Spinner vraagje

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door peter verhulst, 31 aug 2017.

  1. Luitjes,

    weet iemand hoe men deze "spinners" noemt?
    En/of waar deze te krijgen zijn?
    Heb deze zelf gekregen van iemand en weet daarom en -van er helemaal niets over.

    009.jpg

    009.jpg

    wanneer in een ander topic, laat dan even weten svp.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 010.jpg
      010.jpg
      Bestandsgrootte:
      82,1 KB
      Weergaven:
      210
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.954
    Locatie:
    Rotterdam
    wat bedoel je met "spinner"?

    de prop?
    dat is een klap prop, met tussenstuk.. of vouwprop, etc.
    [​IMG]
    [​IMG]
    vaak zijn de bladen los als set, tussenstuk ook los, en misschien nog een klembus om het spul op de motoras te krijgen.
    dat rode ding onder het tussenstuk is in jouw foto dus de klembus. wordt ook regelmatig anders genoemd

    een echte spinner is dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    witte ding op de propellor.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor Student.
    Een klapprop bestaat uit een spinner al dan niet verlijmd met een middenstuk waar de meenemer in geintegreerd zit.

    Peter, welk onderdeel zoek je.
    De bladen, de aluminium vork (middenstuk) of de dop (spinner) die het geheel afdekt.
    Welke maat as is de motor en hoe groot moet de spinner zijn.
    Als je dat even laat weten dan zeg ik je waar je dat kan kopen.

    Gert-Jan
     
    A380 vindt dit leuk.
  4. even wat betere foto's.
    Ik bedoel dat rode dingetje. Is in maat 3,2 mm (voor motor-as).
    063.jpg
    064.jpg
    065.jpg
    066.jpg
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.954
    Locatie:
    Rotterdam
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm , dat systeem heb ik echt nog nooit gezien.
    Je hebt dus geen middenstuk maar gewoon een pennetje waar de bladen omheen draaien.
    Door de hoek van de bladen komen ze een bepaalde afstand van elkaar te staan.
    Komisch.
    Ik zou echt niet weten waar je dit zou kunnen kopen.
    Maar hij krom of zo?
    Want het ziet er nog normaal uit.
    In het ergste geval zou je een nieuwe meenemer middenstuk en bladen moeten kopen.
    Of iemand moet zoiets voor je draaien, want ik denk dat het daar op neer gaat komen.
    Misschien is dit als onderdeel voor dat model te bestellen?
    Aeronaut heeft wel een meenemer die je, als je handig bent, om kan bouwen.

    GJ
     
  7. @ Student, je geeft een link door maar daar zie ik zo'n dingetje helemaal niet.

    @ GJ >> Aeronaut >> heb je een linkje?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Peter, zoiets zou je kunnen gebruiken en dan waar de schroefdraad zit moet je een gat haaks op meenemer boren en dan dat pennetje daar doorheen zien te krijgen dat de bladen vasthoud.
    http://www.albatrosmodelbouw.be/nl/propellor-adaptors/7010-aeronaut-mitnehmer-32mm-m6.html
    [​IMG]

    Het is een erg omslachtige methode en het makkelijks is om gewoon een meenemer (zoals die hierboven) te kopen, daar dan een middenstuk bij en nieuwe bladen.
    Maar ik weet niet wat voor model het is, hoe groot de bladen zijn.
    Voor jou is het het simpelst, als je de mogelijkheid hebt, om met je model in de auto te stappen en naar Fliegerfarm te rijden.
    http://www.fliegerfarm.de/

    Daar kunnen ze alles dan in hun hand houden en een oplossing voor je van de muur pakken.

    Vileg je bij Odoorn?

    GJ
     
  9. @ GJ: RLC Roden
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, daar ken ik niemand.
    Bij Odoorn ken ik wel iemand die redelijk inventief is en ook een draaibank heeft.
    Dan zou je het na kunnen maken.

    Maar het handigst is toch naar een modelbouwwinkel gaan, je spullen op de toonbank te gooien en help roepen.
    Ik raad Duitsland aan omdat die mensen vaak meer kennis van zaken hebben en ook behulpzamer zijn.
    En meer op voorraad hebben tegen betere prijzen dan in Nederland.

    GJ
     
    Cnn en A380 vinden dit leuk.
  11. @ GJ: dank voor de tips
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Peter, nou ben ik eigenlijk nog steeds benieuwd waarom je dat onderdeel wilt vervangen.

