[Review] Esky F150X 4CH Mini 6 Axis Gyro Flybarless RC Helicopter met CC3D FC

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Jasper Tielen, 6 mrt 2017.

  1. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Review: Esky F150X 4CH Mini 6 Axis Gyro Flybarless RC Helicopter with CC3D FC
    Van Banggood.com heb ik de Esky F150X gekregen voor een review.

    De Esky F150X is een Ready To Fly RC Helicopter en komt met alle benodigdheden behalve de 4 AA voor de zender.

    [​IMG]

    Eerste indruk
    Mijn eerste indruk toen ik deze helicopter aangeboden kreeg was een beetje onwennig want de enige heli die ik ooit gevolgen had was een drama ding van de Action die ik kado gekregen had van iemand, Ik hoopte dus wel dat dit een beetje een beginners heli was maar wel een die tenminste te vliegen was. Die van de Action kon ik niet eens laten hoveren zonder dat hij alle kanten uit driften en door de te sterke staart rotor vooral ook rondjes draaide.

    Echter was de Esky F150X wel een stuk duurder maar qua prijs nog wel in de speelgoed klasse en dus een beetje afwachtend met de vlieg eigenschappen.

    Maar na een eerste vlucht ben ik als heli noob toch wel tevreden over deze Airwolf lookalike.

    In de doos

    De F150X komt in een nette doos met een stuk stevig op maat uitgesneden stuk piepschuim.

    In de doos vind je:

    • De volledig gebouwde Esky F150X
    • Een set extra rotor bladen
    • 1 3.7V 150mAh Lipo batterij
    • De USB lader
    • 3 stuks extra dubbelzijdig tape voor de lipo
    • Een 4 kanaals zender
    • Een Engels/Chinese handleiding
    • Schroevendraaier om de rotorbladen te wisselen
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    De verschillende parts

    De Esky F150X is al volledig vlieg klaar en je hoeft alleen de batterij maar op te laden om te kunnen vliegen.
    Je hoeft niet zoals ik eerst deed de rotorbladen vast te schroeven, Dat bleek niet nodig te zijn ;) en mogen gewoon los blijven. De centrifugaal kracht zorgt er wel voor dat de bladen recht komen te staan en bij een crash heb je een betere kans om er zonder schade vanaf te komen.

    [​IMG] [​IMG]

    De F150X is 18CM lang en de rotorbladen zijn 17CM, Hiermee is hij zeker geschikt om binnen te vliegen. Er zit een zogenaamde indoor en outdoor mode op maar met het weer de afgelopen dagen heb ik hem buiten niet geprobeerd, En ik verwacht buiten ook niet erg veel van een 35 gram wegende helicopter. De outdoor mode is meer een gevorderde mode en reageert de heli wat agressiever.

    [​IMG]

    Het extra setje rotorbladen is altijd handig als je toch een blad beschadigd.

    [​IMG]

    De meegeleverde lipo batterij is 150mAh en een onbekende C rating.
    Met een volledig opgeladen batterij vlieg je ca. 4 tot 5 minuten. Je kunt gelukkig reserve batterijen kopen om tijdens het laden van de eerste gewoon verder te vliegen. Reserve Lipo F150X

    [​IMG]

    De oplader laadt met 5.03V en 0.36Ah wat dus ruim 2C is. Opzich kan dit prima maar aanbevolen is laden met 1C (150mAh). Sommige speelgoed laders laden zelfs met meer dan 3C (Eachine E010 bijvoorbeeld, 150mAh lipo en lader geeft 500mAh)

    [​IMG]

    A
    ls zender zit er een basis 4 kanaals zender bij die op zich niet slecht maar wel licht aanvoelt, niet lichter dan andere speelgoed kwaliteit zenders maar wel een enorm verschil met de Taranis waar ik normaal de Quadcopters mee vlieg.

    Er is bij aanschaf een keuze tussen Mode 1 en mode 2, Ik vlieg altijd mode 2 en heb dus ook die gekozen.
    In het geval van Mode 2 heb je dus Throttle links en bij Mode 1 Throttle rechts.

