Servo over reageert

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bartdr1, 5 jul 2017.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Was gisteren een toestel aan het klaar maken voor z'n maiden.

    Als ik het hoogteroer snel op en neer beweeg (hoog tempo, doe ik in de praktijk in vlucht nooit) gaat één van de twee hoogteroerservo's na een tijdje over reageren. Hij gaat onbeheerst op zichzelf van helemaal boven naar helemaal onder uitslagen en blijft dan doen ook nadat ik het hoogteroer terug neutraal gebracht heb. Soms kan ik hem stoppen met wat zachtere uitslagen, soms blijft hij ook onbeheerst verder doen en moet ik de stroom er af halen. Het lijkt beter als ik de uitslagen beperk: uitslagbegrenzing, dual rate, exponentieel. Als ik de servo traag laat bewegen is er geen probleem. Eén van de twee aileronservo's had initieel hetzelfde probleem, maar dat lijkt weg te zijn nu de uitslag op de ailerons begrenst is.

    De servo's zijn van het merk Hitec en worden gevoed vanuit de BEC van de regelaar op 6 Volt (6 Amp).

    Hier een filmpje:


    Iemand een idee?
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als een servo zo reageert kan het zijn, dat-ie defect is, maar het kan ook zijn, dat dit een kwestie is van een instabiele spanning. Is de servo aangesloten via een verlengsnoer?
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    vaak gevalletje kapotte potmeter/op het randje.
    aangezien het twee servo's op dezelfde locatie betreft, en maar 1 dit gedrag vertoont verwacht ik eigenlijk dat dit het probleem is.

    maar aangezien blijkbaar meerdere servo's het beeld laten zien, zou ik ook Corrien zijn hint eens napluizen.
    kun je doen door een multimeter op 1 van de servodraden te zetten (voltmeten) en het spul een sec of 10 stevig heen en weer te bewegen.
    multimeter meet gemiddeldes, om een voltageprobleem te testen, moet je met een multimeter het probleem wat langer volhouden.

    of je hangt er even een nimh pakket in als voeding, of een andere bec..
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zet die BEC maar eens op 5, of 5,5 volt....

    Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar ik heb altijd betere resultaten met rond de 5V als ik een BEC gebruik.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  6. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Dank voor de suggesties.

    Inderdaad lange verlengkabels.

    Ik ga eens proberen zonder verlengkabels.

    En er eens een nimh van 4 cellen aanhangen.

    Ik heb ook nog zo'n (ik denk condensator) om op de ontvanger te hangen om piekverbruik op te vangen. Zal die er ook eens bij op hangen.
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een condensator op de ontvanger helpt hierbij niet, dus die kun je vergeten.

    Als je zou kunnen meten welke spanning een servo bereikt zou je kunnen zien, dat deze nogal varieert doordat er in de bedrading spanningsverlies optreedt. Dit kun je overigens alleen met een oscilloscoop zichtbaar maken, een voltmeter is daarvoor te traag. Om te zorgen, dat deze variaties binnen de perken blijven zit er in een servo elektronica altijd een condensator over de voedingslijn. Deze filtert de heftigste pieken weg. Als deze condensator er niet zou zijn zou je altijd het verschijnsel krijgen wat je beschrijft.

    Als je gebruik maakt van verlengkabels wordt het spanningsverlies in de draden uiteraard hoger en zal een servo eerder instabiel worden. Daarnaast is deze instabiliteit ook afhankelijk van de voedingsspanning. Hoe hoger de spanning is, hoe sneller en krachtiger het servomotortje zal zijn en hoe meer stroom dit zal trekken. In het verleden adviseerde ik dan ook altijd om 4,8 volt accu's te gebruiken voor modelvliegen in plaats van 6 volt. Servo's werken dan stabieler.Tegenwoordig heb je met een bec-systeem meestal geen keus, maar je moet altijd wel opletten of dit berekend is op het aantal servo's, dat in het model zit.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoog is de spanning die regelaar en BEC voedt? Hoe hoger de aandrijfaccuspanning, hoe minder stroom een non-switching / lineaire BEC kan leveren.
     
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Misschien ben ik wat wat old skool. Ik heb nooit anders in mijn modellen NIMH gebruikt en dat is zo'n 30 jaar. Nog nooit dit soort problemen gezien. Daarom ben ik ook niet zo van de digitale servo's Ik zou het gewoon eens met een NIMH setje proberen. Weet je trouwens ook dat de wat oudere modellen servo's erg zenuwachtig gaan reageren op 6 volt. Want 5 cellen komt vol neer op ca 7,5 volt., 4 NIMH cellen vol geladen is ook 5,4 volt. Zeker de moeite waard om het te proberen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Zo'n condensator wordt vaak verkocht met het argument dat hij spanningsdipjes zal opvangen. Jan schrijft ook al dat dit niet werkt. Om dat hopelijk een beetje duidelijk te maken een voorbeeldje:
    Stel je hebt een groot vat met water met onderaan een uitloop waar je een tuinslang van 12mm op heb aangesloten.
    De slang gaat naar een waterpompje en is 5 meter lang. Dat pompje zet een klein irrigatie systeem onder druk waar je plantjes mee van water voorziet.
    Zolang het niet te droog is zal dat pompje af en toe wat water uit het vat pompen om alles mooi werkend te houden. Helaas regent het een aantal dagen niet en het pompje pomp regelmatig vrij grote hoeveelheden water uit het vat. Helaas kan de slang dat niet verwerken en zakt de waterdruk bijde pomp die daardoor minder water toegevoerd krijgt. Je irrigatie systeem hapert en je plantjes krijgen niet voldoende water.
    Dan komt er iemand op het lumineuze idee om vlak bij de pomp een buffer te plaatsen die vol loopt als de pomp weing water nodig heeft en op het moment dat er veel nodig is zal de pomp water uit die buffer trekken om zo toch een regelmatige toevoer te krijgen. Jij vindt dat een prima idee en vraagt hem dat voor je te maken. Een paar dagen later heeft hij alles voor elkaar en laat je vol trots zijn knutselwerk zien. Vlakbij de pomp heeft hij een koppeling gemaakt waar hij een theekopje als buffer op heeft aangesloten.
    Zal dat werken denk je???

    Zo is het ook met die condensator op je ontvanger. Ten opzichte van de accu is die condensator zelfs nog kleiner dan een theekopje, misschien net een borrelglaasje! Dat werkt dus echt niet!
    De werkelijke functie van die condensator is bescherming van de ontvanger tegen spanningspieken. Vooral als de ontvanger uit dezelfde accu wordt gevoed als de motor kunnen er finkse piekspanningen optreden. Die pieken duren vreselijk kort en kunnen bijna altijd door zo'n condensator opgevangen worden. In alle ontvangers zit overigens al zo'n condensator ingebouwd maar die heeft niet zo'n hoge waarde. De ontvangers moeten allemaal zo klein en licht mogelijk zijn. Zo'n condensator met een hoge "waarde" is helaas ook groot van afmetingen, vandaar dat ze extern aangesloten moeten worden. Overigens is zo'n condensator lang niet altijd nodig maar als je het niet vertrouwd kan het geen kwaad om er één te gebruiken.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of ik het van jou heb, weet ik echt niet, maar het werkt echt....

    Tot nog toe zijn de meeste BEC's die ik tegen kom instelbaar geweest. Vaak 5,2 of 6V, heel soms traploos. Alleen de kleine goedkope regelaartjes niet....
     
  12. ammo

    ammo

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dendermonde - Belgie
    Heb eens een gelijkaardig voorval gehad.
    Had op elk hoogteroer een servo geplaatst in de staart van het toestel en deze twee verbonden met een V-kabel, dan een lange verlengkabel naar de ontvanger (elevator).
    Beide servos vertoonden hetzelfde fenomeen,( het waren Hitec analoge standaard servos).
    De voeding van de ontvanger was niet via BEC maar met NIMH RX batt.4 cellen.
    Heb toen de V-kabel er tussen uit genomen en elke servo appart met een verlengkabel aan de ontvanger aangesloten (elevator en Aux), het probleem was opgelost.
    mvg
    Ammo
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ernst daar wil ik wat meer van weten. De laatste tijd heb ik wat zitten lezen over het gebruik van een condensator.
    Zelf weet ik niet veel van elektronica, om het te begrijpen vergelijk ik het ook met water.
    Op het net kwam ik het verhaal tegen dat een condensator zou helpen in het geval van b.v. het gebruik van een gyro in een kist.
    Bij een windvlaag/turbulentie gaan de servo's aan de gang, veel sneller dan dat wij zelf kunnen. Dat trekt in een korte tijd veel stroom ons te veel waardoor er een dip ontstaat. Na en dip moet dat "lege" stuk weer gevuld worden kan een condensator dat opvangen ?
    Of komt er na de dip een piekspanning (vloedgolf) waar de condensator zijn werk doet ?
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Onno, op zich klopt het dat een condensator een piekstroompje kan opvangen en zo een spanningsdipje voorkomen. Het probleem is alleen dat de piekstroom van een servo zo groot is dat een kleine condensator zoals wordt aangeraden die stroom met geen mogelijkheid kan leveren. Hoewel hij kan dat wel maar slechts zeer, zeer, zeer kort.
    Stel je hebt een verfspuit die op een compressor is aangesloten. Jij kan zelf in de slang blazen maar dat zal één pufje zijn, echt niet voldoende om je model er mee te spuiten. Die condensator kan je vergelijken jouw longen. Hij kan stroom leveren, maar lang niet voldoende.
    Een ander probleem is dat de stroomsterkte welke de condensator kan leveren omgekeerd evenredig is met de tijd. Met andere woorden hoe meer stroom hij moet leveren des te korter hij dat kan. Stel dat hij een piek van 1A moet leveren dan zou hij dat bijvoorbeeld gedurende 0,0001sec. kunnen doen. Moet hij dan 2A leveren dan kan hij dat nog maar gedurende de helft van die tijd, maar 0,00005sec dus.
    Een tweede probleem is dat de spanning over de condensator altijd lager wordt als je er stroom uit gaat trekken. Is de condensator helemaal opgeladen, stel tot 5V, en je trekt er een flinke stroompiek uit dan zal de spanning over de condensator zo maar tot de helft kunnen zakken. Om de volgende piek te kunnen leveren zal de condensator eerst weer geladen moeten worden. Dat kost ook tijd en levert nog een probleempje, die laadstroom komt niet uit de blauwe lucht en zal dus ook door de accu geleverd moeten worden.

    Steeds weer wordt verkondigd dat zo'n condensator spanningsdipjes opvangt en zo voorkomt dat de ontvanger gestoord wordt. Op zich klopt dat maar dat geldt alleen voor zeer kort durende dipjes. Een dip die ontstaat door een servo die veel stroom trekt bij het opstarten duur simpelweg veel te lang en is te hoog om door zo'n condensator opgevangen te kunnen worden.

    Heb je een BEC dan heb je nog een extra probleem. Een BEC kan maar een beperkte stroom leveren, wil je meer stroom gebruiken dan zal de BEC dat proberen te voorkomen. Dat doet een BEC door de spanning te verlagen. Als die stroompiek voorbij is zal de BEC de spanning weer terug brengen naar de nominale waarde. Dat kost ook tijd, naar verhouding vrij veel tijd zelfs. De tijd die het weer stabiliseren van de BEC kost moet je bij de tijd van de dip optellen. Dat kan je zelfs met een heel grote condensator niet opvangen.

    Dus alleen piekjes en dipjes die door b.v. het schakelen van de ESC ontstaan of die van "buiten" komen kunnen door een condensator opgevangen worden. Een dip die door (te) zware belasting van je systeem ontstaan duren simpelweg te lang en kunnen niet door een condensator opgevangen worden.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    er zijn wel goede oplossingen voor.. maar dat is een kleine accu die wordt aangesloten in het circuit.
    beetje electronica erbij voor het laden/op spanning houden.
    alleen omdat dat ding volledig in de krimpkous zit, noemt men dat ding nog wel eens condensator... maar dat is het dus niet.
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Maar daar heb je alleen wat aan bij een dip die af en toe voorkomt, ook deze batterij moet laden, dus een servo die te veel vermogen vraagt ga je hier niet mee helpen.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als mensen nu eens niet te pas en te onpas digitale servo's gebruiken waar ze volkomen overbodig zijn, dan is in minstens de helft van de gevallen het probleem niet eens aan de orde....
     
    blaauwen en P.L. vinden dit leuk.
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Sommige onderwerpen welke de revue passeren zijn verdomde interessant :thumbsup:
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit helpt voor dat kleine momentje dat alle servo's tegelijk alles in een dip helpen.
    Het is nooit een vervanging van een goede stroomvoorziening.
    Bij heli's is het regelmatig een minitel waarin de stroomvoorziening het niet trekt, om in de opvolgende tellen gewoon zijn ding te doen.

    Een zekerheid voor wanneer de bec steekjes laat vallen na verloop van tijd.
    Die zal na x tijd minder amperes geven.
    Hv is in dat opzicht geweldig, geen bec nodig.
     
  20. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Een korte update.

    Na begrenzing van de uitslagen (dual rate) leek er geen probleem meer te zijn. De lucht in en leek Ok, maar dan toch wat tikken op het hoogteroer gekregen. Vermoedelijk omwille van de krachten die er op de roeren werken door de wind --> meer verbruik.

    Thuis terug naar de eerdere (grotere) uitslagen.

    BEC-systeem (6Amp, 6 Volt volgens Hobbyking): servo van hoogteroer 1 (links) en van rolroer 1 (links) doen na een tijdje onbeheerste acties.
    Nimh 5 cellen: de linkse aileronservo begint meteen te flapperen, zonder dat ik de zender aanraak. Zelfs niet meer verder getest.
    Nimh 4 cellen: alles gaat wat trager, maar lijkt correct te werken --> zo gaan we de volgende vlucht doen.

    Wat ik me wel bedenk. beide servo's hebben een broertje met even lange bedrading maar dat op een hoger kanaal zit (respectievelijk kanaal 5 en kanaal 8), verder verwijderd van de BEC-input van de ESC in kanaal 1, dichter bij het pack. Voor mij wat contra-intuïtief dat dan de 2 servo's die fysiek dichter bij de BEC aangesloten zijn, kuren hebben?

    Systematisch GEEN condensator gebruikt.

    De servo's zijn overigens analoge Hitec 225's.

    Nog twee vragen:

    1. Waarom blijft de servo soms overreageren terwijl alle andere servo's toch geen stroom meer trekken?
    2. ik heb het pack rechtstreeks in de ontvanger gestoken. Maar twijfel toch er een schakelaar tussen te steken om wat vlotter aan en uit te schakelen.

    De afweging: schakelaar en de extra stekkers kunnen falen vs: telkens in en uit de ontvanger steken lijkt me niet goed voor de pinnetjes in de ontvanger... Wat is jullie opinie?
     

Deel Deze Pagina