Schnellboot houtbouw 1:48

Kan niet wachten tot de werkplek klaar is :D Wordt driftig aan gewerkt trouwens.

En dat is niet geheel onbelangrijk! :)

De boten? Vrijwel direct na het stoppen van de oorlog geconfiskeerd, de in aanbouw zijnde afgebouwd... etc. Historie zal er wel over te vinden zijn. Met zo een Nato uitvoering geef je er een beetje een 'goede' draai aan... Omdat altijd met de 'stouste' versies gevaren wordt.

Ehhh... deze site was bekend hé? Gaat al meer dan 10 jaar mee! Toch wel bijzonder voor dit vluchtige medium.
http://www.prinzeugen.com/

Laatst bewerkt:
Erwin... ooit :) Was wel de bedoeling. De rompen vragen er wel om. Mogelijk als Deense Nato boot. Die zie je zelden. Als dat zou lukken. Glenten klasse. Denen hadden na WOII een flink aantal boten overgenomen voor hun Marine (herstelbetalingen Duitsland),.
http://www.schnellboot.net/dk/glenten/vorlage/
http://www.navalhistory.dk/English/TheShips/Classes/Glenten_Class(1947).htm
http://www.navalhistory.dk/English/TheShips/Classes/Flyvefisken_Class(1954).htm

Propellers is een probleem... hoewel?... The PropShop in Engeland heeft prachtige speedschroeven. Wel tegen een aanzienlijk prijsje natuurlijk.
En met de tweeblads speedschroeven van Graupner... zeer goede resultaten. Geen schaal uitstraling. Maar of die propjes ooit weer in productie terug komen?
Heb het model eens een keer doorgerekend met schaalberekeningen. Maar dan met planetair en hoogtoerige motoren. Naar +25% schaalsnelheid. Ergens moeten die notities nog wel rond dolen in een doosje...
Gr Bas
Hoi Bas , dat zou wel leuk zijn een naoorlogse uitvoering ik heb er nog nooit 1 gezien De Nederlandse marine heeft ook een schnellboot gehad de s-701 als ik het goed heb ik moet hier nog ergens wat info over hebben ook de naam van het schip in Nederlandse uitvoering..
wat de schroeven betreft de schroefbladen deze liggen bijna plat ik heb deze ook nooit op een ander schip ook niet bij een schroeven fabrikant .
het schijnt dat je ze kunt laten maken tegen een flink bedrag.
Ik ga nog eens op zoek mijn model is in de schaal 1:25 dus het zijn flinke .
wat jouw berekeningen betreft ik heb er geen kaas van gegeten , wist ik maar wat je bedoelde maar ik heb echt geen flauw idee!!!
groet Erwin.

Hmmmm.... S-701? Wist ik niet?
Wel hier een interessant stukje... heb je vast wel eens gezien, maar dan voor de meelezertjes.
http://www.go2war2.nl/artikel/3033/Nederlandse-torpedomotorboten.htm?page=1

Op de schaalbekeningen kom ik nog wel terug. Best een complex verhaaltje. Voor mijn FL-8 model bleek/leek het te kloppen. Doch er is niets zo lastig als de drag van een romp. etc.
Hoi Bas , een mooi stukje ik kende het niet deze heer schrijft veel van deze stukken ik heb al meer van hem gelezen ook interessant dat de S- 151 types in Nederland zijn gebouwd dat wist ik niet , weer wat geleerd.
ik ga nog even in de papieren kijken voor de S 701 ik heb dit gekregen van een kennis van de Marine. al lang geleden dus ik heb het niet diditaal.

