risico van BEC in snelheidsregelaar ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Ron Gijzen, 13 okt 2008.

  1. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Ik wil een Robbe snelheidsregelaar met BEC gebruiken (3A BEC, regelaar tot 50A), in combinatie met een 3S Lipo 2100mAh.
    Nu las ik laatst ergens dat het 'riskant' is om te vertouwen op een BEC systeem van een snelheidsregelaar als je 3S lipo gebruikt. Het zou veiliger zijn een aparte ontvangeraccu te gebruiken (niet zo handig) of een aparte BEC (zonder snelheidsregelaar).
    Is dat zo en waarom?
    Is het zo dat als de snelheidsregelaar overbelast raakt ook het BEC-systeem faalt en dan de volle 10V van de 3S lipo naar de ontvanger stuurt?
    Ik zou verwachten dat die twee systemen min of meer gescheiden zijn.
    Zo'n kleine externe BEC vind ik ook nog wel acceptabel maar zijn die wel betrouwbaar? Ik vind ze namelijk verdacht goedkoop (het is ook nooit goed :) ).

    Groeten,

    Ron
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Er zijn voor- en tegenstanders en er zijn al verhitte discussies over gevoerd. Zelf gebruik ik al honderden vlieguren lang regelaars met ingebouwde BEC op van alles en nog wat, van 85cm depron parkflyers tot en met 3m electro zwevers op 3 cellen. Tot op heden heb ik daar 0 (nul) problemen mee gehad. In mijn 4m ASW20 electrozwever gebruik ik 4 cellen lipo accu's en daar heb ik een externe switching BEC in zitten, ook probleemloos.

    In een aantal zwevers gebruik ik een regelaar met BEC in combinatie met 2 cellen 1000 mAh lipoaccu's. In die zwevers zit geen motor maar het is op deze manier een stuk lichter dan een NiXX ontvangeraccu te gebruiken.

    Bij meer dan 3 cellen of meer dan 4 servo's kun je beter een externe switching BEC gebruiken.

    Het argument om ze niet te gebruiken is dat ze kapot kunnen gaan en dat je dan niet meer kunt sturen. Tegen argument is dan dat ook een ontvangeraccu kapot kan of leeg kan raken zonder dat je het door hebt.

    Ik heb nog geen overtuigende bewijzen voor het één of het ander gehoord al zijn er diverse mensen die vinden dat ze die wel hebben.

    Als je snelheidsregelaar overbelast raakt schakelt die de stroom naar de motor uit, de BEC staat helemaal los van de regelaar en zal gewoon zijn werk blijven doen. Ook als je regelaar besluit dat je accu te leeg is om de motor te laten draaien ("cut-off") blijft je BEC gewoon stroom leveren, die schakelt nooit uit.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2008
  3. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    IK gebruik vanaf stromen hoger dan 45-50A gebruik van een aparte ontvanger accu. Gewoon veiligheid, het schijnt niet nodig te zijn maar er zijn veel voorbeelden van dat het toch foutgaat en je servo's verbranden en/of je hele kist met electronica afgeschreven wordt. Tot en met 4 cellen zou ik rustig een BEC gebruiken. Daarboven een aparte ontvangeraccu.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het bec-systeem van een regelaar is inderdaad een aparte schakeling. Het is dus niet zo, dat als de motorregeling uitvalt ook het bec-systeem uitvalt. Het bec-systeem zit echter wel op dezelfde print geïntegreerd.
    Je kunt hier en daar verhalen lezen, dat de regelaar tijdens het vliegen defekt raakte, waarbij de bedrading van de print lossmolt of juist aan elkaar smolt. In zo'n geval valt natuurlijk alles uit, maar dat zijn zeer exceptionele gebeurtenissen.

    Aangezien je bec 3 Ampere kan leveren zal het vermoedelijk ook een geschakeld type zijn. Het is dan geen enkel bezwaar om de iets hogere spanning van een 3S LiPo te gebruiken. Raadpleeg hiervoor de handleiding.

    Het gebruik van een aparte accu is inderdaad onhandig. Als echter het gewicht van het model een accu kan hebben is deze te allen tijde wel veiliger. Het defekt raken van een accu tijdens het vliegen komt eigenlijk niet voor, net zoals een bec systeem niet defekt raakt. Overbelasten van een accu is echter wel een stuk moeilijker dan bij een bec-systeem en dat laatste komt nogal eens voor. Als er tijdens gebruik met een ontvangeraccu problemen ontstaan is dat als regel met de bedrading of met de schakelaar en dat is op zijn beurt weer meestal het gevolg van slecht onderhoud. Daarnaast gaan accu's door slecht onderhoud uiteraard ook ter ziele, maar dat merk je al voordat je gaat vliegen.
    Tenslotte is het gebruik van een regelaar met opto-coupler in combinatie met een ontvangeraccu volledig ongevoelig voor storingen, die van de motor afkomstig zijn en die via de bedrading de ontvanger binnenwandelen. Je ziet dan ook, dat over het algemeen zwaardere regelaars met een opto coupler zijn uitgerust. Dit is niet voor niets. De van de motor afkomstige storingen kunnen de ontvanger dan alleen nog bereiken door straling.
     
  5. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    ik heb niet veel verstand van vliegtuigen maar ik ben recent in de brushless wereld 'getuimeld' omdat ik die vuile nitro motor uit mijn savage wou(een Rc auto dus).

    nu heeft de persoon die mij hiermee aan het helpen is uitgelegd dat ik vooral moest oppassen met dit probleem met de BEC, hij raadde een UBEC of aparte ontvanger batterij aan.
    hij vermeldde wél dat er een kans van ong. 5% is dat er iets ernstigs gebeurt en de hele electronica uitbrand maar aangezien mijn auto zich verleende tot het gebruik van een aparte batterij ga ik dit ook doen.

    nu komt mijn point, aangezien bij een vliegtuig het gewicht meer parten speelt als bij een monster truck kunnen jullie misschien eens de mogelijkheid bekijken om kleine lipo's te gebruiken als ontvanger accu ?

    ik was zelf aan het kijken om die dikke 1200mah humpack van 350gr te vervangen voor iets lichter en op e-bay stootte ik op 1650mah 2cell lipo's van 72gr(!).

    misschien is dit dan ook een eventuele optie voor jullie aangezien het gewicht dubbel zoveel telt als bij een auto ?
     
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Als je een robbe regelaar hebt met een BEC van 3A, is dat inderdaad een geschakeld type. Je kan dan zonder problemen 3-4(of meer) normale servo's op de BEC gebruiken op 3s Lipo.

    Zie hier ook voor meer info over BEC: opsomtopic-over-bec
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat zou betekenen dat bij 1 op de 20 vluchten mijn vliegtuig uitgebrand was. Niet dus. Honderden vluchten zonder één probleem.

    Dat gaat dus niet. Twee cellen Lipo is nominaal 7,4 volt, geladen 8,4V. Dat kunnen je ontvanger en servo's niet aan. Je zult dus een spanningsregelaar moeten gebruiken om er 5V van te maken en dat is....een BEC. Dus dan kun je net zo goed je aandrijfaccu daarvoor gebruiken in plaats van een losse 2-cellen ontvangeraccu :)
     
  8. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    ivm die lipo en ontvanger/servo's die het niet aankunnen kan ik mee ingaan en dat zal die kerel die me aan het helpen is verder op informeren wat ik daarmee verder kan(ik ben een echte noob dus op dat gebied).

    maar men point was gewoon het gewicht omlaag te brengen en ik vond dat erg toepasbaar op vliegtuigen/heli's, mijn monster truck moet ik niet bezuinigen op 100gr maar het leek me handig zeker qua Mah's(die lipo gaat beduidend langer mee).

    en over die kleine kans dat het uitbrand of niet spreek ik me niet over uit maar als het al verschillende keren eerder gebeurd is dan zal het nog wel eens gebeuren denk ik...
    en dan kan zo'n lipootje van pakbeet 20€ je honderden euro's schade besparen denk ik zo.

