Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik koop (bijna altijd) touw van amati, omdat dit niet of nauwelijks pluist en er zowel blank als zwart diverse diktes zijn. Caldercraft heeft ook erg mooi touw, maar dat moet je in Engeland bestellen en heb je een creditcard voor nodig. Het touwwerk van Amati heb ik altijd bij de kombuis gekocht.

    http://www.cornwallmodelboats.co.uk/index.html voor takelgaren van Caldercraft.
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt Piet, hier kan ik iets mee.
    En de touwen heb ik ook bij de kombuis besteld, heeft tot nu toe nog nooit problemen opgeleverd
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb eigenlijk ook geen probleem met de kombuis, soms moeten ze zelf iets bestellen omdat het niet op voorraad is zodat het een paar dagen langer duurt, maar buiten dit ben ik altijd correct geholpen.

    Je ziet wel dat ik op mijn doorsnede ook het foutje heb gemaakt met het schilderen van de wielen. Het is overigens wel een mooi contrast met de gele rolpaarden.:rolleyes:
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Timberwolf liet mij weten dat je via de moderator de mogelijkheid kunt krijgen om je verslag aan te passen. Dus misschien ga ik dat dan ook maar doen met het verslag van de Diana, zodat ik de foto's kan terug plaatsen. Het kan nog wel even duren, want ook dit is weer een hoop werk en uitzoekerij en met de hms Fly en de Sovereign heb ik nu even genoeg te doen.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter, welke lijm gebruik jij voor de ornamentjes? De lijm die ik gebruik voldoet wel, maar heeft een vrij lange droogtijd, dus een beetje doorwerken gaat niet lukken.
    (ik gebruik momenteel; repair-extreme van pattex)
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad Piet, dat zag ik, maar ik vind het zeker niet misstaan, zo'n compleet geverfd wiel.
    Het is net alsof het kanon nog nooit gebruikt is en het schip zo van de werf afkomt.

    En dat zou wel een mooie oplossing zijn, die mogelijkheid. Maar alles op zijn beurt Piet, Rome en Aken zijn ook niet in een dag gebouwd. :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, dat ging tegelijk volgens mij,
    Voor de ornamentjes gebruik ik Slow-Zapp, een redelijk dikke CA lijm, en voor metaal op metaal gebruik ik een of andere merkloze 2 componenten lijm.
    Dan zit het goed vast, en met een Föhn maak je ze ook zo weer los.
    Slow-Zapp is te koop bij de Kombuis.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2017
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Peter, 2-componenten lijm voor metaal heb in huis. Slow-Zapp heb ik zelfs nog nooit van gehoord, maar lijkt misschien wel op de lijm die ik gebruik is namelijk ook wat dik. Voldoet best wel goed, maar zoals ik liet weten is de droogtijd best wel lang hetgeen een nadeel is als er geen klemmen op passen.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, Slow-Zapp hoef je zelfs bij de zwaarste ornamentjes maar een paar seconden vast te houden, en dan blijven ze al hangen,
    Heb je een halve minuut geduld, dan zit het zo vast als een huis. mits met mate gebruikt
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dan zal ik daar eens wat van bestellen, bedankt Peter.
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet,vanmiddag heb ik het touw van de Kombuis binnengekregen, ik had een paar diktes besteld 0,10 +0,25 + 2 millimeter dik, en ik snap nu waarom je het Amati touw mooier vind.
    Het touw van Agostini is vele malen dikker dan de maat die ze opgeven, en het pluist behoorlijk.
    En als je 5 rolletjes van dezelfde kleur naast elkaar legt, dan zie je drie verschillende kleurtinten.
    Ik word hier niet heel wild enthousiast van.
    Waar ik ook niet wild van ben trouwens, ( mijn eigen schuld) ik had 2 millimeter touw besteld voor de broekings, en dat blijkt veel te dik voor die kleine kanonnetjes. Vanavond ga ik een rolletje van 1 mm. dik bestellen.
    Het Agostini touw zal ik nog eens diep over nadenken, of ik dat wel gebruiken ga (wil).
    Meningen zijn welkom :(
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.302
    Locatie:
    Hillegom
    Peter, Je vraagt meningen omtrent touw voor de broeking.
    Op de Victory, Van iets latere tijd dan de SOS, zijn de broekings van links geslagen touw. Tegenwoordig is alleen maar rechtsgeslagen touw verkrijgbaar. Als je heel erg historisch correct wil zijn zou je moeten uitzoeken of de broeking op de SOS ook links geslagen is en zo ja, dat dan zelf maken van bijv 3 x 0,5 rechts geslagen touw. Dat wordt ongeveer 1mm dik.
    En dan ziet het er zo uit:[​IMG]

    Of is dit voor jou een stap te ver?
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik gebruik het Agostini takelgaren ook nooit, beland meestal in de prullenbak. Bij de Victory destijds zat ook van dat waardeloze touwwerk. Dat 2 mm te dik zou zijn had ik je eigenlijk al voor willen waarschuwen, maar dat is er bij ingeschoten. Is geschikt voor groot- en fokkestagen en soms ook daarvoor al te dik.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jan, links geslagen draad is me op dit moment inderdaad nog een slag te ver, maar wat de dikte betreft, geef je mij hier wel een bevestiging voor de 1mm. Bedankt :)
    Piet , dus eigenlijk alleen geschikt voor de prullenbak, dan denk ik erover om meer touw te bestellen binnenkort,
    jij ook bedankt voor de reactie :)
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  18. Boris

    Boris

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    St. Hubert
    Mooie leuning geworden. Heb je de klampen alleen met walnoot van Admiralty geverfd? Ik gebruik als basis die walnootkleur en verf ze daar na nog een keer met palissander beits krijgen ze een wat donkerdere kleur.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit peter
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Timber, bedankt voor het compliment,
    Boris idem, de klampen zijn inderdaad na de primer in de walnoot verf gezet, helaas willen sommigen niet echt de kleur vasthouden.
    Jouw klampen hebben inderdaad wel een deftig kleurtje, misschien dat ik die van mij ook nog een lik beits ga geven
     

Deel Deze Pagina