triplex in maar vervangen we wel
    [​IMG]

    De boegschroef van de andere zijde
    [​IMG]

    Achtersteven kreeg ik vrij gemakkelijk verwijderd ,,
    [​IMG]

    Opbouw ook redelijk goed kunnen verwijderen
    Daarna nog kijken of het dek nog goed te gebruiken is
    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende klus
    het verwijderen van het midden en achterdek ,,
    [​IMG]

    Dit zal volgende week ergens gedaan worden ,,
    Daarna gaan we kijken hoe we eea aan gaan pakken
     
    kikonline vindt dit leuk.
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Modelsmurf, ik had hetzelfde met mijn versie en die kwam na jaren 'nieuw uit de doos'. Ik kon dit heel goed lijmen met de witte houtlijm. Misschien een tip voor je.
    Succes met verder met je restauratie.
    Groeten Roelof
     
    kikonline vindt dit leuk.
  8. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Roelof ,
    indien het blijkt dat dit stuk nog goed aansluit op het nieuwe dek dan ga ik deze inderdaad gewoon lijmen ,,
    er komt immers toch een keperdoekje om de romp ,,dus stevig wordt het wel weer :)
    mocht deze niet goed aansluiten dan vernieuw ik beide zijde's ,
    dit omdat er behoorlijk wat ruimte tussen zat ,,
    maar gaan we wel zien :)
     
    kikonline vindt dit leuk.
  9. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ik vroeg me af of dit dunne hout ergens te kopen is. Ik kon het toen niet zo snel vinden en ben overgegaan naar de lijm optie. En inderdaad moet er nog epoxy over. Daardoor was voor mij de keuze snel gemaakt. Ik weet natuurlijk niet hoe de rest van de voorzijde bij jou is. Wel vind ik de optie om de boegschroef plat te leggen een heel goed idee. Zo kan je er wel gewoon bij mocht er wat mee gebeuren. Ik heb al zitten puzzelen hoe ik dat zou doen. Maar dankzij jouw verslag weet ik het. Bedankt.
    Groeten Roelof
     
    kikonline vindt dit leuk.
  10. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Roelof ,
    Zal morgen even een foto maken ,, maar het ziet er niet echt geweldig uit haha ,,
    daarom was mijn keuze ook om het dek eraf te slopen ,, ok de andere reden was ,, ik kon niet goed bij de boegschroef komen om de paddle met motor enz te bevestigen ,, hier kan ik nu gelukkig vrij goed bij ,,

    Dat hout is zo ver ik kan zien (berken) triplex denk 1,5 mm maar kan het morgen voor je opmeten want kan ook 1 of 2 mm dik zijn,
    heb het gebroken met het demonteren van het dek maar verder niet meer naar gekeken :)
    dit triplex is verkrijgbaar in diverse diktes ,, en in vrijwel iedere modelbouw winkel wel te verkrijgen ,,

    groetjes Koen
     
  11. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Koen doe geen moeite hoor. Ik heb mijn gespleten delen (ik had het aan beide kanten) kunnen lijmen.
    1487960783268.jpg
    Groeten Roelof
     
    kikonline en Modelsmurf vinden dit leuk.
  12. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    okies anders was het geen echte moeite geweest hoor , als je ermee geholpen zou zijn ,,
    Maar Je bent er ook nog drukjes mee :)
    tussen haakjes super bedankt voor deze foto , nu zie ik hoe eea is opgebouwd ,,
    ik dacht dat er onder nr 27 gewoon latjes zaten maar zie dat het ook triplex is ,,
    misschien zou ik het wel gezien hebben zodra ik aan het schuren ben , maar nu weet ik in iedergeval hoe de ruwe buitenkant eruit ziet
    mvg Koen
     
    Roelof_l en kikonline vinden dit leuk.
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Koen,
    Aangezien ik ook gek ben op de Smit Rotterdam ga ik dit ook volgen. Veel plezier en succes alvast gewenst.'

    Groet Hendrik
     
    Modelsmurf en kikonline vinden dit leuk.
  14. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Is het misschien een idee om de opbouw als je hem gaat vernieuwen van styreen te maken? Dan hoef je iig de houtnerf als niet weg te plamuren. Het werkt heel makkelijk. En kan tegen water.
     
  15. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Dennis kan je styreen goed vast krijgen op een houten dek? Gebruik je daar nog iets specialle lijm voor?
    Groeten Roelof
     
  16. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb tot nu toe pas een paar houten delen aan styreen gelijmd en heb daar gewoon de revell contacta voor gebruikt. Die met dat naaldje.
     
    Modelsmurf en Roelof_l vinden dit leuk.
  17. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  18. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Dennis , bedankt voor de tip
    Daar zit ik inderdaad aan te denken
    zelf heb ik nog niet met styreen gewerkt maar als ik het hier en daar op het forum voorbij zie komen zie ik er inderdaad heel veel voordelen van ,,
    echte nadelen van styreen ben ik hier op het forum nog niet tegen gekomen ,,
    dus zeker de moeite waard om het te gaan proberen
     
  19. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Erwin ,
    ja idd daarom ben ik het ook eerlijk gezegd een beetje voorzichtig aan het afbreken ,
    eea is idd te klein zoals het voordek zat ruim 3 - 5 mm in haha
    Helaas niet verder kunnen gaan ,, ivm geplande werkzaamheden in huis en tja er komt dan altijd meer werk dan je in eerste instantie gedacht had ( Lees : Vrouw des huizes wilt het tijdens de werkzaamheden weer wat anders erbij of anders gemaakt hebben :) )
    Daarbij als ik de twee overgebleven dekken verwijderd heb moet ik zo en zo even wachten , tot mijn werkplaats klaar is ,
    Moet nog even met de gang verder en dan ,, kunnen we de werkplaats gereed maken (gelukkig)
    Tot die tijd ligt het dus even stil
    mvg Koen
     
  20. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Hoi Allemaal ,
    Helaas door de verhuizing en mede doordat mijn schoonouders ook nog eens gingen verhuizen , ligt nog alles een beetje stil
    Wel is mijn hobbyruimte wel weer bijna klaar ,hier en daar nog een stopcontact monteren en gereedschap inruimen , dan kan de pret weer beginnen ,,:D
    Dus binnenkort tussen de de bedrijven van het behangen en laminaat leggen toch weer verder met de hobby
    ook de twee dames willen nu wel weer verder met hun EezeBilt Cresta ,, dus binnenkort weer updates
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017

Deel Deze Pagina