    Op de linker stick hebben we gas/throttle en roer/rudder en Rechts hebben we aileron en elevator met daar onder en naast de trims.
    Op de linker schouder zit dan nog de knop om tussen Indoor en Outdoor te switchen.
    En natuurlijk in het midden de aan/uit schakelaar.

    Om duidelijk te zien wat welke functie inhoud kun je kijken op: http://www.vliegvlieg.nl/transmitter/mode1mode2/

    [​IMG]

    Aan de achterkant zit het klepje voor de 4 AA batterijen.

    [​IMG]

    In de heli vinden we een CC3D flight controller met een 6 assige gyroscope, deze zorgt er voor dat de F150X zeer stabiel in de lucht blijft hangen en lekker soepel te manoeuvreren is. Ik heb hem nog niet aan de PC gehad om te kijken wat er eventueel aangepast kan worden maar via RCGroups.com heb ik wel een pinout gevonden en moet je een 4 pin JST-SH connector hebben.

    Via openpilot zou je dan de settings kunnen bewerken. http://opwiki.readthedocs.io/en/latest/user_manual/gcs_install.html
    H
    ier zou je ook het schuin hangen bij hoveren kunnen bijstellen (zie Maiden)

    [​IMG]

    Maiden Flight

    Om te kunnen vliegen moet je eerst de Lipo opladen met de meegeleverde lader en hem daarna met het stukje dubbelzijdig tape vast plakken onder de cabine. De cabine kun je eraf halen door deze net onder de rotor hem over de 2 schroeven heen te wippen. Dit gaat wat lastig de eerste keer maar haal in ieder geval die 2 schroeven er niet uit want die zijn nog lastiger weer op hun plaats te krijgen.

    De Lipo zet je dus vast met het meegeleverde stuk dubbelzijdig tape en dit is gelijk het eerste nadeel vind ik. Prima als je maar 1 batterij hebt want dan hoeft hij er tijdens het laden niet uit maar zodra je een batterij wilt gaan wisselen is dubbelzijdig tape helemaal niet handig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beter had geweest als ze er wat klittenband bij gedaan hadden, 12 stuk haakjes op de flight controller en dan wat extra stukken zacht er extra bij. en het vast zetten van de rotorbladen (Waar ik dus achteraf pas achter kwam dat dit helemaal niet nodig was) kon ik mijn eerste vlucht gaan maken. Na het batterij stekkertje erin gedaan te hebben en de kap er weer op zet je de zender aan en kun je door de linker stick naar rechts onder te houden de heli binden.

    Gewoon binnen opstijgen vanaf de keukentafel dacht ik, Maar omdat ik geen heli piloot ben en wat voorzichtig met het gas deed was dit direct een aanvaring met de doos die ik er veel te dicht op had laten staan en niet genoeg gas gaf om direct van de tafel te komen. Hierna viel de F150X direct van de tafel en was de eerste 1M crash test ook gelijk afgerond,.. Wat overigens zonder schade afgelopen was.

    Toen nogmaals geprobeerd en met succes opgestegen, even wat voor achter links recht oefeningen tot de eerste batterij leeg was en na het opnieuw laden ook de yaw gaan gebruiken en even vanaf de keuken over de bar heen de huiskamer en omkeren en weer terug, dit een paar keer gedaan en toen was het tijd voor crash test no2 en wel vanaf 3 meter hoog tegen het snoer van de lamp aan boven de bar richting het laminaat in de huiskamer. Wederom een succesvolle test zonder schade.

    Qua bereik heb ik binnen geen enkel probleem gehad al had ik dat ook niet verwacht met maar 12 meter LOS vanaf eind keuken naar eind huiskamer, wat wel opvallend was vanaf het eerste moment was dat de heli nogal naar links hing. Hij bleef wel stabiel hangen maar hij helt erg over naar links. na wat Googelen blijkt dit normaal te zijn en is dit een compensatie voor de staart rotor.

    Echter een paar dagen later kwam ik op RCGroups.com tegen dat je de CC3D wel degelijk aan de pc kon hangen en je daar enkel een stekker voor met maken en alle andere stekkers en lipo moet los halen.

    Hier spreken ze ook over een -6 graden hoek van de gyro wat dus het scheef hangen verklaart, Als deze hoek niet is ingesteld of verkeerd dan hangt hij dus scheef.

