Sunrise ice 150a (dutch-gerben)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door day82, 15 jun 2017.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.101
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Gerjan,

    Extra condensatoren kunnen helpen bij hoge stromen. En als de kabels ook nog eens wat laner worden, zoals in een boot soms niet te vermijden is (houdt ze alttijd zo kort mogelijk, ook de draden aan de lipo), kan de regelaar het helemaal lastig krijgen. Wat extra condensatoren zo dicht mogelijk (of direct op) de regelaar kunnen nooit kwaad en de levensduur van de regelaar verlengen.

    Dit is bijvoorbeeld ook een standaard modificatie op mij Castle HV regelaars in de F5B modellen. De Castle ICE/Edge 120HV gebruik ik bij stromen van 170-200A. Vrij korte inschakeltijden van 1.7-2.5sec per keer, dat dan weer wel.
     
  2. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    St-Laureins

    Bedankt,
    Als het zo zit,zal ik maar voor de "echte" gaan.
    Ik zit nu wel nog te tobben tussen een Hacker B50 7L of een Jeti Phasor 2035-2700kv.
    Zal de extra 50gr. van de Jeti samen met de,sunrise,6s-2700mah,5 x 428mg het niet allemaal te zwaar maken?
    Ik denk dat ik nu al boven de 1.7kg. uitkom.
    Is trouwens de +/-70€ meer prijs van de Jeti-Race het wel waard?
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.101
    Locatie:
    Rotterdam
    De Jeti zou ik niet met 6S vliegen.
    Rick vliegt een NEU 1509/1Y/6.7, die heeft ook een kv van 3600, net als de Jeti. Met een Sergey 17.5x21 zit hij op 5S net onder de 5kw.
    (NEU en Leomotion zijn tamelijk vergelijkbaar, gebruiken dezelfde rotor/stator en gearbox onderdelen).
     
  4. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    St-Laureins
    Nauw kan ik even niet goed volgen: De 7L (3450kv) wel en de 2035 (2700kv) niet op (eventueel) 6s ??

    Ik denk dat er vele mogelijkheden zijn en dat ik uiteindelijk iets zelf zal moeten uitproberen volgens eigen dunk.
    Alle tips en adviezen hebben me al een stuk op weg geholpen een beter inzicht te krijgen.

    Ik zou misschien voorlopig mijn Kira 500/26-6,7 uit mijn 3.75m Ka-8 kunnen halen en invliegen met RF16X16s op 5s.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.694
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik denk dat het toerental bij een 2700KV motor op 6S te laag is.
    Je zit dan op 8000 rpm op de prop.
    Dan moet je echt een grote prop rond gaan slingeren en die past niet op de Milan (max 17")
    Wat betreft de meerprijs.
    De Jeti 2026 kost 299, de 2035 349 en een Hacker B50 is 299.
    Ik weet niet wat de Leomotions kosten, ik denk zoiets als de Jeti.
    Dat kost de Plettenberg namelijk ook.

    Met een Hacker zit je op zich wel goed.
    Het verschil tussen een Hacker en Leomotion zal je pas op hoog niveau gaan merken.
    Ik heb jaren met Hackers gevlogen en velen met mij.
    Ik zou zelf dus een Hacker kopen, mits je wedstrijdambities hebt, maar dan moet je ook aan een ander vliegtuig en dergelijke.
    Ik ben nog even aan het zoeken geweest voor je.

    De goedkoopste met Hacker is op dit moment
    http://www.der-modellbau-profi.com/B50-7L-67-1-10406644-Hacker-Motor-GmbH
    241 euro en daar komt dan 13,50 verzenden bij.
    Dat lijkt me niet verkeerd.

    En gewicht?
    Het ding vliegt pas goed bij 1700 gram, dus maak je daar maar geen zorgen om.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.101
    Locatie:
    Rotterdam
    Sorry, even verkeerd gelezen, dacht dat je nog bij de 3600kv Jeti zat.
     
