romp spuiten

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door heimhelicopters, 21 feb 2015.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    hallo geleerden,

    Ik heb enkele rompen gemaakt voor mijn 700 size helies maar het verven is en blijft tot noch toe mijn absolute zwakke kant.
    Ik heb met verven niet zo heel veel geduld en ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben om toch tot een redelijk resultaat te komen. Ik heb eigenlijk altijd gewone alkydhars verf gebruikt omdat dit al brandstof en chemicaliƫn bestendig is. Nadeel is dat het langzaam droogt en je dus 1 kleur per dag kan doen.

    Hier even een voorbeeld van wat ik ooit gemaakt heb.

    [​IMG]

    Ik ben aanstonds weer van plan een set rompen nieuw te gaan maken. Er staan dan dus kale epoxy rompen op mijn tafel. Maar dan.......

    Wat ik nu wil weten is :
    wat is geschikt als grondlaag indien nodig,
    Welke verf zou voor mij geschikt zijn om zo' n romp wit te verven en van zijn basiskleuren te voorzien.
    en welke verf is geschikt om het daarna glanzend af te lakken.

    Ik hoop dat jullie me van namen van materialen en eventueel werkmethodes kunnen voorzien.

    vriendelijke groeten,

    Steven.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet of het het meest geschikte is, maar ik gebruik gewoon simpel Motip plastic primer en Motip autolak, met een blanke lak er overheen.

    Gewoon uit de spuitbus geeft me dat een alleszins acceptabel resultaat, maar ik ben dan ook niet superkritisch.... :D :D :D

    Groet, Bert
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Haha, dat was ik ook niet Bert, maar ik mag een romp maken voor iemand en die wil em graag wit geverfd met zwart " cockpitraam" ontvangen..... Voor een ander ben ik dan wel weer iets kritischer....

    Steven
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    kan je niet je mal in de witte gelcoat zetten? en dan het zwarte raam spuiten
    na de gelcoat de boel lamineren
     
  5. stevendegraaf

    stevendegraaf

    Lid geworden:
    2 jul 2012
    Berichten:
    155
    Locatie:
    maarssen
    DD lak van polyservice. Kan direct op de epoxy delen en is meteen de afwerklaag, mits ondergrond uiteraard goed genoeg is voorbewerkt.

    Deze lak is tevens brandstof bestendig.

    Gr. Steven
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi Steven,

    Kijk da's een simpel en duidelijk antwoord! Ik zag bij een andere winkel DD lak in polyester ipv polyurethaan. Leverbaar in iets kleinere potjes maar ik ben bang dat het verschrikkelijk stinkt.... Wel mooie kleuren leverbaar, maar kost toch wel wat als je veel kleuren wil gebruiken...

    nog even 2 vraagjes:
    Hoe breng jij het aan?
    Stinkt polyurethaan ook of valt dat mee?

    De andere Steven..... !
     

Deel Deze Pagina