Snelheidsmeter

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Sembot, 27 mrt 2007.

  1. Sembot

    Sembot Guest

    Hai ,

    Kan er mij iemand vertellen hoe ik het best de snelheid van mijn RC-zeilboot meet , ben opzoek naar een methode om de snelheid te meten van mijn zeilboot tijdens de training , om onderanderen te weten of mijn zeilen 100% juist staan ten opzichte van de wind ( moeilijk te zien op lange afstand ) , princiepe is al voldoende

    mvg
    Erwin
     
  2. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    de beste manier die ik ken om de snelheid van een RC boot te meten is met een kleine GPS ontvanger.

    Zo'n mini Garmin bijvoorbeeld.

    Patrick
     
  3. TEAM ASSOCIATED

    TEAM ASSOCIATED

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Den haag (ZH)
    kan het op een ander mannier?
    zoals een lazergun?
    en waar koop je die onderdelen?
    -garmin MINI
    -lazergun
    -ander.....?
    thanks,
    Dylan
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erwin,

    De beste manier om je zeilboot te trimmen, is om samen met iemand, die dezelfde (of een soortgelijke) boot heeft, te gaan zeilen.

    Als je aan één boot iets veranderd en de andere als referentie onveranderd laat, kun je zien of het de zaak beter, of juist slechter heeft gemaakt.

    Met een GPS meet je alleen de snelheid over een bepaalde afstand, als je je zeiltrim verandert en hetzelfde traject opnieuw zeilt, zul je nooit weten of het eventuele snelheidsverschil van de gewijzigde zeiltrim, of de veranderde windsterkte is gekomen...

    Véél zeilen in verschillende weersomstandigheden om je boot te leren kennen is geen vergelijk met een snelheidsmeting.

    Groeten, Jan.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Ja hoor, gaat prima! Alleen... zo'n GPS-ontvanger moet dan wel in je boot/auto zitten. = gewicht = snelheidsbeïnvloeding = dus niet betrouwbaar, want zonder zo'n ding zou hij sneller gaan.
    Volgens mij heeft een van de onderzeebootmannen een "speelgoed-snelheidsmeter" die redelijk betrouwbaar is. Ga maar op zoek!
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoi Erwin,

    Bij het bewerken van video opgenomen met video funtie HP fotosmart 425 , kwam ik er toevallig achter dat ge hiermee de snelheid kunt meten.
    Het prog. heeft een functie om beeld per beeld te bewegen.

    Kies een punt op de wal samenvallend met boeg , beweeg stap voor stap tot achtersteve gelijk vald met dat zelfde punt en lees tijd af op video functie.

    L boot 1,65 m / 0,72 sec = 2,291 m/sec X 3600 sec = 8,25 km/uur

    Foutmarge 3/100 om fout zo klein te houden is het van belang dat de boot zo veel mogelijk dwars op je filmrichting beweegt


    Op mijn weblog ISOLA2 staat het flimtje waarmee ik de meting heb gedaan ,posting van woensdag 22 october
     

Deel Deze Pagina