    in mijn geval wil ik dit doen "als" het moest gebeuren en de auto onbestuurbaar word dat er toevallig iemand in de weg kan lopen en dan kan je gaan betalen.
    de auto geef ik geen moer om als die tot schroot word herleid maar aan iemands been/kind hecht ik véél meer waarde en zéker als dit voor een tientje of 2 vermeden kan worden.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben bang dat ik je niet kan volgen. In vliegtuigen worden al lang bijna enkel lipo's gebruikt.......ik heb zelfs geen NiMh accu's meer. In de autowereld begint het nu te komen maar wij (vliegers) gebruiken ze al tijden :)
    Probleem is alleen dit: als je een losse ontvangeraccu wilt gebruiken kom je met lipo niet goed uit. Eén cel is 3,7V (te weinig voor je servo's), 2 cellen is 7,4V (te veel). Met ouderwetse NiXX kom je wel goed uit; 4 cellen is 4,8V. Maar die zijn zwaar. Vandaar het gebruik van de BEC, die maakt van je aandrijfaccu 5V om je ontvanger en servo's te voeden.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Persoonlijk gebruik ik nooit een BEC-systeem bij vliegtuigen met een motor groter dan het 400-formaat. De reden is simpel. Er kan zoveel mis gaan met de stroomvoorziening en de regelaar dat ik niet wil dat het vliegtuig om die reden onbestuurbaar wordt. Ik heb al te veel verbrande regelaars, slecht gesoldeerde verbindingen en dergelijke gezien. Bij grotere modellen speelt het gewicht van een losse ontvangeraccu een ondergeschikte rol, maar biedt veel extra zekerheden.

    Daarnaast voorkomt de optocoupler in de regelaar zonder BEC er voor dat stoorimpulsen van de motor of de regelaar niet kunnen doordringen tot ontvanger en/of servo's.

    Het toepassen van een losse BEC bij een regelaar met optocoupler is zinloos. De ontwerper van de regelaar heeft er alles aan gedaan om storingen naar de ontvanger te voorkomen. Met een losse BEC aangesloten op de vliegaccu wordt dit ongedaan gemaakt!

    Het is wel mogelijk een kleine twee-cellige Li-Po en een limiter te gebruiken als ontvangervoeding.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2008
  11. jaeneke

    jaeneke

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    overpelt(België)
    ahah, ok ik dacht dat ze in de beginposts over "accu's" hadden dat het dan over Nixx ging ipv over lipo's...

    ik wist dat ze al lang lipo's gebruiken in die toestellen maar ik dacht dat ze miss nog NIxx gebruikte als losse ontvanger accu's.

    we hebben in de bigscale Rc auto wereld ook zelfs problemen met NIxx accu's bij bepaalde servo's(5cell NIxx = pieken tot 8V en met 4cell heb je net te weinig), zo heb ik zelf een voltlimiter erin zitten die niet meer als 5,8v doorlaat naar de ontvanger/servo's dus hier zou ik ook met een lipo kunnen rijden denk ik want ik geloof dat de limiter makkelijk een 2cell lipo aankan...
     
  12. AVS

    AVS Guest

    Interresant hoe alle vormen altijd maar BEC genoemd worden :)

    Een BEC staat voor 'Battery Eliminator Circuit' en dat houdt in dat je geen extra batterij voor de ontvanger nodig hebt. Het 'ding' elimineert dus het gebruik van een extra ontvanger batterij.
    De BEC's die eigenlijk geen BEC's zijn om de simpele reden dat ze geen extra batterij elimineren....noemen we Regulators. Zoals al gezegd is in deze draad geven de lipo accu's of te weinig, of teveel stroom aan de servo's. Om een extra lipo voor je ontvanger te gebruiken zodat je geen stroom trekt van je hoofdaccu moet deze dus teruggebracht worden naar het juiste voltage. Hiervoor gebruik je dus de regulator. Er zijn verschillende typen op de markt waarbij je bij sommigen ook nog kan kiezen hoeveel cellen ingangsspanning je op de regulator zet.

    Ik vlieg met beide systemen...dus met BEC en met een regulator en met beide nog nooit problemen gehad.
    Mijn ervaring is met een BEC dat je ontvanger accu altijd opgeladen is omdat dat dus je hoofdaccu is. En met een aparte regulator moet je rekening houden dat je ook je ontvangbatterij zo af en toe eens oplaad. De meeste regulatoren laten dit wel zien dmv ledjes op de regulator....maar toch...vergeten is zo gebeurd ;)
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Leg mij eens uit dan wat het verschil in werking is tussen een BEC en een regulator? Ze maken allebei van een hogere spanning 5V.
     
  14. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Iedereen bedankt voor de info.
    Ik heb een Robbe Roxxy Control 845-6 besteld, met 3A BEC.
    Ik ga daar 6 kleine (Hitec HS82) servo's op aansluiten. Meer dan de bovengenoemde 4 maar ik blijf wel ruim beneden de 3A. Het is ook maar een kleine elektrozwever (span 1,6m, mass 1,2kg).

    Groeten,

    Ron
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Een BEC is een regulator. Het speciale aan een BEC is alleen dat hij op hetzelfde printje zit als de regelaar voor de motor, en z'n spanning uit dezelfde accu betrekt.

    Wat de beste keuze is voor je toepassing, hangt af van meer variabelen.

    Wat nog niet echt naar voren gekomen is in dit draadje, is het verschik tussen geschakeld en lineair.

    De man die tegen jou zei dat een BEC niet zou gaan bij 3S lipo's, ging denk ik van een lineaire BEC uit. Ook in dat geval heeft ie ongelijk, maar al minder dan bij een geschakelde BEC.

    Een lineaire BEC zou je kunnen zien als een soort van regelbare weerstand die zichzelf zo regelt dat er altijd een bepaald voltage uitrolt. Het vermogen wat dan vervalt over de BEC, dissipeert hij als warmte.

    Dus stel je hebt een 3S lipo. Daar komt nominaal 11,1 volt uit. Je wil op je ontvanger bijvoorbeeld 5 volt hebben. Stel dat je ontvanger en je servo's 1A trekken. Dan moet je BEC dus 11,1 - 5 = 6,1 volt bij 1A zien kwijt te raken als warmte, oftewel ongeveer 6,1 Watt aan warmte (immers P=U*I).

    Bij een 2 cellen lipo zou dat minder zijn, immers die geeft 'maar' 7,4 volt af, en dan hoeft de bec dus maar 2,4 Watt aan warmte te dissiperen.

    Vandaar dat jouw adviseur zij dat het bij een 3 cellen lipo niet meer kon en bij een 2 cellen wel.

    Een schakelende BEC gebruikt een heel andere techniek en dissipeert niet het restvermogen als warmte. Schakelende regelaars zijn dan ook minder gebonden aan een ingangsspanning, je kunt bv. een prima schakelende regelaar maken die op 10 cellen lipo werkt.

    Dit is overigens niet waar.. 6Watt aan warmte verstoken is nog niet zo'n probleem, het hangt ook van de stroombehoefte van je ontvanger en servo's af. Bij een zwever met kleine servo's zal dat niet zo'n vaart lopen allemaal.

    Dat is 1 risico van een BEC; dat de BEC te warm wordt, oververhit, en dan z'n werk niet meer doet.

    Risico 2 ontstaat als je te lang doorvliegt met een accu. De spanning zal dan afnemen en kan, bij volgas bijvoorbeeld, zelfs zo ver afnemen dat je BEC uitgangsspanning in gevaar komt. Let op dat dit riscico bij een 3S pakket dus kleiner is dan bij een 2s pakket.

    Een lineaire regelaar heeft namelijk altijd een iets hogere ingangspanning nodig dan de gewenste uitgangsspanning. Stel dat je 3S lipo eigenlijk leeg is maar jij toch doorvliegt, dan zal bij volgas de stroom uit je lipo enorm inzakken. Daar gaat dan nog de spanningsval over je regelaar vanaf en op die manier zou je in de problemen kunnen komen.

    In de praktijk ben ik van mening dat je het zelf in de hand hebt. Rijdt/vlieg je lipo's niet leeg en gebruik spullen waarvoor ze bedoeld zijn. Als je niet kunt solderen, doe het dan ook niet.

    Ter vergelijk.. bij ons op de club vliegen veel mensen met kistjes rond de kg waar 3s 2100 mAh lipo's ingaan. Ik vlieg zelf ook met zoiets. Al die mensen vliegen 'op een bec', dus zonder regelaar, en ik heb nog geen enkel kistje schade zien vliegen doordat die BEC het niet aan zou kunnen.

    Als gewicht totaal geen probleem is en je het niet vertrouwt, gebruik dan rustig een externe regelaar met een eigen lipo, kwaad kan het nooit. Maar nodig is het echt niet.

    Ik vlieg met het iets kleinere broertje van jouw regelaar, de 835-6. Dit met een kistje met 4 Graupner C261 miniservo's en 2100Mah Lipo's. Hoewel 2 servo's minder, is het een 3D kistje met grotere uitslagen, de servo's zullen dus harder moeten werken. Als ontvanger gebruik ik een Futaba 149DP PCM ontvanger, dus ook eentje die relatief veel stroom vraagt.

    Hier heb ik nog nooit problemen mee ondervonden, zelfs niet als ik per ongeluk iets te lang doorvlieg op een lipo. De regelaar schakelt dan de motor uit, maar het geheel blijft gewoon bestuurbaar.

    Ik denk ook dat veel mensen op dit punt een beetje ingehaald worden door de techniek. Hele goedkope regelaars of oudere regelaars kenden wel problemen met de BEC, maar als je nu een regelaar met BEC koopt van een betrouwbare fabrikant, kun je die echt gewoon veilig gebruiken en is '3% schade', of om het even welk percentage dan ook, gewoon onzin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2008
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee. Ik heb per ongeluk een keer een 1 cel lipo aan mijn BEC geknoopt en die bleef gewoon zijn werk doen. De servo's en ontvanger werkten als normaal. Niet dat het goed is.... Tegen de tijd dat je met een 2 cel lipo onder de 5V bent gekomen doet je motor echt al niks meer hoor. Met 3 cellen al helemaal.

    Zonder regelaar? Zijn het brandstofmodellen, bedoel je dat? En waarom zou je dan 3 cellen gebruiken?
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Het hangt ook van je ontvanger en je servo's af he, Arjan.

    1 cel levert 3,7 volt. Zeg dat je regelaar daar 0,7 volt vanaf haalt. Dan krijgt je ontvanger dus 3 volt. Dat kan best werken bij veel ontvangers en servo's, maar is eigenlijk te laag. Zeker als je dan bv. je motor zou inschakelen en het voltage bv. zou zakken naar 3 volt, dan krijgt je ontvanger nog maar 2,3 volt. Veel ontvangers zullen het dan toch gaan opgeven, vrees ik.

    De 2e vraag.. je hebt eigenlijk 2 regelaars he.. die voor je motor, maar ook je bec is een 'regelaar'. Met de uitspraak 'zonder regelaar' bedoel ik dus dat ze een motor-regelaar gebruiken met ingebouwde spanningsregelaar voor de ontvanger (een BEC dus) en dat ze niet een externe spanningsregelaar met accu gebruiken voor hun ontvanger.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ah zo.
    Overigens als je accuspanning onder de 5V is kun je de motor helemaal niet meer inschakelen (tenminste niet bij mijn regelaars). Blijft over, maar dat mag jij best anders zien, dat het godsonmogelijk is de spanning van een 2- of meer cellen lipo pakket zo ver te laten dalen dat je geen besturing meer hebt.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Onmogelijk is het niet. Wel schadelijk voor je lipo's en je probleem is dan waarschijnlijk ook groter dan of je besturing het nog doet of niet, want dikke kans dat je kist dan brandend naar beneden komt.

    Ga jij maar eens een lipo die op 2,4 volt staat ( = echt leeg) voluit belasten.. dan zakt de spanning echt onder de 2,4 volt en gaat je lipo heel mooi opbollen.

    Zie overigens ook dat ik in mijn post al aangeef dat het risico van een onderspanning bij meer cellen steeds kleiner wordt, zo niet, niet bestaand is. Stel dat een ontvanger bij 4 volt nog goed werkt, dan moet je regelaar dus zo'n 4,7 volt hebben, wat zou inhouden dat je 3 cellen lipo onder de 1,5 volt per cel zou moeten zakken. Dat is niet onmogelijk, maar dan gaat je lipo gewoon kapot en kan het best eens zijn dat de schade aan je kist door een opbollende of zelfs ontplofende lipo groter is dan de schade die ontstaan is door een uitvallende regelaar. Bij een 2 cellen pakket zouden de cellen onder de 2,35 volt moeten zakken, wat al minder onmogelijk is.

    Overigens.. de Roxy regelaar die ik heb wil inderdaad niet inschakelen bij een dergelijk laag voltage, maar als je al vliegt, zal hij dit wel pakken. Hij zal op het ingestelde afslagvoltage de motor uitzetten, maar als je dan je throttle op idle zet en weer terug naar 'gas geven', dan zal de motor gewoon weer aangaan en kun je doorvliegen tot je lipo's uit elkaar knallen of je toestel uit de lucht valt. Of beide.

    Voor de rest zijn wij het denk ik eigenlijk wel eens, gewoon de juiste BEC gebruiken voor de juiste taak, en dan is een aparte ontvangeraccu echt niet nodig. De hoegenaamde risico's waar mensen het over hebben, zijn belachelijk klein.

    Ik geloof ook niet zo in uitvallende besturingen door onderspanning, maar ja, er zijn ook mensen die heel stellig beweren dat ze dat meegemaakt hebben.. en geheel onmogelijk is het niet, vandaar dat ik het noem als mogelijkheid. Niet omdat ik er zelf zo heilig in geloof, snap je ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2008
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Met deze configuratie zijn geen problemen te verwachten, tenzij alle 6 servo's continu in beweging zijn. Dit is echter niet aannemelijk.
    Een ontvangeraccu of een aparte constructie met een 2S-LiPo in combinatie met een spanningsbegrenzer lijkt me dan ook een mindere keuze, die ook al gauw te veel gewicht in de schaal zal leggen.



    Een (goed ontworpen) bec stopt niet met werken. Bij te warm worden regelt deze de stroom terug. Helemaal afschakelen doet-ie dus niet. Je krijgt wel problemen met je servo's, die rommelig gaan doen.

    Een lege accu is een lege accu. Het idee, dat-ie vanaf 7,4 Volt eerder onder de 5 Volt zakt dan vanaf 11,1 Volt is 'wishfull thinking'. Leeg is leeg en het laatste stukje gaat altijd onaangenaam snel.

    De techniek van de zwaartekracht is nog steeds ongewijzigd!!! Een vliegend model komt altijd naar beneden, op welke manier en in welke vorm dan ook.

    Nee, bij de Roxxy 845-6 ligt de afschakelspanning bij LiPo's op 2,75 Volt per cel. Daaronder is de motor uit. Als je de accu de kans geeft zich te herstellen kun je daarna wel weer gas geven, maar dan wordt de motor toch weer uitgeschakeld. Je LiPo's om zeep helpen laat-ie dus niet toe!

    Die risico's zijn niet 'hoegenaamd' en al helemaal niet 'belachelijk klein'. De eerste voorwaarde heb je al genoemd: de juiste BEC voor de juiste taak. Hier worden veel fouten gemaakt.
    Vervolgens moet je met een BEC nog steeds uitkijken. Rechtstreeks gekopiëerd uit de handleiding van de genoemde Roxxy845-6:

    Particular attention should be paid tot the BEC system of the speed controllers 825-6, 835-6 and 845-6: under certain unfavourable conditions, the pulsed BEC may reduce the effective range of the radio control system. For this reason it is essential to carry out a range check before the first flight. If you detect a significant reduction in radio range, we recommend that you use a seperate receiver battery, and disconnect the red wire at the receiver plug of the speed controller; or you could use the servo interference filter, F1413.

    Zo'n waarschuwing wordt niet voor niets gegeven, tenzij je ook de fabrikant er van verdenkt een beetje te zijn ingehaald ingehaald door zijn eigen techniek.
    Geloof dus maar gerust, dat een BEC-systeem niet onder alle omstandigheden gebruikt kan worden en dat een zekere scepsis .t.a.v. het gebruik niet misplaatst is. Zo lang er niet al te woeste motoren gebruikt worden, zal een BEC als regel prima voldoen. Toch moet je altijd extra verdacht zijn op storingen.
     

Deel Deze Pagina