Ik heb de laatste tijd met interesse de bouwverslagen van nostalgische kisten gevolgd, met name de HB1.
Ik heb zelf wat gevlogen in 1978/1979, maar ben toen gestopt tot begin dit jaar, na 30 jaar de oude hobby weer opgepakt!
Hierom heb ik bij mijn moeder de oude Hobby Bullitins uit de berging gehaald en kwam daar het volgende nummer tegen:
[/IMG]
Hoofd artikel was de "Lazy Ace" dubbeldekker, een ontwerp van Chuck Cunningham, die werkte bij het blad RCM en waarin de tekening en bouwverslag in november 1977 gepubliceerd is.
(ik hou mij aanbevolen voor een copie hiervan
)
De kist trok mij erg aan, in die jaren waren de gloeiplug motoren niet groter als 10cc en de kisten niet zwaarder als 5 Kg (enkele speciale kisten uitgezonderd mischien).
Volgens de schrijvers in de HB was deze kist makkelijk te bouwen, vloog als een trainer en had een lage landingssnelheid.
Enigste probleem was dat er tussen de 200 tot 500 gram in de neus moest om het CG goed te krijgen!
Precies wat ik zoek als niet zo ervaren bouwer en vlieger!
De Lazy Ace is er in 6 verschillende afmetingen en eerst wilde ik de "Big Lazy ace" bouwen, maar toen ik de tekeningen op internet gekocht had viel dit erg tegen.
De "Big Lazy Ace" heeft minder dragend vleugeloppervlak als de "Standaard Lazy Ace", alleen de romp is veel groter (geschikt voor zware motoren).
Dus heb ik toch maar gebruikte tekeningen van de Standaard Lazy Ace gekocht.
Ik maak hem zoals de oude tekening is, met de volgende aanpassingen:
1) Materiaal aangepast aan metrische maten, en ook iets minder verschillende maten gebruiken. (op de tekening staan zeer veel verschillende diktes!)
2) Onderstel niet vastzetten aan de romp met elastieken maar met nylon bouten (en mischien van alu maken i.p.v. verenstaal?).
3) Cabbana's ook van alu plaat en niet vastsolderen aan de romp maar demontabel met nylon bouten. (makkelijker voor beklenen en reparaties)
3) Vleugel aan Cabbana's met nylon bouten i.p.v. elastieken.
4) Uitsparing voor de elastieken in de bovenvleugel veel kleiner maken (ziet er beter uit, een kleine uitsparing ziet er wel leuk uit!)
5) Wing struts ook met nylon bouten i.p.v. stalen pennen bevestigen.
6) de motor wordt geen 10 cc 2 takt maar een 17 cc Sato 100 4 takt op Dubro rubber steunen.
Veel mooier geluid en wat meer vermogen!
Door de dikke dubro steunen, de carburateur aan de achterkant van de motor en de langere motor komt de prop in totaal 50 mm verder naar voren.
Samen met de 150 gram zwaardere motor betekend dit 300 gram minder lood in de neus!
We moet ik de vorm van de neus iets aanpassen.
Altenatief, de firewall 50 mm naar achteren zou betekenen dat er erg veel lood in de neus moet!
7) Hoogteroer en richtingsroer zijn op de tekening 10 mm massief balsa.
Dit is naar mijn mening onnodig zwaar en ik maak ze dan ook uit latjes (30 gram besparen op deze roeren betekend 100 gram minder lood in de neus!
8 ) Rolroeren niet 1 centrale servo in de romp maar 2 servo's in de vleugels.
(in 1977 koste 1 servo net zoveel als een hele bouwdoos, nu is dat niet meer aan de orde en directe aansturing is gewoon beter).
Ben gisteren al met de bouw begonnen, hou jullie op de hoogte.
Groeten Willem
Ik heb zelf wat gevlogen in 1978/1979, maar ben toen gestopt tot begin dit jaar, na 30 jaar de oude hobby weer opgepakt!
Hierom heb ik bij mijn moeder de oude Hobby Bullitins uit de berging gehaald en kwam daar het volgende nummer tegen:

Hoofd artikel was de "Lazy Ace" dubbeldekker, een ontwerp van Chuck Cunningham, die werkte bij het blad RCM en waarin de tekening en bouwverslag in november 1977 gepubliceerd is.
(ik hou mij aanbevolen voor een copie hiervan

De kist trok mij erg aan, in die jaren waren de gloeiplug motoren niet groter als 10cc en de kisten niet zwaarder als 5 Kg (enkele speciale kisten uitgezonderd mischien).
Volgens de schrijvers in de HB was deze kist makkelijk te bouwen, vloog als een trainer en had een lage landingssnelheid.
Enigste probleem was dat er tussen de 200 tot 500 gram in de neus moest om het CG goed te krijgen!
Precies wat ik zoek als niet zo ervaren bouwer en vlieger!

De Lazy Ace is er in 6 verschillende afmetingen en eerst wilde ik de "Big Lazy ace" bouwen, maar toen ik de tekeningen op internet gekocht had viel dit erg tegen.
De "Big Lazy Ace" heeft minder dragend vleugeloppervlak als de "Standaard Lazy Ace", alleen de romp is veel groter (geschikt voor zware motoren).
Dus heb ik toch maar gebruikte tekeningen van de Standaard Lazy Ace gekocht.
Ik maak hem zoals de oude tekening is, met de volgende aanpassingen:
1) Materiaal aangepast aan metrische maten, en ook iets minder verschillende maten gebruiken. (op de tekening staan zeer veel verschillende diktes!)
2) Onderstel niet vastzetten aan de romp met elastieken maar met nylon bouten (en mischien van alu maken i.p.v. verenstaal?).
3) Cabbana's ook van alu plaat en niet vastsolderen aan de romp maar demontabel met nylon bouten. (makkelijker voor beklenen en reparaties)
3) Vleugel aan Cabbana's met nylon bouten i.p.v. elastieken.
4) Uitsparing voor de elastieken in de bovenvleugel veel kleiner maken (ziet er beter uit, een kleine uitsparing ziet er wel leuk uit!)
5) Wing struts ook met nylon bouten i.p.v. stalen pennen bevestigen.
6) de motor wordt geen 10 cc 2 takt maar een 17 cc Sato 100 4 takt op Dubro rubber steunen.
Veel mooier geluid en wat meer vermogen!
Door de dikke dubro steunen, de carburateur aan de achterkant van de motor en de langere motor komt de prop in totaal 50 mm verder naar voren.
Samen met de 150 gram zwaardere motor betekend dit 300 gram minder lood in de neus!
We moet ik de vorm van de neus iets aanpassen.
Altenatief, de firewall 50 mm naar achteren zou betekenen dat er erg veel lood in de neus moet!
7) Hoogteroer en richtingsroer zijn op de tekening 10 mm massief balsa.
Dit is naar mijn mening onnodig zwaar en ik maak ze dan ook uit latjes (30 gram besparen op deze roeren betekend 100 gram minder lood in de neus!
8 ) Rolroeren niet 1 centrale servo in de romp maar 2 servo's in de vleugels.
(in 1977 koste 1 servo net zoveel als een hele bouwdoos, nu is dat niet meer aan de orde en directe aansturing is gewoon beter).
Ben gisteren al met de bouw begonnen, hou jullie op de hoogte.
Groeten Willem
Laatst bewerkt door een moderator: