Spektrum ontvangers werken niet meer ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door guyken, 1 sep 2018.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Dag ,
    vandaag wil ik een AR 8000 ontvanger plaatsen in een nieuwe zwever . Ik maak dus een nieuw model aan in de zender (DX 18) , ik zet de ontvanger in bind mode via een 4cel nicad batterijtje( 4,8V rechtsreeks op de ontvanger . De led knippert en ik bind . Zover ok ; ik verwijder de bind plug . Zet de zender op en verbind de ontvanger weer met de batterij en niks meer ? Daarna probeer ik hetzelfde met een AR 9020 en ook niets ? Dan met een AR 6100 en ook niets ? Alle 3 de ontvangers hebben in vroegere toestellen gezeten en gewerkt . Wat is er hier aan de hand :eek:
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Recent een update gedaan?

    Ikzelf had een serieus probleem met mijn DX18 en een nieuwe AR12100 12-kanaals ontvanger met dubbele voeding. Niet te binden...
    Uiteindelijk heb ik tamelijk snel contact opgenomen met de support afdeling van Spektrum en ben ik uitstekend en persoonlijk geholpen.
    De originele eigenaar van mijn DX18 had nooit een update gedaan en daardoor was mijn radiogedeelte (RF) niet compatibel met de nieuwste generatie ontvangers.

    Andy Kunz, hun lead developer heeft intensief met mij samengewerkt en met een specifieke update mijn probleem opgelost.

    M.a.w. durf gerust de support van Spektrum aan te spreken en door te vragen.
    Wel natuurlijk eerst je zender registreren op hun site (voor zover je dat nog niet gedaan hebt)
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Blij met je antwoord , ben geregistreerd . Maar geen recente update omdat je soms een ander hoop bull shit erbij krijgt die je niet nodig hebt . Aand e andere kant specifieke update lijkt me wel iets en daarvoor bedankt voor de tip . K'ga eens contact opnemen met Andy . :bye:
    Nog een opmerking , de + en de - kan soms twijfelachtig zijn . Als je nu per vergissing de polariteit omwisselt , is de ontvanger direct kapot ?
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2018
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je de voeding verkeert aansluit, gaat de ontvanger niet stuk. De plus zit op de middelste pin van de connector. Hoe je de connector ook plaatst, de plus blijft altijd op de middelste pin. Bij verkeerd aansluiten komt de min op de inpulsuitgang. Dat kan zonder schade aan de ontvanger te veroorzaken.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Misschien met veel huidige ontvangers maar ik zou er niet blind van uit gaan. je zet toch een keiharde spanning op een uitgang, vroeger gingen ze toch echt kapot.
     
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Een keiharde spanning op een uitgang?

    Nogmaals, de spanning zit op de middelste van 3 pinnen dus als je hem opdraait zit nog steeds de spanning op de middelste pin. Alleen sluit je nu de massa aan op de uitgang maar de uitgang wordt niet gevoed want de ontvanger heeft geen massa. ( daar zit nu niks op aangesloten )

    Dus redelijk safe lijkt me en geen KEIHARDE spanning op de uitgang
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ik heb het vroeger al talloze keren gedaan met die 4,8 batterij dus daar kan het niet aan liggen . Blij te horen dat ze niet direct kapot kunnen zijn .
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja, wat jij wilt..... De grootste denkfout die je maakt is dat zonder het aansluiten van de massapin er niets gebeurd. Met de massa van de accu op de uitgang en de plus op het hele circuit maak je nog steeds een stroomkring, 1 die nadelig dan zijn....
     
  9. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Spektrum ontvangers vinden het niet erg als de stekker omdraait. Ze werken dan natuurlijk niet...
    Guyken, misschien trap ik paar open deuren in.
    Heb je gebonden op een afstand van 2 meter of meer ?
    De AR8000 heeft de min aan de bovenkant. De meeste andere ontvangers van Spektrum aan de onderkant.
    Wellicht heb je ze verkeerd aangesloten.
    Hebben de ontvangers gewerkt met dezelfde zender ?
    Zo niet, dan is er wellicht hetzelfde aan de hand als in post 2 geschreven is.
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    "onno10 De AR8000 heeft de min aan de bovenkant. Lap daar zat het hem . Vanmorgen ben ik daar eindelijk zelf achter gekomen en gisteren ging ik uit van de veronderstelling dat bij de andere ontvangers dit ook zo zou zijn . Weer iets typisch voor Spektrum . Dus deze morgen de andere ontvangers ( op de goede manier ) aangesloten en alles werkt ( nog ) Gelukkig . Soms moet je eens alles laten rusten en dan weer verder doen en gelukkig is er ook nog het forum . Iedereen bedankt om mee te denken . :)
     
    Schots en Scheef en onno10 vinden dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heb idd ook al een paar keer geprutst met de AR8000.

    Qua verkeerd aansluiten: een originele Spektrum heb ik er nog niet mee gefrituurd. Wel had ik destijds leuke DSM2 ontvangers van Orange (die al lang niet meer verkocht worden) die ik gebruikte voor indoorspul en de 6 kanaals waren zeer gevoelig aan verkeerd aansluiten. De 4 kanaals niet...

    Qua rommel meekrijgen heb ik nu eigenlijk geen negatieve mening hierover bij Spektrum.
    Ja, er zijn drones en fpv toestanden bijgekomen, maar ze storen me niet omdat ik nooit zo'n modeltype aanmaak.

    Ikzelf heb een specifieke update gekregen naar 'alles 't recentste" behalve het RF gedeelte, dat op de voorlaatste release bleef (anders ging ik m'n DSM2 verliezen).
    Die update is trouwens enkel toepasbaar op mijn zender (via z'n serienummer).
    Ik was behoorlijk onder de indruk van de directe service van Andy Kunz, ik zat namelijk ook met een zeer specifiek probleem (en waarschijnlijk iets dat ze over het hoofd gezien hebben). Van klacht naar finale oplossing in 2 dagen. Moet je eens proberen met de gemiddelde aannemer...
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2018
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Binden op minimaal 1 meter afstand. Vlak naast de zender doet geen 1 ontvanger het normaal. Als dat ook niet helpt is het tijd om de zender op te sturen wellicht, of hulp te zoeken bij Spektrum
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Toch weer wat problemen met de AR 8000 . Ik heb nu de juiste polarisatie door . Het ding is nu , ik kan hem binden en de servo's werken maar de volgende keer dat ik hem weer aansluit , is de binding weer verdwenen . Met andere woorden ik moet telkens weer binden . Om te testen gebruik ik dus een aparte batterij en de led moet knipperen op de ontvanger . Ik zie dus niet goed in wat er aan de zender zou mankeren vooral omdat hij het met andere toestellen wel goed doet ?
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    De led moet niet knipperen op de ontvanger. Als deze knippert geeft deze een fout aan. Als hij langzaam knippert wanneer je de accu aansluiten betekend dat dat de zender niet uit geweest is. Dit geeft dan een voeding onderbreking aan op de ontvanger. Hij moet altijd werken na het opnieuw aanzetten van de ontvanger (zonder bindplug). Zo niet dan is deze defect en onbetrouwbaar.
     
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Nu ja , ik heb nog een 9020 en die werkt wel . Ik moet je toch even tegenspreken , een Spektrum ontvanger in bind modus , dus je sluit eerst de ontvanger voorzien van bindplug aan op een batterij of via esc , de led knippert en dan zet je de zender aan en ga je binden ? Ja toch ?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik snap niet wat je nu bedoeld? Ja zo bind je de ontvanger, maar ik heb het niet over het binden gehad? Wat ik schreef gaat over het normaal gebruiken, waarvan je schreef dat het niet goed werkte omdat je steeds opnieuw moest binden.
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ja dat is juist wat je zegt , de AR 8000 werkt niet meer bij normaal gebruik en dus gaat ie de vuilbak in . Een goede ontvanger is zeer belangrijk :rolleyes: En telkens opnieuw moeten binden is dus niet ok .
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Is de AR8000 een originele ?
    Er zijn in het verleden kopieën verkocht. Deze hebben geen wit stickertje met een serienummer.
    Ook is de bedrukking anders.
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    2 witte stickers onderaan met nr.
     

Deel Deze Pagina