Robbe U31 model, met de nodige aanpassingen...

Discussie in 'Duikboten' gestart door marten77, 29 dec 2015.

  1. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Allemaal,

    In dit topic zal ik alle aanpassingen gaan plaatsen, die ik ga uitvoeren om dit model aan mijn wensen te laten voldoen.
    Het model is nu volgens de standaard Robbe bouwhandleiding opgebouwd, met daarin alle standaard gebruikte materialen:
    1. Robbe Duiktank + Robbe Duiktank controller
    2. 2x 6V loodaccu's
    3. Robbe 100Kv Brushless motor + een 930 Brushless ESC
    4. 4x standaard servo's voor de X-roeren (deze werden middels diverse mixen in de zender aangestuurd)
    Een aantal zaken zal ik gaan vervangen en/of deels gaan aanpassen.
    1. Als eerste zal ik de Robbe Duikcontroller gaan vervangen voor een eigen Duikcontroller.(in een later stadium ga ik ook de pistontank uitbreiden met een schuifpotmeter, zodat er ook een trim-functie geïntegreerd kan worden)
      De reden dat ik graag mijn eigen controller wil gaan gebruiken, is dat ik meerdere zaken daarmee kan monitoren...
      En waar nodig, op de juiste manier de controller laten ingrijpen.
      Dit is de print die ik ga inzetten:
      DSC_0368-0000.jpg

    2. De loodaccu's laat ik nog even voor wat het is, daar ze nu ook prima als ballast dienen.

    3. De huidige aandrijflijn laat ik ook voor wat het is, behalve de koppeling tussen de motor en schroefas word vervangen.
      De huidige koppeling is nadat het was afgebroken niet juist verlijmd en zorgt nu voor een niet in lijn liggende opstelling.

    4. De vier servo's laat ik nog zitten en worden (indien nodig) ooit vervangen voor betere servo's.
      Wel heb ikzelf een X-roer mixer samengesteld en geprogrammeerd, zodat alle servo's niet meer middels diverse zender mixen de juiste kant opgaan.
      Hier een video van de X-roer mixer:

      Middels twee (i.p.v. vier) kanalen worden alle vier de servo's de juiste kant opgestuurd.
      Alle info heb ik overigens hier vandaan:
      http://www.walrusklasse.nl/X-roeren/X-Roeren.htm
      Middels de X-roer mixer, kan ik nu ook direct een Rem-functie activeren.

    5. De powerdistributie word ook deels aangepast, daar ik graag middels een magneet het model wil kunnen aan- of uitschakelen.
      Als print ga ik deze daarvoor gebruiken:
      _20150924_164917.jpg
    Verder zal ik ook alle afdichtingen goed nalopen en indien nodig vervangen.

    Aankomend weekend (in het nieuwe jaar :beer:) hoop ik een proefvaart te kunnen maken.
    Al zal er uiteraard eerst gekeken worden, of dat alles goed afgesloten is.
    Tijdens deze tests zal ik wat foto's en video's maken.
    Helaas beschik ik nog niet over foto's van de huidige toestand en het model staat nu niet bij mij thuis.

    Word vervolgt...
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Marten,
    dat wordt een flink renovatie project zo.
    Succes.

    hein
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Hein,

    Dank je wel :thumbsup:

    Gelukkig zijn de meeste delen makkelijk uitwisselbaar en kan het daardoor alsnog snel klaar zijn.
    De pistontank met trim-functie is geen noodzaak, maar meer een luxe.
    Vandaar dat dit later pas zal worden uitgevoerd.

    Hetgeen wat wel direct verwisseld dient te worden, is de koppeling.
    Dit draait nu niet ideaal en vreet alleen maar extra stroom.

    Afgelopen weekend heb ik tussen de kerstmomenten door, gelukkig nog wel wat dingen kunnen doen.
    O.a. de X-roeren aansturing werkend gekregen. (gaan nog wel wat zaken bijkomen, maar de basis werkt nu prima)
    Volgend weekend ga ik beginnen aan de duikcontroller en de power distributie.
    Of ik dit voor of na de eerste duiktest ga doen, zal ik in het weekend zelf bepalen :)
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Marten,
    Norbert Brüggen heeft koppelingen te koop gehad.
    Ik weet niet of hij ze nog heeft.
    Beid zijde is aluminium en in het midden rubber.
    Ik gebruik die dingen zolang als ik al duikboten heb.
    Ze zijn heel goed gebruiksvriendelijk.
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Hein,

