Smit Nederland 1:33 Billing Boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kees de Mol, 3 nov 2015.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo allemaal,

    Ik bouw al heel lang alleen statische schepen en ben hier dus niet zo actief geweest maar daar komt verandering in. Mijn zoon gaat graag mee naar modelbouw evenementen en samen met hem heb ik het plan opgevat weer eens een varend schip te gaan bouwen.

    Ik wil graag een mooi model bouwen maar het liefst zo uit de doos zonder allerlei onderzoek te gaan doen zoals ik bij mijn andere schepen wel doe. Gewoon een mooi model, goed gebouwd en altijd klaar om mee te gaan varen samen met mijn zoon.

    Ik kreeg van iemand een berichtje dat hij nog een modelschip had liggen waar al aan gebouwd was en ik ben gaan kijken. Hij had al gezegd dat er een 'batterij' bij zat en een 'transformator' maar toen ik aankwam bleek het een complete verzameling te zijn van een Smit Nederland, zenderset, accu, motoren, lader, regelaar, beslagset en verf. Dit alles voor het immense bedrag van 50 keiharde euro's Ik heb niet het lef gehad om daar nog op te gaan afdingen.

    [​IMG]

    Een aantal dingen waren al vastgelijmd. Het dek en de verschansing. De assen, roeren, de motoren en de tunnels Dit was slecht gedaan waardoor alles scheef stond en de assen waren niet in lijn met de tunnels en bovendien was er een verkeerde lijm gebruikt die 'teerachtig' leek en niet erg stevig. Ik ben dus alles gaan los halen, ik heb alle lijm verwijderd en de gaten weer dicht gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierna heb ik de romp netjes gemaakt bij de zeeg want dit was niet goed gedaan en ik heb de assen, roeren en tunnels weer geplaatst en vast gezet met epoxy. Om straks de ankers realistisch en plaatsje te geven heb ik hiervoor gaten gemaakt. Omdat ik had gelezen dat het schip straks toch wel een dikke 10 kilo moet gaan wegen heb ik de 'hak' opgevuld met lood en giet epoxy. Hiermee zitten de tunnels ook gelijk muurvast met elkaar verbonden omdat deze door middel van staafjes door de hak heen aan elkaar vast zitten. In de rest van het schip ga ik ook nog wat lood aanbrengen. Zo laag mogelijk in het schip voor stabiliteit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het volgende klusjes wordt de motoren. Degene die erbij zitten zijn van Graupner maar ik vind dat ze wel een heel hoog toerental hebben en deze wil ik vervangen voor decaperm. Ik twijfel nog of ik ze beiden over één regelaar ga aansluiten of dat ik twee regelaars ga gebruiken in combinatie met een v-mixer. Als iemand me kan helpen met die keuze dan graag.

    Groeten, Kees

    Nog een plaatje van wat ik als laatste heb gemaakt.

    [​IMG]

    En waar ik nu mee bezig ben.

    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kees, De Smit Nederland (althans, die van mij) weegt op de waterlijn liggend 9,5 kg. Heb de boot gemotoriseerd met 2 Bühlers met eigen regelaar en bestuur haar met een Futaba F14 met Navystick. Ben over de motoren erg tevreden. Roel van Essen is met hetzelfde model bezig. Beide Becker roeren zijn goed te bedienen met één standaard servo. Heb zelf geen gebruik gemaakt van een mixer, maar op die manier moet ze bestuurbaar zijn met één knuppeltje. Leuke stabiele boot om mee te varen en te slepen. Kijk maar eens bij Roel zijn verslag op algemeen scheepsbouw, daar staat ook nog een filmpje van mijn gemanoeuvreer. Heb er alle vertrouwen in dat je er iets moois van weet te maken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2015
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Roel hier... Met dezelfde motoren als Klaas. Meer dan voldoende power, mits je goeie schroeven monteert.
    Onder mijn "Smit" hangen nu afgetopte Raboesch schroeven met minimale ruimte tussen tunnels en schroeven.Verbruik: een uurtje varen afwisselend full speed, dead slow en manoeuvrerenkost wel 1,1 Ah.:rofl:
    Qua besturing: ik heb het model uitgerust met twee regelaars en de regelaars en roeren gemixt. Roer naar bakboord: bakboordmotor vermindert toeren, stuurboordmotor toert op. Roer naar stuurboord: andersom.
    Motoren neutraal en roer gebruiken? Binnenbochtmotor draait achteruit, buitenbochtmotor draait vooruit. Draaien op een kwartje.
    Kan het model met een knuppel besturen. En die mixers kan ik ook uitzetten op de zender. Ook ik heb hier een filmpje van gemaakt:
    Heftig manoeuvreren, niet realistisch, maar ik wilde weten wat de grenzen van het model waren.
    Ik heb ze nog niet bereikt...;)
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2015
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Bedankt voor jullie interesse

    Ik vrees dat ik het allemaal wat simpeler zal moeten aanpakken omdat bij de koop de volgende zender inbegrepen was. Ik wil het graag bij deze zender laten omdat hij vooral door mijn zoontje gebruikt zal worden dus het moet niet duurder worden allemaal.

