Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Piet, insgelijks
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Piet ook voor jou fijne feestdagen en een goed 2019
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Insgelijks Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. Arjan van den Bor

    Arjan van den Bor

    Lid geworden:
    21 aug 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Putten
    Jij ook fijne kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar, en natuurlijk ook voor alle andere enthousiaste bouwers op dit forum
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi gemaakt Piet deze wenskaart. Ongemerkt vliegt de tijd snel voorbij. Ik zie je vorige wens voor 2018 nog voor me. Hetzelfde toegewenst en ook voor alle forumleden. Ik verwacht dat je dit jaar wel klaar gaat komen met dit huzarenstukje. En heb je al wat in gedachte voor een volgend schip? Ik zie jou nog niet stil zitten...
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je Hans. Of het model af komt dit jaar, dat valt nog te bezien, de grote mast moet nog helemaal worden opgetuigd en dat is zeker niet de makkelijkste. Er moet ook nog wat aan de romp gebeuren, de kabeltjes voor de geschut-luiken en ik moet nog een aantal bemanningsleden schilderen, niet de simpelste klus voor mij, maar we zullen zien en ik heb nooit haast!
    Het volgende schip word uiteraard wel over nagedacht, maar ik ben er nog niet uit. Er staan er nog een aantal op mijn verlanglijstje, o.a. het model wat jij momenteel bouwt, de 7 Provinciën, we gaan het allemaal meemaken bij leven en welzijn in het komende jaar:)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Pingu57, a3seidel, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het word steeds moeilijker om goede foto's te maken met het verloop van al de lijnen, maar hier dan toch nog een poging voor de belijning van de kruismast,
    JPG_5466_3005_bewerkt-1.jpg De bramra met de grietje, waar t de toppenanten zijn, deze zijn enkel uitgevoerd op alle bovenste ra's van het model. En g zijn de geien, die zijn niet ingeschoren vanwege het geborgen zeil.

    JPG_5465_3004_bewerkt-1.jpg
    s is de schoot van de grietje, t is de toppenant van de kruismarsra en g is de gei van de zelfde ra, g1 is het geiblok waar de gei met een stoppersknoop in vast zit wegens het geborgde zeil.

    JPG_5462_3003_bewerkt-1.jpg s is de schoot van het kruiszeil, t de toppenant van de kruisra en g is de gei van de kruisra.

    JPG_5457_3002_bewerkt-1.jpg
    Tot slot is te zien hoe alle lijnen naar de beleg punten lopen, g zijn de beide gaarden van de latijn roede, b en b2 zijn de brassen, respectievelijk; b-bras van de bramra en b2 bras van de kruismarsra, t (rood) is de toppenant van de bramra, g (rood) is de toppenant van de bramra, s (rood) is de schoot van de grietje, t (wit) is toppenant van de kruismarsra, g (wit) is de gei van de kruisra, s (wit) is de schoot van het kruiszeil en de gele t is de toppenant van de kruisra. (uiteraard is dit aan BB het zelfde)
     
    TIMBERWOLF, a3seidel, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inmiddels ben ik begonnen met het voorbereiden van het grootzeil, wat ook erg groot is, nl. maar liefst 40 cm breed en 20 cm hoog bij de schoothoorns. Dit zeil laat ik hier ook helemaal zien omdat ik daar dubbele geien en vier buikgordings aan ga zetten. De overige ra's en zeilen laat ik alleen zien als er iets afwijkt wat de tuigage betreft van de fokkemast. De grote mast word het zelfde getuigd, behalve dus het grootzeil, als de fokke mast. Met name de brassen lopen nogal anders als bij de fokke mast. (word vervolgt)

    Als er iets niet helemaal duidelijk is, laat het dan hier even weten, of als iemand denkt dat ik helemaal verkeerd bezig ben dan hoor ik dat natuurlijk ook graag:rolleyes:
     
    a3seidel, Jaques en Eduard Renger vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, ik heb intussen een hele hoop touwen voorbij zien komen, en ik denk dat ik dit volgen kan, maar het snappen ga ik waarschijnlijk pas als ik er mee bezig ga, en stukje bij beetje deze touwen ook op de Sovereign ga maken. :hammer::hammer:Intussen probeer ik je touwwerk ook in de boeken te herleiden:cool:
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Goed bezig Peter en het zal zeker niet meevallen voor de eerste keer, zelfs de wat meer ervaren bouwers van dit soort schepen hikken vaak tegen het optuigen. Je kan het ook gewoon doen volgens de boekjes van DeA. daar laten ze het één en ander weg en is het dus iets simpeler. Zelf smokkel ik ook wel eens met een lijntje onder het motto; als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Dus als er eens een lijn verkeerd zit, of niet helemaal juist is belegd dan valt dit bijna nooit op bij het zien van het totaal beeld;)
     
    Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  12. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Helemaal met jou eens Piet, het optuigen is ook niet mijn sterkste kant en een lijntje gaat bij mij ook wel eens op het "verkeerde" belegpunt.En dat ook onder het veelzeggende motto: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
     
    pietsan vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het grootzeil is gereed om te worden afgehangen, (je kijkt tegen de achterkant van het zeil, aan de voorzijde zijn de leuvers voor de boelijns genaaid aan de staande lijken)
    Verklaring gele letters; v zijn de beide samengestelde blokken (vioolblokken) voor de toppenanten van het grootzeil en de schoten voor het grootmarszeil.
    b zijn de beide brasblokken.
    r is het rak.
    g zijn de blokken voor de geien en de buikgordings, het grootzeil krijgt 4 buikgordings, 2 aan BB en 2 aan SB. Dit is geen eigen inbreng, maar normaal voor dit zeil.

    x zijn de 3 blokken aan elke schoothoorn, respectievelijk: 1 x 6mm enkelblok voor de schoot, 1 x 6mm enkelblok voor de hals en 1 x 4mm enkelblok voor de dubbele gei. (aan beide kanten)
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2018
    Pingu57, Jaques, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, ik ga toch een poging doen om jouw touwwerk te volgen, er zit tenslotte een hele hoop repeterende touwen in. Het kan alleen nog wel een poosje duren voor ik zover ben :jan::jan:, en over het grootzeil, het is letterlijk een groot zeil, maar ik zie ook dat het een heel druk zeil is,( wat betreft de touwen ):p:p
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vanmiddag het grootzeil aan de mast gehangen, met het rak en de draaireep. Hieronder enkele plaatjes, zonder de gebruikelijke details, daar de constructie exact gelijk is als de fok, commentaar onder iedere foto,

    De dubbele val(len) van de draaireep (Hollands)

    De draaireep met aan de onderkant de kardeel talie (gezien vanaf de achterkant.

    Bevestiging aan de grootra.

    Kardeel talie aan de voet van de grote mast.

    Het rak gezien vanaf de achterkant.
     
    TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het grootzeil, word met recht grootzeil genoemd, want het is gigantisch. Hieronder een impressie van de afmeting, (straks na het aanhalen van geien en buikgordings oogt het een stuk kleiner), De ra meet 43 cm, het ralijk van het zeil meet 40 cm en de staande lijken meten 20 cm.
    JPG_5480_3014_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2018
    janzwart en Jan Walpot vinden dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is echt een "groot"zeil Piet, en het ziet er weer netjes en strak uit, complimenten :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_5494_3021_bewerkt-1.jpg
    Het grootzeil krijgt langzaam de vorm die ik voor ogen heb. De toppenanten (ik heb er een rode t bij gezet) lopen hetzelfde als die van de fok, ook via een extra geleide blok boven aan het 1e hoofdtouw van het want (blauwe x). Het beleg punt van de toppenanten is onder aan de voet van de mast aan twee ringen. Ook de dubbele gei heeft een extra geleide blok (blauwe y) wat eveneens aan het 1e hoofdtouw is bevestigd en word vandaar naar één van de korvijnnagels op de verschansing geleid net achter het grootwant (is nog niet belegd. De beide buikgordings (bg) lopen via blokken onder de mars naar beneden, één gaat naar de nagelbank voor de grote mast en één naar de korvijnnagels achter het grootwant ( zijn ook nog niet belegd). De lijnen worden pas definitief belegd als ik helemaal tevreden ben over de juiste vorm van het zeil waarbij de schoten, halzen en boelijns ook een rol spelen, die nog gezet moeten worden.
    Voor de latere schoten van het grootmarszeil heb ik nog twee extra blokken onder de mars geknoopt (gele x), want ik ben bang dat dat in een later stadium niet meer zo makkelijk gaat
     
    a3seidel, TIMBERWOLF en Building Mouse vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer mooi duidelijk Piet,
    ps. een prachtfoto in je vorige post :worship:
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina