Schulze 330d v7 en zijn gebreken

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Attila, 8 jul 2004.

  1. Attila

    Attila Guest

    Ik heb een nieuw pakketje NiMh gekocht 1050mAh 8 celletjes (KAN)

    Ik hang die aan mijn Schulze 330d braafjes 11h aan 100mAh en ze zijn goed vol.
    1. Ik weet niet of de Schulze afslaat als je hem op manuele stroom zet
    Weet iemand dat eventueel?
    2. Ik ontlaad het pakket aan 1 A en zeg tegen de Schulze, pomp ze nu maar vol zoals je dat gewoonlijk doet .
    Hij blaast ze gewoon op, uitgezet, kapot, nooit gebruikt :evil:
    Hij kon blijkbaar niet ontdekken wanneer ze vol waren, of toch, VEEL TE LAAT
    Nu heb ik ze laten koelen en terug ontladen en der zat toch nog 950mAh in.
    Volgende laadbeurt blijf ik erbij en weer worden ze ZO warm dat ze beginnen te sissen.

    Ik laad vanaf een autobatterij die misschien niet meer genoeg spanning geeft maar dat kan het toch ook niet zijn?

    Hoeveel stroom mag je maximaal in een KAN sturen?
    Of is het toch die Schulze dat kuren krijgt?
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Op uitgang 1 kan de 330d maximaal 3 uur laden, want dan slaat deze automatisch af en geef een alarm signaal.

    op uitgang 2 zit deze beveliging niet, en kan er zolang geladen worden als je wil. 100 mah is veel te weinig om de "delta peak" (ofzo) te detecteren, waardoor de Schulze weet of de cellen vol zijn.
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Een complete opsomming van de gebreken van de Schulze laders zal met zekerheid de totale beschikbare forum shrijfruimte in beslag nemen dus zal ik me beperken tot je specifieke probleem.

    Heb je je pakket misschien op een laadprogramma geladen met automatische laadstroom selectie? (Auto-L)

    Dit programma probeerd de laadstroom te regelen aan de hand van de laadweerstand van de cellen. Door verschillende factoren zoals cel type en laadkabel weerstand is het echter onmogelijk om onder alle omstandigheden de juiste laadstroom te kunnen kiezen. De Schulze is geoptimeerd om bij subC formaat cellen een beetje in de buurt te zitten met z'n automatische laadstroom programma. (3-6 Amp)

    Bij kleinere cellen moet je het Auto-L programma eigenlijk lezen als Auto-D. (Van Automatische Destructie.)
     
  4. Attila

    Attila Guest

    :D AD mode...
    Ben altijd heel erg voorzichtig met men cellen en ontstoor dan ook de laadkabels.

    Volgens wat ik kan zien laadt de lader ze maximaal met 1,4A
    Het is niet zozeer de stroomsterkte dan wel de delta piek (als de 330 op dat principe werkt) die niet juist werkt.

    Zou het kunnen dat 1 cel heel de boel in de war stuurt?
     
  5. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ja, 1 cel kan de boel in de war sturen... maar hoezo denk je dat, 1 oude cel bij een nieuw 7 cellig pakketje gestoken?

    (zo heb ik een pakketje van 1300 mah waar maar 50 mah ingaat.. 1 kapotte cel is de oorzaak, nog te lui om eruit te halen :lol: , hebt pakket niet nodig..)

    ps, delta peak is bij nimh kleiner dan nicad... 1c laden is aan te raden mij nimh's, anders geen peak, en blijft je lader pompen.
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zonde van je accupakket en jammer, dat de lader weer eens de schuld krijgt.
    Voor NiMH-accu's nooit het automatische laadprogramma kiezen! Zeker als het kwalitatief goede cellen zijn lopen de laadstromen dan veel te hoog op. Altijd dus op manueel en altijd de maximale laadstroom aanhouden, die de accufabrikant opgeeft. Als dit niet bekend is wordt 1 C aangehouden.
    Niet vergeten om de lader op het juiste cellen-type te zetten en zelf altijd er bij blijven, zoals de handleiding ook opgeeft.
     
  7. Delcam

    Delcam Guest

    Handleiding van Schulze goed lezen. Niet laden als de NiMh accu niet VOLLEDIG is ontladen want anders slaat de lader niet op tijd af. (Staat letterlijk in de handleiding...). Software updaten naar 8.06 dan zou het beduidend beter moeten zijn (zegt Schulze....)

    HAns Delemarre
     
  8. Attila

    Attila Guest

    Bedankt voor de tips, moet inderdaad de handleiding LEZEN :oops:
    Wist dus ook niet dat je cellentype kon kiezen bij een 330...

    Tis misschien dus toch mijn eigen schuld 8O

    Heb helaas gehoord dat een softwareupdate je al snel rond de 90 Euro kan kosten (incl transport)
    Maar ja dan kunnen we Lipo'tjes laden (zou ik dat wel doen?)
     
  9. jacques

    jacques Guest

    :rtfm: :lol:

    Je kan ook het Auto EL programma kiezen , weet je zeker dat de cellen goed leeg zijn.
     
  10. Delcam

    Delcam Guest

    Als je contact opneemt met Schulze, per e-mail of per telefoon, dan is het mogelijk dat je afspreekt dat je het eprom uit je lader haalt, opstuurt en dat je een nieuwe met de nieuwe software versie krijgt die je vervolgens weer in je lader stopt. Dan hoeft het zeker geen €90 te kosten.....

    Hans Delemarre
     
  11. Attila

    Attila Guest

    @ jacques

    euhhh dat is exact wat ik gedaan heb.
    het -EL programma blaast de cellen op.
    :blowup:
     
  12. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    voor een versie 7, kun je volstaan met een eprom te bestellen en het dr zelf in te zetten... kost uit mijn hoofd iets van 30 euri's..........Peet..........8)
     
  13. Delcam

    Delcam Guest

    zie je wel!

    Delcam
     

Deel Deze Pagina