Reversed tail trex 700 e

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door raptor117, 25 nov 2017.

  1. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    hoi, ik heb de tail unit van de trex 700 e gereversed, dat wil zeggen dat de rotor aan de andere kant zit en de aansturing boven. De bladen draaien nu in de richting van de rotor.
    Moet ik nu ook de stuur servo reversen en de compensatie of alleen 1 van beide?
    Vanmiddag geprobeerd maar ging niet als gewenst, graag advies.
    Gr rinie
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarschijnlijk moet je sowiso nu een gripflip doen, want de hekrotor moet nu "trekken" in plaats van "duwen"....
    Als het goed is, zou dan verder alles weer normaal moeten sturen, en hoef je niks aan te passen. Hooguit mechanisch opnieuw afstellen (stuurstanglengte of servo-positie, afhankelijk van hoe je servo gemonteerd is)

    Voor wat betreft hoe de boel moet sturen: Als je achter de heli staat, en je duwt de rudderstick naar links, moet de scherpe kant van de hekrotorbladen OOK naar links gaan. Test dit pas NADAT je de gripflip gedaan hebt....

    Mocht het nodig zijn om de servo toch om te keren, hoef je NIET de compensatie (revo-mix neem ik aan dat je hier mee bedoelt?) om te draaien, maar je moet wel even checken of de gyro nog de goede kant uit corrigeert...
     
  3. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Hoi bert dank voor je reactie, de stuurarm loopt normaal voor het blad uit, bedoel je dat dat nu andersom moet, de draai
    Richting is nu omgekeerd, maar de stuurarm gaat nog steeds voor het blad uit, is dit nu niet goed begrijp ik?
    Gr Rinie
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, omdat ik niet idere hekrotor uit mijn hoofd ken.
    Maar inderdaad, normaliter loopt de stuurarm voor het blad uit, en omdat in de "middenpositie" het blad reeds enige instelhoek heeft, is de "middenpositie" van de slider niet gelijk aan nul graden pitch.
    Als je de hekrotor omdraait, maar je wilt wel dezelfde middenpositie voor de slider aanhouden, moet je dus overschakelen naar een "slepende stuurarm".
    (dus "blad uit de houder" => "bladegrip omdraaien" => "blad weer terugmonteren").
    Hiermee komt als het goed is, ook de stuuruitslag weer precies goed uit, want de hekrotor keert om, en de bladbeweging keert om, en dus stuurt het blad zelf weer de goede kant uit.
     
  5. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Duidelijk . Dank je
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor wat het waard is: ook ik kan mij vergissen, dus blijf goed opletten!

    Ikzelf hou de volgende checks aan: ongeacht de draairichting van de hekrotor, de ronde kant van de hekrotorbladen moet in de draairichting zitten.
    Ongeacht draairichting, of positie van de hekrotor: de scherpe kant van de bladen moet dezelfde kant uit gaan als de stick.
    Ongeacht de draairichting of positie van de hekrotor, de gyro moet zodanig corrigeren dat de scherpe kant van de bladen dezelfde kant uit beweegt, als de staart, wanneer je de heli verdraait.

    Op die manier zit je altijd goed, en vergis je je nooit in links/rechts, voorwaarts/achterwaarts of wat dan ook.
     
    jjdehaan en easy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina