Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Harald Hendriksen, 17 jan 2010.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Apple gebruikers kunnen inventor gratis downloaden in de app store. ( ervaringsdeskundige). Helaas zijn de osx versies van AutoCAD niet zo verfijnd als de Windows varianten maar ik redt me er prima mee voorlopig.
     
  2. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, België
    dat is serieus niveau modelbouw! Heel mooi, en zeer indrukwekkend, mijn komplimenten.

    Jan
     
  3. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Dank je wel Jan. Ik bouw "tussendoor" aan een kleiner schip, maar het werk aan Standart gaat achter de schermen langzaam maar zeker door.

    Ik zag overigens dat er een foto weggevallen was uit de discussie - ik weet niet wat dat soms is met imageshack. Hierbij de weggevallen foto herplaatst.

    [​IMG]

    Groeten,

    Harald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. rieks

    rieks

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Assen
    Ik volg al sinds lange tijd je verslag en vind het zeer interessant zoals je alles doet ook de historie van de schepen en zeker de onbekende zoals deze is zeker interessant om te lezen. Ben al een lange tijd fan van oude schepen en hun historie. Daarom mijn vraag of jij nog links hebt om meer van deze boot te komen weten. Heb al wel veel gegoogeld maar kom vaak op het zelfde neer. Verder wil ik zeggen ga vooral zo door met bouwen ik zal zeker je verslag blijven volgen.
     
  5. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Dank je wel rieks. Standart was inderdaad een uniek en bijzonder schip dat haar gelijke niet kent in de maritieme geschiedenis. De Engelse Koninklijke jachten en de Duitse Keizerlijke jachten waren qua prestaties, design en afwerking niet vergelijkbaar met Standart. Het is soms moeilijk te bevatten hoe de geschiedenis met zo'n uniek stuk maritieme historie is omgegaan. Er is weinig betrouwbare informatie over Standart op het net - ik zal later deze week wat links plaatsen. Als je meer specifieke details wil hebben laat 't me weten - ik heb inmiddels een aardig archief over Standart.
    Bedankt voor je belangstelling,
    Groeten,

    Harald
     
  6. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Informatie

    Zoals beloofd hierbij de links naar verschillende sites met informatie over Standart:

    Imperial Yacht Standart
    Russian Imperial Yacht Standart

    De auteur van de bovenstaande sites zal sommige forumleden misschien wel bekend voorkomen ....

    kingandwilson
    Royal Russia - Russian Imperial Yachts - The Standart
    Royal Russia - Russian Imperial Yachts - On Board the Imperial Yacht Standart

    Yachten der russischen Fürsten und Herrscher

    of deze search copy/paste in google images:

    императорская яхта штандарт

    Wel met de nodige voorzichtigheid op de Russische websites browsen .....
    Groeten,

    Harald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    De Schroeven

    Begin deze week heb ik uit Rusland eindelijk de aanvullende tekeningen voor Standart ontvangen (95 stuks); als je in Rusland in onderhandeling bent met officiele instanties is één ding in ieder geval zeker - je moet heel veel geduld hebben! Ik ben vanzelfsprekend heel blij dat de tekeningen er eindelijk zijn; toen ik er achter kwam dat deze tekeningen nog bestonden en beschikbaar gemaakt konden worden, stond het voor mij vast dat ik voor de verdere bouw van mijn model de originele detailtekeningen wilde hebben als basis.

    Als eerste resultaat van die tekeningen ben ik begonnen met het modelleren van de schroeven. Net als bij het originele jacht worden de schroeven bevestigd op de naaf met acht bouten en daardoor is onder andere de spoed verstelbaar. Hieronder twee foto's van de schroeven zoals ze er nu uitzien - alle details moeten vanzelfsprekend nog verder worden uitgewerkt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De modelschroeven hebben een diameter van 101.6 mm (de originele schroeven hadden een diameter van 16'), hebben een natuurgetrouw profiel (dus geen vlakke messingplaat) en als de 3D modellen klaar zijn worden ze precisie gefreesd.
    Groeten,

    Harald
    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
  8. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ziet er gewoon weer prachtig uit.
    Nu ik nog.:(

    Groetjes,
    Frankwin
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Daar helpt maar een ding tegen Frankwin.

    Gewoon beginnen toch? :)
     
  10. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Dank je frankwin, maar .....

    ...... heeft wel gelijk. Het is echt makkelijker dan je denkt. Download dat programma en kijk op de tube naar wat instructiefilmpjes en voor je het weet heb je een paar mooie schroeven onder de Vasa! :)
    Succes en vraag als je hulp nodig hebt,
    Groeten,

    Harald
    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2014
  11. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    De Schroeven - II

    .. want na een middagje verder tekenen zien de schroeven er inmiddels zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien moeilijk voor te stellen maar het 3D ontwerpen is in feite niets anders als het spelen met standaard vormen (blokken, cilinders, bollen, ellipsen ,etc.). Ik vind het persoonlijk vreselijk leuk werk maar dat besef zal er inmiddels wel zijn :)
    Groeten,

    Harald
    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
  12. rieks

    rieks

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Assen
    Ziet er weer gelikt uit Harald, zal er vast en zeker goed uit zien onder de "Standart".

     
  13. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Vakmanswerk!!

    Gewoonweg schitterend, alles tot in de puntjes uitgewerkt!!!!!
     
  14. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    De Schroeven - III

    @Rieks @OVL,

    Dank jullie wel - er is helaas de afgelopen twee maanden weinig progress gemaakt omdat het a) te mooi weer is en b) het een beetje te druk is op werk ...

    Toch een kleine update - het design van de schroeven is klaar en beide schroeven zijn momenteel in produktie. Elke schroef bestaat uit vijf onderdelen (de naaf, de naafkap en de drie bladen) die aan elkaar worden bevestigd middels M1,6 (bladen aan naaf) en M0,6 (naafkap aan naaf) bouten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zodra de schroeven klaar zijn zal ik foto's plaatsen!.
    Groeten,

    Harald
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi.

    grt timberwolf
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ligt het nou aan mij, of hebben deze schroeven een enorm hoge spoed?
     
  17. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    De schroeven zoals je ze op de onderstaande tekeningen ziet staan zijn exacte schaalmodellen van de originele schroeven. De originele schroeven hadden een spoed van 8.23 meter (plus/min 0.6 meter omdat ze verstelbaar waren). Als de beide stoommachines hun maximaal vermogen leverden (12,000 pk) liep Standart 21.8 knopen - het toerental van de schroeven bedroeg dan 92 rpm.

    De modelschroeven hebben dus een spoed van 17.15 cm wat gerelateerd aan hun diameter (10.16 cm) inderdaad een relatief erg grote spoedhoek geeft. Doordat de bladen, net als bij het origineel, verstelbaar zijn ten opzichte van de naaf kan ik in de praktijk een beetje sleutelen aan de invalshoek. Ik ga er van uit dat tijdens het varen een spoed tussen de 8 en 10 cm gekozen zal worden; als statisch model zullen de schroeven er echter uitzien zoals op de tekeningen.
    Groeten,

    Harald
    Russian Imperial Yacht Standart - Императорская Яхта Штандарт
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je wilt je niet vergrijpen aan dynamisch verstelbare modelschroeven?
    Dat is bij dat formaat zeker mogelijk?
    Spoed van bijna 1.7! Voor die tijd al zeer snel 'modern' schip!

    (Heb in het Deutsches Museum in München wat filmpjes geschoten van opgestelde werkende modellen, natuurlijk fijnmechanisch werk. Ook op het forum voorbeelden te vinden. Filmpjes niet op YouTube gezet)

    Gr Bas
     
  19. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Een droom voor mij en werkelijk voor;)

    Groetjes,
    Frankwin
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Duidelijk verhaal, Harald!
     

Deel Deze Pagina