Simprop Ventura

jitze

PH-SAM
Dag zweefhobbyisten.

Gisteren kreeg ik een zeer vriendelijk aanbod van een clublid: of ik zijn Simprop Ventura over wilde nemen. Het betreft hier een elektrozwever met een span van 2,6m. Jeti 40A regelaar een Graupner Compact buitenloper inbegrepen, alsmede alle servo's en 5 NiCd/NiMH packs.
Prijs: niks.
Voorwaarde: zo snel mogelijk ophalen.

Hier hoefde ik dus niet lang over na te denken. Het toestel lag 4 uur later bij mij thuis en is gewoon vliegklaar op de ontvanger na.

Ik heb gister al wat gezocht hier, maar weinig info erover gevonden.

Zijn er meer vliegers met een Ventura? En wat zijn jullie ervaringen?

HA ha, altijd mensen die geluk hebben.

Veel plezier ermee.
:sleepy:

Dag zweefhobbyisten.

Gisteren kreeg ik een zeer vriendelijk aanbod van een clublid: of ik zijn Simprop Ventura over wilde nemen. Het betreft hier een elektrozwever met een span van 2,6m. Jeti 40A regelaar een Graupner Compact buitenloper inbegrepen, alsmede alle servo's en 5 NiCd/NiMH packs.
Prijs: niks.
Voorwaarde: zo snel mogelijk ophalen.

Hier hoefde ik dus niet lang over na te denken. Het toestel lag 4 uur later bij mij thuis en is gewoon vliegklaar op de ontvanger na.

Ik heb gister al wat gezocht hier, maar weinig info erover gevonden.

Zijn er meer vliegers met een Ventura? En wat zijn jullie ervaringen?

lol hier :p

Maar kan iemand me wat vertellen over het vlieggedrag?

Enige footage wat ik op YT kan vinden. Scroll door naar de helft, want daar begint de ventura pas.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist even wat beter naar het toestel gekeken. Met de accu op de aangegeven plaats klopte het zwaartepunt niet.
Toen maar eens de accu aansluiten en ontvanger binden. Maar de ontvanger deed niks. Zie ik daar vanuit mn ooghoeken 'OPTO' op de regelaar staan...dat verklaard een hoop.

Het toestel kan veel gewicht gebruiken. Ik heb nog een 4-cellen NiCD ontvangerpakketje van 600mAh, meer dood dan levend. met wat cycles zal die wel weer aardig presteren. Hoelang zou je kunnen vliegen op zo'n 600mAh dingetje?

Ik heb nog een 4-cellen NiCD ontvangerpakketje van 600mAh, meer dood dan levend.
Waarom zou je voor zoiets lulligs zo'n prachtig toestel riskeren? Koop gewoon een vers accublokje, of leg er een kleine lipo in met een spanningsbegrenzer. Als je nog een ESC hebt liggen, die kan je er ook voor nemen in combinatie met een lipo, dan gebruik je alleen de accu- en de ontvanger aansluiting van die ESC en dan krijgen je ontvanger en servo's keurig een volt of vijf.

Hoi Jitze,

Ik heb ook een simprop ventura, maar dan zonder electro aandrijving, met sleephaak.
Hij vliegt goed maar eigenlijk vond ik hem iets te TAM, vloog meestal 7sub C cellen als ballast,op de helling, maar echte snelle passages zitten er niet in, heeft ook een Flinke duik nodig om een looping te kunnen maken.
ik heb ooit gedacht om andere vleugels ervoor te maken (ipv die vlakke onderkant) maar is er nooit van gekomen (ligt alweer 1,5 jaar werkeloos op de kast)
Meer een termiek zwever dan een hotliner, met een leuk uiterlijk en goede vlieg eigenschappen

Succes met dit leuke kistie :-D

Bart, daar heb je gelijk in. Ik wilde even kijken of er nog wat fut in zat na een paar cycles laden.
Maar zou jij of iemand anders me een indicatie kunnen geven van de hoeveelheid mah die je verbruikt in een uurtje zweven?

Eric, leuk dat je er ook een hebt. Bij de mijne zitten er 10-cellen pakketten in van 3300mah.
Loopings hoef ik er niet mee te maken, hotlinen hoeft ook niet (daar hebben we andere spulletjes voor). Hiermee wil ik lekker kunnen zweven en bij voorkeur fatsoenlijk thermiek kunnen pakken omdat ik daar nog praktisch geen ervaring mee heb.

...Maar zou jij of iemand anders me een indicatie kunnen geven van de hoeveelheid mah die je verbruikt in een uurtje zweven?
Neu... daar waag ik me niet aan, want ik heb geen toestel van dat formaat (wel in aanbouw). Bovendien geeft mijn lader niet de optie om me te vertellen hoeveel ik er terug in stop.
Met m'n natte vinger zeg ik: een 1000 mah lipo zou dat moeten kunnen. Maar ik ben een noob in electronica dus je kan het beter iemand anders vragen...

in dat geval heb ik dus uberhaupt al niks aan mn 600mah NiCD packje.

Dan maar een 3S1300 packje uit voorraad en een regelaar uit voorraad gebruiken.

Jitze,

Regelaar is prima. Inderdaad opto.
Servo's zijn hitec hs 81 mg.
Die gebruiken bijna niks.
Koop een 4 cellen nimh pakketje van zo'n 2000 mah en je kan de hele dag vliegen.
Kom je ook uit met je zwaartepunt want zo heb ik 'm ook gevlogen
Denk er niet over na om een looping te maken, daar is deze niet voor.
Het is een thermiek zwever pur sang en geen soft- of hotliner.
Gewoon spullen erin, mij bellen en we gaan 'm vliegen.
Ben.

Ps: mijn vrouw komt niet in mijn hobbyhok en ze is ook niet over.
Sorry.

Ben,
Bedankt voor de info. Ik vond bij HC een 4 cellen NiMH pakketje van 1500mAh, zie: HobbyKing Online R/C Hobby Store : JR AA 1500mah Receiver Battery Ni-MH 4.8V $2.99

Ik heb mn Spektrum AR7000 ontvanger gereserveerd voor dit toestel, moet goed zijn. Nu maar wachten tot de servo verlengkabels binnenkomen, dan kan ik de ontvanger in gaan bouwen.

Het ligt niet in de planning om loopings te maken of te racen met deze zwever, daar hebben we andere toestelletjes voor ;)

Koop dan vier van die LSD batterijen. Als je dan drie maanden na het laden ineens wilt vliegen, heb je altijd nog volle prik. Pack solderen is een avondje werk.

dat solderen heb ik nog nooit gedaan, is van voor mijn tijd.
ik zal me er eens in verdiepen.

met weer zoals dat van vandaag begint het wel te kriebelen om hiermee te vliegen!

dat solderen heb ik nog nooit gedaan, is van voor mijn tijd.
Tja ik had me dus net voorgenomen om een paar van die accublokjes van HK te bestellen, omdat hier op het forum altijd nogal paniekerig wordt gedaan over batterijhoudertjes... twee van mijn zwevers vliegen momenteel met zo'n houder erin... tot dusver zonder probleem. (En mijn DX6i werkt trouwens ook met vier penlites.)
Ik denk eigenlijk dat de risicos een stuk minder zijn als je de cellen niet altijd in die houder laat zitten maar los laadt in een batterijlader. Op die manier is er een boel minder kans op lekken of oxydatie.
Zelf een accu bijmekaar solderen zie ik ook nog niet zo zitten.

Een andere optie is, voor een paar dollar zo'n UBEC te bestellen bij HK, en dan een lipootje te gebruiken. Heb ik ook in 1 zwever.
Of een overkomplete ESC, die regelt het voltage ook keurig terug.

Ik heb zelf mijn allereerste ervaring destijds op het forum gezet. Mijn advies: gewoon een keer proberen. Eerst oefenen op oude batterijen.

De packs die ik destijds "geplakt" heb, doen het nog steeds prima.

Tegenwoordig ziet het er allemaal al een stuk netter uit als toen, maar da's gewoon ervaring opdoen, en veel oefenen.

%5Bfaq%5D-het-solderen-van-een-ontvangeraccu

Laatst bewerkt door een moderator:
Back