Tantalus goes molded

Ja jullie lezen het goed "Tantalus goes molded", althans de romp in eerste instantie, en wellicht later de kielvlakken en de vleugel....

De plaatjes van de LUPIN (r.i.p :() waren tot nu toe een vingeroefening...

Het project gaat dus gewoon verder maar onder een andere naam (zoals ik al schreef JJ en ik hebben dit in goed overleg afgesproken). Wel denk ik dat om onderscheid te maken met de gebagde Tantalus er een toevoeging moet komen, zo iets in de trant van Competition of 8C Competizione.

Zelf heb ik een lichte voorkeur voor het laatste (voor de kenners, het is een referentie naar een legendarische auto van een al even legendarisch Italiaans merk) en JJ inschattend denk ik dat hij misschien ook wel kan leven met deze toevoeging (hij houdt naar ik weet van nummers, inmiddels is T10 in de maak en van Italie)

Maar goed terug naar het onderwerp...

Zoals gewoonlijk is in mijn geval het ontwerpen van de romp het meeste werk:

De vorm van het voorstuk is min of meer klaar, ik heb afgelopen weekend gekeken of alle apparatuur er in past (zie plaatjes). Zelfs de vrij brede ASSAN!! ontvanger :D

Snel ballast kunnen wisselen tijdens een wedstrijd is een must, en het zou mooi zijn om de ballast zo dicht mogelijk in het zwaartepunt te hebben (zie plaatjes, 4x Wolfraam las elektrode rond 4mm goed voor ca. 160 gram)

Van het zomer heb ik een Sirius romp bemachtigd en die heeft mijn inziens een aantal interessante design features, zoals het stabilo onder de pook en een niet ovale maar meer rechthoekige doorsnede (naar beide moet ik nog in detail naar kijken en trachten te begrijpen waarom die Zweden dat zo doen :cool:.....) Ook viel mij op dat de vleugel in de werpstand op de romp zit, dus geen spleet bij de romp omdat de flaperons omhoog staan)

Het stabilo (HT22) en het kielvlak (HT23 mod) zijn zo goed als klaar. Ze zijn beiden relatief groot...

Nog wat plaatjes

72954b2687c3b6e76.jpg


72954b2687c48fefa.jpg


72954b2687c560ca7.jpg


72954b2687e318eea.jpg


en wat het misschien uiteindelijk gaat worden (nog een oud plaatje inmiddels is de romp enigzins aangepast)

72954b1da0c42dc14.jpg


Cheers

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stabilo onder of boven de pook

Leon,

Of het stabilo al dan niet in het zog van de vleugel zit hangt van een aantal factoren af o.a. onder welke hoek staat de vleugel tov. de romp / pook, hoe gewelfd het profiel is en de afstand tussen de vleugel en het stabilo, dus het is nog niet zo eenvoudig om op basis van een filmpje zonder deze waarden te kennen conclusies te trekken :cool: ....ik zit me wel af te vragen waarom de Sirius het stabilo onder pook heeft, ik heb er nog geen eenduidig antwoord op...dus zie ik voordelen ? ja de scharnierlijn kan aan de onderkant van het stabilo zitten, maar er is ook gelijk een nadeel (af gezien van het zog)....bij het breken van de stuurlijn krijg je full down..
Cheers

Bart
 
OK, Bart. Het is me duidelijk. Iets te simpel gedacht.
Enne... na een halve looping is full down ineens full up ;)

Succes met het nemen van de beslissing.
 
Weer een stukje verder..

Zo de eerste 2 dagen van de vakantie weer met SW bezig geweest,
bijgaand de plaatjes

de complete romp zoals hij er nu uit ziet

72954b30fed3e46e2.jpg


de nose cone..

72954b30fe47cf3ca.jpg


de tailboom..

72954b30fed3993c7.jpg


nog wat detail 'foto's'

72954b30fea2a1b0d.jpg


en wat details van het vleugel zadel, hier ben ik dus echt lang mee bezig geweest..

72954b30fea261f78.jpg


72954b30fea2e552c.jpg


Cheers

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bart,

Ziet er goed uit.
Vraagje, is de radius die je tussen de romp en het HR-pylon/RR-sleuf niet wat klein?
Of kan het weefsel dit makkelijk volgen?
Met een grotere radius lopen de krachten ook wat mooier over.

Frans
 
Brrr, da's wel erg klein.
Ik denk dat dit te scherp is. (onderbuik gevoel)
Is een radius Tangent aan de romp en eindigend perpendiculair aan het opleg vlak niet beter?
Hierdoor krijg je een mooie grote radius die vloeiend overloopt.
Of gewoon een radius van 5 of 8 eens erin plakken.

Frans
 
Radii

Frans,

Ik heb vandaag zeker een paar uur lopen prutsen met radii, variabel, op een edge, op een vlak, etc. maar ik zal er eens naar kijken of een grotere afrondingsstraal werkt...nog wat plaatje 'just for fun'...2,4 gHz friendly deze keer...:D

72954b311040d543c.jpg


72954b31104281469.jpg


72954b3110415ecc6.jpg


72954b31117a67554.jpg


72954b31117a2a48b.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het weefsel kan de scherpe radii (spelling?) wel volgen mits je maar hard aanduwd.
Maar wat ik me afvroeg of de frees het wel kan maken.
Met de mini-romp die ik ooit liet freezen bij Loet mocht de radius niet onder de 2 mm komen (van een ...eh...'buitenbocht', een 'binnenbocht kon wel scherp zijn).

Bart til je voor mij een tipje van de sluier op hoe je het zadel maakte? Ik had bij de mini (en de F3K romp die op mijn harde schijf staat) één loft met verschillende doorsnedes en 'guidelines'. Bij jou ziet het eruit als iets Booleaans....

Ziet er verder wel gelikt uit!
 
Laatst bewerkt:
Maar wat ik me afvroeg of de frees het wel kan maken.Met de mini-romp die ik ooit liet freezen bij Loet mocht de radius niet onder de 2 mm komen (van een ...eh...'buitenbocht', een 'binnenbocht kon wel scherp zijn).

De reden dat ik niet graag onder de 2 mm ging was dat ik dan van frees moet wisselen, opnieuw moet inmeten, bepaalde gebieden moet nafrezen die ik zelf moet gaan opzoeken. Het had dus meer een praktische kant.
Alles frezen met b.v een 0.5 mm frees kan maar dan duurt het proces werkelijk dagen en ik wilde mijn buren te vriend houden (nog steeds).:mrgreen:

Loet
 
Je kunt natuurlijk positief fresen en daarna afmallen. Kun je een mal zelf houden en 1 bij Jan Janszen onder brengen.

Alex

P.S Ballonnen houden niet van dat soort moeilijke hoekjes. Dan kun je achter de pijlon de radius beter nog veel groter maken zodat hij een grotere hoek maakt met de pylon.
 
Extruded en subtracted

Eric,

Het zadel heb ik met combine parts gemaakt. Ik heb eerst de vleugel gemodelleerd. Daarna heb ik een zadel op de romp ''extruded'' en daarna de vleugel van de romp ''subtracted" (begrijp je :)...zoals ik al zei ben er een paar uur mee bezig geweest, en ik denk dat ik het ga veranderen..)

Frans, Alex,

Ik moet alle radii nog weer eens nalopen...ik begrijp dat ballonnen niet van radii houden, ik wil echter naar een PE binnen zak, of dat gaat werken weet ik nog niet, zeker niet bij deze relatief complexe vormen.

Bart
 
Front end

Zo het binnenste "front end" ook min of meer af, dus hier gaat de "nose cone" overheen :rolleyes:, wederom een paar plaatjes, morgen bouwen want ik heb vierkante ogen..

72954b324b37c3ec6.jpg


72954b324b387beae.jpg


de 'shell', niet echt nodig voor de mal, maar wel leuk, ik heb een laminaat dikte aan gehouden van 0.8 mm (49 g/m2 glas - 60 g/m2 kevlar - 49 g/m2 glas & 120 g/m2 UD glas of kevlar), zou meer dan genoeg moeten zijn..

72954b324b383da54.jpg


en weer wat studies van de inbouw van de RC componenten, had ik al eerder gedaan, maar om het zekere voor het onzekere te nemen nu met wanddikte van het laminaat en de balast "laadruimte''..

hier twee lengte doorsnedes

72954b324b909f60c.jpg


72954b324b9063518.jpg


en wat dwars doorsnedes (allemaal heel gemakkelijk in SW), yep ik zie daar nog een scherpe rand :D

72954b324b699733b.jpg


72954b324b6a42cba.jpg


72954b324b69e14fb.jpg



that's it folks, morgen bouwen..:mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bart,

Ziet er goed uit!

Zie ik goed dat je vier ballast ruimtes hebt? Mooie oplossing om dat zo vanaf de onderzijde te doen.

Peter
 
Peter,

Heb dank...dat van het ballast had een paar jaar geleden bij een F3J (?) kist gezien, volgens mij wordt het wel vaker toegepast...ik heb het alleen aangepast voor een DLG. Volgens mij heeft 'mijn' ontwerp een aantal voordelen:

1. je kan snel ballast wisselen (maar dat kan bij meedere oplossingen die ik gezien heb).

2. je kan het realitief dicht bij het zwaartepunt leggen (maar ook dit is niet echt nieuw)

3. het ballast ligt onderin de romp en kan niet "in de war" raken met de stuurkabels

4. ik kan 4, Wolfraam laselektrodes er in plaatsen met een diameter 4 mm, ongeveer 180 mm lang, goed voor (uit mijn hoofd) circa 160 gram.

5. de bovenkant van de ballast ''kamer" is gelijk de 'vloer' van de servos

Zoals je ziet er is over nagedacht..:D

Cheers

Bart


...zo en nu weer verder met de STING 30
 
Back
Top