Robbe F14 7 of 8 kanalen en met High speed MS?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Blauwwinde, 28 mei 2017.

  1. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Hallo,

    Ik heb sinds kort een Robbe F14 zender, op de doos staat dat het een 14/7 kanaals zender is (7 servo kanalen dus), echter kanaal 8 is op de print gewoon aanwezig en het signaal kont ook binnen op mijn (multiplex) ontvanger. Alles functioneert gewoon.
    De Robbe ontvanger heb ik nog niet uitgeprobeerd.

    Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de 7 kanaals en 8 kanaals uitvoering? of heb ik een 8 kanaals in een doos van een 7 kanaals zender gekregen?

    Ook zit er een genua module in, geen idee waarom en wat het nut is.....

    PS zie op de sticker op de doos staan :
    No: F4039
    FM 4/8/1
    40 MHz
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2017
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ik meen dat de 7-kanaals F-14 een oudere IC van Phillips gebruikt, waardoor het beperkt is tot max 7 kanalen.
    De 8-kanaals versie, die heeft een vernieuwde moederboard en maakt gebruik van een geprogrammeerde processor.

    Betreft die Genua module, klaarblijkelijk is de zender voorheen met een zeilschip gebruikt !
    (Extra module voor de zenders F-14, FC-15 en FC-16 voor gerieflijke aansturing van het Genua voorzeil)
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De omschrijving FM 4/8/1 geeft de leveringsversie van de zenderset aan:

    4 = de zender heeft 4 kanalen.
    8 = de zender is uitbreidbaar tot 8 kanalen.
    1 = in de set zit één servo.

    De eerste versie van de F14 had 7 kanalen, deze is niet lang leverbaar geweest. De latere versie heeft 8 kanalen.
     
  4. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Heren bedankt, het blijkt inderdaad een 8 kanaals zender te zijn. De genua switch is inderdaad een uitbreidingsmodule voor boten met een losse fok die voorbij de mast komt. ik denk dat die voorlopig de kast even in mag en dat er een gewone schuif in deze positie gaat.
     
  5. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Genua module heb ik er inderdaad maar uitgehaald om plaats te maken voor sliders kanaal 5 en 6 kanaal 8 heeft inmiddels een multiswitch. Blijkt Robbe multi in1 op kanaal 8 te zetten en dan terug te tellen.....
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2017
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Blijft toch een leuke zender die Robbe

    Eerst zelf een ms16 gebouwd, standaard 1 synchronisatie puls gevolgd door 16 schakelpulsen (0,34 sec), Na wat aanpassingen blijkt dit ook in 0,1 seconde te kunnen, ofwel een MS16hs (high speed). Zelfs de bediening van meerdere schakelaars tegelijk is mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2017
  7. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Uiteindelijk wil ik er een een 32 kanaals mutliswitch worden met een schakeltijd van minder dan 0,2 seconde. Daarmee zijn alle schakelaarposities in de bovenkant gevuld en houd ik nog 1 lineair kanaal beschikbaar voor een eventuele combi van een multi switch/prop voor de onderste schakellaars achter de sticker.
     
  8. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Uiteraard is een batterypack de beste keus maar kan ik in mijn f14 ook penlites stoppen middels een batterijenhouder? Ik wil zondag varen en heb voor die tijd geen battery pack in huis. Momenteel heb ik 8 oplaadbare penlites 1,2 volt per stuk in de zender maar mag ik er ook 8 alkaline batterijen in stoppen waardoor ik geen 9,6v krijg maar 12v of gaat de zender dan kapot?
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ron, bedankt voor de reactie maar de oplaadbare penlites zitten gewoon in een batterijenhouder . Vroeg me alleen af of ik een setje batterijen als reserve mee kan nemen. En of de 12volt dan niet teveel wordt. Ik heb wel gelezen dat lippo's met 11volt ook gebruikt worden.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2017
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Een 3S LiPo die net geladen is zal ook ruim 12V zijn, 12,6V om precies te zijn. Het is wat aan de hoge kant maar de elektronica kan dat normaal gesproken wel verwerken. Waar ik wel op wil wijzen is dat de zender meer vermogen uit wil sturen. Zorg er voor dat je antenne volledig uitgeschoven is wanneer je de zender aan zet. Doe je dat niet dan kan de zender niet al het vermogen in de antenne kwijt en zal de eindversterker dat vermogen moeten wegwerken. Die (transistor) wordt dan knap warm en dat zou misschien te veel kunnen worden. De transistor van een (extra) koelplaatje voorzien helpt al heel veel.