    [​IMG]

    Ik heb op internet een schema gevonden om de twee motoren te mixen met de besturing. Ik ga kijken of dat een beetje werken wil en anders sluit ik beide motoren aan op één regelaar.

    [​IMG]

    Ik had al een decaperm in mijn bezit en daar heb ik er één bijgekocht tweedehands. Nu moeten er nog twee regelaars en een mixer overkomen uit het verre oosten en dan kan ik het gaan proberen. Nu verder met het maken van de besturing van de roeren en wat andere dingen benedendeks.

    Groeten, Kees
     
  5. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Beste Kees,

    Ik ben ook een Smit Nederland aan het maken. Houd alleen een fotoverslag bij (zie mijn profiel), maar het is al weer even geleden dat ik wat gepost heb. Het bouwen ligt al een tijdje op een heel laag pitje door werk, studie, andere hobby en geen zin, maar ben wel van plan om eerdaags weer verder te gaan. Mocht je vragen of tips nodig hebben, stuur dan een prive berichtje. Succes!

    Groet, Maurice
     
  6. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Beste Kees , ik vaar sinds enkele jaren met de HH en ik zou je de raad geven om de decaperms direkt op de as te zetten , zodus zonder de tandwielen .
    Met de tandwielen zijn ze een beetje underpowered zal ik maar zeggen , vooral als je gaat slepen .
    groetjes
    Ronny
     
  7. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Bedankt dat je mijn vermoeden bevestigt want zo wilde ik het inderdaad gaan doen. De tandwielkast is er inmiddels vanaf.

    Groeten, Kees
     
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Inmiddels zijn de twee Decaperms op hun plaats vastgezet in een kunststof motorsteun en ik heb twee flexibele koppelingen gemaakt van messing koppelstukken en rubber.

    [​IMG]

    Ook heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de beckerroeren om te voorkomen dat de twee delen los van elkaar komen. (een klein buisje gesoldeerd in het scharniertje) Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar de oplossing werkt goed.

    [​IMG]

    De romp met de te gebruiken accu's weegt nu 5,7 Kg. Ik verwacht dat hier nog een 2 kilo bij komt als ik de opbouw en beslag gebouwd heb. Kan iemand iets zinnigs vertellen over het gewenste eindgewicht? Ik dacht 10 kilo te hebben gelezen maar ben er onzeker over.

    Groeten, Kees
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    "Ik dacht 10 kilo te hebben gelezen maar ben er onzeker over".
    Kees, die van mij, op de waterlijn liggend, weegt 9,5 kg. Je zit er dus niet ver naast. De waterlijn loopt van onderkant ankerkluis naar midden achter 2 cm onder het berghout. Heb in Roel zijn verhaal een filmpje geplaatst, waarop je kunt zien hoe ze erbij ligt.
    Leuk om te zien hoe je een "stoeltje" hebt gebouwd voor de servo. Staat bij mij aan BB.
    Doorvoer van de roeren zijn een beetje laag en om indringen van water te voorkomen heb ik aan de bovenkant een rubber ringetje gezet..
    Om wegslingeren van olie en water bij binnenkant schroefassen te voorkomen heb ik daar een paar kapjes over gezet.
    De Becker-roeren heb ik zelf gemaakt en ook bij mij schiet wel eens een pennetje uit het gat. Ook maar eens kijken voor een buisje, waarmee ik dan gelijk de bus in het gat kan borgen. Is bij mij een 5,5 mm stukje van een messing schroef met een 2 mm gaatje erin.
    Wil eens kijken of ik mijn eigen fabricaat schroeven nog wat kan bewerken om een betere stuwdruk te krijgen.
    Wordt een mooi schip. Gr. Klaas.
     
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hoi Klaas. Bedankt voor je antwoord. Dat van de waterlijn is een goede tip en dat ga ik gebruiken. Het gewicht had je al eerder genoemd zie ik. Sorry maar daar had ik overheen gekeken. Dat van de schroefassen ga ik ook eens bekijken. Ik ben sowieso vergeten 'smeerpijpjes' aan te brengen op de schroefassen. Stom natuurlijk maar het is nu niet anders meer. Ik ga eens kijken of dat nog te solderen is of dat ik moet gaan lijmen.

    Groeten, Kees
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kees. Voor wat schroefassmering ben ik van olie met vulpijpjes helemaal overgestapt op de Roel van Essen "patent" met uierzalf. Hij heeft dat al diverse keren uit de doeken gedaan en het werkt goed. Voor zover ik begrijp trekt Roel af en toe de assen en voorziet ze van nieuwe zalf. Zelf warm ik dat een beetje op en spuit het er met een injectiespuit in. Probaat middel en geen lekkage. gr. Klaas.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klopt, die methode gebruik ik ook altijd. Geen smeernippels nodig.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Is geen patent van mij hoor... In de jaren '80, toen ik lid werd van Scheepsmodelbouwverening Vaargroep Flevoland, werd het daar al gebruikt.
    En ja, 1 x per jaar (Meestal in de lente, vlak voor het vaarseizoen) haal ik de assen uit mijn schepen, maak ze schoon en pers er nieuwe uierzalf in met een 100cc injectiespuit.
    Ik ben een aantal jaren terug naar de plaatselijke apotheek gegaan en vroeg of ik een paar grote injectiespuiten mocht kopen. Na een wantrouwige blik heb ik uitgelegd waarvoor ik ze gebruik, en toen mocht ik er drie meenemen. Gratis.
    Eentje gebruik ik om de schroefaskokers met vet te vullen, een andere om lek- en buiswater uit m'n schepen te zuigen en ééntje ligt op de plank als reserve.

    Om de spuiten te vullen warm ik de zalf "au bin Marie" op in een steelpannetje. Oftewel: blikje open, warm water in de steelpan, blikje in het water zetten, (water tot halverwege het blik) op het gas zetten en het geheel aan de kook brengen.
    Als de uierzalf compleet vloeibaar is, met de injectiespuit opzuigen.
    Het makkelijkste werkt het als je de schroefaskokers meteen met de warme substantie vult. Wél aan de andere kant een stuk keukendoek leggen, anders krijg je een vette bende.
    Als er oud vet inzit, komt dat er als zwarte troep uit. Net zolang vullen tot datgeen wat er uit komt, gelig is.
    Daarna de schroefas weer in de koker drukken en aan de andere kant je vinger op de koker houden.
    Langzaam doordrukken, zodat het spul de gelegenheid krijgt om zich in de hele lengte van de koker langs as te verspreiden.
    Op een gegeven moment je vinger voorzichtig laten wijken en dan komt de rest van het spul naar buiten, gevolgd door de as.
    As weer aansluiten op de motor, het hele spul een minuut of 5 laten draaien, en daarna kunnen je assen er weer een jaartje tegen.
     
  14. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Gelukt. Ik heb er nog smeerpijpjes op kunnen solderen zonder de boel te beschadigen. Direct een stuk slang en een spuit gehaald zodat ik "Het patent dat niet van Roel van Essen is" toe kan passen. Beter goed gejat als slecht bedacht zullen we maar zeggen. In die trend ga ik ook verder want ik ga nu een spatscherm installeren zoals Klaas eerder noemde.

    [​IMG]
     
  15. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Dat ziet er goed uit die vulnippels :) Wat zijn dat voor as-koppelingen trouwens die je daar tussen de assen en de motoren hebt? Ik gebruik zelf van die groene aquarium slangetjes (dezelfde als jij hier op de vulnippels hebt) als as-koppelingen maar deze zien er iets robuuster uit.
     
  16. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo Mike, Ik heb de koppelingen zelf gemaakt met messing inzetstukken (bijv. Bestnr. 226475 - 89 bij Conrad) en dikwandige rubber slang. De inzetstukken heb ik eens gekregen dus het was goedkoop te maken. Het geheel is behoorlijk stevig.

    Inmiddels heb ik ook de spatschermen gemaakt.
    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo mooi heb ik ze niet Kees! Bij mij steken de assen wat verder naar binnen en ik heb een paar plastic schroefdoppen bewerkt om ze op de koker te kunnen klemmen.
    Papieren zakdoekje eronder en het werkt. Gr. Klaas.
     
  18. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Goed bezig. Je gaat hard. Gaat deze er ook zo gebruikt uitzien als die "lelijke" visboot die je eerder gemaakt hebt? Die zag er heel echt uit.

    Is trouwens een andere op de foto van wat je als laatste hebt gemaakt? Ik dacht dat die voller was maar kan me vergissen.

    Ga je van de nieuwe ook een verslag maken?
     
  19. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik heb na de statische FR927 (verslag hier op het forum) inderdaad een ander schip gebouwd en ben nu weer aan een nieuwe bezig. Beiden statisch en omdat er erg weinig interesse voor was heb ik gekozen hier geen verslagen meer bij te houden. Ik heb wel een blog waar je alles bij elkaar kunt zien. http://modelfishingships.blogspot.nl/

    Hopelijk lukt alles straks met de opbouw en de details en dan is inderdaad het plan om er een lekker afgeleefd werkschip van te maken met roest, roet, vuil en schades. Maar nu heb ik nog een lange weg te gaan.

    Groeten, Kees
     
  20. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    OK. Jammer ik heb je andere verslag met bewondering gevolgd. Ga dit verslag ook weer volgen. Ik zal straks eens op je blog kijken. Is altijd wel interessant.
     

Deel Deze Pagina