Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er goed uit Piet, mooie kleurencombinatie.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Historisch juiste kleuren zijn niet meer te achterhalen. Elke te gebruiken kleurstelling is dus van persoonlijke smaak, en die kunnen sterk verschillen.
    Je werkt hier vooral in bruintinten. Een bruin kanon zal nauwelijks opvallen. Wil je die juist wél laten opvallen dan geeft rood er een mooi accent aan.
    Dus helemaal je eigen smaak volgen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gezien de kleurstelling van de rest van je schip, zou ik zeggen ... goede keus:)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    mee eens
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ziet er prachtig uit! Mooi strak geverft ook...
     
  6. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Als ik zo door heel je verslag kijk, zitten er toch wel verschillen in details vergeleken met de Sergal versie die ik aan het bouwen ben... Hoeveel uur ben je er tot nu toe mee bezig geweest. Als je alles globaal optteld? Heb je enig idee? Ik ben het voor mezelf bij aan het houden. Ik zit tot nu toe rond de 60 uur...
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb de uren niet bijgehouden Johan, dus dat kan ik je niet laten weten, sorry.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    1e tien kanonnen zijn zover gereed, de oogboutjes met de blokken er nog op lijmen en dan kunnen ze op het dek worden geplaatst..... Lopen liggen nog los,
    JPG_3048_2023_bewerkt-1.jpg
    Ik heb de blokjes met touw aan de oogboutjes geknoopt en niet met het staaldraadje wat Dea. erbij heeft geleverd. (tevens de beide pompen geschilderd)

    De kanonslopen staan mooi centraal in de poorten, ondanks dat ik in eerste instantie dacht dat de poorten iets te laag stonden in de verschansing. De stel-keg bracht hier de juiste stand.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2017
    Jaques, a3seidel, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er allemaal weer netjes uit.
    wat de hoogte van de poorten betreft, af en toe mag er ook al eens iets mee vallen :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt piet
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    de 1e tien kanonnen zijn gereed. De talies moeten nog bevestigd worden, helaas worden de terughaal-talies allemaal te kort, maar dat is niet anders. Vaak kloppen de verhoudingen niet helemaal op een model en dat is hier dus ook zo, niets aan te doen. De rolpaarden staan nog niet vast, net als de rest van de details aan dek, eerst gaatjes boren voor de talies en de broekings die aan de verschansing komen.
    JPG_3051_2025_bewerkt-1.jpg

    Een plaatje van de buitenkant, waar te zien is dat ondanks dat ik dacht dat de poorten te laag stonden dit dus reuze meevalt...
    JPG_3057_2028_bewerkt-1.jpg
     
    a3seidel, Hoosterw en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Piet, dat mag allemaal weer gezien worden, een ware streling voor het oog:D:D:D
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hier ben ik het helemaal mee eens. :):)
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De kanonnen op de 'opperdekken' vallen onder de verzamelnaam; Engelse halve culverijn, de specifieke naam voor dit geschut is saker, een licht kanon dat kogels van 5 pond afvuurde met een reikwijdte van ong. 5oo meter. De kanonnen werden met de hand gericht en hadden geen broeking, wel 2 aanhaaltalies,

    Op de bak stonden respectievelijk 10 van deze sakers, ik ga er echter zeer waarschijnlijk slechts 8 plaatsen omdat ook hier op het model de verhoudingen niet helemaal accuraat zijn. (ze zijn iets te groot uitgevoerd)Daarom laat ik de 2 kanonnen die voor de Fokkemast komen te staan weg. (deze optie laat ik nog wel even open, even zien straks hoe het precies met de tuigage gaat lopen)
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Dat noemen ze nu de man achter zijn project:D:D:D
    Piet, ook voor jou en alle andere op dit forum fijne feestdagen en een voorbeeldig nieuw bouwjaar toegewenst, en dat al onze wensen mogen uitkomen, maar vooral een gezond 2018;););)
    Groetjes, Koos.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, waar heb jij die informatie weg?? het boekje dat ik heb spreekt van demi-culverin drakes, met kogels van 9 pond
    en verder uiteraard hele fijne feestdagen en een Gezond en gelukkig nieuwjaar:):)
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2017
    pietsan vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb het al gevonden, ik heb de lijst met originele bewapening in 1637 gebruikt, en daar komen geen sakers in voor. ( uit het boekje van James Sephton )
    De sakers begonnen rond 1654 in de lijsten te komen
    PS. ook op Wikipedia wordt niet gesproken over Sakers
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2017
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    ji ook gezellige feestdagen piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb deze 'wijsheden' uit het boek; Het scheepsmodel, tuigage en uitrusting van Orazio Curti. Hierin word al het geschut van de Sovereign beschreven.
    De naam; "demi culverin drakes" zijn eveneens halve culverijns, waarbij de laatste naam 'drakes' slaat op dieren. Veel varianten van deze kanonnen werden aangeduid met dieren namen zoals dus de saker, slang, valk enz. Deze namen verwezen naar de vreesaanjagende wapens.
    De 9-ponders-culverijns waar je het over hebt stonden op het tussendek van de Sovereign en de zware wapens zoals de kartwouw en halve kartouw stonden op het onderste geschutdek, hiermee konden kogels van max. 48 pond worden afgevuurd.
    culverijn- 18-ponder, halve culverijn- 9-ponder, kartouw- 48-ponder, halve kartouw- 24-ponder, saker- 5-ponder, Al dit geschut bevond zich op de Sovereign, tevens stonden er op de diverse dekken nog valkonetten en draaibassen, die op het model dus niet voorkomen.

    Of het allemaal klopt en/of accuraat is, dat is denk ik met 100% zekerheid niet meer te achterhalen, ik ga er maar van uit dat hetgeen de boekenschrijvers mij leren zo correct mogelijk is......
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2017

Deel Deze Pagina