  7. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    St-Laureins
    Bedankt GJVO voor uw opzoekwerk en tip.
    De kogel is door de kerk en de Hacker B50-7L 6,7:1 is besteld.
    Gerbens Sunrise 150A was reeds besteld.
    Zal ik daar een RF17X18 rot met 38mm/6mm/7° op draaien?
    Wat is het verschil met de f5b versie prop?
    Mgv,
    Danny
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.694
    Locatie:
    Uithoorn
    Goeie keus!
    Als je meteen een 17x18 gaar draaien dan heb je meteen topvermogen.
    Ik zou eerst eens wennen, eventueel met de prop en/of spinner die Johan nog heeft.
    Gerben kan wel uitrekenen hoeveel vermogen je dan ongeveer gaat trekken.
    Ik heb zelf geen loggings meer van mijn Hacker B50 7L met 17x18 rood maar zat volgens mij ergens tegen de 5 kilowatt (er staat me iets van 290A bij).
    Het verschil tussen een normale en F5B prop is dat bij de F5B prop de hals verstevigd is met kevlar.
    De gewone props braken op een gegeven moment en toen heb ik even met Rudi gesproken en gezegd dat hij kevlar in de hals moet doen, en nu breken de props niet meer.
    Als je een prop koopt dan is een F5B versie de beste keus.

    Oh ja, de as van de Hacker is niet keihard.
    Eventueel kan je een Plettenberg as en tandwielen erin zetten, dan gaat ie nooit meer stuk.
    En vergeet niet een vlak kantje op de as te slijpen om de imbusschroef van de spinner op vast te zetten.
    En je trekt de imbus aan de kant van het platje vlakje goed aan (met wat loctite) en de andere kant zet je handvast, ook met wat loctite.

    Gert-Jan
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.101
    Locatie:
    Rotterdam
    Danny,

    Als je begint met 4S (wat je schreef geloof ik) zal het vermogen prima te hanteren zijn. Met 5S zul je grofweg rond de 2,5-3kw uitkomen met de 17x18 F5B Rood.

    Tandwielen hoef je niet te wisselen bij de Hacker. En als je ze al zou wisselen, liever voor die van Leomotion/Neu dan Plettenberg. Plettenberg gebruikt kleine kogellagertjes in de planeten, die gaan relatief snel stuk en zijn ook nog eens enorm duur. De rest van de fabrikanten gebruikt naaldlagers, die gaan erg lang mee.
    As kun je eventueel wisselen, als je merkt dat de prop er lastig afkomt (iets ovaal gedrukt door de inbus).

    Groetjes,
    Gerben
     
  10. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    St-Laureins
    Wow,dit draadje is als: Hoe maken we van een "ervaren" modelpiloot een f5b rot in 1 week.:koud:
    Nu we toch bezig zijn had ik nog wat onduidelijkheden.

    Gas op 3standen of op spring schakelaar?
    En mag de tussen stand dan gebruikt worden?
    Wat is "ramping"?
    Bij de Milan is er een kleine instehoek.
    Tape ik die beter naar 0° EWD?
    Gebruiken jullie ook thermiekstand? (+/- 2mm Flap+Rol down)
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.694
    Locatie:
    Uithoorn
    Haha, het is beter dat je meteen rekening met dingen kan houden dan dat je er naderhand achterkomt.
    Gas kan op 2 standen of op een springschakelaar.
    Ik had hem op een springschakelaar, Gerben heeft hem op een 3 standen.
    Net wat je lekker vind.
    Bij een 2 standen zou je hem per ongeluk halfgas kunnen laten, dan fikt je regelaar af, of, tijdens wedstrijden zou je de motor aan kunnen laten staan terwijl de limiter ingegrepen heeft.
    Dat heeft Gerben een paar keer gehad, dan loopt je motortijd door en heb je puntenaftrek.
    Tussenstand is gewoon ongeveer halfgas.
    Ramping is een ingeprogrammeerde gascurve.
    Volgens mij zit er al 1 in de software van de regelaar geprogt.
    Ik had hem in de zender geprogrammeerd,
    Het voorkomt dat je prop overtrekt, dus hij loopt iets langzamer aan zodat de prop eerst grip krijgt en dan pas doortrekt naar volgas.
    Milan is hetzelfde als de Hawk, minimaal 3 lagen Tesa isolatietape aan de achterkant van de vleugel om de instelhoek te verkleinen.
    HIj moet volgas neutraal vliegen.
    We gebruiken 3 flugphasen.
    Start, Speed, Thermiek.
    Start is als een normaal model.
    Speed is voor het rakken vliegen.
    Thermiek zegt het al, en die gebruik je ook in de landing.

