OK, na heel wat kleinere en middelgrote restauraties en het electro uitrusten van oude toestellen kom ik in de voorbereidingsfase van een uitgebreide restauratie met een speciaal tintje... Het gaat immers om een toestel door mijn vader gebouwd in 1973... Het betreft de Mark 9 ontworpen door Berni Huber, een Zwitserse modelbouwpionier die menig model heeft ontworpen onder de vlag van de Telaves firma. O.a. de Mark serie van kunstvluchttoestellen (http://home.shinternet.ch/TELAVES/TELAVES_Model_Engineering/mark_series/index.html) Ik ben deze persoon eerder toevallig op het spoor gekomen (lang leve het internet...) en hij stuurde me onlangs deze mooie oude foto's : In 1973 deed mijn vader zijn legerdienst in Duitsland (zoals zovele Belgische miliciens toen) en in Soest kocht hij in een plaatselijke modelbouwwinkel het plan voor deze aparte zeldzame schoonheid. Hij heeft er één keer mee gevlogen... nou ja gevlogen... komende van een Impuls trainer naar dit monster was een grote stap, een mogelijks haperende aileron, wie weet... maar na 10 seconden lag het toestel weer op de grond. Met weliswaar geringe schade, maar de motoras was wel geplooid. De Mark 9 werd aan de kant gelegd en het leven ging verder. In het huurhuis waar ik mijn eerste levensjaren sleet deed hij dienst als decoratiestuk (dus dit is waarschijnlijk het eerste modelvliegtuigtoestel die ik te zien kreeg), ik nam hem mee naar school voor een spreekbeurt. Toen ik m'n ingenieursstudies deed hing hij op mijn kot als decoratie... Ondertussen zijn er 43! jaren verstreken en heb ik hem zondag eindelijk meegenomen van bij mij vader thuis. Het is best een emotionele gebeurtenis, want het is een stukje van ons leven geworden (af en toe een zakdoek tijdens het verslag lezen/schrijven kan handig zijn). Maar de afspraak is dat ik hem terug in een vliegende conditie breng. Zo staat "onze" Mark 9 nu erbij: Schoon van ver, maar ver van schoon... De jaren op zolder hebben zijn tol geëist.... Het stabilo is ooit in twee gebroken door een wegvliegende dakpan (tijdens een storm) en "zus en zo" aan elkaar gelijmd. Alle scharnieren zijn verstorven, rot of gewoon "weg" De bekleding is in een slechte conditie... Zeer oude electronica Lijmnaden die loszitten... Kortom, dit toestel moet volledig nagekeken en aangepakt worden. Het is meer dan servo's inbouwen en een motor... Ik heb eerst nog een paar andere zaken die afgewerkt moeten worden, maar ik wil hier niet te lang mee wachten. T.z.t. wordt dit draadje dus voorzien van informatie, nu parkeer ik het hier voorlopig even.
Ik heb met wat geluk nog ergens een stokoud boek liggen waar de volledige site van die Mark x toestellen besproken wordt.
Uniek model ! Leuke foto's ook. Ik ga de restauratie volgen. Neem er de tijd voor. Succes en grt, Arnoud.
And he said to them, “Truly, I say to you, there are some standing here with a Mark 9 in the future. Die willen we zien he Dries. Johan.
Ik beloof niets maar ik zal de dozen met boeken eens doorzoeken misschien zit het er nog ergens tussen, ik heb het in mijn begindagen van het modelvliegen eens gekocht samen met een boekje over styropor in de modelbouw. Samen zijn de boekjes zeker 70jaar oud Dirk
Mooi hoor... Echt vanuit een bepaalde hoek een Westerly staartje Dat linkje naar CH, "da wil nie ech"... maar eenmaal geladen een mooi stukje historie. Alle plannen daar verkrijgbaar. Lijkt of er in de achtergrond een (Sl)Opeltje staat... Kapteintje denk ik... De beschildering... die cirkels... gaat een belletje rinkelen.... Rinkel... de bel! Typische kleurstelling van een wedstrijdvlieger geweest. Deze stond een lang tijdje gelee in DE te koop. Is een Sultan. 1x Sultan is genoeg... anders hadden hier 3 kitjes kunnen staan. Maar de plaatjes heb ik bewaard. Iets later stond de kist weer geadverteerd... stukken minder fris... in verkeerde handen gekomen... RC1 modellen van 70 jaar oud? Da's wel errug vroeg... 1946???
Ah ja een RC-1 model avant la lettre hé, nee ik bedoel "samen" 70 jaar, heb ze zelf gekocht ergens in 81 of 82. Ondertussen heb ik ook eens gezocht in m'n rommelkamer. Het boekje van de Mark modellen is jammer genoeg niet meer te vinden wel heb ik enkele andere leuke boekjes terug gevonden. Het boekje dat ik samen kocht was niet "Piepschuin en modelvliegen" dat is net iets jonger ('83) heb ik gezien, maar wel "R/C Deltamodelle" van F.H.Leisten van 78. Het oudste boekje dat ik hier nog liggen heb is van 1964 "Radio besturing" van Evert Kreulen, uit de tijd dat proportionele besturing in vrij experimenteel was en waarschijnlijk onbetaalbaar voor de normale sterveling. Met Dries zijn prachtig model heeft het niet al teveel te maken maar er staan toch wel bijzondere (grappige) zaken in dat boekje waarvan ik er hier wel een paar snel wil delen ;-) Als eerste een statement over het hoogteroer, 30563293963_9d93b42e1d_k by Dirk Wouters, on Flickr en dan nog eentje over de "gasregeling" 31255977981_9fc410f84a_k by Dirk Wouters, on Flickr Zo staat er nog veel in dat tegenwoordig erg grappig klinkt maar destijds toch wel de stand van zaken was. Dirk
Dirk... dit zijn de "citaten" van het jaar Hij beschrijft keurig een smoorklep... Grappig van de week in avonduurtjes ook een beetje de modelbouwhistorie ingedoken... Kwam door dit plaatje van James Stewart (voor de jongeren, een oud amerikaans acteur, en oorlogsheld als vliegenier, squadronleider) Stewart, maar ook zijn goede vriend Henry Fonda... (wist ik ook niet?) Wildvliegen op de Salt Lakes... Het model kijkt niet meer zo vrolijk. De linker vleugelhelft lijkt iets meer dyhedraal te hebben... einde oefening (vrije vlucht model) Betekende starten vliegtuig... er achter aan met de auto... geen kip die daar last van had... Eind jaren '30 Hier het model nog heel... Landingsgestel met stevig toespoor... de cowl niet zo rond meer... of het is de vertekening van de draaiende prop... En met de Denny Jr. model van Reginald Denny (ook acteur, die in de jaren 30 in de USA een van de eerste, of de eerste modelbouwzaak opende in de USA. En Kits en kant en klaar gebouwde modellen verkocht). Het plaatje dat m'n nieuwsgierigheid triggerde... Meer over Denny, z'n motoren en later drone ontwikkeling: http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/denny.html Interessant stukje modelbouwhistorie... Uiteraard de tekeningen te vinden op de The Outerzone, zoeken op "Denny" Maar Dries we dwalen weer af in jou draadje... Gr Bas
Hoi Dries, Dit kwam ik bij onze oosterburen tegen, http://www.rc-network.de/forum/content.php/536-Der-Telaves-Mark-9-ist-50-Jahre-alt Dirk
Dat postje ken ik. Helaas kan JM Pfaff 10 keer beter Duits dan ik dus iets neerpennen ginds kan enkel in het Engels voor mij.