    Losse cellen in een houdertje met veercontacten is vragen om problemen. Ik raad je zeer sterk af om dat te gebruiken. Zeker ook als het een "backup" is bedoeld. Dan ligt dat pakket ergens in een (start)kist of waar dan ook. De contacten kunnen, nee zullen gaan oxideren waardoor de stroomvoorziening onderbroken zal worden. Je wilt het echt niet meemaken dat je zender tijdens de vlucht plotseling vreemd gaat doen of er zelfs helemaal mee op houdt.
    Een goede zenderaccu kan je zender uren van energie voorzien. Als je zorgt dat je met een volledig geladen accu van huis gaat hoef je die dag daar niet meer aan te denken. Een reserve (of backup) accu is feitelijk nergens voor nodig. Wil je er toch een hebben koop dan een extra zender accu, dat is veel veiliger en kan ook nog wel eens goedkoper blijken te zijn. ;)
     
  12. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Het is maar een bootje, geen vliegtuig dat neer kan storten.
    Omdat ik de zender net heb wil ik hem eerst eens uitproberen voor ik een duur accupack koop.
    Ik kan zelfs direct overschakelen naar een andere zender op hetzelfde kanaal metdezelfde instellingen.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2017
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Een boot loopt minder gevaar maar toch.... Om even te testen kan het geen kwaad maar vergeet niet om dat pakket te vervangen door een "echte accu" als je de zender echt gaat gebruiken. Echt het is heel vervelend om je boot weg te zien varen en je kunt niet meer doen. :confused:
     
  14. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Zoals al gezegd er ligt een 2e zender op hetzelfde kanaal paraat waarvan de instellingen vooraf getest zijn. Wegvaren zal dus wel meevallen in een vijver. Vandaar dat mijn enige echte risico de spanning van 12 volt kon zijn maar dat schijnt wel mee te vallen begrijp ik uit vorige postings.
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik neem aan dat je een batterijhouder als bijvoorbeeld deze bedoelt?

    Ik weet dat Ernst een enorme kennis en ervaring op dit gebied heeft en wil hem daarom niet graag tegenspreken maar ik heb in twee van mijn F-14 zenders een batterijhouder voor losse batterijen zitten en heb daar in alle jaren dat ik deze gebruik nog nooit geen problemen mee gehad.
    Ik begrijp heel goed dat een risicoanalyse voor vliegers - waar als het even fout gaat het meestal echt goed fout gaat - vele malen belangrijker is dan voor scheepsmodellen.
    Zijn backup argument waarbij de losse cellen mogelijk langere tijd (onder) in de kist liggen is inderdaad een groter risico.
    Maar een set losse reserve penlite's in een daarvoor geschikt bewaardoosje en mits op tijd geladen / ontladen is natuurlijk nooit weg en ook niet de kosten om bij te hebben en zodoende verzekert te zijn van een volle dag vaarplezier :).
     
  16. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Beste Blauwwinde , ik gebruik al jaren de F14 en inderdaad , dit is best een goede zender .
    Ik heb er vier van in gebruik op de 40Mhz en ben er zeer tevreden over .
    Wat betreft de batterijen heb ik wel al het een en ander ervaren en dit is ook het enige "minpunt" aan deze F14 .
    Normaal kan men acht penlights van 1,5 volt (zijnde 12volt) in de zender steken maar met acht oplaadbare batterijen komt men maar op 9,6volt .
    Dit resulteert in een echt heel merkbare vermindering van de reikwijdte van de zender en een grotere gevoeligheid voor storingen , ook voor boten.
    Daarom dat ik steeds zorg dat er minstens 9 cellen (van 1,2volt) steken in men batterijpacks waardoor de zender 10,8Volt krijgt , ik stel deze packs ook zelf samen .
    Hierdoor word de reikwijdte meer dan voldoende voor schepen .
    Ook de ontvanger mag je niet vergeten , deze werkt het liefst op 6Volt .
    Met deze spanningen , zijnde 10,8 volt op de zender en 6 volt op de ontvanger heb ik nog nooit problemen gehad wat betreft reikwijdte en storingen .
    Zorg ook voor gesoldeerde batterijpacks , dit is een grote kans op storingen vermijden .
    Vriendelijke groeten
    Ronny
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wat hier staat is een misvatting v.w.b. het bereik. Vroeger was dit een hardnekkig geloof onder autorijders, wat ik heel wat keer heb moeten tegenspreken.

    De zender is gemaakt voor een 9,6 Volt accu. Accu's van een andere spanning zijn er dan ook niet voor leverbaar. Een volgeladen NiMH levert 10,8 volt en als deze net van de lader komt kan dit zelfs meer dan 12 volt zijn. Op zich is het dus geen bezwaar als zender wordt gevoed met 8 (alkaline) batterijen. Het enige deel van de zender, dat iets merkt van deze hogere spanning is de vermogenstransistor in het hoogfrequent deel. Deze transistor wordt warm omdat hoogfrequent technieken nu eenmaal altijd gepaard gaan met grote verliezen. Bij normaal gebruik (uitgeschoven zenderantenne) wordt deze transistor zo'n 50⁰ celcius. Bij een hogere voedingsspanning wordt deze transistor nog warmer, maar deze kan 125⁰ hebben, dus er is voldoende marge. De waarschuwing van Ernst is echter terecht: als je zenderantenne ingeschoven houdt wordt deze transistor nog warmer, dus doe dat altijd zo kort mogelijk.

