Sig Somethin' Extra tank-probleem

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Richard LEkkerkerker, 26 nov 2002.

  1. Goedenavond,

    ik ben er net achter gekomen dat wanneer ik de 'top sheeting' boven de brandstoftank op mijn Somethin' Extra lijm, dat het dan niet meer mogelijk is de tank eruit te krijgen!

    In de handleiding werd afgeraden om aan de bovenkant van de romp een afneembaar luikje te maken. Ik was dit ook niet van plan, want heb wat dingetjes aangepast zodat ik de tank er zo uit zou kunnen trekken maar daar is gewoon geen ruimte voor.

    Ik heb de standaard Du-bro 8 oz tank er bij gekocht en deze wordt ook aangeraden in de handleiding. Is dit een fout van Sig of heb ik zelf een enorme bouwblunder begaan? (wat me erg sterk lijkt :))
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ik ben hem ook aan het bouwen, maar een dubr tank van 300 ml pas er (qua breedte en lengte) net in, maar qua hoogte moet dit geen probleem zijn. maak er anders een een foro van
     
  3. pat makkelijk

    de tankt past er wel makkelijk in als je hem via de bovenkant erin doet.
    Het probleem is juist dat je hem niet via de achterkant erin kan krijgen omdat die kartonnen pijp dan in de weg zit.

    Stel er is iets mis met de tank na de eerste vlucht, dan kan ik dus niet meer de tank eruit krijgen zonder de bovenkant eraf te snijden.

    volgens de handleiding moet ik hem makkelijk via de achterkant eruit kunnen krijgen en dit lijkt me nogal logisch dat dit moet kunnen.
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Kartonnen pijp??
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Re: pat makkelijk

    Je moet er altijd voor zorgen dat je weer bij de tank kunt. Ook na de eerste vlucht. Er komt namelijk altijd een moment dat je wil controleren of de clunk niet boven vast zit of dat het slanngetje geen gaatje heeft gekregen etc.etc.
    De tank moet je bij de SE net zodanig kunnen kantelen dat hij over die pijp heen schijft. Bij mij is de tank zo breed dat ik hem niet met mijn vingers omhoog kan wippen. Ik moet dan eerst een touwtje onder de tank heen door wurmen waardoor ik middels het touwtje de tank iets aan de achterkant omhoog kan kantelen waardoor hij nog weer net over die pijp heen kan. Het is dus voor meerderen een bekend probleem.
     
  6. jetpower

    jetpower Guest

    ik zelf heb ook de somthing extra gebouwd en heb geen problemen met de tank .
    ik gebruik zelf een 250cc tank van sullivan en op pagina 15 van de bouwbeschrijving staat een makkelijk truukje om je tank er weer uit te hallen als dat nodig is .
    de 250cc tank is iets korter dan de 300cc van dubro waardoor je geen problemen krijgt met het inschuiven van de tank. en je hebt dan ook geen last van die kartonnen koker waar je vleugelpijp doorheen gaat.
    en op een 250cc tank kun je ruim 10minuten vliegen met een 7,5ccv motor .

    p.s. je hoeft dan geen deksel in je top sheeting te maken .

    ik hoop dat je hier wat aan hebt l@terrrrrr
     
  7. truukje

    ja dat truukje heb ik zelf ook toegepast, alleen ik krijg de tank net NIET over de kartonnen koker heen.

    En ik heb zelfs een klein tankje. 8 oz is maar 225 cl ongeveer, als ik me niet vergis.

    Ik weet hoe handig het kan zijn als je makkelijk bij de tank kan komen, want ik heb laatst met mijn fourstar een probleem met de clunk gehad (die was er namelijk afgevallen). Hoewel het moeilijk ging, daar kreeg ik met een beetje moeite de tank er wel uit.
     
  8. jetpower

    jetpower Guest

    heb even gekeken .
    je moet je brandstof slangen lang houden zodat als je tank op het servo plankje ligt je slangen door het motorschot heen steken trek aan je slangen en steek de tank met de voorkant schuin naar beneden.
    hij licht nu schuin in je romp door nu voorzigtig aan je slangen te trekken wordt hij nu een stukje in de tank ruimte getrokken tot hij niet meer verder gaat en dan licht hij nu recht in je romp .
    DAT stukje tape op de tank gebruik je nu om de voorkant omhoog te krijgen en dan schuif je hem er zo in .
    mocht het anders niet lukken ik zie dat je in bodegraven woont kom dan even langs bij mijn club dat is de G.M.V.C te wadinksveen aan de hogeveense weg tussen boskoop en benthuizen . en vraag naar
    peter veerman .

    L@TERRRRRRRRR
     
  9. peter, fijn dat je even wilde kijken. Hoe jij het zegt, zo probeer ik het ook.
    Het tankje is net een halve cm te lang en daarom kan ik de achterkant niet naar beneden drukken omdat de koker ervoor zit. Ook kan ik de voorkant niet naar voren schuiven.

    Als ik de du-bro tank er op z'n kop erin doe, dan lukt het makkelijk. Ik heb dan geen last van die 'bulb' die onder aan de voorkant zit.

    Is de vorm van het du-bro tankje misschien ondertussen veranderd??

    En peter bedankt voor je aanbod, maar ik ben lid van Modelvliegclub Woerden en wij hebben ook elke woensdag bouwavond, dus als ik er echt niet uit kom dan neem ik hem eerst daar naar toe.

    mvg,
    Richard
     
  10. Roy

    Roy Guest

    En zelf een passende tank maken? is dit geen optie?

    1. Je kan hem elke gewenste vorm geven die je mara wilt.
    2. goedkoop.
    3. makkelijk t emaken.

    Ik maak deze altijd van een lege brandstofkan (je weet wel zo'n witte wara ze het "huis" merk brandstof van quartel in zit). Dit moet je dan hardsolderen met een brander (hobbybranderdtje).

    Zo te zien ben je er al uit, maar ik dacht misschien is dit ook wel handig.

    Groeten, Roy
     
  11. gelukt!

    Het is gelukt! Ik had een stuk tape op de achterkant van de tape geplakt zodat ik de tank er makkelijk uit kon krijgen. Net zo iets als die tip op bladzijde 15 van de handleiding.
    Maar die tape heb ik dus verwijderd en nu met heel veel pas en wrik werk, krijg ik de tank op de normale manier erin.

    Ik heb wel een paar aanpassingen aan de tank moeten doen want anders krijg ik hem er nooit meer uit via de achterkant.

    nog een paar uur werk en ik kan hem bespannen!
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    wat voor motor ga je er eigenlijk op zetten??
     
  13. irvine

    Ik heb verleden week de Irvine 53 ABC motor van hobby-in ontvangen en ik denk dat die het heel goed gaat doen op de somethin' extra
     

Deel Deze Pagina