Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben een beetje aan het rond neuzen geweest, en inderdaad worden de planken voor de luiken eveneens als de huidbeplanking langsscheeps geplaatst. Beetje jammer dat dit verhaal niet wat eerder komt, bijv. in post 463 kreeg ik maar liefst 5 x leuk voor mijn foute plankjes. Toen had ik het eventueel nog kunnen aanpassen, maar nu zitten er 46 luikjes vast gelijmd en daar begin ik echt niet aan om dat allemaal te slopen. Op mijn andere modellen komt dit ook voor, maar omdat daar de luiken openstaan, valt het niet op. Ik ga dit dus zo laten en ga er voortaan rekening mee houden.

    Er komen zeker nog berghouten op Jan, ter hoogte van de luikjes. Je vraag; wat ik met het profiel ga doen begrijp ik niet, graag wat meer uitleg.
    De berghouten lopen niet door over de luiken, maar worden indien er luiken in de weg zitten aldaar onderbroken hetgeen normaal is.

    Tot slot, de mensen die mij al langer kennen weten dat ik wel vaker blunder als het om Historische Correctheid gaat, ik geef wel vaker een eigen tintje aan mijn modellen. ( onze vroeger Germt/Klaas kon zich daar behoorlijk druk over maken). Daar staat tegen over dat ik altijd probeer om een zo'n mooi mogelijk model neer te zetten en in de loop der jaren een bijna onmogelijk geduld heb ontwikkelt voor deze hobby. Dus ik hoop dat deze fout die vooral opvalt omdat de onderste twee rijen gesloten zijn mij word vergeven. En uiteraard bedankt voor de respons, ook ik ben gewoon een mens met vreselijk veel fouten.
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Pietsan,
    Op deze foto zie je wat ik bedoel.
    [​IMG]

    De onderkant van het luik is dikker zodat, als het luik dicht is, het lijkt of het berghout gewoon doorloopt over het luik heen.
    Eerlijk gezegd was het bij jouw post 463 nog niet tot me doorgedrongen dat je dit niet meer kan doen. Ik vond het echt er mooi uitzien, afgezien van de correctheid. Komt misschien ook omdat het naturel hout is.
    En deze historische incorrectheid stoort mij helemaal niet. Ik ben alleen maar jaloers op de enorme precisie waarmee jij je modellen bouwt.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik moet mij bij Jan aansluiten.
    Ik vond de luiken er vreselijk mooi uitzien, en uit onwetendheid niet een tel bij nagedacht.
    Ik heb von Mondfeld er net op nageslagen, en die zegt inderdaad de buitenlaag horizontaal, maar ook dat de berghouten gewoon doorlopen op het luik.
    Zo leren we ook weer iets
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je hoeft je absoluut niet te verontschuldigen Piet! De netheid waarmee jij bouwt is voor mij ook een stap te hoog (en ik ben ondertussen ook toch al wel enigszins ervaren). Punt is dat bij bouwers zoals jij je vaak denkt: die weet wel wat ie doet. En dan let je niet altijd goed op.
     
    pietsan en Pingu57 vinden dit leuk.
  5. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik sluit mij geheel aan bij de opmerkingen die Jan Zwart, *Hans* en Pingu57 maken, en ik moet dan denken aan jou "ondertekening":
    "Je kunt je mislukt voelen als je faalt, Je bent echter tot mislukken gedoemd als je het niet eerst probeert !!"

    A3
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Jan, hartelijk dank voor je reactie en de foto. Eerlijk gezegd heb ik hier helemaal niet bij stil gestaan, maar dit profiel is nog wel aan te passen denk ik. Ik ga eens bekijken hoe de berghouten precies lopen en probeer het dan zo goed mogelijk te doen. Feit is wel dat de plankjes van de luikjes verticaal blijven daar ik anders te veel moet slopen en dat zie ik niet zitten. Nu moet ik waarschijnlijk slechts enkele ringen verwijderen, de verdikking aanbrengen en de ringen terug plaatsen, ik ga kijken of dit haalbaar is.

    Zoals je weet heb ik de Victory gebouwd van de uitgever DeAgostini en daar liepen de berghouten gewoon om de luikjes heen zonder deze verdikking, vandaar dat ik dat nu ook van plan was, want ook met dit model doen ze dat zo. Zo zie je maar weer na al die jaren modellen bouwen leer ik toch weer wat interessante dingen:).
     
    a3seidel en Pingu57 vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter, Hans en Adri, ook wil ik jullie bedanken voor de steun en de positieve reacties. Een goede reden om ondanks de fout gewoon door te gaan!:thumbsup:
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi om te lezen Adri!!!
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag heel wat voorbereidend werk verricht, zoals het profiel gemaakt in de onderste sierlijsten voor de spiegel en zijgalerijen en de overige pilaartjes bijgevijld en in de grondverf gezet. Tevens het bovenste berghout gemaakt aan stuurboord welke inmiddels klaar is en op het model zit, zie foto. De berghouten krijgen de zelfde kleur als de onderste. Wat daar nog boven komt, dat kan ik geen berghouten meer noemen maar sierlijsten welke straks goudkleurig worden net als de ornamenten.

    JPG_2199_1557_bewerkt-1.jpg

    Tussen de onderste en het bovenste berghouten komen er nog twee, waarvan er één op sommige plaatsen dwars door de luikjes loopt. De bouwbeschrijving onderbreekt de berghouten op die plaatsen, beetje verwarrend gezien het bovenstaande verhaal. Ik denk dat ik toch maar gewoon het boekje ga volgen......
    (foto is niet helemaal kleur echt i.v.m. de foutieve belichting)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alle lijsten voor de spiegel en zijgalerijen worden geleverd van metaal, behalve de onderste, die moet je zelf maken van hout. De uitgever levert hiervoor een sjabloontje, maar des ondanks vind ik het een zenuwen klusje..... het profiel moet je er zelf op maken.
    JPG_2202_1559_bewerkt-2.jpg
    Nog een fijn schuurpapiertje er over en dan is ook dit weer gelukt.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
    Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar ben je niet de enigste Piet, dat was ook een naar klusje aan die mooie boot
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De berghouten zitten er op aan SB, ik heb ze van notenhout gemaakt, omdat ik het blanke hout niet mooi vind en die latten niet mooi op kleur kreeg. Voorlopig heb ik de berghouten zoals te zien om de luikjes heen gebouwd en ben nog niet zeker of ik hier nog aanpassingen aanbreng (zoals in vorige discussie) er moet nog een heel klein stukje achter het laatste luikje (onderste) dat komt als de onderste sierlijst van de zijgalerij is geplaatst, Het onderste berghout zit een kleine tweetal mm. hoger dan de bouwbeschrijving, vind ik net iets beter uitkomen bij de ingang zodat de trap beter uitkomt en het berghout niet in de weg zit.
    JPG_2205_1560_bewerkt-1.jpg
    Nu de sierlijst, de trap en de ringen die aan de romp komen, daarna het hele verhaal nog een keer aan bakboord.
     
    TIMBERWOLF, a3seidel en Hoosterw vinden dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Het ziet er prima uit zo hoor. Zou ik niets meer aan doen.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Erg blij met deze opmerking.
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Vindt ik ook - laten zo. Je mag je altijd enige bouwvrijheid veroorloven (ik denk zelfs dat je je af en toe enige vrijheid moét veroorloven).
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik vind het er ook mooi uitzien zo hoor.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Een plaatje Piet !!! en ben het helemaal met de vorige sprekers eens.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat doe ik regelmatig hoor Hans, er is op deze boot inmiddels al heel wat anders dan de bouwbeschrijving laat zien, vooral de kleuren die totaal anders zijn. Dat kun je altijd vergelijken met de Sovereign die Peter (pingu57) bouwt.
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er inderdaad hartstikke mooi uit Piet, de andere sprekers hebben gelijk
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    hier ook heel mooi , ik zou het niet veranderen
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina