T.I.D. tug en Thames Lighter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dunsz, 17 jan 2016.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De waterkering aangebracht. De opbouw past er bijna zuigend overheen en waar de stoommachine komt het ruim beplakt met alu-folie om straks wat makkelijker te kunnen schoonmaken.

    P3031472.JPG
     
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En nu nog makkelijk bij te komen, de besturing van het roer. ;) In het voorbeeld is een "nep kist" op het achterdek geplaatst waar de servo in is verborgen. Vind ik niet mooi en doe het op de bijna originele manier met een kabeltje via een koker over het dek heen. Op deze manier heb ik een roeruitslag van iets meer dan 70-graden........ruim voldoende lijkt me ..........:D

    P3031473.JPG
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Eentje van dichterbij..................het kabeltje is 0.5 mm zeer soepel rvs en wordt oorspronkelijk gebruikt als onderlijn voor snoek vissen. Trekkracht ruim 20 kg....................zo sterk is het servootje niet...........;)

    P3031474.JPG
     
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Voor ik verder kon met de "machinekamer" moest ik eerst een manier verzinnen om de fundatieplaat te kunnen fixeren maar wilde hem ook weer makkelijk als gehele unit uit de boot kunnen halen. Uiteindelijk na een paar nachtjes slapen heb ik mijn oplossing gevonden :yes:. De kant van de schroefas heb ik gefixeerd door 2 alu pennetjes in 2 kunststof blokjes te laten glijden ................de voorzijde van de pennetjes zijn iets taps zodat de unit iets schuin in het ruim geplaatst kan worden en bij de aanslag kan de voorzijde met de ketel naar beneden zakken.

    P3081476.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De voorzijde heb ik opgelost door een soort klem te maken die ik op het horizontale boutje kan laten schuiven en als ik hem naar voren schuif kan ik het verticale boutje indraaien waarmee de kunststof klem naar beneden komt en daardoor de fundatieplaat vast zet. Zit als een "huis" :) En als ik hem los en naar achter schuif kan ik de gehele unit vanaf de voorzijde er weer uit tillen .................

    P3081479.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Dat begint er op te lijken Dunsz word netjes zo.
     
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank je Erwin...............ik doe mijn best ...............:rolleyes:
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De rechter steun ...................

    P3081482.JPG
     
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Van alu hoeklijn 3 servo steuntjes gefreubeld en er 1 gemonteerd aan de opstaande rand :)
    Dit is het servootje voor de omkeer inrichting.
    P3081483.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De onderdeeltjes van de verstelbare klem.............

    P3081484.JPG
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Omdat in mijn geval een kardankoppeling niet handig is, en er eigenlijk ook geen ruimte voor is.............heb ik met een al zeer oud bestaand idee, een heel simpele verbinding gefreubeld . Zo kan heel makkelijk de hele stoominstallatie geplaatst worden, of andersom en maakt een eventuele verschuiving van een paar tienden niets uit. Er kan geen extra weerstand ontstaan en het is verder onderhoudsvrij ;)

    P3091485.JPG
     
    Erwin van Leeuwen en MikeMohawk vinden dit leuk.
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Met de verschansing is het me gelukt om hem mooi aansluitend op/tegen het dek te verlijmen.

    P3141487.JPG
     
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Op het achterdek staan drie 1 persoons reddingsvlotten getekend............een vierkant blokje met een paar lijntjes er in getekend. Eerst maar eens ge-googeled en naar plaatjes gezocht van die dingen uit de 2e WW. Alles in zwart-wit natuurlijk maar wat me wel opviel is dat het kennelijk allemaal voor een-malig gebruik was en je zo-wie-zo een nat pak had/kreeg als je zo'n ding moest gebruiken :D Het was niet meer dan een soort bijna 4-kante zwemband met er aan/onder een soort gevlochten mat van brede banden en ongeveer 80 x 80 cm. Kant en klaar van uit de modelbouwwinkel is er eigenlijk niet in de schaal 1 : 24 dus dan moet je zelf wat gaan freubelen ;)
    Toen ik een tijdje terug bij de Action liep zag ik een placemat liggen voor 89 cent die geheel aan mijn "specificaties" voldeed..............:yes:

    P3141488.JPG
     
    MicropropSport en MikeMohawk vinden dit leuk.
  14. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dit staat toch veel leuker op het achterdek dan een 4-kant blokje wat dan 3 reddingsvlotjes moeten voorstellen ..........

    P3141489.JPG
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Best wel een precies werkje met veel passen en meten maar met de potdeksels op de verschansingen begint het eindelijk op een boot te lijken .............

    P3181491.JPG
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Voorkantje :)

    P3181492.JPG
     
    MikeMohawk en Bert V vinden dit leuk.
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En niet geheel onbelangrijk...........ik zit nog steeds ver onder het geschatte gewicht van 2 kilo voor de kale boot ;)

    P3181493.JPG
     
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ssssst.........:rolleyes: waar die (nieuwe) koffie roerstaafjes van de Mc Donalds al niet goed voor zijn .............

    P3191494.JPG
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2017
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Wat heeft een elektrische tandenborstel nu met modelbouw te maken................helemaal niets tot dat je het (leipe) idee krijgt dat je hem om zou kunnen bouwen tot een schuurmachientje voor de hele kleine plekjes :D:rolleyes:
    Want alles is eigenlijk te groot en lomp om kleine oneffenheden of een achter gebleven haartje van een kwast in een onhandig hoekje weg te krijgen ;) Ik heb de goedkoopste tandenborstel van het Kruitvat, wat klitteband en schuurpapier waar dit op zit van de Action gebruikt voor m'n kleinehoekjesschuurmachientje...............
    Eerst de borsteltjes uitgeprobeerd en ontdaan van de borstelhaartjes om te kijken of h.e.e.a. wel goed bleef vast zitten voordat ik de tandenborstel ging aanschaffen :rolleyes:

    P3221495.JPG
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2017
    Bert V en MikeMohawk vinden dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Eentje vanaf de bovenzijde. Het 4-kantje en het stukje met de punt zijn van kunststof die ik eerst op het beweegbare deel van de borstel heb gelijmd en daarna de klitteband er op geplakt ..........

    P3221496.JPG
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2017
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina