Tamar lifeboat "spirit of padstow" 1/12

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door OVL, 28 jun 2015.

  1. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Hallo,
    terug van een tijdje weggeweest ! Nu mijn Happy Hunter II zo goed als klaar is wil ik mijn nieuw verjaardagsgeschenk beginnen bouwen;
    DE LIFEBOAT TAMAR CLASS 1/12 "Spirit of Padstow" van Speedline.
    Ik zal er dan ook een bouwverslag van maken

    hier een foto om een idee te geven: 1m33 lengte

    [​IMG]


    Ik heb een paar vraagjes:
    elke motoren / regelaars/ batterijen te kiezen? men heeft me gezegd naar Brushless te gaan, maar welke???
    de boot zal rond de 22kg gaan wegen. iemand een idee?

    ik vond op fotos van de echte waterinlaten in de romp (zie foto) iemand een idee waar ze te koop zijn?? Of waar ik ze kan laten maken?
    [​IMG]


    Ik wil nl mijn motoren waterkoelen. de waterinlaten dus onderin de romp, de uitlaten achteraan
    (photo 2 onderaan)
    heb ik hier ook een pomp voor nodig?

    Alvast bedankt voor eventuele info
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wow, wat een bak!
    Daar is mijn Tamar een dwergje bij:[​IMG]

    32 cm;-)

    Succes met de bouw!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  4. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    @ setsunakaede: je model ziet er prachtig uit, ik hoop dat te kunnen bereiken :)

    @pompebled:Thanks voor de info Jan, is genoteerd !!
     
  5. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Hallo,
    gisteren mijn motoren binnen gekregen
    Emax 4030 outrunner

    Kan iemand me zeggen welke koppelingen te gebruik voor aansluiting motor (8MM) en de as (4mm) ?
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Zo dat is een behoorlijk "zware" motor. Zelfs voor die flinke boot is twee van deze motoren wel erg veel lijkt me. Naar ik begrijp ga je 12V als voeding gebruiken dus kom je met 40A continu niet aan het maximale vermogen van die motoren maar toch is het wel 480W continu per motor.

    Volgens de specificaties van de motor is de motoras 6mm in diameter dus zou dat moeten kunnen. De motoras afdraaien zal niet meevallen want hij is van gehard staal. Daar heb je goed gereedschap voor nodig om dat af te kunnen draaien. Maar volgens mij is dat dus niet nodig want die 8mm is de diameter van de propmeenemer en die heb je in een boot niet nodig.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  9. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Die motoren zijn gemaakt voor vliegtuigen met een 33cm tot 38cm prop, dat zijn wel flinke jongens. Lekker veel stuwkracht in ieder geval :) Ik zou er geen gearbox met tandwielen tussen zetten want die tandwielen vliegen je om de oren als je flink het gas erop zet.
    Misschien is het zelfs handig om er een snaarversnelling tussen te zetten zodat je een stuk minder kracht op de schroef krijgt en wat meer snelheid. Heb je ook gelijk het verschil in asdikte opgelost.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    BL4030? Een 5S lipo motor. Laag kv kan gunstig zijn voor direct drive Lage toeren zal mogelijk problematisch zijn? Neem een goede navy regelaar 100 tot 120A, deze wordt dan niet zwaar belast nog noemenswaardig warm, en hoef je hem ook niet te koelen.
    Mike, de motor kan zeker 16 x 10" aan :). Bij 6S en een prop van 17 x 9 is er 6kg trekkracht uit te peuteren. Trek je wel Amperes natuurlijk.
    http://www.himodel.com/electric/EMA..._Motor_for_3_to_6kg_Airplane_Type_BL4030.html

    Overbrugging as via een spanconus. Staal of aluminium, en zo eenvoudig af te draaien. De as in de motor kan verschoven worden. Een as kan nl niet volledig in een spankonus
    gelaten worden. As verschuiven, kan de konus dicht tegen het lager worden gezet. De conus op diameter Raboesh koppelingen worden afgedraaid.
    Denk dat het hard staal van de aswel af te draaien is met een geschikte beitel, juiste toerental en voldoende snijolie-koeling. As laten slijpen? Al snel een motorrevisie bedrijf? Of je moet zelf een inrichting maken op de boorstand?
    https://www.lindinger.at/en/airplan...ings-und-adapters/aeronaut-spannkonus-m8-12mm
    De stelmoer heb je niet nodig in deze. De bel is geborgd aan de as met imbusstiften. Je drijft dan aan via de as, en niet via de 'bel'.
    De motor kan zo mooi op een schot worden geschroefd. De aangedraaide conus houdt de zaak in bedwang.

    De geharde as is vooral voor viegtuigpropellers in bedwang te houden. Een aangepaste stalen as uit zuiver gedraaid rondstaf-staal zou voor een schip kunnen volstaan, tenzij je er mee wilt vliegen en crashen...

    Hoe groot worden je props? 8 cm? Bijkans trek je dan bij 8 cm props, met een spoed van 1.2x de diameter tegen de 50A, 650W, bij +4050 rpm. (bij grove benadering)

    Hoe meer waarden je van het echte schip boven water krijgt, des te meer zijn deze door te rekenen in schaal. Astoerentallen, vermogen, propeller diameter en spoed.
    Kan het interessant zijn om zelf de schaalschroef te gaan maken? Dit soort reddingboten hebben vaak propellers met behoorlijke bladoppervlaktes (DAR).
    Ofwel, recht achter de propeller staande, is het zichtvlak gesloten.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2015
  11. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    OVL,
    Eindelijk beginnen met je verjaardags kado...
    Ziet er erg groot uit dat model, vandaar dat ik hem een maatje kleiner hebt genomen.
    Als het goed is kan je op de Engelse sites diverse bouw verslagen vinden.
    Mocht je vragen hebben dan kan je ook altijd naar speedline bellen of mailen, krijg altijd hulp dan.
    Zou de assen die erbij zitten niet gebruiken maar vervangen voor Raboesh assen, deze zijn gelagerd.
    Heb ze in mijn Severn ook vervangen.
    Zit een hoop zaagwerk in met de kajuit zoals ik zie.
    Ga je bouw verslag in ieder geval volgen en moet je wat willen weten dan hoor ik het wel
    Denk dat je op je schroefassen zelfs iets moet verzinnen, Bij Raboesh gaan alles maar tot 6 mm.
    Wat voor draad zit er nu op de schroefassen? M6 soms.
    Wat is de diameter van je schroeven?

    Succes met de bouw.
    gr, Eric
     
  12. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Hallo allen,

    bedankt voor al deze info, al lijkt het chinees voor mij (sorry):(

    De assen afdraaien kan ik zelf niet!

    nogmaals nagekeken en de motoras is wel degelijk 8mm,
    @ Eric: de schroefas is 4mm en blijkbaar zijn deze nieuwe modellen en veel sterker en beter dan vorige die waren meegeleverd?(volgens Speedline)
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kan jij achterhalen hoe groot je propellers gaan worden?

    Er staat veel informatie op het internet over deze prachtige schepen.
    Vermogen, toerentallen, technisch erg algemeen. Helaas niet de toerentallen van de schroeven en de afmetingen... Tussen schroef en motor zit een gearbox (van Nederlandse makelij notabene), daarmee kan het schip ook in de achteruit worden geflikkerd. Ze keren de motoren niet.
    Met een beetje gegevens kan je een benadering van schaal vermogen gaan berekenen. Eerst rekenen, dan schroeven en motoren berekenen.... die volgorde...

    Wel zijn de props geen 80mm (schoefastunnels), voor zover ik iets kon vinden.
    In het echt ook bepaald niet overmaats. Verwacht wel speed propellers, ofwel propellers met een aanzienlijke spoed?

    In een filmpje trof ik dit beeld. Om achter de werkelijke grootte van de schroeven te komen 'moet' je de reddingmaatschappij aanschrijven... Of een vergelijk met de andere verhoudingen maken.

    Tamar 1.jpg

    Tamar 2.jpg

    Aan de hand van de schaalsnelheid kan je zelfs nog een inschatting maken van het toerental.... bij verschillende spoed. Wordt het interessant. Want dan ga je weten wat je van de Emax motoren kan verwachten.

    Wat Pompebled aanhaalde...
    http://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php/topic,18227.msg178691.html#msg178691
    http://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php/topic,18218.0.html
    http://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php/topic,18444.msg178321.html#msg178321

    Leuke filmpjes tegen gekomen. Launch systemen, ook in model. Zeer indrukwekkend. De scheepsmodellen er van varen mooi snel.

    Pompebled en ik hebben voor de Riva van Coreen redelijketijd terug een mooie aandrijving op 6S lipo doorgerekend/geschat. En dat model gaat als de brandweer! Het draadje is thans te kort gedaan, omdat alle foto's verdwenen zijn. Model is een bakbeest. Vaart op een stevige motor van 500 kv, watergekoeld en een grote 100A Navy brushless regelaar er op.

    Het gaat nog een hele klus worden om deze Emax motoren zonder behulp van een draaibank netjes aan de assen gekoppeld te krijgen. Er bestaan wel industrie koppelingen voor die asmaten, maar dat praat je over andere prijzen.

    Dit bedrijf in de USA heeft een mooi overzicht...
    http://www.sdp-si.com/eStore/Catalog/Group/1058
    Vertegenwoordiging in België
    http://www.caldic.com/nl-NL/Locations/Caldic-Techniek/Generator-en-aandrijftechniek

    De klemkonus (waar je normaal een propellerop een as monteerd) is een optie, maar als je die ook niet kan bewerken, heb je er alsnog niets aan.

