Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

1. pietsan

pietsan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Woelings;
    De grote- en fokkemast krijgen een aantal woelings,

Het aanbrengen van de woelings is vrij eenvoudig, zie onderstaande tekening,
    Je kan de woelings ook om de mast leggen met wat lijm (DeA. stijl), maar zo werd het in werkelijkheid gedaan. Je legt eerst een lus op het rondhout (C) en vervolgens met het andere eind van je touw (B) de nodige slagen om het rondhout. Dan haal je het zelfde eind waarmee je de slagen hebt gelegd (B) door de lus en trek je (A) stevig aan en de woeling is een feit. De losse eindjes wegsnijden.

De woelings zijn er om de mastdelen bij elkaar te houden. Van de 14e tot de 17e eeuw bestond de mast uit 5 delen, de koning (1 op de tekening hieronder) en de schaaldelen (2). Na de 17e eeuw bestonden de schaaldelen uit 6 tot 8 stuks. Later tot in de 19e eeuw werden in plaats van woelings zogenaamde kuipbanden van ijzer gebruikt, (rechts op de tekening) Deze werden rond de mast gesmeed en na afkoeling waardoor het ijzer kromp zaten ze muurvast om de mast. Na de 19e eeuw kwamen de metalen masten in beeld en werden er geen kuipbanden meer gebruikt.
    De masttop had ook 3 tot 6 woelings, deze woelings worden niet aangebracht in de bouwbeschrijving van DeA. waarschijnlijk omdat dit iets moeilijker is i.v.m. met de mars die een beetje in de weg zit, die moet er namenlijk eerst op en dan pas de woelings.

a3seidel, Jaques en Pingu57 vinden dit leuk.
  2. pietsan

pietsan

Lid geworden:
    10 dec 2011
  3. Pingu57

Pingu57 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 dec 2014
  4. Pingu57

Pingu57 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik schat nog een maand of twee, en dan kan ik jouw verslag volgen wat betreft het staand en lopend want Piet. :D:D

5. pietsan

pietsan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Misschien een tikkie voorbarig Peter, er moet nog heel wat aan de romp gebeuren zoals je kunt zien. Ook al het geschut moet ik nog maken, ra's en stengen, enz dus ik vrees dat het wel ietsie langer gaat duren dan 2 maanden.
    DeA. is niet super duidelijk in de beschrijving voor de tuigage, dus ik begrijp je dilemma. Maar als je ergens over twijfelt kun je het altijd hier laten weten en dan komen we er samen wel uit. Ook voor mij is dit schip helemaal nieuw en heel anders als de fregatten die ik heb gebouwd. Zelfs anders als de linie schepen. De Sovereign is enig in haar soort er is ooit maar één zo'n schip gebouwd, maar er zijn zeker wel overeenkomsten met andere schepen uit de 17e eeuw wat de tuigage betreft dus het gaat vast goed komen.......;)

ps, helemaal vergeten de marsen op de masten te zetten voor de foto:hammer: tot over 14 dagen.

Pingu57, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. groenenberg

groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Een heel interesant weetje Piet om te lezen hoe de mast werd opgebouwd. Lijkt me een enorm werk om dit soort profileringen aan de verschillende mastdelen aan te brengen in vroeger tijden..

pietsan vindt dit leuk.
  7. Jaques

Jaques

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Fijne vakantie Piet:beer:

pietsan vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    fijne vakantie piet