S 701 lijkt me wel zeer interessant!
Ik meen dat een motor uit een S-Boot ooit is getest is op diesel brandstofonderzoek in Shell lab Delft. Mijn vader heeft mee dat ooit eens vagelijk ten ore gebracht, maar hij leeft helaas niet meer om daar meer over te kunnen vertellen, hoe en wat, en of het mogelijk niet de TH-Delft betrof? De geblazen motoren waren destijds state of the art

Over de Schnellboote zijn wel wat boeken uitgegeven. Heb er een aantal verzameld. Meest bekende is dat van Harald Fock
http://www.amazon.de/deutschen-Schnellboote-1914-1945-Harald-Fock/dp/3782208021
Deze link als voorbeeld. Zou je geïnteresseerd zijn, altijd wel het een en ander op eBay.de te vinden.
Staan aardige prestatie charts in. Vermogenscurves, informatie over de stalen propellers met verrekte hoge spoed. Staal... omdat koper, messing, brons te hard nodig was voor munitie etc.

S 701 lijkt me wel zeer interessant!
Ik meen dat een motor uit een S-Boot ooit is getest is op diesel brandstofonderzoek in Shell lab Delft. Mijn vader heeft mee dat ooit eens vagelijk ten ore gebracht, maar hij leeft helaas niet meer om daar meer over te kunnen vertellen, hoe en wat, en of het mogelijk niet de TH-Delft betrof? De geblazen motoren waren destijds state of the art

Over de Schnellboote zijn wel wat boeken uitgegeven. Heb er een aantal verzameld. Meest bekende is dat van Harald Fock
http://www.amazon.de/deutschen-Schnellboote-1914-1945-Harald-Fock/dp/3782208021
Deze link als voorbeeld. Zou je geïnteresseerd zijn, altijd wel het een en ander op eBay.de te vinden.
Staan aardige prestatie charts in. Vermogenscurves, informatie over de stalen propellers met verrekte hoge spoed. Staal... omdat koper, messing, brons te hard nodig was voor munitie etc.
ik heb het boek van Jean Phillipe Davies-Labourdette aangeschaft geen berekeningen wel vele illusstraties tekeningen en info over de flottiljes de insignes commandanten en de camouflage van de S-168 komt er ook uit. Ja Qua motoren waren de Duitser ver vooruit , De diesel is dan ook door de Duitsers uitgevonden MAN Diesel in 1915 was de eerste echte Dieselmotor als mijn geheugen me niet in de steek laat.

Oeh dat zijn ja kleurenfoto's :) die heb ik snel even in m'n fotocollectie gezet om vanaf te spieken. Leuk ook om die ene boot ook half van achteren varend te zien, leuke details. Het zijn dan wel schepen van de Deense Marine maar zo gek lang na de oorlog zal dit niet geweest zijn.

De restauratie filmpjes ook maar weer eens bekeken en ja, dan gaat het toch wel weer kriebelen hoor!
Kan niet wachten tot de werkplek klaar is :D Wordt driftig aan gewerkt trouwens.
hoe is het met de werkplek Mike ? het is erg stil.

Haha leuk dat je er naar vraagt :) De kamer is letterlijk van vloer tot plafond gestript geweest. De vloerplanken die gebruikt waren had (oude) houtworm sporen dus dat moest eruit. Zit nu een compleet nieuwe vloer in met isolatie. De muren waren van hardboard met een jaren 70 opvatting van isolatie: beetje piepschuim hier en daar. Is nu 18mm multiplex met 8cm rockwool. Ben nu bezig met de electra, aan- afvoer systeem voor lucht/kwalm wat ook aangesloten kan worden op een spraybooth, contactdozen en een weggewerkt stofzuig aansluiting. Da's morgenavond klaar.

Moet er woensdag en donderdag nog een stellingkast gelast worden van 3,40 x 1,70 x 0,60 meter in 5 segmenten en dan zit het zwaardere werk erop en kan ik beginnen met inrichten.

Er zit zoals je kan lezen zeker schot in en er is behoorlijk gewerkt :D

Haha leuk dat je er naar vraagt :) De kamer is letterlijk van vloer tot plafond gestript geweest. De vloerplanken die gebruikt waren had (oude) houtworm sporen dus dat moest eruit. Zit nu een compleet nieuwe vloer in met isolatie. De muren waren van hardboard met een jaren 70 opvatting van isolatie: beetje piepschuim hier en daar. Is nu 18mm multiplex met 8cm rockwool. Ben nu bezig met de electra, aan- afvoer systeem voor lucht/kwalm wat ook aangesloten kan worden op een spraybooth, contactdozen en een weggewerkt stofzuig aansluiting. Da's morgenavond klaar.

Moet er woensdag en donderdag nog een stellingkast gelast worden van 3,40 x 1,70 x 0,60 meter in 5 segmenten en dan zit het zwaardere werk erop en kan ik beginnen met inrichten.

Er zit zoals je kan lezen zeker schot in en er is behoorlijk gewerkt :D
Dan wachten we nog even af tot je zover bent ,goed bezig :thumbsup:

bouwhok

Zoooo, er kwam nog een leuk karweitje tussendoor. Van onze riolering moest ik 10 meter vervangen want dat was nogal knullig aangelegd een paar jaar geleden door een erkende installateur. Gewoon zelf doen blijkt wel weer, bespaard geld en dan weet je dat het goed zit!

Maar het bouwhok annex opslagkamer is af :D jeu!

Een kort verslagje:

In den beginne was er eens...

kleinekamer.jpg

veul rommel...

dus dat moest eerst maar eens opgeruimd worden
a02.jpg

en toen werkelijk alles eruit was gehaald, inclusief de vloer
a05.jpg

(zonder m'n vader was het nog lang niet af geweest!) werd er weer iets nieuws van gemaakt

a10.jpg

en was isoleren anno 1970 vervangen door isoleren anno 2016 :D lekker warm prutsen! Het ruim word nu geforceerd belucht (witte buis in de muur) en de ruimte zelf ook. Daar kan de afvoer van de (nog te maken) spuitkast op aangesloten worden.

a20.jpg

en dan heb je dit... niet te geloven hoe het er bij lag voor we ermee begonnen.

Maarja, als je een lege kamer hebt dan moet die ook weer gevuld:

a23.jpg

en daar ging eigenlijk het meeste tijd in zitten, het afwerken. Maar het resultaat is er dan ook naar :)

Als ik hier zo zit dan denk ik dat ik me prima kan vermaken met de hobbies, de ruimte is er in ieder geval helemaal klaar voor.

Ja, snel vol... in zo een groot hokje, wordt zo een bootje dan toch ook weer klein.
Ook het grootste hok raakt altijd vol. Dat is een wetmatigheid!
Haha. Maar mooie klus geweest. Overal stopcontacten. Je kan er niet genoeg hebben, mooie lampen er in, plank met een 'lijm-orgel'. :worship: Super netjes!
Duidelijk een lekker plekkie om aan de slag te kunnen gaan. Mike! Wij verwachten van zulks een hok dan ook progressief toenemend enorme modelbouwbouwactiviteiten c.q. productiviteit :yes:

Groetjes Bas

Nuuver plekje worden Mike! En nu maar eens kijken waar je mee verder gaat. Succes verder! Gr. Klaas.

dat is een hele upgrade van het berghok. Als je uitgerust bent van de verbouwing kan je alvast netjes aan de slag.

Dank mannen :) Het is inderdaad uitblazen want was ik niet aan het werk dan was ik hier wel aan het werk ;) Maar het geeft dit dan als resultaat.

De elektra was even een klus maar da's ook eindelijk afgerond. De koof waar het in is weggewerkt kan aangepast worden naar believen. Het is in wezen een bak van 14x14 cm waar dus genoeg ruimte in zit. Zo heb ik nog een PC voeding liggen die er ingebouwd gaat worden om stabiele 12 en 5 Volt uitgangen te leveren waar redelijk wat vermogen aan kan hangen. Handig om electronica mee af- en in te stellen.

