Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Hoi allemaal,

    sinds een aantal weken ben ik (weer) geinteresseerd geraakt in de 1:14 RC trucks. En met weer bedoel ik dat ik het een aantal jaren terug ook als eens wilde doen, maar de prijzen hielden me toen tegen. De laatste jaren heb ik heel veel statische modellen in 1:50 gebouwd. Maar tijdens het laatste model wilde ik voor een volgend model wat meer. Ik zat te denken aan verlichting (een totaal nieuw gebied voor mij), maar al gauw kwam ik via o.a. youtube op dit forum terecht. Na heel veel gelezen te hebben op onder andere dit forum en een paar weken goed nagedacht hebben of ik naast het technische vlak ook financieel dit wilde opbrengen, ben ik gestart met mijn eerste truck.

    De bedoeling omdat het de eerste keer is, zoveel mogelijk uit het doosje te bouwen, maar ik ga enkele wijzigingen zeker niet uit de weg.

    Het moest een drieassige Scania worden. Liefst een Topline. Dus ik heb na wat wikken en wegen de Scania R620 gekocht met het idee dat ik dan in ieder geval al drie assen heb. En ik kan dan nog bekijken of ik de door mij gewenste wijzigingen door ga en kan voeren.

    De gewenste wijzigingen zijn:
    Een voorloopas - dit gaat vrijwel zeker gebeuren en het beslis- en bouwtraject zal ik in volgende berichten vertellen.
    Nagenoeg geheel realistische verlichting - Verlichting is nieuw voor mij en dus ik moet nog veel lezen en alle keuzes maken. Maar ik heb al heel interessante oplossingen gelezen op dit forum.
    Een zo realistisch mogelijk interieur - Maar dan moet ik wel alles gepast krijgen.

    Het plan is om eerst de truck rollend te krijgen en de cabine deels op te bouwen om zo een goede indruk van ruimte en bouwmethoden te krijgen.
    Daarna ga ik proberen om de verlichting in orde te maken. En als laatste komt dan de afwerking en kleurstelling. Hiervoor wil ik rustig de tijd nemen en we zien wel wanneer er wat staat.

    De eerste indruk is in ieder geval zeer positief en het is erg anders als je ineens weer een bouwhandleiding moet gebruiken. Van de eerste stappen zal ik (over)morgen foto's laten zien.

    groeten,
    Erik
     
  2. J.Bouwens

    J.Bouwens

    Lid geworden:
    21 sep 2010
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Spaubeek
    Welkom dan hier bij het Truck gedeelte!

    Zoals ik de tekst heb gelezen is het wel allemaal in orde hoe je het wil
    gaan aanpakken. Heb je al eens bij verkerk gekeken voor een Topline dak?
    En nog meerdere mooie spullen voor op je eerste wagen.

    Ik wens je alvast succes met het bouwen van de wagen, maar even een vraag heb je ook al gedacht aan een Robbe bijvoorbeeld? Anders rijdt die
    moeilijk lijkt me. Kom maar op met je 1e foto's (over)morgen!:yes:

    MetVriendelijkeGroet,
    Jordie Bouwens
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marker,


    Welkom op het MBF Truckersforum

    Veel kijk en bouwplezier gewenst.

    Succes met de bouw van de Scania.
     
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    welkom op t forum truck gedeelte
    mvg markioo
     
  5. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Marker,

    van harte welkom op het Modeltruck gedeelte van het MBF forum.

    Ik zie dat je een een 3 assen Scania trekker wil gaan maken met een voorloper.
    Leuk dat je deze combi gaat maken, ben er zelf ook mee bezig.:yes: (zie m'n topic)

    Verder zou ik willen zeggen veel lees- en bouwplezier hier op dit forum.;)

    MVG,

    Raymond.
    -\8/-
     
  6. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Allen, bedankt voor het warme welkom.

    Voorloopas – de keuzes

    Voor zover ik gelezen heb, kom ik voor de voorloopas uit op de volgende mogelijkheden:
    Een standaard Tamiya vooras
    Als ik meerdere bouwverslagen (o.a. Timmi) lees, moet ik de ophanging van de het pendelsysteem behoorlijk aanpassen of geheel zelf gaan bouwen. De as past niet een op een op het bestaande pendelsysteem. Nu vind ik dit voor mij als beginner (zonder de juiste gereedschappen) nog een stap te ver. Op naar de volgende mogelijkheid.

    Een naloopas van bijv. de Reefer oplegger (gezien bij Sjon_r).
    Deze as past als ik het goed heb 1-op-1 op de bestaande ophanging. Maar dat zou mogelijk een ander probleem kunnen opleveren als ik het goed begrijp van Sjon_r. Bij een verkeerde hobbel/brug of iets dergelijks zou deze onaangedreven as eventueel de aangedreven achteras tijdelijk kunnen liften van de grond en zo heeft de truck geen aandrijving meer. Nu is de verwachting dat dit praktisch gezien vrijwel nooit een probleem zal opleveren. Dus ik zie dit als een mogelijke oplossing en ben nu bezig om mij te verdiepen in de kosten. Hierin moet meegenomen worden dat de cardanas verlengd moet worden.

    Een derde mogelijkheid is om een upgrade set te bestellen.
    Met deze upgrade set zou ik de aangedreven starre as kunnen ombouwen naar een aangedreven stuuras. Dit zou het bovengenoemde probleem verhelpen. En ik vind het wel een leuke oplossing. Wel zal door de upgrade set de asophanging mogelijk iets verbouwd moeten worden. Er komt namelijk een plaatje op waardoor de montagehoogte iets zal veranderen. Maar volgens mij kan ik deze impact pas bepalen als ik het gebouwd heb. Ik zie mijzelf deze wijzigingen nog wel doen en dus is ook dit een optie. De kosten om zo'nsetje thusi te krijgen weet ik al.

    Als ik de twee mogelijkheden naast elkaar leg heb ik nog geen directe voorkeur. Ik zal mijzelf in ieder geval eerst nog even verdiepen in het kostenplaatje voor de naloopas en cardanas voordat ik bestellingen zal doen. En misschien hebben jullie nog relevante opmerking of leuke ideeen.

    grt,
    Erik
     
  7. J.Bouwens

    J.Bouwens

    Lid geworden:
    21 sep 2010
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Spaubeek
    Marker, het is allemaal aan jou de keus. Wij kunnen niet er over beslissen
    wat juist is voor jou als Beginner (zoals mij). Hopelijk kom je nog een beetje
    uit tussen al die mogelijkheden.

    Ben je al bezig met het chassis of neem je liever eerst de tijd om te denken
    welke stap je aan gaat en begin je dan pas?

    MetVriendelijkeGroet,
    Jordie Bouwens
     
  8. Jhon

    Jhon

    Lid geworden:
    13 nov 2009
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Mijdrecht
    Welkom Erik

    Op het forum veel bouw plezier
     
  9. Hallo Erik,

    Zo te lezen ben je nogal wat van plan! Ben benieuwd wat je ervan gaat brouwen!

    Veel bouw/lees plezier toegewenst op dit prachtige forum!.

    Gr Robin
     
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Update 000

    De eerste foto's. Als gezegd ga ik eerst het chassis rijdbaar maken. Ik maak het daarom maar eerst grotendeels zoals de handleiding het mij wijs maakt. Met als enige uitzondering: ik ga de voorloopas nog niet maken, maar zal wel de standaard starre as als 'dummy' tijdelijk monteren. Maar hier de stand van zaken op dit moment:

    [​IMG]

    en met op de achtergrond nog even mijn meest recente 1;50 brouwsel.
    [​IMG]
     
    Mad Max vindt dit leuk.
  11. Hallo Erik,

    Zoals je misschien wel op dit forum gelezen hebt moet de stuurstang andersom waardoor je haakser kan sturen.

    Succes met de verdere bouw.

