simprop intelli-control V3 en LIPO kan dat nu wel of niet?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bert Scholten, 9 aug 2004.

  1. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Volgens de lader kan deze 1-3 li-ion accu's laden. Maar ergens op het internet heb ik gelezen dat li-polymer iets anders is, dan dat je deze niet met een li-ion lader mag laden.

    Forumleden schrijven dat ze de kokam lipo's laden met deze lader en ik vroeg me nu af kan dat nu wel of niet?

    Bert
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    gaat prima bert, tot 3 cellen lipo,of li-ion
     
  3. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Bedankt Gerard.
    Ik heb overigens de site gevonden waar ik dat over het laden van LIPO met een LI-ION lader had gelezen.
    http://www.helifun.info/SubRubrieken/19a.htm#UITERST BELANGRIJKE LIPO-AANDACHTPUNTEN

    In: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10742 is al een topic over dit onderwerp zie ik nu. Hier kan dus wat mij betreft een slotje op.

    -------------------- het specifieke stukje ------------------------------
    Met speciale LiPo-laders bedoelen we dus ook speciale LiPo-laders. Niets meer, maar vooral niets minder.

    Een Lithium Ion (Li-Ion, LiLon, LiLo) lader is NIET hetzelfde.

    Lithium Polymeer (LiPo, Li-Poly, Lithium-Ion-Polymer) en Lithium Ion delen een soortgelijke chemie, maar de platte prismatische constructie van LiPo-cellen hebben een lagere inwendige weerstand (een veel grotere inwendige oppervlakte van elektroden) dan Li-Ion cellen.

    De laadspanning om de inwendige weerstand te overbruggen is van Li-Ion hoger, te hoog voor LiPo.
    -----------------------------------------------------------------------------
     

Deel Deze Pagina