Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Ik ben wat terughoudend als het gaat om fel gekleurde schepen, maar jouw uitvoering vind ik fantastisch.
    Blijf er naar kijken.............
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Koen,

    Deze week heb ik allerhande kleine dingetjes aan de Sovereign gedaan, zo is de tweede trapleuning eindelijk gelukt.
    HIj is nu mooi gelijk aan de andere geworden, ook de afstanden van de leuning delen onderling, dit was nogal aardig problematisch om goed te krijgen.

    Ook zijn de eerste kanonpoortluiken geplaatst, dit zijn de ongebruikte poorten , waardoor ze gewoon dicht kwamen te zitten, maar het begin is er.


    De ankerkluizen zijn geplaatst


    En de toegangsdeuren zitten op het schip. Aangezien ik de afgelopen week de laatste twee delen van Agostini heb gekregen, kan ik stellen dat hiermee de laatste versieringen op het schip heb zitten.


    Ook heb ik het lakwerk van de Sovereign bijgewerkt, want dat zag er nal het schuren en plakken niet meer uit. Dat is op de volgende foto duidelijk te zien, vergelijk maar eens met de vorige foto van het acherschip.

    .

    De Sovereign ziet er nu zo uit van een afstandje.


    En terwijl de kapitein weg is, bewaakt poezebeest het schip.


    De volgende stappen zijn, de kanonspoort luiken, en de kanonnen afmaken, en natuurlijk niet vergeten de masten maken.
    Aangezien de duitse meneer (die mooie haakjes in de handel heeft) geen afstand van die dingen lijkt te willen doen, ga ik het zonder de haakjes proberen te doen.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2017
    Jaques, SjorsZ, hgb1967 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gelukt allemaal peter
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Een vraag Peter......................
    Voor de bovenste rij kanonnen, die zichtbaat op het dek staan, heb je de poorten gemaakt met een kanon+paard er achter om de juiste positie van de opening te bepalen, of heb je je strikt aan het bouwplan gehouden en komt alles keurig uit....?
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Koen, ik heb mij aan het bouwplan gehouden met het maken van de poorten, en het kwam niet goed uit. Dit kun je zien op pagina 13 van dit verslag.
    Agostini had namelijk planken geleverd die 2 mm te breed waren, en volgens de bouwbeschrijving heb ik de poorten gemaakt met dempels die scheef naar beneden gingen.
    Die poortdrempels hadden horizontaal moeten lopen, dus mijn kanonnen liepen tegen de bovenste poortdrempel aan.
    Ik heb de kozijnen op het bovendek allemaal tot op de zijwand weg moeten schuren, voordat de kanonnen er goed in kwamen te zitten.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2017
  7. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Dank voor je snelle reactie Peter, blij te horen dat ik niet de enige ben met een geschutspoortensyndroom......
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Door die ene tegenslag heb je toch nog niet een p:D:Drt syndroom opgelopen hoop ik???
     
  9. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Nee hoor, dat dateert al van vele jaren terug,van mijn eerste houten bootje, vond de poorten het lastigste van de hele bouw.......
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is het volgens mij ook bij het eerste bootje.
    Maar dat gevoel gaat gauw genoeg over als je zo'n smak versierselen krijgt.
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de 24 laatste kanonnen.
    Daar heb ik 2 mm. blokken voor gekocht, en ik heb 2 kanonnen op het dek gehad, het eerste kanon ziet er heel aardig uit, maar zodra het tweede kanon ernaast komt, wordt het een rommeltje.
    Ik heb alles er weer afgetrokken, en ik ga de inhaaltalies niet maken.
    In de plaats daarvan ga ik de broekings proberen te maken, mooi aan haakjes, en die zijn onderweg met Royal Mail naar Leeuwarden
    Ik heb nog een foto waarop 1 kanon geplaatst is, dan kunnen jullie even de verhoudingen zien

     
    pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  12. Boris

    Boris

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    St. Hubert
    Als de kanonnen alleen staan is het wel te doen maar 4 naast elkaar is inderdaad dringen. Ik heb de handleiding gevolgd en de blokken met ijzerdraad bevestigd, dan wordt het helemaal een zooitje. Ik denk dat jouw oplossing beter is.
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Boris, ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
    Nu ben ik met de aankleding van de boegspriet bezig geweest, alle blokken en ogen heb ik er op zitten.