    Gr Robin
     
  12. J.Bouwens

    J.Bouwens

    Lid geworden:
    21 sep 2010
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Spaubeek
    Ziet er schitterend uit Marker. Alleen ik zie de schift servo en de andere servo gemonteerd. Heb je voor mij misschien meerdere foto's er van? Want
    ik moet die 2 ook nog bestellen. Heb ze er niet bij en heb hun al terug gemaild
    maar hun kunnen er niks aan doen.

    MetVriendelijkeGroet,
    Jordie Bouwens
     
  13. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
     
  14. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @Jordie: de servo's heb ik ook apart gekocht. Het staat trouwens ook in de handleiding dat ze geen onderdeel van de truck zijn, maar bedoeld als optie. Ze zijn gemonteerd volgens de handleiding. Dat kan bijna niet missen. Vooruitlopend op mijn plannen: de servo aan de zijkant van het frame wil ik nog samen met het spindeltje ernaast verplaatsen. De intentie is om ze te gebruiken voor de voorloopas. Voor de vooras heb ik nog een derde servo besteld en die ligt nog in de doos.

    @Robin: Dat had ik inderdaad al gelezen, maar zulke tips vind ik toch waardevol mocht ik het over het hoofd hebben gezien. Ik zoek nu op internet naar de benodigde extra onderdeeltjes of misschien dat ik in de nabije omgeving een winkel met zulk kleinmaterieel kan vinden. Vandaar ook dat de stuurstang e.d. nog niet gemonteerd waren. En de derde servo moet dus nog gemonteerd worden.

    @Sjon: dat is nu een relevante opmerking, die ik graag hoor. De vraagstelling in jouw topic was inderdaad nog niet heel duidelijk. Ik denk dat als ik de naloopas wil gebruiken dat er inderdaad nogal wat omgeklust moet worden. Daarnaast zat ik net te bedennken hoeveel uitslag, die naloopas zou hebben en of dat wel voldoende is. Maar in ieder geval blijft dus voor mij de helaas iets duurdere oplossing van het upgrade setje over. Op zichzelf natuurlijk wel een hele mooie oplossing aangezien de truck dan 4 wiel aangedreven wordt.
     
  15. @Robin: Dat had ik inderdaad al gelezen, maar zulke tips vind ik toch waardevol mocht ik het over het hoofd hebben gezien. Ik zoek nu op internet naar de benodigde extra onderdeeltjes of misschien dat ik in de nabije omgeving een winkel met zulk kleinmaterieel kan vinden. Vandaar ook dat de stuurstang e.d. nog niet gemonteerd waren. En de derde servo moet dus nog gemonteerd worden.

    Waarom 'benodigde extra onderdeeltjes' ?? Ik heb het ook zonder 'extra onderdeeltjes' opgelost:

    [​IMG]

    @Sjon,

    Waarom een metal gear servo voor de besturing? Ik heb een futaba S3003 met plastic tandwielen op mijn truck zitten en dit werkt prima!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Persoonlijk vind ik een metal gear servo van ong 10kg iets fijner rijden, vooral als je op rubber of dergelijke rijdt. Je hebt meer weerstand en dan komt de extra kracht om te sturen wel van pas ;)
     
  17. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Pat een tweede stuuras niet als voorloopas? meen dat klaas zuidersma het ook zo had bij zijn groene scania.
    de reefer as is recht, zeg maar zo: ==========
    Een vooras is natturlijk in het midden al lager. ==______==

    Waar woon je? misschien kan je zaterdag langskomen in Oudega (FRL) om een en ander te bepraten.
     
  18. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Hoi Robin,

    zie de opmerking van seeyah. Das ook precies mijn mening.
    Ik heb al meerdere servo's stuk gedraaid (waarschijnlijk ook omdat het goedkopere servo's waren / modelcraft) in de diverse vrachtwagens die in mijn bezit zijn geweest. Uiteindelijk dus goedkoop = duurkoop.
    Metalen tandwielen zijn toch stereker.
     
  19. Sterker zijn ze zeker,maar dat is wat jij vindt.
     
  20. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    En dat mag ik niet vinden??? Of interperteer ik de toonzetting nu verkeerd?
    Jij vraagt "waarom"......... :)
     

Deel Deze Pagina