    GJ
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.072
    Kijk eens naar de spinner van de Multiplex Xeno, ook een duwklapprop......
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die staat op een gewoon middenstuk met gewone bladen.

    [​IMG]
     
  15. @GJ: Ik wil dat onderdeel niet vervangen, ik wil zo'n onderdeel erbij hebben, voor een andere vlieger.
    Hoef/wil eigenlijk niet kannibaliseren, vandaar.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah.
    Dan zou ik toch gaan voor iets wat gewoon gangbaar te koop is.
    Dus een goedkope meenemer, middenstuk en 2 bladen.

    Gert-Jan
     
  17. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Zie het voordeel van zo'n middenstuk voor duwklappropellors bij kleine modellen toch wel in.
    Compact, steekt niet buiten de motor uit en er zit een aanslag op die voorkomt dat de bladen te ver inklappen. De propellor bladen zitten wel 20 mm meer naar binnen, wat de locale bladverdraaiing veranderd ( minder efficiente propellor) maar ach, motorvermogen is tegenwoordig niet echt een probleem meer.

    M.a.w. als iemand weet waar ze deze middenstukjes verkopen ben ik ook geinteresseerd.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2017
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.244
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie Horten Peter!

    Vraag me af of dergelijke prophouders goed zijn? De penverbinding is relatief zwak in het boorgat, zo ook de circlip borging. Komt heel veel wrikkend koppel op te staan, lubbert het gat uit. Het aluminium is bij de pen-gat verbinding erg dun, kan bij een harde aanraking zo krom zijn. Dan wordt het link. Is de prop door het center heen? Welke kant wil deze dan uit, en knalt deze bij brusk opstarten de andere kant uit?
    Bij een klemconus heb je de prop iets dichter op de motor?
    Prop begrenzing is niet aan de orde? Behoorlijke slag. In de open stand. Gesloten heeft het niet veel zin? Staan de bladen naar achter, wapperen wat mee, komen er hefboomkrachten op de aanslag, bijvoorbeeld bij landen? Los zou zelfs beter zijn?
    Middelpuntvliedende kracht zal ze draaiend haaks laten staan. Zal niet snel compromitterend worden :)

    Wat je wel hebt met deze constructie is een grotere kans op onbalans door de verlenging van de motor as. En dat kost energie. Kans op breuk of lagerschade.
    De verbinding zal zuigend moeten zijn. Verder het freeswerk nauwkeurig gecenterd. De boring in de propellerhals, ook deze verbinding werkt zich bij iedere klap iets open. Nu weet ik niet hoe hoog het rpm is? Komen er afschuif krachten op de circlip te staan.
    Bij een normale meenemer zit de prop geklemd in een vork met een geborgde bout. Het kan geen kant uit. Krachten vele malen beter afgevangen in de constructie.

    Slank is het wel, maar acht het veel minder safe? Noem het maar gewoon link op den duur!
    Met lage rpm's zal het allemaal wel meevallen... maar met pylon tempo?

    Ik meen ze ook eerder te hebben gezien. HK? Of Alibaba...

    Eigenlijk wil je de prop zo dicht mogelijk op het collectorhuis hebben, op het draaiende deel geschroefd, dicht op het lager, dat deze de krachten goed afvangt... mechanisch vele malen sterker.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2017
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.665
    Locatie:
    Voorburg
    @peter verhulst : Naar mijn idee missen de raadgevers een beetje het punt: het gaat om een koppelstukje voor een duwschroef-klapprop.

    Een duwschroef klapprop dient naar voren begrenst te zijn anders pakt ie vroeg of laat je achterlijst, maar vooral: naar achter begrenst te zijn.

    De propbladen mogen nooit verder dan paralel naar achter kunnen klappen want eerder vroeger dan later zal een blad bij aanzetten van de motor de verkeerde kant opklappen waarna in een splitsecond de onbalans het hele spul uit de romp rukt.

    (vraag maar niet hoe ik dit zo goed weet!) :(

    Persoonlijk vind ik dit koppelstukje een mooie oplossing maar heb het ook nooit aangetroffen.

    Een alternatief is een standaard koppelstuk met twee extra aluminium plaatjes die de propuitslagen begrenzen.



    upload_2017-10-10_16-13-48.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina