Rook generatoren interessante links

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Archibald H., 10 mrt 2006.

  1. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    De rookvloeistof die word aangeboden bij de generatoren is een mix van water en glycerine.
    Alleen de mengverhouding ben ik even kwijt.
    Groetjes Norwin
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Vet kolen smelten als het ware aan elkaar
    En als je ze nat maakt branden ze langer
    Dat is het enige wat ik er van weet Paul
    mvg
    Frederik
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Frederik,

    Nooit geweten... Bedankt voor de info.

    groeten Paul
     
  4. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Kleine les geologie; ( even off topic )
    Vlamkolen = + 40 % vluchtige bestanddelen, gebruikt in de industrie.
    Gaskolen = 30 à 40 % vluchtige bestanddelen.
    Vetkolen = 18 à 30 % vluchtige bestanddelen, Cokes en Chemische industrie, denk aan DSM.
    Esskolen = 12 à 18 % vluchtige bestandelen, rookloos - gebruikt in centrales.
    Magere kolen ( Anthraciet B ) = 8 à 12 % vluchtige bestanddelen, rookloos - huisbrandkolen.
    Antraciet A = 4 à 8 % vluchtige bestanddelen.
    Groetjes, Jos
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    vetkolen en Kachel

    Kijk dat wist ik nu weer niet he.
    Maar toen wij vroeger met het schip.
    Kolen vervoerde van Stein (Limburg)naar A .Dam
    Gooide we altijd de herften vol met vetkolen.
    En die kon je wel stoken in een soort potkachel.
    Maar je moest wat meer poken he.
    En als je daar een beetje water bij deed in de kolenemmer dus.
    Dat scheelde dan weer.
    Maar je kachel kapot stoken was ook geen kunst hoor.
    En toch zeker met Cokes.
    Mvg
    Frederik
     
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Steenkool is de verzamelnaam voor alle soorten kolen.

    de Antraciet A = 4 à 8 % vluchtige bestanddelen zijn ideaal geschikt voor de modelstoom hobby.

    Vetkolen bakken samen op het rooster waardoor in kleine vuurkistjes (daar waar het vuur brandt in een stoomketel) waardor het rooster verstopt raakt en er geen lucht meer bij de kolen kan komen.

    Antraciet bakt niet, maar gloeit juist erg mooi, en brandt met een kleine soms wat blauwige vlam.
    Antraciet vergaat ook grotendeels tot fijne as, ideaal dus.
     
  7. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    @John33, Anthraciet A bestaat dan ook als gemiddelde voor 94 % uit zuivere Koolstof, 3 % Zuurstof en 3 % waterstof.
    Groetjes, Jos
     
  8. duimpje

    duimpje Guest

    als ik het goed begijp moet je dus een vuurtje stoken in je bootje?
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het probleem met al de generatoren is dat ze eigenlijk maar weinig stoom produceren
    nu heb ik eens gezien dat er een soort generatoren bestaan die van water heeeeeeel fijne mist maken
    als je nu zo een generator in je boot bouwd en dan een ventilator de rook door de schoorsteen laad blazen dan heb je dus heel veel stoom die niet schadelijk is

    deze generator werdt gebruikt op zo een zuil waar je van die oerwoud plantjes op kan plakken en dan zo een mist effect bekwam als in een regenwoud

    groetjes raf
     
  10. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Raf

    Men noemt dat ULTRASONIC verdampen,die nevel die er uit komt is ook gewoon koud en vraagd dus weinig energie.
    Het water wordt door een kristal in beweging gebracht waar door het water gaat vernevelen.Dit kun je dmv een ventilator door een pijp naar buiten blazen.
    Je kunt het vergelijken met een MAGNETRON maar is dan koud.
    Op het internet is er veel over te vinden"utrasonicverdampen"in toetsen.

    Gr.Joop
     
  11. Eigenlijk ben ik meer een lezer dan iemand die hier hele dagen post, maar toch wil ik hier even reageren.

    De bekende rookgeneratoren die in de handel verkrijgbaar zijn leveren gewoon niet genoeg "rook" voor een scheepsmodel, en zeker niet tijdens het varen in de openlucht.
    Nu lees ik vaak reacties over zwarte rook, nou dit is gewoon NIET mogelijk als je het op een verantwoorde en mileu vriendelijke manier wilt doen.

    Na veel testen en wat kennis over rookmachines die in discotheken worden gebruikt
    is het mij gelukt om een rookgenerator te maken die mijn hobby ruimte van 40m3 in 2 minuten blauw zet en ook nog eens klein genoeg is om in een scheepsmodel te passen.

    Eigenlijk is het een heel simpel systeem wat zeer goed funktioneert met de standaard vloeistof voor prof. rookmachines, deze rookvloeistof kost 8,00€ per 5 liter dus ook goedkoop in gebruik.
    Ben dit systeem momenteel druk aan het testen, ook in de buiten lucht en de eerste resultaten zijn beter dan uitstekend. Ook is nu mogelijk om de hoeveelheid rook te doseren via je vaart regelaar.

    Materiaalkosten zijn ook zeer laag voor de generator ongeveer 30,00€ en de haarfohn van de vrouw ff slopen.

    Wil wel eens wat foto's plaatsen voor diegenen die hier in zijn geintreseerd,
    maar dan moet ik eerst eens studeren over hoe dat in zijn werk gaat.
    Als je meer wilt weten mag je ook altijd een PBtje doen.

    Gr. Vince


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dit werkt toch ook wel aardig!

    [​IMG]

    Geen rookgenerator nodig!

    Groetjes Hans.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. minerva

    minerva

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    vertel eens verder.
     
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Minerva,

    Volgens mij heeft Hans er gewoon een brandstofmotor in staan. Zo te zien is de smering lekker vet, gezien de blauwe rook.

    Wel gaaf gezicht.

    groeten Paul
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ja Hans heeft twee boten met allebeide
    Dieseltjes er in hoor
    Daarom mag hij ook niet overal varen war een beetje lullig is
    Maar het zij zo he
    mvg
    Frederik
     
  16. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Er staat inderdaad een watergekoelde viertakt motor in. De smering is ook wat vet en zou wat minder kunnen. Liever goed vet dan te droog zullen we maar zeggen. Behalve de blauwe rook zit er ook een behoorlijk percentage waterdamp bij, omdat de demper en de uitlaat zich onder de waterlijn bevinden.
    Heeft twee redenen, ten eerste de demping is zo optimaal en ten tweede alle olie die uit de motor komt blijft binnen en komt dus niet in het water terecht.

    Groetjes Hans.
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Hans,

    Je schip heb ik al eens op WSD staan te bewonderen. Maar staan er echt een dieseltje in ipv een benzine?

    groeten Paul
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800

    He Paul je moet dat niet zo letterlijk nemen hoor
    Ik bedoelde daar mee van die vliegtuigmotoren he
    En waar die op lopen dat weet ik even niet hoor


    Mvg
    Frederik
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2009
  19. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Geen echte diesel, geen benzine, maar een methanol motor van 8CC. (Gloeiplug)

    In mijn andere sleper de IONIA heeft wel een diesel gestaan, twee cilinder van 8CC.
    Op de volgende beelden te zien in 1970, daar was ik dus 38 jaar jonger!

    http://player.omroep.nl/?aflID=8386298&start=00:08:30

    Groetjes Hans.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2009
  20. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Frederik,

    Het had gekunt, vrijwel alles is mogelijk in modelbouwland.

    @Hans,

    Bedankt voor de info. Jij hebt geen probleem dat er geen rook uikomt.;)

    groeten Paul
     

Deel Deze Pagina