Tapen vleugels Calmato 60 trainer (hoogdekker)

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Nevermore, 2 nov 2016.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heb me een calmato 40 (foutje in titel ) trainer (hoogdekker) gekocht. Toestel heeft nog nooit gevlogen en is op de elektronica na voor 95% gebouwd.

    Nu zag ik in de manual dat wordt aangeraden beide vleugelhelften samen te tapen om ze te borgen.
    Is hier geen betere oplossing voor? De ganse vleugel is 1,60m lang. Voor transport zou het me beter uitkomen de vleugelhelften steeds te demonteren.

    Indien tape toch nodig is, welke gebruik ik hier best voor?

    Alvast bedankt!
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2016
  2. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Hoogdekker, toch?

    Wat ik met easystar en bixler altijd deed was: die beugel om een radio uit je dashboard te klikken, die metalen beugel in een U vorm, dir prikte ik door de vleugels in de romp. Zaten ze geborgd rn kondrn ze niet van de wingspar loskomen
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Tape is helemaal niet nodig hoor Nevermore.
    Zit een stevige vleugelbuis in, elke vleugel heeft een dowel die in voorste spant gaat en word bevestigd met twee bouten achteraan.
    Als het nu een zwever betrof wiens vleugels tegen de romp geplaatst worden, zou ik zeggen oK!
    Johan.
     
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Dat lijkt me ook Johaver. Maar toch schrijven ze het voor in de manual. Zal toch niet voor niets zijn?

    Ik las ook al dat sommigen beide vleugelhelften gaan samenkleven met epoxy of zo... Doe ik dus liever niet.

    Dat met die u-beugel lijkt ook wat drastisch. Is bij een foam toestel wel makkelijker dan een houtbouw met spanfolie.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Waarom niet samenlijmen? 1.6 m is toch perfect vervoerbaar en je kunt nooit je vleugelbuis vergeten.
     
  6. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik had de vleugel gewoon liever in 2 delen in een wingbag (samen met de vleugelbuis) vervoerd. Maar ik lees overal, en ook hier, van ze toch te tapen of verlijmen. Dan zal ik me maar aan de manual houden en er 1 geheel van maken.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb met beetje epoxy verlijmd, ook de buis. Zonder tape. Oersterk.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Calmato Sportjes die bij ons op het veld vliegen zijn niet getaped, indien deze de buisligger-verbinders hebben. Wel is de bevestigingsplaat voor de twee breekboutjes iets vergroot en verruild voor een stuk PVC plaat. Dat verdeeld mooi de krachten, voorkomt een drukpunt.
    Heb hier ook zo een Sportje staan ter oplapping ende vermaak. Daar lijm ik de vleugels ook niet van, en komt er een PVC plaatje los tegenaan... De buis zit deugdelijk in de vleugel.

    Bij mijn trainer is de vleugel verlijmd. Is nog een styreenkern versie, model onverwoestbaar (volgas-fest). Ouwetje. De ligger/verbinder is vervangen door een lichtere carbon. Geen glasweefsel rond het midden. Geheel kan alle G-krachten keurig aan... gaat nu het 12e vliegjaar in. Kist is net onder de 3 kilo. Het transport van de 160 cm is geen issue.

    De tape geeft niet echt veel sterkte, maar zorgt ervoor dat de boel een beetje bijeen blijft. Brommervet een beetje uit de buurt blijft als je het rondom sealt?
    Staat er iets over verlijmen in de moderne manual? Ik meende van niet?
    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina