Restauratieverslag Svenson Vicomte 1915

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 21 jul 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Enkele weken geleden kon ik een oude Vicomte 1915 van Svenson op de kop tikken voor enkele tientjes.
    Ombouwen naar electro zou geen echt groot probleem mogen zijn.

    Ik had nog een SK3-3536 1400 kv motor liggen, een simpele uitrekening met eCalc leerde mij dat een 9x5 prop het best zou presteren voor dit modelletje.. Die prop bleek niet leverbaar, het is dan een 9x4,5 geworden..

    Qua ombouw kunnen we heel kort zijn: 2 nieuwe standaard servo's erin (geen ailerons op dit toestelletje). De motorsteun erop gelijmd (even gekeken naar het plan op Outerzone: http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5077)
    Nadien de motor erop, regelaar erin (een 45A exemplaar), batterijschotje gemonteerd... Avondje werk

    IMG_20160720_175331.jpg

    Het motorschot is al met de nodige domping ingelijmd, maar zonder zijwaartsstelling, op het plan stond ook niets aangegeven. Heb dan zelf maar 2° ingebouwd.

    Moet nog een spinnertje erop en een motorkap, er staan een fles melk in de koelkast die ideaal zal zijn ervoor maar eerst moet die leeg...

    Met een 3700 mAh 3S ligt hij bijna in balans, met het motorkapje en spinner erbij zal hij perfect in balans liggen.

    Gisteren toch maar even ingevlogen en de gekozen setup is weer perfect. Heerlijk rondtuffen op 40% throttle.
    Vliegt zo gemakkelijk en stabiliserend dat je gerust enkele tikjes trim rudder kunt zetten, op een 50 m hoogte, half gas. Dan kan je de zender wegleggen en kun je iets drinken. Blijft gewoon vrije vlucht vliegen. Uiteraard bij niet teveel wind.

    Gisterenavond gaf ik de zender over aan een clubgenoot van me toen ik een broodje wou eten en hij heeft er ruim 12 minuten mee gevlogen. De batterij was 80% vol toen ik ze erin stak, toen ik ze eruit haalde zat ze op 40%. M.a.w. je kunt er eigenlijk wel een halfuurtje mee vliegen :) Je hebt gewoon geen power nodig met dit ding.
    Gewicht zit nu op 1600 gram AUW. Moet nog de spandraden terug installeren (voor het zicht), motorkapje erop. Misschien komt het maximaal op 1650 gram.
    Weer een klassiekertje erbij voor echt geen geld, het toestel, de ontvanger en motor zijn tweedehands, de servo's en regelaar zijn HK. All in: 80 euro?

    IMG_20160720_174021.jpg

    IMG_20160720_174030.jpg
     
    gurodewa vindt dit leuk.
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En een videootje

     
    KrisG, gurodewa, Johaver en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Heel mooi Dries :thumbsup:

    Keep those old Svenson models flying :koud:

    Groeten Jef
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Kan ook ´s nachts gevlogen worden :)

    [​IMG]
     
    Arnold 85 en renetl50 vinden dit leuk.
  5. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    is dat die van vandaag geweest?
    is een heel leuk toestel, jammer dat ze niet meer gemaakt worden want anders had ik het al wel geweten...
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  7. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    is idd wel niet "goedkoop" ja, maar heb m toch maar opgeslagen de link, je weet maar nooit :p
    Heb ook al de bouwplannen voor zo eentje gevonden, maar denk met mijn beperkte kennis dat ik aan zoiets beter niet begin met enkele een plan en geen onderdelen :p
     
  8. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Het is niet zo moeilijk hoor!
    Gewoon durven.
    Een avondje het plan bestuderen en wat opmeten, je weet dat een plankje balsa 100x10 cm groot is.
    Liggers zijn in diverse maten klaar verkrijgbaar, en met een goed balsamesje en metalen lat kom je al heel ver.
    Verder een bouwplaat om op te werken.
    En hier vind je genoeg bouwdraadjes waar je genoeg voorbeelden vind.

    Johan.
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tsja, de vleugel van een Vicomte is al iets moeilijker te bouwen als je het nog nooit gedaan hebt. Veel wash-out, rare tips. Niet dat het niet doenbaar is hoor.
     
  10. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    denk dat ik daar niet aan ga beginnen hoor aan die zelfbouw van zo eentje :p
    nuja, heb al enkele dingen op het oog wel, dus wieweet
     
  11. robbedoes

    robbedoes Guest

    Ik heb nog een bouwdoosje liggen van deze Vicomte :)
     
    Hondafan vindt dit leuk.
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Te Koop ???

    Groeten Jef
     
  13. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    Ikke eerst dan :p
     
    jef vindt dit leuk.
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  15. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    had ik ook al gezien, maar voor zulke dingen heb ik een beetje schrik.
    Stel je koopt het en je komt tot de ontdekking dat het toch niet compleet is ofzzo.
    Als je het van iemand koopt dat je het kan zien terwijl je kioopt kan je nog dingen nakijken enzo he.
     
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb wel de ervaring dat als je betaald met paypall je garantie hebt.
    Ik heb de doos volgens mij ook op voorraad maar wil hem eigenlijk niet verkopen.
    Een doos is voor een beginner veel makkelijker als een tekening omdat houtsoorten en nerfrichting dan gelijk goed zijn.
    Ik heb veel van tekening gebouwde modellen kistjes gezien die flink wat fouten hadden.
    Zeker omdat op de Svenson tekening niet alle onderdelen los staan. (hij is meer bedoeld als assemblage tekening)

    Groeten Willem
     
  17. Hondafan

    Hondafan

    Lid geworden:
    3 jul 2016
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zwalm (Oost Vlaanderen)
    moest je toch ooit willen verkopen...
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    En dit draadje wordt vervolgd , ik heb er vandaag 1 tje op de kop kunnen tikken oftewel kopen haha . Half afgewerkt dus nog wat fotookes op komst . Start afwerking begin Oktober zoiets . :yes:
     

Deel Deze Pagina