    Conclusie

    Na enkele batterijen te hebben gevlogen vind ik de Esky F150X zeker een geschikte beginners helicopter.
    Hij reageert prima en het bereik binnen is prima, Buiten nog niet geprobeerd maar verwacht zeker dat hij onzichtbaar is voordat hij buiten bereik is. Het is een vreemd gezicht dat hij naar links hangt maar dit zou dus op te lossen zijn in de software al heeft het geen nadelen voor het vliegen vind ik. De batterij zit niet echt top gemonteerd met het dubbelzijdig tape en ik adviseer dan ook om direct voor een stukje klittenband te gaan.

    De cabine voelt wat slap aan maar tot heden nog niet gescheurd. Deze heli vliegt tientallen keren beter dan de eerste heli die ik eens gekregen had, de prijs lijkt wat hoog met ca € 57,50* maar de CC3D flight controller is zeker een meerwaarde. Tevens wordt er gebruik gemaakt van een 8mm hoofd motor en een 6mm staart rotor motor welke voor voldoende indoor vermogen zorgen.

    Ik ga nog proberen om de F150X met het ESKY protocol te vliegen met de Taranis maar ik zal eerst eens moeten kijken hoe ik dit moet instellen, In Opentx 2.2RC10 zit namenlijk geen heli wizard.

    • Prijs van 06-03-2017, Prijzen ziij koers en aanbieding afhankelijk (Vip2 en hoger betalen momenteel € 49,86)
    Dankwoord
    Ik wil Banggood.com bedanken voor het toesturen van deze Esky F150X welke met slechts 1 week binnen was door verzending met Priority Direct Mail. Ik wordt door Banggood.com niet betaald voor de review maar ik mag de Heli wel houden na afloop, En ik ga hem zeker nog gebruiken.

    Product Link

    Spare parts
    ESKY F150X https://www.dutch-rc.nl/go/esky-f150x/
    Lipo https://www.dutch-rc.nl/go/reserve-lipo-f150x/
    Rotorbladen https://www.dutch-rc.nl/go/f150x-rotorbladen/
    Ontvanger en CC3D https://www.dutch-rc.nl/go/f150x-cc3d/

    Overige spares https://www.dutch-rc.nl/go/banggood-esky-f150x/

    Niet gebruikte afbeeldingen
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zal het sterker vertellen: als jij die heli recht wilt hangen, zal hij continu opzij willen gaan.
    Dat scheef hangen heeft iedere heli.. Alleen valt het bij de ene wat meer op dan bij de ander.
    die kleintjes hebben daar vaak wat meer last van, omdat de staartmotor gewoon hard moet werken om de staart op zijn plaats te houden.
    Zou je de staart verlengen, zou het beter moeten worden (omdat de staartmotor minder hard hoeft te werken)

    voor het idee: op mijn 600 brandstofheli is de ene kant van mijn landingsgestel bijna geheel doorgesleten.
    Puur omdat hij altijd met die kant eerst de grond raakt..

    Volgend puntje: De meeste stabilisatiesystemen voor heli's werken niet met specifieke hoeken.
    die meten gewoon een afwijking van de heli.
    Dus als de heli steeds een tikkie verder scheef gaat hangen, zal de stabilisatie dat corrigeren.
    maar, gaat de heli rechtstandig "schuiven" vanaf zijn eerste plek, zul je zien dat de estab niets doet.
    ZOU je die hoek toch aanpassen in de software, zul je zien dat hij alsnog de afwijking gaan corrigeren, en alsnog op dezelfde scheefstand uitkomt.
    gewoon een natuurlijk proces.. actie en reactie. Kun je niet aanpassen in de pc

    Dingen die je normaal aan kunt passen, zijn zaken zoals vliegkarakter (agressief of juist rustig), staart, reactie bij opstijgen etc.

    Dat je niet buiten bent gaan vliegen, is een zeer goed besluit.
    Dit is een FP (fixed pitch) heli, door het relatief lage toerental zijn ze wat lastiger met wind.
    daarnaast zul je zien dat de wind zo'n heli wat lift kan geven, waardoor je het gas bijna geheel dicht moet drukken om de heli omlaag te krijgen.
    maar dan stopt de motor.. en voor hij weer is opgestart ben je weer een stuk verder.
    Of de staart draait een paar keer om zijn as.
    Als je buiten gaat vliegen.. windstil..
    en open terrein, turbulentie rond een huis of boom is niet grappig met zo'n toestel.
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Het blijft interessante materie dat helikopter vliegen.
    Zijn jullie het met me eens dat een FP heli doorgaans lastiger te vliegen is dan een CP heli?
    Zelf ervaar ik dat namelijk wel door de jaren heen.
    Ik vind een CP heli ongeacht het formaat veel meer stabieler vlieggedrag vertonen dan een FP heli van welk formaat ook.
    Ik heb zowel FP als CP helikopters in verschillende formaten en vind de FP helikopters meer knuppelwerk om strak vliegend te houden.
    Blijft het ook wel een uitdaging, ondanks dat ik mij goed bewust ben van het feit dat een CP helikopter doorgaans mooier en beter vliegt met name als het waait buiten.
    We laten de Coaxiale helikopters maar even buiten beschouwing, want die zijn wel erg makkelijk te vliegen en bieden wat dat betreft weinig uitdaging zodra iemand het vliegen gewaar is.
    Maar FP en CP helikopters geven toch wel eindeloos vermaak en dan ongeacht het formaat waarin ze zijn.
    Vr Gr Erwin
     
  4. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Okay klinkt interessant, ik moet me zoals gezegd zeker meer in helikopters verdiepen.

    Veel termen enz zeggen me nog niet veel.

    Al vind ik wel vanaf klein kind heli's wel heel indrukwekkend. En nu ik van Nitro auto's overgegaan ben naar quadcopters blijven helikopters gewoon leuk om te zien en zou zeker op korte termijn een leuke outdoor beginners heli willen kopen.

    Zijn er tips voor een betaalbaar model dat ik kan repareren nadat ik hem ter aarde gestort heb?
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    CP is ook veel stabieler om te vliegen.
    Reageert veel beter en strakker. VEEL meer vemogen
    Nadeel daarvan is, dat IEDERE beweging van de stick ook meteen een beweging in de heli betekend.
    Oftewel, als beginner overcorrigeer je wat, je corrigeert wat terug.. En het ding gaat met een grote klap terug naar de bouwdoos.

    Een FP is in de regel wat "zompiger"... Reageert minder precies.
    komt o.a. door het veel lagere toerental.
    Voordeel daarvan is dat je wat meer met de sticks kunt harken voor de heli werkelijk vlot een ongewenste kant op gaat.
    Ander voordeel is dat er (veel) minder schade is bij een crash. lang leve laag toerental..
    Je moet hem alleen wel goed leren aanvoelen. leren anticiperen..
    en leren dat je met wind een beetje op moet letten.
    iedere techniek heeft zo zijn eigen voor en nadelen...
    Tipje voor vliegen met zo'n ding: doe rustig.
    Je kan er veel mee, maar hij wil van nature wat rustiger gevlogen worden.

    Voordeel van leren vliegen met een FP is dat je een heli vrij goed aan moet gaan voelen om hem netjes en beheerst te kunnen vliegen.
    Stap je daarna over naar een CP, is het een verademing om te vliegen.. zo strak en netjes.

    Andersom, leer je vliegen met CP is iedere crash ook meteen kassa, en je moet zo'n hoogvermogend ding meteen onder controle leren houden.
    vaak frustrerend, en kost gewoon meer voor je werkelijk kan vliegen. In een club, aan de kabel kun je dat doen..
    in je eentje moet je toch wel een hele set crashes incalculeren.. inclusief sleuteltijd en zo.
     
  6. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Dat meen je toch niet? (die laatste regel)

    Mvg. Richard
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoogteroer wordt ook wel pitch genoemd.
     
  8. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Uhm ja, Ik zal het veranderen naar heli benamingen.

    Verwachte eigenlijk niet dat het veel anders zou heten dan vliegtuigen en multicopters.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Is ook hetzelfde.

    Alleen is mode twee, correcte benaming, als volgt:
    Links: roer en pitch.
    Pitch is omhoog/omlaag. Bij vliegtuigen is het gas, in principe bij heli's ook enigszins

    Rechts: aileron en elevator.
     

Deel Deze Pagina