    En toen keek ik even naar de rest van de boegspriet, en het blijkt dat Agostini de maatvoering wel weer wat al te ruim genomen heeft, het paste voor geen meter
    De masten waren veel dunner als de gaten in de ezelshoofden, dus die heb ik maar opnieuw gemaakt.
    De door mij nieuw gemaakte liggen zwart geverfd onder, en daar boven de veel te ruime ezelshoofden van Agostini

     
  14. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Hi Peter,
    Nooit gevaren op zo'n houten schip met ijzeren mannen (i.p.v. ijzeren schepen met houten mannen....) dus ga ik maar af op wat de overleveringen ons vertellen. En een van die veronderstellingen, gelezen op dit forum of bij NRG is dat de kleine kalibers op sleden werden gemonteerd, waarbij het onderstel vast op dek stond en het kanon met het bovenste gedeelte van de slee naar achteren schoof op het onderstel om de (geringe) recoil op te vangen.Er waren dus geen inhaal of baks-talies nodig. Alles kon met mankracht gedaan worden.
    Een beetje te vergelijken met de (nog lichtere...) kanonnen op de relingen, stonden ook zonder hulp in hun standaard.
    Voor wat het waard is....................

    Koen.

    PS: Blijft de vraag natuurlijk hoe het onder-onderstel op het dek stond verankerd........
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hi Koen, ik denk dat je hiermee de carronades bedoelt, maar ook die hadden talies en broekings, kijken maar eens op google.
    Maar volgens het boekje van James Sephton over de Sovereign of the Seas, zaten op de dekjes Culverins en demi-Culverins, en dat waren als ik het mij goed herinner 9-ponders, dus ook daar horen broekings en talies aan.
    Nu heb ik wel een verslag gezien over een Sovereign ( scratch) en die meneer claimde dat het geschut op die dekken zo licht was dat daar niks aan hoefde, maar ik heb niks kunnen vinden wat die bewering staaft.
     
  16. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Je hebt gelijk Peter, carronades hebben inderdaad een slee, en talies.......maar carronades waren ontwikkeld eind 18e eeuw dus niet op SOS type-en tijd genoten.
    Alle info duidt op 9 pnd culverins en semi-culverins.zoals je terecht opmerkt.
    Dat verhaal over losstaande opstellingen hebben we mogelijk beide gelezen, maar ik kan het ook niet terugvinden, zullen we dus maar vergeten.
    Blijft over de tuigage op de vierkante millimeter.......success !
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Koen, we gaan verder op de vierkante millimeter:)
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aangezien de haakjes uit Engeland wat vertraging hebben opgelopen naar het schijnt, ben ik met de masten bezig gegaan, De rondhouten waren allemaal al gemaakt, maar omdat er wat maatverschillen zaten tussen het geleverde materiaal en de maten op tekening, en de openingen in de marsen, vielen er nog wel een aantal mastdelen dwars door de marsen heen.
    Als eerste heb ik de boegspriet met zijn delen pas gemaakt.


    Daarna ben ik bij de bzaansmast verder gegaan, en daar kwam ik tot de ontdekking dat ik de marsen een halve slag moet gaan draaien.
    Bij de montage had ik gezien dat de mars niet gecentreerd zat tov. de zaling, maar ik zag blijkbaar niet heel goed hoe het goed zou zijn.
    Nu heb ik de mast in elkaar, en met de masttekening erbij, kon ik zien dat ik ze net 180 graden gedraaid heb. Aanpassen dus.


    De grote mast is helemaal goed, en de Fokkemast ging weer fout.Als ik de bovenste mars van de fokkemast volgens bouwbeschrijving ga monteren, dan blijft er naar mijn mening maar 0,5 mm. over om het want langs te halen. 0,5 mm, dat is dus 0,25 mm aan elke zijde. lijkt me heel krap.
    Viel mij nu ook op, ( misschien wel door een gevalletje onwetendheid tijdens de bouw van dat ding) dat de mars een kwartslag gedraaid zit tov de zalingen vergeleken met de andere marsen.
    Het vreemde is, dat de bovenste mars van de grote mast even groot is, en die kon wel op de goede manier gemaakt worden.
    Ook de marssteunen die onder de zalingen komen zijn bij de fokkemars 2 X zo groot als die van de grote mast. Aanpassen dus.Helaas :rolleyes:



    Links de mars van de grote mast, rechts die van de fokkemars
     
    Hoosterw en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit peter
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Sowieso - als je straks met de tuigage begint gaan er zoveel draden door deze kleine openingen dat het al snel krap wordt. Ik zou ze stiekem nu al een stuk ruimer proberen te maken als dat ze zouden moeten zijn.
     

Deel Deze Pagina