Restauratie verslag Mark 9 (Berni Huber)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 29 nov 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    OK,

    na heel wat kleinere en middelgrote restauraties en het electro uitrusten van oude toestellen kom ik in de voorbereidingsfase van een uitgebreide restauratie met een speciaal tintje...

    Het gaat immers om een toestel door mijn vader gebouwd in 1973...

    Het betreft de Mark 9 ontworpen door Berni Huber, een Zwitserse modelbouwpionier die menig model heeft ontworpen onder de vlag van de Telaves firma.

    O.a. de Mark serie van kunstvluchttoestellen (http://home.shinternet.ch/TELAVES/TELAVES_Model_Engineering/mark_series/index.html)

    Ik ben deze persoon eerder toevallig op het spoor gekomen (lang leve het internet...) en hij stuurde me onlangs deze mooie oude foto's :

    Mark 9_0018.jpg Mark 9_0010.jpg

    In 1973 deed mijn vader zijn legerdienst in Duitsland (zoals zovele Belgische miliciens toen) en in Soest kocht hij in een plaatselijke modelbouwwinkel het plan voor deze aparte zeldzame schoonheid.

    Hij heeft er één keer mee gevlogen... nou ja gevlogen... komende van een Impuls trainer naar dit monster was een grote stap, een mogelijks haperende aileron, wie weet... maar na 10 seconden lag het toestel weer op de grond. Met weliswaar geringe schade, maar de motoras was wel geplooid. De Mark 9 werd aan de kant gelegd en het leven ging verder.

    In het huurhuis waar ik mijn eerste levensjaren sleet deed hij dienst als decoratiestuk (dus dit is waarschijnlijk het eerste modelvliegtuigtoestel die ik te zien kreeg), ik nam hem mee naar school voor een spreekbeurt. Toen ik m'n ingenieursstudies deed hing hij op mijn kot als decoratie...

    Ondertussen zijn er 43! jaren verstreken en heb ik hem zondag eindelijk meegenomen van bij mij vader thuis.

    Het is best een emotionele gebeurtenis, want het is een stukje van ons leven geworden (af en toe een zakdoek tijdens het verslag lezen/schrijven kan handig zijn).
    Maar de afspraak is dat ik hem terug in een vliegende conditie breng.

    Zo staat "onze" Mark 9 nu erbij:

    IMG_20161129_220507.jpg IMG_20161129_220440.jpg

    Schoon van ver, maar ver van schoon...
    De jaren op zolder hebben zijn tol geëist.... Het stabilo is ooit in twee gebroken door een wegvliegende dakpan (tijdens een storm) en "zus en zo" aan elkaar gelijmd.
    Alle scharnieren zijn verstorven, rot of gewoon "weg"
    De bekleding is in een slechte conditie...
    Zeer oude electronica
    Lijmnaden die loszitten...

    Kortom, dit toestel moet volledig nagekeken en aangepakt worden. Het is meer dan servo's inbouwen en een motor...

    Ik heb eerst nog een paar andere zaken die afgewerkt moeten worden, maar ik wil hier niet te lang mee wachten.

    T.z.t. wordt dit draadje dus voorzien van informatie, nu parkeer ik het hier voorlopig even.
     
  2. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik heb met wat geluk nog ergens een stokoud boek liggen waar de volledige site van die Mark x toestellen besproken wordt.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat klopt, via het Duitse rc-network al gevonden dat er ooit een boek bestond met de ganse serie in.
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Uniek model !
    Leuke foto's ook. Ik ga de restauratie volgen.
    Neem er de tijd voor.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    And he said to them, “Truly, I say to you, there are some standing here with a Mark 9 in the future.
    Die willen we zien he Dries.

    Johan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ik beloof niets maar ik zal de dozen met boeken eens doorzoeken misschien zit het er nog ergens tussen, ik heb het in mijn begindagen van het modelvliegen eens gekocht samen met een boekje over styropor in de modelbouw. Samen zijn de boekjes zeker 70jaar oud

    Dirk
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi hoor... Echt vanuit een bepaalde hoek een Westerly staartje :D Dat linkje naar CH, "da wil nie ech"... maar eenmaal geladen een mooi stukje historie. Alle plannen daar verkrijgbaar.
    Lijkt of er in de achtergrond een (Sl)Opeltje staat... Kapteintje denk ik...
    De beschildering... die cirkels... gaat een belletje rinkelen....

    Rinkel... de bel!

    $_57-2.JPG

    Typische kleurstelling van een wedstrijdvlieger geweest. Deze stond een lang tijdje gelee in DE te koop. Is een Sultan. 1x Sultan is genoeg... anders hadden hier 3 kitjes kunnen staan. Maar de plaatjes heb ik bewaard. Iets later stond de kist weer geadverteerd... stukken minder fris... in verkeerde handen gekomen...

    RC1 modellen van 70 jaar oud? Da's wel errug vroeg... 1946??? ;)
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2016
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Ah ja een RC-1 model avant la lettre hé, nee ik bedoel "samen" 70 jaar, heb ze zelf gekocht ergens in 81 of 82. Ondertussen heb ik ook eens gezocht in m'n rommelkamer. Het boekje van de Mark modellen is jammer genoeg niet meer te vinden wel heb ik enkele andere leuke boekjes terug gevonden. Het boekje dat ik samen kocht was niet "Piepschuin en modelvliegen" dat is net iets jonger ('83) heb ik gezien, maar wel "R/C Deltamodelle" van F.H.Leisten van 78.
    Het oudste boekje dat ik hier nog liggen heb is van 1964 "Radio besturing" van Evert Kreulen, uit de tijd dat proportionele besturing in vrij experimenteel was en waarschijnlijk onbetaalbaar voor de normale sterveling.
    Met Dries zijn prachtig model heeft het niet al teveel te maken maar er staan toch wel bijzondere (grappige) zaken in dat boekje waarvan ik er hier wel een paar snel wil delen ;-)
    Als eerste een statement over het hoogteroer,
    [​IMG]30563293963_9d93b42e1d_k by Dirk Wouters, on Flickr

    en dan nog eentje over de "gasregeling"

    [​IMG]31255977981_9fc410f84a_k by Dirk Wouters, on Flickr

    Zo staat er nog veel in dat tegenwoordig erg grappig klinkt maar destijds toch wel de stand van zaken was.

    Dirk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dirk... dit zijn de "citaten" van het jaar :)
    Hij beschrijft keurig een smoorklep...

    Grappig van de week in avonduurtjes ook een beetje de modelbouwhistorie ingedoken...
    Kwam door dit plaatje van James Stewart (voor de jongeren, een oud amerikaans acteur, en oorlogsheld als vliegenier, squadronleider) Stewart, maar ook zijn goede vriend Henry Fonda... (wist ik ook niet?)

    Wildvliegen op de Salt Lakes... Het model kijkt niet meer zo vrolijk. De linker vleugelhelft lijkt iets meer dyhedraal te hebben... einde oefening (vrije vlucht model)
    Betekende starten vliegtuig... er achter aan met de auto... geen kip die daar last van had... Eind jaren '30


    actor-james-stewart-with-model-airplane-picture-id50716795.jpg


    Hier het model nog heel... Landingsgestel met stevig toespoor... de cowl niet zo rond meer... of het is de vertekening van de draaiende prop...

    6a00d8341bfb1653ef017c3706f832970b-800wi.jpg


    En met de Denny Jr. model van Reginald Denny (ook acteur, die in de jaren 30 in de USA een van de eerste, of de eerste modelbouwzaak opende in de USA. En Kits en kant en klaar gebouwde modellen verkocht). Het plaatje dat m'n nieuwsgierigheid triggerde...

    c7baf81f889c4cdb7e84b6ba186c2f12.jpg

    Meer over Denny, z'n motoren en later drone ontwikkeling:
    http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/denny.html
    Interessant stukje modelbouwhistorie...
    Uiteraard de tekeningen te vinden op de The Outerzone, zoeken op "Denny"

    Maar Dries we dwalen weer af in jou draadje...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2016
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Afdwalen, leuk hoor :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  13. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Dat moet dan echt wel verschrikkelijk zijn :confused:, dan kijk je maar naar de prentjes dat is ook leuk ;)
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik beschouw het als een leuke prentenboek
     

Deel Deze Pagina