Luitjes, weet iemand hoe men deze "spinners" noemt? En/of waar deze te krijgen zijn? Heb deze zelf gekregen van iemand en weet daarom en -van er helemaal niets over. wanneer in een ander topic, laat dan even weten svp.
wat bedoel je met "spinner"? de prop? dat is een klap prop, met tussenstuk.. of vouwprop, etc. vaak zijn de bladen los als set, tussenstuk ook los, en misschien nog een klembus om het spul op de motoras te krijgen. dat rode ding onder het tussenstuk is in jouw foto dus de klembus. wordt ook regelmatig anders genoemd een echte spinner is dit: witte ding op de propellor.
Nee hoor Student. Een klapprop bestaat uit een spinner al dan niet verlijmd met een middenstuk waar de meenemer in geintegreerd zit. Peter, welk onderdeel zoek je. De bladen, de aluminium vork (middenstuk) of de dop (spinner) die het geheel afdekt. Welke maat as is de motor en hoe groot moet de spinner zijn. Als je dat even laat weten dan zeg ik je waar je dat kan kopen. Gert-Jan
ah. ik zie klapprops alleen bij collega vliegers, zelf heb ik alleen vaste Maar, het betreft hier dus een center hub.. hier hebben ze alvast iets, maar dat zijn complete setjes geloof ik https://hobbyking.com/en_us/hardware-accessories-1/propellers/folding-spinner.html?___store=en_us wel even opletten, die center hub is nog wel eens afwijkend van maat. niet alleen motor as, maar ook de tussenafstand tussen waar de twee bladen vastgezet worden.
Hmm , dat systeem heb ik echt nog nooit gezien. Je hebt dus geen middenstuk maar gewoon een pennetje waar de bladen omheen draaien. Door de hoek van de bladen komen ze een bepaalde afstand van elkaar te staan. Komisch. Ik zou echt niet weten waar je dit zou kunnen kopen. Maar hij krom of zo? Want het ziet er nog normaal uit. In het ergste geval zou je een nieuwe meenemer middenstuk en bladen moeten kopen. Of iemand moet zoiets voor je draaien, want ik denk dat het daar op neer gaat komen. Misschien is dit als onderdeel voor dat model te bestellen? Aeronaut heeft wel een meenemer die je, als je handig bent, om kan bouwen. GJ
@ Student, je geeft een link door maar daar zie ik zo'n dingetje helemaal niet. @ GJ >> Aeronaut >> heb je een linkje?
Peter, zoiets zou je kunnen gebruiken en dan waar de schroefdraad zit moet je een gat haaks op meenemer boren en dan dat pennetje daar doorheen zien te krijgen dat de bladen vasthoud. http://www.albatrosmodelbouw.be/nl/propellor-adaptors/7010-aeronaut-mitnehmer-32mm-m6.html Het is een erg omslachtige methode en het makkelijks is om gewoon een meenemer (zoals die hierboven) te kopen, daar dan een middenstuk bij en nieuwe bladen. Maar ik weet niet wat voor model het is, hoe groot de bladen zijn. Voor jou is het het simpelst, als je de mogelijkheid hebt, om met je model in de auto te stappen en naar Fliegerfarm te rijden. http://www.fliegerfarm.de/ Daar kunnen ze alles dan in hun hand houden en een oplossing voor je van de muur pakken. Vileg je bij Odoorn? GJ
OK, daar ken ik niemand. Bij Odoorn ken ik wel iemand die redelijk inventief is en ook een draaibank heeft. Dan zou je het na kunnen maken. Maar het handigst is toch naar een modelbouwwinkel gaan, je spullen op de toonbank te gooien en help roepen. Ik raad Duitsland aan omdat die mensen vaak meer kennis van zaken hebben en ook behulpzamer zijn. En meer op voorraad hebben tegen betere prijzen dan in Nederland. GJ
@GJ: Ik wil dat onderdeel niet vervangen, ik wil zo'n onderdeel erbij hebben, voor een andere vlieger. Hoef/wil eigenlijk niet kannibaliseren, vandaar.
Ah. Dan zou ik toch gaan voor iets wat gewoon gangbaar te koop is. Dus een goedkope meenemer, middenstuk en 2 bladen. Gert-Jan
Zie het voordeel van zo'n middenstuk voor duwklappropellors bij kleine modellen toch wel in. Compact, steekt niet buiten de motor uit en er zit een aanslag op die voorkomt dat de bladen te ver inklappen. De propellor bladen zitten wel 20 mm meer naar binnen, wat de locale bladverdraaiing veranderd ( minder efficiente propellor) maar ach, motorvermogen is tegenwoordig niet echt een probleem meer. M.a.w. als iemand weet waar ze deze middenstukjes verkopen ben ik ook geinteresseerd.
Mooie Horten Peter! Vraag me af of dergelijke prophouders goed zijn? De penverbinding is relatief zwak in het boorgat, zo ook de circlip borging. Komt heel veel wrikkend koppel op te staan, lubbert het gat uit. Het aluminium is bij de pen-gat verbinding erg dun, kan bij een harde aanraking zo krom zijn. Dan wordt het link. Is de prop door het center heen? Welke kant wil deze dan uit, en knalt deze bij brusk opstarten de andere kant uit? Bij een klemconus heb je de prop iets dichter op de motor? Prop begrenzing is niet aan de orde? Behoorlijke slag. In de open stand. Gesloten heeft het niet veel zin? Staan de bladen naar achter, wapperen wat mee, komen er hefboomkrachten op de aanslag, bijvoorbeeld bij landen? Los zou zelfs beter zijn? Middelpuntvliedende kracht zal ze draaiend haaks laten staan. Zal niet snel compromitterend worden Wat je wel hebt met deze constructie is een grotere kans op onbalans door de verlenging van de motor as. En dat kost energie. Kans op breuk of lagerschade. De verbinding zal zuigend moeten zijn. Verder het freeswerk nauwkeurig gecenterd. De boring in de propellerhals, ook deze verbinding werkt zich bij iedere klap iets open. Nu weet ik niet hoe hoog het rpm is? Komen er afschuif krachten op de circlip te staan. Bij een normale meenemer zit de prop geklemd in een vork met een geborgde bout. Het kan geen kant uit. Krachten vele malen beter afgevangen in de constructie. Slank is het wel, maar acht het veel minder safe? Noem het maar gewoon link op den duur! Met lage rpm's zal het allemaal wel meevallen... maar met pylon tempo? Ik meen ze ook eerder te hebben gezien. HK? Of Alibaba... Eigenlijk wil je de prop zo dicht mogelijk op het collectorhuis hebben, op het draaiende deel geschroefd, dicht op het lager, dat deze de krachten goed afvangt... mechanisch vele malen sterker.
@peter verhulst : Naar mijn idee missen de raadgevers een beetje het punt: het gaat om een koppelstukje voor een duwschroef-klapprop. Een duwschroef klapprop dient naar voren begrenst te zijn anders pakt ie vroeg of laat je achterlijst, maar vooral: naar achter begrenst te zijn. De propbladen mogen nooit verder dan paralel naar achter kunnen klappen want eerder vroeger dan later zal een blad bij aanzetten van de motor de verkeerde kant opklappen waarna in een splitsecond de onbalans het hele spul uit de romp rukt. (vraag maar niet hoe ik dit zo goed weet!) Persoonlijk vind ik dit koppelstukje een mooie oplossing maar heb het ook nooit aangetroffen. Een alternatief is een standaard koppelstuk met twee extra aluminium plaatjes die de propuitslagen begrenzen.