    Hartelijk dank voor de tip en ik heb gelijk maar even bij hem op de site gekeken.
    Zo te zien gebruikt hij ze nog wel in al zijn aandrijvingen, al zijn dit motoren met een 3,17mm tot 4mm as.
    De as van de Robbe motor is 6mm.
    http://www.engel-modellbau.eu/catal...cts_id=2567&osCsid=h8ohn9eqvl8pvb4ge0i0ucomv3
    Conrad heeft helaas niet de koppelingen op voorraad en het duurt (na de bestelling) 11 dagen voor ze het kunnen leveren.
    Als alternatief kan ik ze ook hier bestellen:
    http://www.damencnc.com/nl/componenten/mechanische-onderdelen/as-koppelingen/493
    Al zijn deze wel wat groter in doorsnee en moet ik eerst meten, of dit gaat passen.

    Nogmaals dank.

    Edit:
    Zojuist een bestelling van RC-point ontvangen:
    Copy of DSC_0731.jpg
    Dit maakt het instellen van de Roxy ESC een stuk gemakkelijker.
    De instellingen neem ik over van @Lex Verkuijl , dit heeft hij ooit in een topic uitgelegd.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-u-31-roxxy-bl-vaarregelaar-tunen.84307/

    Copy of DSC_0732.jpg
    Deze laatste foto spreekt voor zich, deze ga ik gebruiken tot dat ik een goede koppeling gevonden/besteld heb.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Wat voor dikte as en motor heb je?
    De gaten kun je met de boor wel wat groter maken.
    Ik maak wel een foto van zo een ding.
    Die op jouw foto zijn ongeveer het zelfde en een rubber verbinding stukje er tussen.

    Hein
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Hein,

    Hier de motormaten:
    ROXY_C50-55_Motor.jpg

    Voor de tijdelijke koppeling ga ik een motorflens uitprinten (3D):
    U31_MotorFlens1.JPG
    U31_MotorFlens2.JPG
    Deze motorflens komt dan tussen de motor en het motorschot.
    Dit verschuift de motor 6mm naar voren en geeft zo meer en (hopelijk) voldoende ruimte voor de tijdelijke 106-40 koppeling.
    Raboesh_Koppelingen.jpg
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    En na 1,5 uur is dit het resultaat van de motorflens:
    Copy of DSC_0733.jpg
    Dit is net na de eerste laag (layer).

    Hieronder is die klaar...
    Copy of DSC_0737.jpg
    Copy of DSC_0742.jpg

    Copy of DSC_0740.jpg

    Morgen laat in de middag kan ik dit gaan inpassen.
    Foto's zullen dan wel op nieuwjaarsdag genomen en geplaatst worden.
     
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo allemaal,

    Allereerst wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2016 :friends:

    De afgelopen dagen heb ik de volgende dingen kunnen realiseren:
    • De oude koppeling eruit gehaald en vervangen voor een Raboesch koppeling
      DSC_0758.jpg

      Hieronder de Raboesch koppeling:
      DSC_0756.jpg

      Daar deze koppeling aardig wat langer is dan de oude koppeling en de as daardoor te lang is, steekt de as voor even wat meer uit:
      DSC_0757.jpg

      Door deze wisseling heb ik wel kunnen zien, of dat de motor goed uitgelijnd is.
      Dit is gelukkig wel het geval, waardoor ik nu zeker die koppeling bij Conrad ga bestellen.

      De eerder uitgeprinte motor-flens heb ik nu niet kunnen gebruiken, daar de maattekening niet kloppend blijkt te zijn !
      De montagegaten staan daar met 21mm afstand aangeduid en dit is in werkelijkheid 31mm.

    • De X-roer controller is nu ook verder afgesteld en werkt nu (zover ik dat op het droge kan inzien) naar behoren.
      Er zit nu o.a. ook een servo-slow functie in en de links/rechts stuuruitslagen zijn wat ruimer ingesteld.
      Ook heb ik de failsafe nu geactiveerd, waarbij de roeren tijdens een failssafe in de stijgende stand gaan staan.

    • De duikcontroller is ook vervangen en werkend, al dan wel nog in de simpele uitvoering.
      DSC_0752.jpg
      Oftewel, middels een drie-standen schakelaar bepaal ik de duikstand Stijgen/Stop/Duiken.
      Wel loopt de motor langzaam op, wat hopelijk een langere levensduur zal gaan geven.

    • Alle bekabeling wat met de main power te maken heeft, heb ik eruitgehaald.
      Dit ga ik volledig opnieuw inrichten en dit hoop ik de volgende keer klaar te hebben.
      De 5V afdeling ga ik in twee groepen verdelen, 1 = ontvanger + duikcontroller en 2 = X-roeren servo's + controller.
      Groep-1 word nu met de BEC van de regelaar gevoed en Groep-2 middels een 4.8V ontvangersaccu.
    Al met al tussen alle feestdagen aardig wat kunnen bereiken.
    Helaas nog niet helemaal klaar voor een eerste test, dit zal de volgende keer zijn.
    Zodra de main power bekabeling weer compleet is.

    Word vervolgt...
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2016
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag alvast de nodige spullen besteld:
    • 8Kg bladlood, deze rol is 3mtr lang en 150mm breed (wat precies in de loodaccu bakken past)
      Dit zal deels nodig zijn, daar ik toch overstap op LiPo('s)
      UziMet_BladLood.jpg
      Dit is de accu die er nu inzit:
      6V_LoodAccu.jpg

    • De koppeling is bij Conrad besteld.
      Bestelling_Koppeling.jpg
      Copy of Koppeling_Maten.jpg
    • Alle nodige bekabeling, om de Main power opnieuw aan te kunnen leggen.
    • Daar ik toch wel graag de trim-functie bij de Piston wil gaan gebruiken, heb ik een upgrade-set bij Engel besteld:
      http://www.engel-modellbau.eu/catalog/product_info.php?cPath=2_94&products_id=1277
      Piston_Upgrade_Engel.jpg
    Zoals het ernaar uitziet, zal de koppeling van Conrad het laatste binnenkomen.
    Met de tijdelijke koppeling kan ik gelukkig wel een nodige testvaart maken.

    Daar mijn vakantie weer voorbij is, zullen de echte updates aan het einde van deze maand wel weer gaan komen.
    In het weekend van 22 t/m 24 januari ben ik alle dagen bij deze modelbouwbeurs:
    http://www.messezentrum.de/fuer-besucher/termine/lipper-modellbautage/
    Grote kans dat de eerste test daar gaat plaatsvinden :yes:
    Hier een link naar wat foto's van vorig jaar:
    http://www.marinemodelbouw.nl/twg189/index.php?twg_album=Lipper+modellbautage+(DE)/2015
     
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Allemaal,

    Afgelopen weekend is er eindelijk een eerste test geweest en gelukkig werkt alles naar behoren.
    Al moet er wel nog wat extra gewicht bij, om haar met de huidige tank te laten duiken.
    Verder had de huidige en tijdelijke koppeling last van wat doorslippen, waardoor er niet lang gevaren kon worden.
    Maar goed, de nodige tests zijn wel uitgevoerd en werken prima.
    Ze blijft mooi droog, de X-roeren werken prima en zo ook de duikcontroller.

    Hier het basin, wat daar op de beurs stond... (extra diep voor de duikboten)
    IMG-20160122-WA0001.jpg

    Onze stand:
    IMG-20160124-WA0014.jpg

    En hier de foto's tijdens het testen:
    IMG-20160124-WA0008.jpg

    Ze ligt mooi recht in het water, alleen nog iets te hoog.
    IMG-20160124-WA0012.jpg

    IMG-20160124-WA0013.jpg

    En hier een korte video van de eerste vaart:


    Al met al een geslaagd weekend :banana:
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Marten,
    dat ziet mooi uit op de foto's.
    Maar doe jij zoveel lood in de boot dat hij bij volle tank helemaal zakt?
    Ik heb nog altijd iets drijfvermogen over als de tank vol zit.
    Tijdens het varen duikt hij gewoon via de roeren en als de boot stil ligt komt hij vanzelf boven.
    En de beurs is goed bevallen?

    Hein
     
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Hein,

    Als ik de tank vol laat lopen, dan zakt ze nu net tot aan de onderkant van de toren.
    Wel een goede tip, om niet teveel lood te plaatsen.

    In het begin zal ik zeker het gewicht beperken, zodat ze hoe dan ook altijd bij een volle tank nog wat drijfvermogen heeft.
    Het kan goed zijn dat dit uiteindelijk zo blijft, daar ik persoonlijk niet echt diep hoef te duiken.
    Het zal moeten blijken, of het met alleen de X-roeren goed wil werken.
    Heb daar nog geen ervaring mee :hammer:

    Uiteindelijk als ik de duiktank trim-potmeter werkend heb, kan ik dat punt per vaardag/locatie afstemmen.
    De potmeter is mechanisch al ingebouwd en ga ik later in mijn duikcontroller integreren.
    Hierover later meer ;)

    Betreft de beurs, die is super.
    Niet te groot en een leuke sfeer met andere scheeps/duikboot modelbouwers.
    O.a. met "Modell U-Boot Freunde Norddeutschland" hebben we een fijne club relatie :thumbsup:
    Dit jaar was ons tweede maal op deze beurs en we zullen volgend jaar wel weer gaan :beer:
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Waar zit die vereniging ergens?
     