De schakelaars links bedienen de (afzuiging) ventilatie van het ruim en de kamer, de schakelaars in het midden bedienen de (in totaal 8 meter LED-strip) verlichting en de schakelaars rechts bedienen de burolamp die er nog moet komen en de stofzuiger... jaja van alle gemakken voorzien.
Onder die laatste schakelaars zie je een 40mm buis uit de muur komen, daar kan een stofzuigerslang op en de stofzuiger zelf staat beneden in het ruim. Geen lawaai om de kop en alles blijft schoon en het is een alleszuiger dus die zijn vrij groot waar ik hierboven simpelweg de ruimte niet voor heb.

De Schnellboot

Mja, ik heb er een tijdje over na kunnen denken, heb het scheepje eens goed bekeken vanmiddag en het is tijd om aan haar grotere zus te beginnen.

Een paar puntjes van aandacht:

- de opbouw gaat teveel wegen waardoor ze te diep komt te liggen en topzwaar wordt
- ze kan niet achteruit (vliegtuig ESC)
- 1 as zit een knikje in omdat de as steunen buiten op het vlak te ver naar voren zitten
- assen steken te scherp naar buiten
- schaal klopt niet, ze is bijna 1cm te small
- en nog een paar dingen waar ik niet tevreden over ben

maar boven alles heb ik enorm veel opgestoken het laatste jaar (vooral van jullie) waardoor automatisch de lat wat hoger is gaan liggen en dat was nou net de bedoeling van deze dame, project geslaagd!

Tijd voor Schnellboot 1 op 35 , iets groter dus wat makkelijker drijvende te houden en er is veel te krijgen op deze schaal vooral ook door de populariteit van de Italeri versie.

Ik ben al begonnen met de voorbereidingen :D

Mooi hok geworden zeg. Daar zul je veel plezier aan beleven. Ook een handig systeem met de elektra dat het nog aanpasbaar is naderhand, dat is altijd nodig op de een of andere manier. :confused:

Nog even een ander vraagje: die dremel boorstandaard bevalt ie? Ik heb hem zelf ook maar vind hem het net niet eigenlijk. Het werkt, maar echt precies is ie niet ik denk dat dat komt door het hoge kunststof gehalte.

Bedankt Dennis! ja dat electra daar is over nagedacht :) Ook al ben ik verkoper ik heb toch een (electro) technische achtergrond en dan pik je dit soort handigheidjes wel op van werkplaatsen.

Die Dremel boorkolom heb ik nog niet geprobeerd dus daar kan ik nog niks zinnigs over zeggen. De figuurzaag daarentegen al wel en die werkt echt super. Voelt ook helemaal niet plastiekerig aan en zit stevig vast aan de werkbank. Ik had al wel gelezen dat de Proxxon tegenhangers wat robuuster waren.

n.b. Momenteel bezig met het tekenen/doorrekenen van de spanten en de kiel in 1:35. Ik wou het eerst in Adobe Inventor maken (autocad) maar daar moet nog even flink de studie over, die heeft nogal een stijle leer-curve :D Dus is het met dit schip gewoon ouderwets lijntjes trekken en gummen, werkt ook hoor alleen met 3D software kan je tijdens het ontwerpen al tegen dingen aanlopen waar oplossingen voor moeten komen omdat je het beter ziet.

En het barre weer lost langzamerhand op dus dan begint het vliegend spul zich weer aan te dienen. Heb net 40 sets props voor m'n quadcopter besteld dus ik kan binnekort weer los met de quad en ik ga crossen met een leuk klein fpv-vliegtuigje. Kortom, alleen nog 's avonds bezig met de boot.

Laatst bewerkt:
Ok dat is mooi om te horen van die figuurzaag want daar heb ik ook naar zitten kijken. Ook denk ik om eventueel dat freestafeltje te kopen dat is ook handig met schuren. Is altijd stabieler en rechter als met de hand.

Inderdaad vliegend spul is ook mooi, ik heb net mijn f450 afgerond (zo goed als) en een maiden mee gemaakt. Bij mij werkt het net andersom nu wordt het beter weer dus kan ik weer in de schuur verder mijn mijn boot. (die is aan de groten kant voor op de eettafel (volgens mijn vrouw)):confused:

Back