scharnieren lijmen?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wouter1, 6 sep 2003.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Borgen van scharnieren is zorgen dat de scharnieren er niet meer uit kunnen.
    Als het scharnier in het voorgesneden sleufje zit kan je een gaatje in je roer en het scharnier boren.
    Je boort dus door balsa, scharnier en balsa en daar doe je een sate prikker in en die lijm je vast.
    Maak je roeren pas aan het vliegtuig als het is bespannen.
    Ik weet het kan ook anders maar als je begint is het al lastig zat.

    Ik gebruik altijd dunne vezel scharnieren ik snij de gleufjes er met een mesje precies in het midden in,dan monteer ik het roer dan boor ik het gaatje voor de borging (2mm) daar laat ik dunne 10 seconden lijm inlopen en daarna lijm ik de borgpen erin.
    Zorg ervoor dat het roer voldoende kan sturen maar houd de spleet tussen het staartvlak en het roer zo klein mogelijk.
    Bij het hoogteroer boor ik onder vandaan en zorg dat ik niet niet aan de bovenkant door de folie heen boor zodoende zie je de sate prikker niet.
    Wel eerst de punt eraf snijden.
    Deze metode gebruik ik al 20 jaar en er is er nog nooit 1 los gegaan.
    Ook bij mijn 4 meter zwever doe ik het zo.
    Kijk wel uit dat je niet in je vingers snij want dat is zo gebeurd.
    Ik hoop dat je hier wat aan heb.
    Grotere modellen of kleinere modellen vragen weer een andere aanpak.
    Daarom is het wijs als je wat vraagt om voldoende info te geven dat is makkelijk met het antwoorden.
    Succes
    Bert
     
  2. de_pol

    de_pol Guest

    ok, maar het borgen van scharnier wist ik al wat dat was. maar het borgen van onderdelen, vb als je een watervliegtuig hebt, de elektronica borgen. ik heb al een zwever gebouwd, en daarmee een beetje het modelbouwen geleerd. ik had het wel al veel vroeger te pakken, ik heb zeer veel modellen in plastiek gemaakt Revell, en zo van die toestanden. maar dat is helemaal niet met dit te vergelijken. dit is veel leuker, je moet zelf manieren vinden, zelf nadenken wat het beste is.
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Bert: Ik heb vandaag voor het eerst de "hinge glue"van Zap gebruikt, geweldig spul, bedankt voor de tip.

    Cor
     

Deel Deze Pagina