Servo op 3.3v

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Wouter van Wegen, 13 okt 2017.

  1. Wouter van Wegen

    Wouter van Wegen

    Lid geworden:
    13 okt 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Zwolle The Netherlands
    Beste mensen op dit Forum.

    Ik ben bezig een printplaat te maken, een H-Bridge aan mijn Raspberry. En ik wou hierbij 2 servo's aansturen.

    Nu is de vraag, als je 5v op je servo zet of de geele signal draad dan een PWM pulse op zet van 3.3v of de servo aan aanpakt of heb je hier speciale 3.3v micro servos voor nodig?

    Groet, Wouter van Wegen

    WVW_129_HBRIDGE_TO3P_V5-v3.4-LARGE_BOARD.rrb_001.png
    WVW_129_HBRIDGE_TO3P_V5-v3.4-LARGE_BOARD.rrb_001.png WVW_131_RPI_PWM_MOD_V5-v3.3-USBPLUG.rrb_001.png
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De meeste ontvangers en servo's worden gebruikt op een spanning tussen de 4,8 en 6 volt. Er zijn echter ook speciale HV servo's die werken op een spanning van maximaal 8,4 volt (twee is serie geschakelde Li=Po cellen) Hierbij worden dan ook ontvangers gebruikt die geschikt zijn voor deze hoge spanning, maar beperk me verder tot de gewone ontvangers en servo's die werken op een spanning van 4,8 - 6 volt.

    Deze spanning van 4.8 - 6 volt wordt gebruikt voor de voeding van de servo's en de ontvanger. Maar in de ontvanger wordt deze spanning naar een lagere waarde teruggebracht. Meestal ergens in de buurt van de 3.3. volt. De impuls naar de servo's zal dan ook in de buurt van deze waarde liggen. Servo's kunnen hier gebruikelijk probleemloos mee omgaan.

    Servo's die werken op een spanning van 3.3 volt zijn mij onbekend. Weet wel dat sommige servo's die bedoeld zijn voor een spanning tussen de 4.8 en 6 volt werken op 3,3 volt voedingsspanning. De servo wordt dan trager en minder sterk.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waar is de H-brug voor?
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb ik me ook afgevraagd, maar denk dat er sprake is van een definitie-probleem.

    In de modelbouw is een servo een "apparaat" dat bestaat uit een mechanisch en een elektronisch deel. Via het aansluitsnoer gaat er een impuls in en er komt een mechanische beweging uit.

    Ga er van uit dat Wouter onder een servo uitsluitend het mechanische deel bedoeld.
     
  5. Wouter van Wegen

    Wouter van Wegen

    Lid geworden:
    13 okt 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Zwolle The Netherlands
    Verder is ZWART ROOD WIT draad:

    GND VCC WIT=SIGNAL?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. Wouter van Wegen

    Wouter van Wegen

    Lid geworden:
    13 okt 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Zwolle The Netherlands
    Mzzz


    Als hij het niet doet op mijn nieuwe functie generator. Kan dat komen omdat de duty niet lager kan?

    VELLEMAN_FUNCTIEGENERATOR_SCREENSHOT.jpg

    En zo werkt hij wel:

    VELLEMAN_FUNCTIEGENERATOR_SCREENSHOT_WORKING_TEST.jpg

    Met de labvoeding op 6v.

    Dit betend toch dat hij 6v nodig is??? Groet, Wouter.

    Verder gaat hij helemaal naar links als je hem aan zet. Tussen posities niet werkend.

    Terwijl heel google vol staat met:

    RPI_INTERNET.jpg
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Servo/regelaar 'protocol': 1ms is ene uiterste 1,5ms neutraal, 2ms andere uiterste.

    Jouw duty-cycle is zo te zien instelbaar van 2ms (10%) tot 20ms (100%).
    Servo's en ontvangers werken gewoonlijk (en al sinds jaar en dag) met vier NiMH cellen, 4x1,2volt nominaal.


    [​IMG] *****[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2017
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dat de tussenposities niet werken klopt helemaal. Je hebt je pulsegenerator ingesteld op 50hz. Dat geeft je een puls die elke 20ms optreed. Daarnaast heb je een duty cycle ingesteld van 10%. Dat is dus 2ms. De servo reageerd normaal gesproken op een puls van 1 tot 2 ms. Maar jij stuurt minimaal 2ms aan. Dus helemaal linksom. Zo te zien kan je de dutycycle niet instellen op 5%. Dit zou hem namelijk helemaal rechtsom moeten sturen.
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Verder werken de meeste servo's normaal prima op 5 volt. Vaak wordt er een batterij gebruikt opgebouwd uit 4 NIMH batterijen. Deze leveren ongeveer 4.8 V afhankelijk van hun ladingstoestand .

    Misschien is het handiger als je wat meer informatie geven. Wat voor servo gebruik je. Merk en type.

    Verder begrijp ik de inleiding niet zo goed. Je praat over het zelf ontwikkelen van een h-brug gekoppeld aan een Raspberry. En vandaar komt ineens het verhaal van de servo.

    Als ik het goed begrijp moet de raspberry een servo aan gaan sturen?

    Ik gebruik wel eens servo's in combinatie met een arduino. Meestal 5V maar soms ook wel 3.3V. Alle servo's die ik tot nu toe gebruikt heb met een 3.3V puls reageerden altijd. Bij 3.3V gebruik ik wel altijd 5V voedingsspanning op de servo alleen maar 3.3V voor het signaal .
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Helaas maar die "functie generator" is echt totaal ongeschikt voor dit doel.
    Je zal moeten uitkijken naar een "puls generator". Dan kan je de puls breedte en de herhalingsfrequentie instellen, dat is wat je nodig hebt.
    Een tweede probleem is dat de "functie generator" een signaal rond 0V afgeeft. Je hebt hem op 6Vpp staan wat inhoud dat het signaal van -3V naar +3V gaat. Er zijn servo's die slecht tegen negatief gaande signalen kunnen, de ingang zou je er mee kunnen mollen. Je moet dus een puls hebben die van 0V naar +V gaat. Die +V is de voedingsspanning. Vaak kan je tot maximaal 0,5V (heel soms 0,7V) hoger gaan maar meer kan je beter niet doen. Ook dat kan namelijk de ingang van je servo mollen.
    Een ander punt is dat je die H-brug niet nodig hebt om een servo aan te sturen, erger nog je kan die H-brug niet eens gebruiken. In de servo zit een chip (soms meer) waar alles in zit, ook de benodigde H-brug.
    Alles wat je de Raspberry moet laten doen is een puls signaal opwekken die variabel is in de breedte tussen de 1ms en 2ms. De herhalingsfrequentie (het aantal pulsen per seconde) is ergens tussen de 40Hz en 60Hz, dat komt niet zo heel erg nauw. Om dergelijke pulsen te maken zijn er programma voorbeelden voor vele chips/computers, ook voor de Raspberry!
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Offset +2,5volt en 5Vpp zou m.i. moeten werken, nog even los van het pulslengte probleem.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat zal ook werken maar de kans op vergissingen is wel vrij groot en dat kan het een servo kosten. Een andere oplossing is een beetje elektronica die het negatieve deel van het signaal blokkeert. Maar dat verhelpt het pulsbreedte probleem nog niet, dat is wel het belangrijkste probleem.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    En als je denkt dat je met een H-brug de servo als een motor wilt gebruiken moet je intern ook nog wat nokjes weghalen
     

Deel Deze Pagina