Heb me een calmato 40 (foutje in titel ) trainer (hoogdekker) gekocht. Toestel heeft nog nooit gevlogen en is op de elektronica na voor 95% gebouwd. Nu zag ik in de manual dat wordt aangeraden beide vleugelhelften samen te tapen om ze te borgen. Is hier geen betere oplossing voor? De ganse vleugel is 1,60m lang. Voor transport zou het me beter uitkomen de vleugelhelften steeds te demonteren. Indien tape toch nodig is, welke gebruik ik hier best voor? Alvast bedankt!
Hoogdekker, toch? Wat ik met easystar en bixler altijd deed was: die beugel om een radio uit je dashboard te klikken, die metalen beugel in een U vorm, dir prikte ik door de vleugels in de romp. Zaten ze geborgd rn kondrn ze niet van de wingspar loskomen
Tape is helemaal niet nodig hoor Nevermore. Zit een stevige vleugelbuis in, elke vleugel heeft een dowel die in voorste spant gaat en word bevestigd met twee bouten achteraan. Als het nu een zwever betrof wiens vleugels tegen de romp geplaatst worden, zou ik zeggen oK! Johan.
Dat lijkt me ook Johaver. Maar toch schrijven ze het voor in de manual. Zal toch niet voor niets zijn? Ik las ook al dat sommigen beide vleugelhelften gaan samenkleven met epoxy of zo... Doe ik dus liever niet. Dat met die u-beugel lijkt ook wat drastisch. Is bij een foam toestel wel makkelijker dan een houtbouw met spanfolie.
Ik had de vleugel gewoon liever in 2 delen in een wingbag (samen met de vleugelbuis) vervoerd. Maar ik lees overal, en ook hier, van ze toch te tapen of verlijmen. Dan zal ik me maar aan de manual houden en er 1 geheel van maken.
De Calmato Sportjes die bij ons op het veld vliegen zijn niet getaped, indien deze de buisligger-verbinders hebben. Wel is de bevestigingsplaat voor de twee breekboutjes iets vergroot en verruild voor een stuk PVC plaat. Dat verdeeld mooi de krachten, voorkomt een drukpunt. Heb hier ook zo een Sportje staan ter oplapping ende vermaak. Daar lijm ik de vleugels ook niet van, en komt er een PVC plaatje los tegenaan... De buis zit deugdelijk in de vleugel. Bij mijn trainer is de vleugel verlijmd. Is nog een styreenkern versie, model onverwoestbaar (volgas-fest). Ouwetje. De ligger/verbinder is vervangen door een lichtere carbon. Geen glasweefsel rond het midden. Geheel kan alle G-krachten keurig aan... gaat nu het 12e vliegjaar in. Kist is net onder de 3 kilo. Het transport van de 160 cm is geen issue. De tape geeft niet echt veel sterkte, maar zorgt ervoor dat de boel een beetje bijeen blijft. Brommervet een beetje uit de buurt blijft als je het rondom sealt? Staat er iets over verlijmen in de moderne manual? Ik meende van niet? Gr Bas