Snelle delta gezocht!

Discussie in 'Tekeningen' gestart door raymon, 2 nov 2016.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    5.927
    Locatie:
    Ens vlieg bij lvc emmeloord
    Ik zoek een tekening van een snelle delta,
    Er moet een os55ax op.
    Hetzit nu in een sundowner van h9 maar komt niet boven de 160 uit.
    Iets in de trand van een delmo oid.

    Mvg
     
  2. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo,

    Veel delta´s, ook de Delmo, hebben een dikke vleugel en dat zal nooit echt hard gaan.

    Ik had ooit een Robbe Lanzet met een HP40 Pylon motor erop en dat ging wel errug hard; dit model heeft een relatief dun profiel. Het is wellicht wat te klein voor een .55; je zou hem iets kunnen vergroten.
    Wel versterken, want origineel is het een lichte constructie voor 3,5 cc motortjes.
    De mijne is gesneuveld door een compleet uit de vleugel gerukt kielvlak (waarnaar de antenne gespannen zat; dus dat was echt einde oefening).

    Tekening is te vinden op Outerzone:
    http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6103

    Succes!
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    5.927
    Locatie:
    Ens vlieg bij lvc emmeloord
    Thanx klopt dat deltas meestal dik profiel heben.
    Helaas vind ik de lanzet niet echt mooi. liever motor voorop.

    Zijn er echt geen snellere modellen in delta vorm?
     
  4. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ik heb ook een Cutlass 40 van Pilot gehad. Dat is echt een mooie delta (vind ik). Daarop stond een OPS60. Pilot had dit model in 3 formaten: 20, 40 en 60. Omdat niet alles in de vleugel zit zoals bij een Delmo, is de vleugel iets minder dik. Ik durf niet te schatten of het ding sneller ging dan 160 kmh. Hard ging het natuurlijk wel met zo´n motor. Ik had er pneumatische retracts in, dat hielp natuurlijk ook voor de snelheid. Van de 20-versie zag ik een tekening op outerzone:
    http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2369
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.132
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb vroeger de weston uk tigershark gebouwd maar nooit gevlogen, schijnt dat deze wel snel gaat. de vleugel was gewoon een platte plaat balsa(8mm dik schat ik) met een rompje erop
    [​IMG]

    de opvolger ervan is de velocity, deze heeft wel een profiel erin zitten en zou nog sneller ggaan, welk profiel weet ik niet. maar als je hem googled kan je zeer snel boven en zij aanzichten van deze delta's vinden en dan kun je ze maken zo groot je maar wil, zonder profiel( met is iets meer constructie tekenwerk) ik denk eraan om hem kleiner te maken en uit coroplast ofzo en als combat model te gaan gebruiken.
    [​IMG]
    succes ik volg het!
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    5.927
    Locatie:
    Ens vlieg bij lvc emmeloord
    ik heb wel ooit een norbert gemaakt uit de FMT, voor 4cc. dit was ook een vlake plaat en niet meer.
    zou dat sneller zijn als een profiel? minder weerstand natuurlijk maar zweeft ook voor geen meter maar das ook niet echt nodig.
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.311
    Gattow Delta (3,5 ccm) en de Supersonic delta (6,5 tot 10 ccm), beiden van tekening uit de FMT en volgens mij heb ik die hier ergens rondslingeren. beiden zijn wel pushers met de motor achterop.
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.772
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een vlakke plaat minder profiel weerstand dan een geprofileerde vleugel, niet per definitie. Er gaat al aardig wat verschil op de dikte moeten zitten (dunner) voordat een vlakke plaat een lagere profielweerstand heeft.

    En 'zweven' is oa. afhankelijk van de vleugelbelasting en liftcoëfficiënt van het profiel. Een symmetrisch geprofileerde vleugel én een vlakke plaat hebben bij benadering gelijke liftcoëfficiënten. In beide gevallen bepaalt de vleugelbelasting dus hoe goed ze 'zweven' bij gelijke luchtsnelheid. Bij eenzelfde hoge vleugelbelasting zullen beide dus voor geen meter 'zweven', bij lagere vleugelbelastingen beide wat beter.

    Voordeel aan een vlakke plaat is dat het vele malen makkelijker en sneller bouwt, nadeel is dat een vlakke plaat minder geschikt is voor sterk variërende invalshoeken. Voor dezelfde dikte (plaats servo's) scoort een profiel dan weer beter wat weerstand betreft in vergelijking met een vlakke plaat (van dezelfde dikte...)
     
  9. Ramses

    Ramses Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    2.817
    Locatie:
    Noord Brabant
    .
    En de Stratos van Hanno Prettner?

    [​IMG]

    Simpel te maken uit een plaat ps-schuim.
    Was ook best rap toch?

    Groeten, Ramses
    .
     
  10. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Izegem / België
    De Stratos is heel simpel te maken, maar is in vergelijking met meer moderne delta's niet snel. En de Lazer Arrow? Geen superdunny vleugel,maar licht en snel. Geen idee of er een plan van bestaat, het was een "montagekit" met schetsen ipv een plan.

    Weet iemand trouwens waar het plan van de Delmo te vinden zou zijn? Ik heb het nog nergens online gezien.
     
  11. Bernd_57

    Bernd_57

    Lid geworden:
    24 jan 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Lohne / Emsland

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 nov 2016
  12. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Extreme Flight Outlaw Delta....
     

Deel Deze Pagina