    Haha... Zelfs Chinees valt te leren! Zo erg kan het niet zijn. Het is een groot complex model, behoorlijke uitdaging. Eenmaal afgebouwd ronduit indrukwekkend. Zal een hoop gewikt en gewogen moeten worden.

    Wil je het varend goed aan de praat krijgen zal je toch een beetje moeten inleren en inlezen? Mooi bouwen is vers 1, behoorlijke techniek is weer vers 2 en vraagt andere behendigheid en investeringen (soms). Anders ook hulp van bevriende relaties, jongens in de buurt die je kunnen helpen met enig draaiwerk? Modelboot club? Moet toch uit te komen zijn?

    Wij allen op het MBF, denk ik, willen je daar graag bij helpen hoor :)
    Er zou bouwkennis genoeg moeten zijn...

    Welnu...voor wat het waard is.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2015
  14. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Hallo,
    bedankt voor de reacties en uitleg

    De schroeven zijn met model geleverd, 5 blad 55mm messing
    [​IMG]

    Ik heb intussen info gekregen van prop shop UK,
    Die kunnen koppelingen leveren 8mm/M4, (heavy duty)perfect volgens hen voor dit model
    Wel aan 45€/stuk + leveringskosten :eek:, maar ok, je moet er iets voor over hebben he!
    Zij raden aan 5000 RPM maximum.
    Hoe bepaal je dan de RPM? naargelang de V van de batterijen??

    @eric: Ja er is veel werk aan de winkel voor de bouw, maar een prettige uitdaging!
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Inderdaad; 385Kv x 14,8V (= 4S Lipo) = ruim 5100 toeren onder last.
    Hoe hard je daarmee gaat hangt af van de spoed van je props.

    Groeten, Jan.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goed nieuws! PropShop... beter adres kun je niet treffen. Wel prijzig, maar dan heb je idd ook wat. Is zo een schitterend model ook wel waardig niet?

    Hele mooie props! Spoed.Is dat na te vragen bij Modelslipway? Ik kan wel een gooi doen naar toerental en amperes via een calculatie programma?
    Helemaal zuiver is het niet, maar een indicatie.
    Zijn het geen geen 'gezandstraalde' Raboeshjes? Die hebben een spoed van nabij 0,9 x de diameter. Ik dacht dat deze 1.1 waren overigens.
    http://www.raboesch.com/index.php/n...s-propeller-metric-168-series-detail?Itemid=0
    Is dit em ongeveer?
    Slipway bouwt zelf denk ik geen props, kopen dat ook gewoon in. Model vaart er goed op. Dat bewijzen de filmpjes wel!
    Nu is het op zoek naar goede 2x goede 100A regelaars. Zorg dat je er een programmeerkaart bij neemt. Voorkomt een hoop gefiedel met de zender.

    PS: Het rekenorakel spuwt uit +11A, 5350 RPM voor een schroef van 55 mm en een spoed van 0,9 x de diameter. Lipo 5000mA, 4S (per motor)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2015
  17. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Bedankt Jan en Bas,
    vandaag eindelijk begonnen met de bouw!

    met dremel de romp bewerkt volgens het plan
    voor
    [​IMG]

    erna
    [​IMG]

    en dek
    [​IMG]

    begonnen aan bouw van de "hockey stick" waar de boot op rust op de slipway
    [​IMG]

    [​IMG]

    effe testen (nog niet verlijmd)

    [​IMG]


    dat was het voor vandaag
     
  18. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Hello iedereen,
    op dit moment veel te veel werk, dus geen tijd om verder te bouwen :(
    maar ik heb wel goed nieuws aangaande de waterinlaten. (zie foto hogerop)
    2 van mijn Franse vrienden hebben aan hand van foto's (want ik kon noch de plannen, noch meer info verkrijgen) deze inlaten gemaakt.

    3D Rinho programma
    [​IMG]

    een prototype in plastic
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik vind het resultaat prachtig:):)
    daarna gegoten in chirurgical Steal chrome Cobalt , dus ROEST NIET :cool:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    daarna mocht ik zelf de "finish" kiezen,
    Ik koos voor dit
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik vind dit gewoon prachtig.
    Met dank aan Philippe en Jean Claude. Deze jongens kunnen alles en werken als PRO's ;)
     
    bad65 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat is inderdaad een heel mooi rooster geworden. Daar mag je oprecht blij mee zijn.
     
  20. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Zit dat plasticglas model nou in dat gietmalletje en brand het weg omdat je er dan staal in giet?
    Dat wordt wel mooi profi dan :) Helemaal met dat chroom.
    Zou dat ook kunnen met aluminium? Dat is nog wel te smelten in de tuin met wat handigheid.
     

Deel Deze Pagina