    Wat betreft de thermiekstand.
    De hoeveelheid is experimenteren.
    Je moet in ieder geval de rolroeren altijd ietsje hoger zetten dan de flaps, anders overtrekt de kist.
    Ken je het fenomeen snapflap?
    Dat moet je ook gebruiken, en die staat onder de Speedfase.
    Als je up geeft dan gaan de flaps en rolroeren down, hou om te beginnen zo'n 3mm aan (gemeten aan de binnenkant van de flap, bij de romp.
    Je kan dan keihard de bocht om. keren binnen 10 meter bij 200 km/u is dan geen probleem.

    GJ
     
  12. Rick NL

    Rick NL

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.537
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb nog wel een 17x18 rood met spinner met 36 mm versetzt over als je zou willen.
     
  13. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    St-Laureins
    Rik,
    De prop zou ik wel overnemen en zeker als het de f5b versie is.
    De spinner lijkt me te klein met 36mm.
    Ik denk dat ik een 38mm/6mm/5° nodig heb.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.694
    Locatie:
    Uithoorn
    Klopt, de Milan, Hawk, hebben 38mm nodig.
    Die 5 graden is niet bindend, er betaat ook 4, 6, 7, 9 graden.

    GJ
     
  15. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    St-Laureins
    Gert-Jan,
    Zijn de graden afhankelijk van de spoed of van de grote?
    Bij 17x18red zie ik meestal 5° of 7°
    Als ik start met 16X16 (4s),wat is dan de reden van smal en breed?
    Kan ik op een 5° ook beginnen met een 16x16 of moet dit 0° zijn?
     
  16. Rick NL

    Rick NL

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.537
    Locatie:
    Gouda
    Op mijn spinner staat zowel een 5 als een 7, maar als hij te klein is heb je er weinig aan. De bladen zijn inderdaad 17x18 rood F5B. Ik heb ze tot 4 kW gebruikt. Vlieg nu met 17.2x21".
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.101
    Locatie:
    Rotterdam
    Gebruik je een 17x18 op een 7 graden spinner, heb je 2graden meer spoed, zul je rond de 17x20 uitkomen.

    In principe kun je aan 16x16 op een 5 graden spinner gebruiken, maar je heb dan eigenlijk teveel spoed voor het vermogen wat je hebt. De spoedverdeling over het blad is ook niet helemaal optimal meer.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.694
    Locatie:
    Uithoorn
    Je moet allereerst even onderscheid maken tussen gekröpft (of versetzt) en verdreht.
    Bij gekröpft/verzetzt staan de houders van het blad iets gebogen zodat de prop strakker langs de romp kan liggen.
    Dit is alleen de spinner!
    Bij een versetzte spinner moet een speciaal soort propeller, anders kan ie breken.

    [​IMG]

    Dan heb je nog de verdraaing.
    Dat loopt van 2 tm 9 graden en als je Rudi lief aankijkt kan hij ze ook nog speciaal laten maken met nog meer graden.
    Standaard voor alle props is 5 graden.
    Dan heb je geloof ik ongeveer de aangegeven spoed (hoewel die verloopt van de binnen naar de buitenkant van het blad.
    Ga je dan bijvoorbeeld naar 9 graden, dan heb je meer spoed.
    Alleen heb je ook nog met een profiel van het propellerblad te maken dus dat gaat dan ook weer niet helemaal 100% op.
    Het is een hele lastige materie, net als de grootte van de prop, die is bepaald op een 40 of 42mm spinner..
    Het beste is experimenteren of de setup van iemand anders overnemen.

    Ik had vroeger de inkooplijst van Freudenthaler, daar stond exact op welke prop met welke spinner kon.
    Volgens mij moet de 16x17 breed op een versetzte spinner.
    En de 16x16S op een normale.
    Zet je de 16x17W op een normale spinner kan ie breken.
    Dat heeft Gerben dus zijn Avionik gekost waar mijn gloednieuwe custombuild Pletti in zat, de motor lag in 3 delen.

    Het voordeligst is om een versetzte spinner op 5 graden te kopen.
    https://shop.modellbau-freudenthale...fk-spezialspinner-38mm-versetzt-23456789.html

    En dan Freudenthaler te bellen welke 16x16 erop kan.
    Zodra je de 16x16 zat bent hoef je alleen maar een prop te kopen (17x18 F5B rot)

    GJ
     
  19. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    St-Laureins
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.101
    Locatie:
    Rotterdam
    Meestal geplooid, omdat je de regelaar zo dicht mogelijk tegen de motor wilt plaatsen, om ruimte te laten voor de lipo (hang beetje van zwaartepunt af natuurlijk).
     

Deel Deze Pagina