    Dat het bereik merkbaar zou verbeteren bij een wat hogere spanning is echter uitsluitend een kwestie van 'wishfull thinking'. Bij het normale ontlaadtraject van een NiMH accu van 10,8 volt naar 8,6 volt is er wel wat verschil in zendvermogen, maar dit is een kwestie van enkele procenten. De voltmeter van de zender staat overigens geijkt op 8,6 volt. Bij deze spanning wordt de grens tussen het rode en zilveren vlak bereikt en heb je nog ruim de tijd om het model naar de kant te halen. Ook het verhogen van de spanning naar 12 volt levert hooguit enkele procenten meer zendvermogen. Nu is het bereik van een zenderset niet alleen afhankelijk van het afgestraalde vermogen van de zender, maar - nog belangrijker - ook in grote mate van de ingangsgevoeligheid van de ontvanger. Hierbij is het ook nog zo, dat het zendvermogen kwadratisch moet toenemen om het bereik te verbeteren met een factor 2. Gesteld, dat het zendvermogen met 10% zou toenemen (wat het niet doet), zou het bereik met hooguit zo'n 3% kunnen toenemen, wat verwaarloosbaar is. Als je verbeteringen in het bereik wil creëren kun je je beter richten op de optimale opstelling van de ontvanger en de ontvangerantenne in het model en daarnaast er op letten hoe je de zenderantenne houdt. Hoe hoger de ontvangerantenne boven het wateroppervlak komt, hoe beter de ontvangst. Daarnaast nooit de zenderantenne op het model richten want in de lengterichting straalt deze het minste af.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Nooit geen problemen, dus altijd problemen! Waarom gebruik je ze dan nog?;)

    De ellende is dat er altijd uitzonderingen zijn. Het kan en zal best lange tijd goed gaan maar mijn ervaring is dat het op den duur vrijwel altijd een keer mis loopt. Voor auto's en boten valt het allemaal wel mee hoewel ik daar ook daar het nodige fout heb zien gaan. Zoals een klein speedbootje dat soms wel en soms niet reageerde op de zender. Meestal viel de motor stil en lag het bootje stil. Even wat "rommelen" met de cellen in de zender en he presto, alles werkte weer. Tot het bootje recht op de kant af ging en de besturing weer uitviel. De punt van het bootje zat centimeters diep in de grond van de slootkant "geboord". De polyester romp had de nodige scheuren opgelopen.

    Zelf heb ik heel lang acht losse NiCad cellen in een flitser voor m'n fototoestel gehad. Dat is jaren lang goed gegaan, mede omdat ik de cellen er altijd uit haalde als de flitser niet gebruikt werd. Op een dag had ik de flitser "onverwacht" nodig en toen waren de cellen natuurlijk leeg. :rolleyes: Even snel een handje alkaline cellen er in en gaan met die banaan. Geen probleem en de flitser laadde zelfs sneller op, althans dacht ik. Thuisgekomen de flitser weggelegd en de cellen er niet uitgehaald. Enkele weken later waren de contacten geoxideerd en had ik problemen met die flitser. Uiteindelijk heb ik die contactveren er uitgehaald en er een gesoldeerde, toen nog NiCad, accu in gestoken, daarna geen problemen meer gehad.

    Wanneer je er voor zorgt dat de contacten goed schoon blijven en dat ze niet gaan oxideren is er weinig aan de hand. Voor de overgrote meerderheid is dat echter een mooi voornemen dat je misschien een paar weken volhouden maar dat "verwaterd" vrij snel. Zonder dat je er erg in hebt komt er oxidatie op de contactveren. Vaak valt dat niet eens op en merk je het pas als je problemen krijgt. Dan ga je de contacten eens goed bekijken en dan zie je toch vaag witte of doffe plekjes. Wanneer je groene uitslag op de contacten ziet ben je al veel te laat!
    Al met al geen contactveren in de meeste apparatuur die ik gebruik. Zeker niet in de modelbesturing! o_O
    Maar aan de andere kant heb ik wel diverse afstandsbedieningen liggen, van de TV, de HD recorder, de stereo en zo nog veel meer. Allemaal veercontacten en dat blijft jaren en jaren en... goed werken. Maar als een contact beschadigd raakt en gaat oxideren heb je problemen die je niet snel weer kwijt bent. Alleen de contacten vervangen door nieuwe, niet geoxideerde, contacten helpt in zo'n geval. Laat er ook geen legen batterij in zitten, die gaan allemaal op den duur lekken en dat tast de contacten heel erg snel aan. Als het op de print komt wordt het nog erger maar dat is een heel ander verhaal.
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Sorry, dat was dubbel :hammer: en daardoor eigenlijk wel, maar zoals de meeste zullen begrijpen bedoelde ik gewoon "nooit problemen" :p.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Natuurlijk had ik dat ook wel begrepen, daarom was mijn reactie ook uitgebreider. Maar ik kon het even niet laten. Sorry :rolleyes:.
     

Deel Deze Pagina