  15. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    http://www.beutels.de/joomla/
    Volgens mij hebben ze geen clubgebouw of een ander vast adres.
    Ze zien elkaar meer tijdens een treffen of een beurs.
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Is zo een groep als U-Freunde Köln en Sonar.
    Mooie site hebben ze.
    Ken jij Sonar ook?
    Hebben een mooie kalender uitgegeven bij het blad van januari

    Hein
     
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Ik ken Sonar ook, alleen (nog) geen lid.
    Ben een keer naar een Sonar treffen geweest, samen met Leon (WalrusKlasse).
    Is wel alweer een paar jaar geleden.
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Daar SubSail er weer aankomt, heb ik de 212 alvast klaar gemaakt om mee te nemen.
    Afhankelijk van het weer, maar zien of ze het natte gaat voelen.
    Ze is immers na mijn eerste test in Duitsland, in Heemskerk verder op het gewicht getrimd.
    Het was die periode nog wel erg koud en er stond veel wind.
    Met wat extra lood, heb ik het tekort kunnen aanvullen en kan ze nu kopje onder.
    Nog niet kunnen testen, of ze nu met een volle duiktank volledig onder water gaat.
    (Het was die dag echt koud)

    Ik heb er in elk geval zin in en hoop jullie daar allen te zien.
     
  19. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Zo, dit draadje ook maar weer eens boven water halen...

    Afgelopen weekend heb ik mijn Taranis X9E zender van een "ImmersionRC EzUHF" zender module voorzien. (de sub had eerder al een ImmersionRC 8-kanaals ontvanger.)
    De zender heeft overigens ook een verlengde antenne "SRC771", i.p.v. de originele.
    ezuhf-jr-module.jpg
    immersionrc-ezuhf-long-range-rc-receiver-8-channels-diversity.jpg
    (had deze EzUHF zender module eerst in mijn Graupner MX-24 zitten en dat was al veelbelovend, tijdens de eerste tests.)
    Deze zender werkt op 433Mhz en heeft kennelijk nog voldoende bereik, als ik de sub minimaal 1,5mtr onder water laat zakken.
    Verdere tests moeten nog blijken, in hoeverre dit ook op een grotere afstanden nog goed werkend is.
    De eerste indrukken zijn in elk geval positief en is het mij de moeite waard, om hiernaar volledig over te stappen en van de kristallen af te zijn.
    Mocht er overigens geen bereik meer zijn, deze zender/ontvanger zullen zelf een stabielere failsafe hebben, in vergelijking met 40Mhz sets.
    Voor elk kanaal is er een eigen failsafe waarde in te programmeren. (voor de meeste kanalen is dat de midden-positie, behalve de duiktank)

    Nadat ze toch wel even het water in is geweest, lijkt het erop dat er geen spannende lekkages zijn.
    Er rest mij alleen nog een LR2 in te bouwen, daar ik daar nog geen behoefte aan had.
    (wilde eerst zien/ondervinden hoe dat ze überhaupt reageert in het water, zonder een auto-level.)
    Oohja, ook nog een druksensor, om niet te diep te gaan :)

    Al met al een leuk weekend achter de rug en ik kijk uit naar komend weekend, of volgende week.
    Dan haal ik mijn nieuwe U-47 sub op, welke een watertank met pomp en voelers heeft :yes:
    Kan ik daarmee ook eens aan de slag.
    Ook zullen in dit model wel wat zaken gaan veranderen, o.a. overstappen op brushless motoren en naar LiPo's.
    Zo ook het vervangen van het huidige Tripple-S systeem.

    Dit jaar overigens ook naar Dortmund geweest en heb me daar gelijk ook ingeschreven bij Sonar. (bewijs is een foto in het laatste blad :thumbsup:)
    Dus @MDBG , bij deze ken ik ze nu ook :)
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Marten,
    je staat duidelijk vermeld in Sonar.
    Ik ben lid vanaf nr 1, het was eerst IGU.
    En je haalt in de loop der jaren wel tips er uit hoor.

    Hein
     

Deel Deze Pagina